Articole despre Codul Fiscal

Produse accizabile: cadrul legal, nivelul accizelor in 2024Facilitati fiscale in constructii in 2024: conditii de acordareImpozit nerezidenti: reglementari legislativeImpozit pensii 2024: cat este, cum se calculeaza si cine il plateste?Certificat de atestare fiscala: ce este, de ce ai nevoie de el si cum se obtineRedirectionare impozit pe profit: prevederi legale si mod de calculCum se calculeaza deducerea personala: conditii si exempleRedirectionare impozit pe venit 2024: cine, cat si cum se procedeazaInfiintare firma 2024: pasi si acte necesare, monografii contabileCatalogul Mijloacelor Fixe 2024: incadrare active, studii de cazImpozit pe cladiri persoane juridice 2024: mod de calcul, declarare, studii de cazCe taxe plateste o intreprindere individuala in 2024?Impozit pe chirie in 2024: mod de calcul, obligatii fiscale persoane fizice si juridiceAchizitii intracomunitare: regim fiscal, cod de TVA intracomunitar si declararea in e-Transport Radiere firma: procedura, acte necesare, obligatii legaleGhid e-Transport: cine declara, ce obligatii au utilizatorii si intrebari frecvente​E-Factura: Ghid cuprinzator privind utilizarea sistemului national de factura electronicaInactivitate fiscala: ce este, cand apare, consecinte si studii de cazTaxa pentru obtinerea autorizatiei de construire 2024: cat este, cand si unde se platesteTVA nedeductibil: ce inseamna, care este cadrul legal, studii de caz TVA deductibil: ce inseamna, in ce conditii se aplica, spete utileAmortizare accelerata: ce este, cand se foloseste si cum se calculeazaAmortizarea fiscala 2024: ce este, cum se aplica, intrebari frecventeImpozitarea salariului in 2024: ce contributii sociale obligatorii datoreziVenituri impozabile 2024: care sunt acestea, cat este cota de impozitare si studii de cazImpozitul pe dividende in 2024: cat este, cum se calculeaza si cine il platesteAjustare TVA: ce este, care este procedura si studii de cazNorma de venit 2024: ce PFA-uri se incadreaza si ce reguli de impozitare se aplicaExigibilitate TVA: ce inseamna, cum se stabileste, intrebari frecvente si studii de cazImpozitul pe venitul din transferul proprietatilor imobiliare: tot ce trebuie stii Plafon TVA: Ghid pentru firme platitoare de TVAImpozitarea tichetelor de masa 2024: cota de impozitare, model calcul salariuImpozitare jocuri de noroc: Ghid complet privind veniturile din pariuri sportive, loto si alte jocuriRecuperarea pierderii fiscale in 2024: cum functioneaza si cum se calculeaza, cu exemple practiceVenituri neimpozabile: prevederile Codului Fiscal, exempleCheltuieli de protocol in afaceri: importanta, reglementari si practici eficienteObligativitate e-Factura: cine foloseste, cum se emite, intrebari si raspunsuriCotele de TVA in 2024: ce bunuri si servicii au cote reduseTaxarea inversa TVA: ce este, cand se aplica, studii de cazCheltuielile nedeductibile: ce sunt, regim fiscal, exempleDosarul fiscal: ce contine si cum obtii accesul la informatiile din dosarFactura fiscala: ce este, ce trebuie sa contina si model completat​Codul fiscal scutiri taxe si impozite locale: tot ce trebuie sa stiiCod de identificare fiscala: ce este CIF si de ce este necesarCertificat de inregistrare fiscala: ce este, cum il obtii si ce faci daca l-ai pierdutTVA la incasare: ce inseamna, conditii de eligibilitate, studii de cazVenituri din activitati independente: obligatii fiscale 2024 si studii de cazImpozit pe venit din alte surse: cota de impozitare, studii de cazCheltuielile deductibile: reglementari fiscale si sfaturi de la specialisti Impozit la vanzarea imobilului: Ghid practic pentru decizii informateImpozit pe venit: tot ce trebuie sa stiiImpozitul pe profit: mod de calcul, venituri neimpozabile si scutiri de impozitDeducerea personala: tot ce trebuie sa stiiMicrointreprindere: definitie, numar angajati si calcul impozit

Ghid e-Transport: cine declara, ce obligatii au utilizatorii si intrebari frecvente

Sistemul RO e-Transport este folosit pentru monitorizarea si gestionarea transporturilor de bunuri pe teritoriul Romaniei. Acest sistem electronic a fost implementat cu scopul de a creste transparenta si controlul asupra fluxurilor de marfuri, contribuind astfel la reducerea riscurilor de evaziune fiscala si protectia pietei interne. In acest articol, vom discuta in detaliu despre sistemul RO e-Transport, inclusiv cine trebuie sa declare in e-Transport si care sunt obligatiile utilizatorilor.

Ce este e-Transport?

Sistemul RO e-Transport este un sistem electronic implementat de autoritatile fiscale din Romania pentru a monitoriza transportul rutier de marfuri. Sistemul este gestionat de catre Ministerul Finantelor prin Agentia Nationala de Administrare Fiscala si Centrul National pentru Informatii Financiare.

Sistemul RO e-Transport include:
 
  • module informatice de gestiune a transporturilor de bunuri prin care sunt inregistrate datele referitoare la expeditor si beneficiar, denumirea, caracteristicile, cantitatile si contravaloarea bunurilor transportate, locurile de incarcare si descarcare, detalii cu privire la mijlocul de transport utilizat, precum si codul UIT generat;
  • elemente de interconectare cu alte sisteme de monitorizare detinute si/sau utilizate de institutiile sau autoritatile publice, direct sau prin intermediul structurilor sau entitatilor subordonate sau coordonate: camere de luat vederi, instrumente sau dispozitive pentru determinarea cantitatilor de produse transportate, precum si orice alte dispozitive specifice de monitorizare a traficului rutier;
  • componente software pentru analiza integrata a datelor.
ANAF a emis un Ghid detaliat privind e-Transport, care poate fi gasit AICI>>
 
E-Transport in 50 de intrebari si raspunsuri! - Solutiile expertiilor la cele mai frecvente intrebari despre e-Transport!

Lucrarea contine 50 de spete rezolvate utile pentru depasirea oricaror dificultati cu privire la e-Transport!

Comanda ACUM E-Transport in 50 de intrebari si raspunsuri! >>>

Cine este obligat sa declare in sistemul e-Transport?

Obligatia declararii in Sistemul RO e-Transport a datelor referitoare la transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat revine urmatorilor:
 
  • furnizorului din Romania, in cazul tranzactiilor interne; 
  • operatorului economic, pentru bunurile cu risc fiscal ridicat detinute si transportate intre locul de incarcare si locul de descarcare, situate pe teritoriul national. 
In ceea ce priveste transportul international de bunuri, urmatorii sunt obligati sa declare date referitoare la bunuri in sistemul e-Transport:
 
  • destinatarul, respectiv expeditorul inscris in declaratia vamala de import, in cazul bunurilor care fac obiectul operatiunilor de import sau export
  • beneficiarul din Romania, in cazul achizitiilor intracomunitare de bunuri; 
  • furnizorul din Romania, in cazul livrarilor intracomunitare de bunuri; 
  • depozitarul, in cazul bunurilor care fac obiectul tranzactiilor intracomunitare aflate in tranzit, atat pentru bunurile descarcate pe teritoriul Romaniei spre depozitare sau pentru formarea unui nou transport din una sau mai multe partide de bunuri, cat si pentru bunurile incarcate dupa depozitare sau dupa formarea unui nou transport pe teritoriul national din una sau mai multe partide de bunuri. 
Citeste si: E-Factura: Ghid cuprinzator privind utilizarea sistemului national de factura electronica

Care sunt bunurile monitorizate prin e-Transport?

Vehiculele rutiere monitorizate prin sistemul e-Transport sunt cele cu masa maxima tehnic admisibila de minimum 2,5 tone, incarcate cu bunuri cu risc fiscal ridicat cu o masa bruta totala mai mare de 500 kg sau o valoare totala mai mare de 10.000 de lei.

Ce este codul UIT?

Codul UIT este codul unic generat de Sistemul RO e-Transport, prin intermediul caruia se identifica datele aferente bunurilor transportate. 

Pentru generarea codului UIT, utilizatorii pot declara in Sistemul RO e-Transport datele referitoare la transporturile de bunuri, cu maximum 3 zile calendaristice inainte de data declarata pentru inceperea transportului, dar pana la prezentarea in punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea in Romania sau la locul de import, respectiv punerea efectiva in miscare a vehiculului, dupa caz.

Termenul de valabilitate a codului UIT este de 5 zile calendaristice, respectiv de 15 zile calendaristice in cazul achizitiilor intracomunitare de bunuri,  incepand cu data declarata pentru inceperea transportului. 

Este INTERZISA:
 
  • utilizarea codului UIT dupa termenul de valabilitate a acestuia
  • modificarea datelor inregistrate in Sistemul RO e-Transport referitoare la transporturile de bunuri dupa prezentarea in punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea in Romania sau la locul de import, respectiv dupa punerea efectiva in miscare a vehiculului pe drumurile publice, dupa caz. 

Care sunt obligatiile operatorilor de transport rutier?

Conform prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 41/2022, operatorii de transport rutier au urmatoarele obligatii in ceea ce priveste e-Transport:
 
  • sa echipeze vehiculele de transport cu dispozitive de tip terminal de telecomunicatii care utilizeaza tehnologii de pozitionare si transmisie de date prin satelit
  • sa asigure transferul datelor curente de pozitionare a vehiculului de transport, care fac obiectul declaratiei, pe toata durata traseului de transport al bunurilor monitorizate prin sistemul e-Transport
  • sa actualizeze informatiile privind identificarea vehiculului de transport rutier ori de cate ori acestea se modifica, inainte de repunerea in miscare.
  • sa puna la dispozitia conducatorului auto codul UIT primit. 

Care sunt obligatiile conducatorului vehiculului?

Conducatorul vehiculului de transport are urmatoarele obligatii:
 
  • sa porneasca dispozitivul de pozitionare inainte de inceperea transportului pe teritoriul national
  • sa opreasca dispozitivul de pozitionare numai dupa livrarea bunurilor la locul de livrare declarat pe teritoriul national sau dupa parasirea teritoriului national
  • sa prezinte, la solicitarea organelor competente din cadrul ANAF ori din cadrul Autoritatii Vamale Romane, respectiv la solicitarea ofiterilor si agentilor de politie din cadrul Politiei Romane, documentele care insotesc transportul de bunuri monotorizate prin sistemul RO e-Transport impreuna cu codul UIT.  

Sanctiuni pentru nerespectarea obligatiilor sistemului RO e-Transport 

Nerespectarea obligatiilor  specifice sistemului e-Transport se sanctioneaza cu amenda, astfel:
de la 10.000 de lei la 50.000 de lei in cazul persoanelor fizice
de la 20.000 de lei la 100.000 de lei in cazul persoanelor juridice

Pentru unele contraventii se poate dispune si confiscarea contravalorii bunurilor nedeclarate. 

Nerespectarea obligatiilor conducatorului auto de a prezenta codul UIT organelor de control sau a celor privind pornirea/oprirea dispozitivului de pozitionare se sanctioneaza cu ​amenda de la 5.000 de lei la 10.000 de lei.

Constatarea si aplicarea sanctiunilor se fac de catre persoanele imputernicite din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala sau al Autoritatii Vamale Romane, precum si de catre ofiterii si agentii de politie din cadrul Politiei Romane.

IMPORTANT!

Contravenientii sanctionati pentru nerespectarea prevederilor privind sistemul RO e-Transport, NU beneficiaza de posibilitatea achitarii, in termen de 15 zile de la data inmanarii sau comunicarii procesului-verbal, a jumatate din minimul amenzii prevazute de actul normativ!

Intrebari frecvente privind sistemul e-Transport

Va prezentam mai jos raspunsuri la unele dintre cele mai frecvente intrebari despre e-factura pentru a evita sanctiunile si amenzile!

1. Ce obligatii au utilizatorii sistemului e-Transport in cazul transportului mixt de bunuri cu risc fiscal ridicat si bunuri obisnuite?

In cazul in care in cadrul unei partide de bunuri sunt transportate atat bunuri cu risc fiscal ridicat, cat si alte bunuri care nu fac parte din categoria celor cu risc fiscal ridicat stabilite in acest sens prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, utilizatorii au obligatia sa declare in Sistemul RO e-Transport datele aferente transporturilor pentru toate bunurile transportate in cadrul unei partide de bunuri.

2. Ce documente/date se introduc atunci cand se solicita codul UIT?

Conform art. 4 alin. (1) din OUG nr.41/2022, sistemul RO e-Transport include module informatice de gestiune a transporturilor de bunuri prin care sunt inregistrate datele referitoare la expeditor si beneficiar, denumirea, caracteristicile, cantitatile si contravaloarea bunurilor transportate, locurile de incarcare si descarcare, detalii cu privire la mijlocul de transport utilizat, precum si codul UIT generat. Aplicatia informatica dedicata este disponibila in Spatiul Privat Virtual.

3. In cazul importurilor, locul de incarcare reprezinta tara de provenienta sau locul unde au fost efectuate formalitatile vamale?

Potrivit art. (2) pct. 9 lit. c) din OUG nr. 41/2022, in sistemul RO e-Transport se declara transportul bunurilor provenite din import de la locul de import si pana la locul de descarcare situat pe teritoriul national. Astfel, in cazul importurilor se va declara transportul intern numai de la biroul vamal de import pana la locul de descarcare situat pe teritoriul national.

4. Este obligatorie obtinerea codului UIT pentru transportul bunurilor cu risc intre doua puncte de lucru ale aceluiasi operator economic, situate pe teritoriul Romaniei?

Conform art. 2 pct. 9 lit. f) din OUG nr.41/2022 pentru transportul BRFR apartinand aceluiasi operator economic intre doua locatii situate pe teritoriul national de la locul de incarcare pana la locul de descarcare este obligatorie obtinerea codului UIT.