Un proiect editorial marca Rentrop&Straton Informatii Specializate de top


Articole despre Codul Fiscal
​Profitul reinvestit: reglementari fiscale, tratament contabil si studii de cazCum se face corect creditarea unei societati – reguli fiscale si contabile [Q&A] Suspendare activitate firma: Raspunsuri [DE LA EXPERTI] la cele mai frecvente intrebariTaxe Contract De Munca cu 2, 4 sau 6 ore: Mod De Calcul Contributii, Aspecte Legale Formularul F7000 ANAF - Model si instructiuni de completare (Ordin 1996-2023)Formularul F3000 ANAF - Model si instructiuni de completare (Ordin nr. 1711-2022)TVA Prestari Servicii Intracomunitare: Obligatii Fiscale Si Reglementari Legislative Cod de TVA anulat: implicatii fiscale si contabile​Modificarea cotei de TVA: Ce Se Intampla Cu Contractele Semnate Anterior Datei De 1 august?Lista Bunurilor Cu Risc Fiscal Ridicat, Obligatii e-Transport, Intrebari FrecventeSalariul Minim European: Cat Este si Unde Se Situeaza RomaniaRegistru de Casa: Cine Este Obligat Sa-l CompletezeRegistru Unic de Control: Ce Este, Cum Il Obtii Si Ce Risti Daca Nu-l AiTaxa de Mediu: Cat Este, Mod Declarare Si Plata ​Dobanda remuneratorie si penalizatoare: Ce inseamna, Cum se calculeazaDeclaratia 700: Obligativitate, Termen de Depunere, CompletareImpozitul Pe Constructii Speciale: Cine Plateste, Cat Si Pana Cand​Factura de Avans: Cand Se Emite, Cota TVA Aplicabila Si Monografie Contabila​Cumul Pensie Cu Salariu: Obligatiile fiscale Ale Pensionarului SalariatDeclaratia 100: Obligatii, Termen De DepunereLista conventiilor de evitarea dublei impuneri incheiate de Romania cu alte state ​Impozitul Pe Dividendele Nerezidentilor: Reglementari CheieDeclaratie Beneficiar Real: Obligatii, Termen Depunere, Intrebari FrecventeDeclaratie Unica Rectificativa In 2025: Cand, Cum Si De Cate Ori Poate Fi Corectata D212Depunerea Declaratiei Unice: Principalele Modificari Incepand Cu 2025Control ANAF: Ce Verifica Inspectorii Fiscali Si Greseli De EvitatRepartizarea Dividendelor Din Anii Precedenti – Ce Trebuie Sa StiiCodul TVA Intracomunitar: Obtinere, Declaratii Fiscale Obligatorii Si Studii De Caz UtileCheltuieli Deductibile Limitat: Reguli Fiscale Esentiale pentru FirmeCash Flow: metoda directa vs metoda indirectaRedevente: Tipuri, Impozit si Monografie Contabila​Decontul Precompletat RO e-TVA: Ce este, Obligatii [VIDEO][VIDEO] Codul UIT e-Transport: Conditii, Reglementari CheieImpozitul Suplimentar Pe Cifra De Afaceri ICAS in 2025 [Mod de Calcul]​[Mod de calcul] Impozitul minim pe cifra de afaceri in 2025Detinerea indirecta: clarificari pentru microintreprinderi [VIDEO]Ce Declaratii Depune O MicrointreprindereCalcul Rezultat Fiscal: Exemple Si Reglementari Cheie[Q&A] Impozit Pe Dobanda: Cat Este Si Cum Se PlatesteImpozitare Bonuri Cadou Acordate Salariatilor: Reglementari Cheie si Intrebari FrecventeDubla Impunere: Reglementari cheie pentru evitarea dublei impozitariRentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!Esalonarea La Plata: Ce Inseamna, Legislatie, Studii De CazRefacturarea cheltuielilor: Reguli fiscale si contabile esentialeAccizele: ce sunt si cum se aplicaAutofactura: ce este, cand se foloseste, studii de caz utileCand se plateste impozitul pe venit in RomaniaCine NU plateste impozitul pe venit in Romania​Declaratia 406: Noile Obligatii SAF-T de la 1 ianuarie 2025Esalonare datorii ANAF: procedura, conditii de aplicare, [MODEL] cerereImpozitul Pe Castigurile La Loto: Ce Trebuie Sa StiiObligatii fiscale restante: ce trebuie sa stii daca ai datorii la ANAFRegistrul de Evidenta Fiscala - Model si ExplicatiiCe taxe plateste un pensionar angajat ​Factura Fara Semnatura Si Stampila: Ce Spune Legislatia?Emiterea Facturii Fiscale: Termene, Reguli si ExceptiiActive Circulante: Ce sunt, Clasificare, Studii de CazActive Imobilizate: Ce sunt, Clasificare, Studii de cazObligativitatea emiterii facturii fiscale: ce prevede Codul Fiscal[Model] Factura proforma si reglementari cheieCASS dividende 2025: baza de calcul, studii de cazFactura proforma: ce este, cand se foloseste, intrebari frecventeRezidenta Fiscala In Romania Si Strainatate: Ce Presupune Si Cum O ObtiiCertificatul de rezidenta fiscala in Romania: ce este si cum se obtine?Venituri asimilate salariilor: ce trebuie sa stie angajatorii si angajatiiVenituri din investitii in 2025: impozit, contributii sociale datorate si declaratii fiscaleProduse accizabile: cadrul legal, nivelul accizelor in 2025Facilitati fiscale in constructii in 2025: conditii de acordareImpozit Pe Veniturile Nerezidentilor: Reglementari LegislativeImpozit pensii 2025: cat este, cum se calculeaza si cine il plateste?Certificat de atestare fiscala: ce este, de ce ai nevoie de el si cum se obtineRedirectionare impozit pe profit: prevederi legale si mod de calculCum se calculeaza deducerea personala in 2025: conditii si exempleRedirectionare impozit pe venit 2025: cine, cat si cum se procedeazaInfiintare firma 2025: pasi si acte necesare, monografii contabileCatalogul Mijloacelor Fixe 2025: incadrare active, studii de cazImpozit pe cladiri persoane juridice 2025: mod de calcul, declarare, studii de cazCe taxe plateste o intreprindere individuala in 2025?Impozit pe chirie in 2025: mod de calcul, obligatii fiscale persoane fizice si juridiceAchizitii intracomunitare: regim fiscal, cod de TVA intracomunitar si declararea in e-Transport Radiere firma: procedura, acte necesare, obligatii legaleGhid e-Transport: cine declara, ce obligatii au utilizatorii si intrebari frecvente​E-Factura: Ghid cuprinzator privind utilizarea sistemului national de factura electronicaInactivitate fiscala: ce este, cand apare, consecinte si studii de cazTaxa pentru obtinerea autorizatiei de construire 2025: cat este, cand si unde se platesteTVA nedeductibil: ce inseamna, care este cadrul legal, studii de caz TVA deductibil: ce inseamna, in ce conditii se aplica, spete utileAmortizare accelerata: ce este, cand se foloseste si cum se calculeazaAmortizarea fiscala 2025: ce este, cum se aplica, intrebari frecventeImpozitarea salariului in 2025: ce contributii sociale obligatorii datoreziVenituri impozabile 2025: care sunt acestea, cat este cota de impozitare si studii de cazImpozitul pe dividende in 2025: cat este, cum se calculeaza si cine il platesteAjustare TVA: ce este, care este procedura si studii de cazNorma de venit 2025: ce PFA-uri se incadreaza si ce reguli de impozitare se aplicaExigibilitate TVA: ce inseamna, cum se stabileste, intrebari frecvente si studii de cazImpozitul pe venitul din transferul proprietatilor imobiliare: tot ce trebuie stii Plafon TVA: Ghid pentru firme platitoare de TVAImpozitarea tichetelor de masa 2025: cota de impozitare, model calcul salariuImpozitare jocuri de noroc: Ghid complet privind veniturile din pariuri sportive, loto si alte jocuriRecuperarea pierderii fiscale: cum functioneaza si cum se calculeaza, cu exemple practiceVenituri neimpozabile: prevederile Codului Fiscal, exempleCheltuieli de Protocol in Afaceri: Importanta, Reglementari si Practici EficienteObligativitate e-Factura: cine foloseste, cum se emite, intrebari si raspunsuriCotele de TVA in 2025: ce bunuri si servicii au cote reduseTaxarea inversa TVA: Ce Este, Cand Se Aplica, Studii De CazCheltuielile nedeductibile: ce sunt, regim fiscal, exempleDosarul fiscal: ce contine si cum obtii accesul la informatiile din dosarFactura fiscala: ce este, ce trebuie sa contina si model completat​Codul fiscal scutiri taxe si impozite locale: tot ce trebuie sa stiiCod de identificare fiscala: ce este CIF si de ce este necesarCertificat de inregistrare fiscala: ce este, cum il obtii si ce faci daca l-ai pierdutTVA la incasare: ce inseamna, conditii de eligibilitate, studii de cazVenituri din activitati independente: obligatii fiscale 2025 si studii de cazCheltuielile Deductibile: Reglementari Fiscale Si Sfaturi De La Specialisti Impozit la vanzarea imobilului: Ghid practic pentru decizii informateImpozit pe venit: TOT ce trebuie sa stiiImpozitul pe profit: mod de calcul, reglementari cheie si studii de caz Deducerea personala in 2025: tot ce trebuie sa stiiMicrointreprindere: Definitie, Conditii de Incadrare Si Calcul Impozit pe Venit

Publicat pe: 14 martie 2024

ORDONANTA nr. 12 din 25 ianuarie 2024 privind instituirea unei scheme de ajutor de stat pentru sustinerea activitatii crescatorilor din sectoarele suin si avicol, in perioada 1 august 2022-31 august 2023, in contextul crizei provocate de agresiunea Rusiei


NoulCodFiscal.ro

In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 1 pct. VI.3 din Legea nr. 413/2023 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante, Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta.


Articolul 1
(1) Prezenta ordonanta instituie o schema de ajutor de stat pentru sustinerea activitatii crescatorilor din sectoarele suin si avicol, pentru pierderile aferente perioadei 1 august 2022 - 31 august 2023, in contextul crizei provocate de agresiunea Rusiei impotriva Ucrainei, denumita in continuare schema, valabila pana la data de 30 iunie 2024, in scopul compensarii partiale a pierderilor generate de cresterea preturilor la furaje, energie electrica si gaze naturale.
(2) Prezenta schema respecta prevederile sectiunii 2.1 - Cuantumuri limitate ale ajutoarelor pct. 62 din Comunicarea Comisiei Europene de modificare a Cadrului temporar de criza si de tranzitie pentru masuri de ajutor de stat de sprijinire a economiei ca urmare a agresiunii Rusiei impotriva Ucrainei (2023/C 1.188), denumita in continuare Comunicarea Comisiei Europene (2023/C 1.188).
(3) Schema se cumuleaza cu orice alte scheme de sprijin finantate de la bugetul de stat pe sectiunea 2.1- Cuantumuri limitate ale ajutoarelor pct. 62 lit. a) din Comunicarea Comisiei Europene (2023/C 1.188), cu respectarea pragului maxim de 280.000 euro/beneficiar.
(4) Orice sume primite prin alte scheme de sprijin finantate de la bugetul de stat pe sectiunea 2.1 - Cuantumuri limitate ale ajutoarelor pct. 62 lit. a) din Comunicarea Comisiei Europene (2023/C 1.188) se deduc din pragul maxim de 280.000 euro/ beneficiar, care se poate acorda in cadrul prezentei scheme.
(5)Schema se notifica Comisiei Europene in temeiul art. 108 alin. (3) din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene.
(6) Schema se aplica pe intreg teritoriul Romaniei.
(7) Centrele judetene ale Agentiei de Plati si Interventie pentru Agricultura, respectiv al municipiului Bucuresti, denumite in continuare centre judetene APIA, sunt responsabile cu implementarea prezentei
scheme.
(8) Sumele acordate cu titlu de ajutor de stat in conditiile prezentei ordonante nu sunt supuse executarii silite prin poprire in cazul in care impotriva beneficiarilor acestora a fost pornita procedura de executare silita.
Articolul 2
In sensul prezentei ordonante, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:
a)Baza nationala de date, denumita in continuare BND - baza de date electronica in care sunt inregistrate animale terestre detinute, astfel cum se prevede la art. 109 alin. (1) din Regulamentul (UE) 2016/429 al Parlamentului European si al Consiliului din 9 martie 2016 privind bolile transmisibile ale animalelor si de modificare si de abrogare a anumitor acte din domeniul sanatatii animalelor („Legea privind sanatatea animala“), cu exceptia ecvideelor, potrivit art. 1 pct. 5 din Norma sanitar-veterinara pentru implementarea procesului de identificare si inregistrare a bovinelor, ovinelor, caprinelor, porcinelor, camelidelor, cervideelor si renilor, aprobata prin Ordinul presedintelui Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor nr. 208/2022, cu modificarile si completarile ulterioare;
b)exploatatia in sectorul zootehnic - orice amenajare, orice constructie sau, in cazul cresterii in aer liber, orice mediu in care animalele sunt detinute, crescute ori manipulate de o maniera permanenta sau temporara, cu exceptia cabinetelor ori clinicilor veterinare, cu cod ANSVSA, potrivit art. 1 pct. 18 din Norma sanitar-veterinara pentru implementarea procesului de identificare si inregistrare a bovinelor, ovinelor, caprinelor, porcinelor, camelidelor, cervideelor si renilor, aprobata prin Ordinul presedintelui Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor nr. 208/2022, cu modificarile si completarile ulterioare;
c)intreprindere - orice entitate care desfasoara o activitate economica, indiferent de forma sa juridica, in baza art. 1 din anexa nr. I la Regulamentul (UE) 2022/2.472 al Comisiei din 14 decembrie 2022 de declarare a anumitor categorii de ajutoare in sectoarele agricol si forestier in zonele rurale ca fiind compatibile cu piata interna, in aplicarea articolelor 107 si 108 din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene;
d)schema de ajutoare - orice act pe baza caruia, fara sa mai fie nevoie de masuri de punere in aplicare suplimentare, pot fi acordate ajutoare individuale intreprinderilor, precum si ajutoare care nu sunt legate de un proiect specific uneia sau mai multor intreprinderi.
Articolul 3
Ajutorul de stat prevazut la art. 1 alin. (1) se acorda urmatorilor beneficiari:
a)crescatori de suine persoane juridice, intreprinderi individuale sau familiale, persoane fizice autorizate, precum si societati agricole constituite in baza Legii nr. 36/1991 privind societatile agricole si alte forme de asociere in agricultura, cu modificarile si completarile ulterioare, care au desfasurat activitate de ingrasare si/sau reproductie a suinelor in perioada 1 august 2022-31 august 2023;
b)crescatori de pasari persoane juridice, intreprinderi individuale sau familiale, persoane fizice autorizate, precum si societati agricole constituite in baza Legii nr. 36/1991, cu modificarile si completarile ulterioare, care au desfasurat activitate de reproductie si/sau incubatie si/sau crestere a pasarilor pentru carne sau oua in perioada 1 august 2022-31 august 2023.
Articolul 4
(1) Ajutorul de stat prevazut la art. 1 alin. (1) se acorda beneficiarilor crescatori de suine care indeplinesc urmatoarele criterii de eligibilitate:
a)sa detina exploatatie/exploatatii autorizata(e) sanitar-veterinar la data depunerii cererii de solicitare a ajutorului de stat;
b)sa fi desfasurat activitate de crestere si/sau reproductie a suinelor in perioada 1 august 2022-31 august 2023 in exploatatii autorizate sanitar-veterinar;
c)sa fie inregistrati in registrul unic de identificare, denumit in continuare RUI, si sa detina cod unic de inregistrare atribuit de catre Agentia de Plati si Interventie pentru Agricultura;
d)sa nu se afle in lichidare sau faliment la data de 24 februarie 2022, conform evidentelor Oficiului National al Registrului Comertului.
(2) Crescatorii de suine care si-au modificat tipul de activitate si/sau categoria de suine dupa data de 31 august 2023 sunt eligibili, cu respectarea conditiei prevazute la alin. (1) lit. a).
(3)Ajutorul de stat prevazut la art. 1 alin. (1) se acorda beneficiarilor, crescatori de suine, pentru capacitatea de productie in conditii minime de bunastare, detinuta de beneficiar in perioada 1 august 2022-31 august 2023, echivalent UVM, in functie de categoriile de suine, respectiv suine la ingrasat si/sau animale de reproductie, respectiv scroafe si/sau scrofite montate, conform Ordinului presedintelui Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor nr. 202/2006 pentru aprobarea Normei sanitare veterinare care stabileste standarde minime pentru protectia porcinelor, cu modificarile si completarile ulterioare, cu scopul de a mentine activitatea economica.
(4) Valoarea totala ce poate fi acordata pentru intreprinderea care isi desfasoara activitatea in domeniul productiei primare de produse agricole nu depaseste echivalentul in lei a 280.000 euro.
(5)Cuantumul ajutorului este de 100 euro/UVM, echivalent in lei, ratele de conversie fiind 0,3 UVM pentru porc gras, 0,5 UVM pentru animale de reproductie, respectiv scroafe si scrofite, coeficientii de conversie fiind prevazuti in anexa nr. 1 la Regulamentul (UE) 2018/1.091 al Parlamentului European si al Consiliului din 18 iulie 2018 privind statisticile integrate referitoare la ferme si de abrogare a Regulamentelor (CE) nr. 1.166/2008 si (UE) nr. 1.337/2011.
(6) Valoarea totala maxima a schemei de ajutor de stat este de 126.694,4 mii lei, echivalentul sumei de 25,6 milioane euro, si se asigura de la bugetul de stat, in limita prevederilor bugetare aprobate Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale pe anul 2024, in cadrul capitolului 83.01 „Agricultura, silvicultura, piscicultura si vanatoare“, titlul 40 „Subventii“, articolul 40.15 „Sprijinirea producatorilor agricoli“.
(7) Cursul de schimb valutar euro/lei pentru calcularea valorii totale maxime/cuantumului este cel comunicat de Banca Nationala a Romaniei la data de 1 august 2023, respectiv de 4,9334 lei/euro.
Articolul 5
(1) Ajutorul de stat prevazut la art. 1 alin. (1) se acorda crescatorilor de pasari care indeplinesc urmatoarele criterii de eligibilitate:
a)sa detina exploatatie/exploatatii autorizata(e) sanitar-veterinar la data depunerii cererii de solicitare a ajutorului de stat;
b)sa fi desfasurat activitate de reproductie si/sau incubatie si/sau crestere a pasarilor in perioada 1 august 2022-31 august 2023 in exploatatii autorizate sanitar-veterinar;
c)sa fie inregistrati in registrul unic de identificare, denumit in continuare RUI, si sa detina cod unic de inregistrare atribuit de catre Agentia de Plati si Interventie pentru Agricultura;
d)sa nu se afle in lichidare sau faliment la data de 24 februarie 2022, conform evidentelor Oficiului National al Registrului Comertului.
(2) Crescatorii de pasari care si-au modificat tipul de activitate si/sau categoria de pasari dupa data de 31 august 2023 sunt eligibili, cu respectarea conditiei prevazute la alin. (1) lit. a).
(3)Ajutorul de stat prevazut la art. 1 alin. (1) se acorda beneficiarilor crescatori de pasari pentru capacitatea de productie in conditii minime de bunastare, detinuta de beneficiar in perioada 1 august 2022-31 august 2023, echivalent UVM, in functie de categoriile de pasari, respectiv pui de carne, pui de curca, gaini reproductie rase grele si/sau tineret de reproductie, gaini ouatoare si/sau tineret de inlocuire, precum si pui de gaina eclozionati si/sau pui de curca eclozionati, conform Normei sanitare veterinare privind standardele minime pentru protectia gainilor ouatoare, aprobata prin Ordinul presedintelui Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor nr. 136/2006, cu modificarile ulterioare, Normei sanitare veterinare privind stabilirea normelor minime de protectie a puilor destinati productiei de carne, aprobata prin Ordinul presedintelui Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor nr. 30/2010, cu modificarile ulterioare, si Normei sanitare veterinare care stabileste standardele minime privind protectia pasarilor in ferma si in timpul transportului, aprobata prin Ordinul presedintelui Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor nr. 63/2012, cu scopul de a mentine exploatatia in bune conditii tehnologice.
(4) Valoarea totala ce poate fi acordata pentru fiecare intreprindere care isi desfasoara activitatea in domeniul productiei primare de produse agricole nu depaseste echivalentul in lei a 280.000 euro.
(5) Cuantumul ajutorului de stat este de 100 euro/UVM, echivalent in lei, ratele de conversie fiind 0,007 UVM pentru pui de carne si pui eclozionati, 0,03 pentru pui de curca si pui eclozionati de curca, respectiv 0,014 UVM pentru tineret de inlocuire si gaini ouatoare, tineret de reproductie si gaini rase grele, coeficientii de conversie fiind prevazuti in anexa nr. 1 la Regulamentul (UE) 2018/1.091 al Parlamentului European si al Consiliului din 18 iulie 2018.
(6) Valoarea totala maxima a schemei de ajutor de stat este de 151.934,3 mii lei, echivalentul sumei de 30,7 milioane euro, si se asigura de la bugetul de stat, in limita prevederilor bugetare aprobate Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale pe anul 2024, in cadrul capitolului 83.01 „Agricultura, silvicultura, piscicultura si vanatoare“, titlul 40 „Subventii“, articolul 40.15 „Sprijinirea producatorilor agricoli“.
(7) Cursul de schimb valutar euro/lei pentru calcularea valorii totale maxime/cuantumului este cel comunicat de Banca Nationala a Romaniei la data de 1 august 2023, respectiv de 4,9334 lei/euro.
Articolul 6
(1)Beneficiarii care indeplinesc criteriile de eligibilitate prevazute la art. 4 alin. (1) si art. 5 alin. (1) depun/transmit la centrele judetene APIA, pe raza carora au sediul social sau unde au depus cererea de
solicitare pentru masura 14 - Bunastarea animalelor - pachetele a) si b) - Plati in favoarea bunastarii porcinelor si pasarilor, denumita in continuare M-14, in anul 2022, sau interventia DR 06 - Bunastarea animalelor - pachetele a) si b) - Plati in favoarea bunastarii porcinelor si pasarilor din Planul strategic PAC 2023-2027, denumita in continuare DR-06, in anul 2023, dupa caz, o cerere de solicitare a ajutorului de stat, potrivit modelelor prevazute in anexele nr. 1 si 2, insotita, dupa caz, de:
a)copia certificatului de inregistrare la Oficiul National al Registrului Comertului a beneficiarului, imputernicire si o copie a B.I./C.I. al/a reprezentantului legal/imputernicitului, daca sunt modificari fata de documentele depuse pentru solicitarea M-14 sau DR-06;
b)documentul privind coordonatele bancare/trezorerie, daca sunt modificari fata de documentele depuse pentru solicitarea M-14 sau DR-06;
c)miscarea efectivelor de suine dintr-o luna din perioada 1 august 2022-31 august 2023, insusita prin semnatura de conducatorul unitatii, din care sa rezulte ca s-a desfasurat activitate de crestere si/sau reproductie a suinelor;
d)fisa urmaririi activitatii la pasari, inclusiv situatia incubatiei, dupa caz, dintr-o luna din perioada 1 august 2022-31 august 2023, insusita prin semnatura de conducatorul unitatii, din care sa rezulte ca s-a desfasurat activitate de reproductie si/sau incubatie si/sau crestere a pasarilor;
e)copia documentului emis de directia judeteana sanitar-veterinara si pentru siguranta alimentelor care atesta capacitatea de productie in conditii minime de bunastare, aferenta unei/unui serii/ciclu de productie, calculata potrivit prevederilor Ordinului presedintelui Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor nr. 202/2006 pentru aprobarea Normei sanitare veterinare care stabileste standarde minime pentru protectia porcinelor, cu modificarile si completarile ulterioare, reprezentata de locurile de cazare si exprimata in UVM, aferente fiecarei categorii de suine la ingrasat si/sau animale de reproductie, respectiv scroafe si/sau scrofite montate, daca aceste date nu se regasesc in autorizatia sanitar-veterinara a exploatatiei;
f)copia documentului emis de directia judeteana sanitar-veterinara si pentru siguranta alimentelor care atesta capacitatea de productie in conditii minime de bunastare, aferenta unei/unui serii/ciclu de productie, calculata potrivit Normei sanitare veterinare privind standardele minime pentru protectia gainilor ouatoare, aprobata prin Ordinul presedintelui Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor nr. 136/2006, cu modificarile ulterioare, Normei sanitare veterinare privind stabilirea normelor minime de protectie a puilor destinati productiei de carne, aprobata prin Ordinul presedintelui Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor nr. 30/2010, cu modificarile ulterioare, si Normei sanitare veterinare care stabileste standardele minime privind protectia pasarilor in ferma si in timpul transportului, aprobata prin Ordinul presedintelui Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor nr. 63/2012, reprezentata de locurile de cazare si exprimata in UVM, aferente speciilor si categoriilor de pasari, daca aceste date nu se regasesc in autorizatia sanitar-veterinara a exploatatiei;
g)copia autorizatiei sanitar-veterinare aferente exploatatiei/statiei de incubatie pentru care solicita ajutor de stat;
h)copia documentului oficial emis de catre Agentia Nationala pentru Zootehnie „Prof. Dr. G. K. Constantinescu“, denumita in continuare ANZ, prin oficiile judetene de zootehnie/de catre directiile judetene sanitar-veterinare si pentru siguranta alimentelor, dupa caz, care atesta capacitatea statiei de incubatie, aferenta unei serii de pui eclozionati de gaina/curca;
i)copii ale documentelor care atesta proprietatea asupra animalelor sau, in cazul in care beneficiarul schemei de ajutor de stat nu este proprietarul animalelor, acordul proprietarului animalelor in vederea solicitarii ajutorului de stat, impreuna cu documentele care dovedesc proprietatea animalelor.
(2) Pentru beneficiarii care au accesat M-14 sau DR-06, APIA va prelua datele operate si verificate din sistemele informatice dezvoltate pentru gestionarea masurii/interventiei mentionate anterior. Documentele depuse de beneficiari in cadrul masurilor/interventiilor mentionate anterior sunt valabile si pentru acordarea prezentei scheme de ajutor de stat. Beneficiarii vor depune odata cu cererea si copii ale documentelor care au suferit modificari.
(3) Cererile de solicitare a ajutorului de stat si documentele justificative prevazute la alin. (1) pot fi transmise la centrele judetene ale APIA si prin fax, posta sau in format scanat prin e-mail, cu conditia asumarii prin semnatura de catre reprezentantul legal al beneficiarului pe fiecare pagina a documentului transmis.
(4) In situatia in care beneficiarii detin mai multe statii de incubatie/exploatatii de crestere a pasarilor sau a suinelor situate pe raza mai multor unitati administrativ-teritoriale din judete diferite, acestia depun o singura cerere la centrul judetean al APIA pe raza caruia isi au sediul social sau la centrul judetean al APIA unde au depus cererea de solicitare pentru M-14 sau DR-06.
(5) Cererile pentru beneficiarii care nu au accesat M-14 sau DR-06 se depun la centrele judetene ale APIA pe raza carora isi au sediul social, insotite, dupa caz, de documentele prevazute la alin. (1).
(6) Beneficiarii aflati in situatia prevazuta la art. 4 alin. (2) sau la art. 5 alin. (2) au obligatia de a prezenta copii ale tuturor autorizatiilor sanitar-veterinare in baza carora acestia au desfasurat activitate de crestere si/sau reproductie a suinelor ori activitate de reproductie si/sau incubatie si/sau crestere a pasarilor, dupa caz, in perioada cuprinsa intre 1 august 2022 si data depunerii cererii de solicitare a ajutorului de stat.
Articolul 7
(1) Perioada de depunere a cererilor de solicitare a ajutorului de stat pentru sectoarele suin si avicol si a documentelor justificative prevazute la art. 6 alin. (1) este de 30 de zile lucratoare de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante.
(2) Plata ajutorului de stat pentru sectoarele suin si avicol se efectueaza pana la data de 30 iunie 2024. Se pot efectua plati si dupa aceasta data pentru conturi invalide, dar nu mai tarziu de data de 31 decembrie 2024.
(3) Documentele depuse/transmise in copie de catre beneficiar pentru sectoarele suin si avicol vor purta sintagma „conform cu originalul“, vor fi datate si insusite prin semnatura de catre beneficiar.
Articolul 8
(1)Dupa expirarea termenului de depunere a cererilor de solicitare a ajutorului de stat pentru sectorul suin si sectorul avicol, centrele judetene ale APIA verifica, aproba sumele si transmit la APIA situatiile centralizatoare cu beneficiarii si sumele aprobate, potrivit modelelor prevazute in anexele nr. 3 si 4.
(2)APIA intocmeste si transmite Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale centralizatoarele cu beneficiarii si sumele aprobate, potrivit modelelor prevazute in anexele nr. 5 si 6.
(3) In situatia in care sumele aprobate depasesc prevederile bugetare aprobate cu aceasta destinatie, respectiv plafonul prevazut la art. 4 alin. (6) si art. 5 alin. (6), valoarea ajutorului de stat se reduce proportional pentru toti beneficiarii.
Articolul 9
In baza centralizatoarelor cu beneficiarii si sumele, transmise de APIA, Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale transmite Ministerului Finantelor cererea de deschidere a creditelor bugetare, insotita de situatia centralizatoare a ajutorului de stat, potrivit modelului prevazut in anexa nr. 7.
Articolul 10
(1) Dupa aprobarea de catre Ministerul Finantelor a deschiderii creditelor bugetare, Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale deschide si repartizeaza credite bugetare la APIA, care la randul sau repartizeaza credite bugetare centrelor judetene APIA, cu sumele aprobate.
(2) Centrele judetene APIA vireaza sumele aprobate in conturile beneficiarilor, conform legislatiei in vigoare.
Articolul 11
(1) Toate documentele depuse in vederea solicitarii ajutorului de stat acordat potrivit prezentei ordonante se pastreaza la centrele judetene ale APIA, respectiv al municipiului Bucuresti, pentru o perioada de 10 ani fiscali de la data la care a fost acordat ajutorul.
(2) Toate documentele care atesta ajutorul cuvenit se pastreaza de catre beneficiarii ajutorului de stat pentru o perioada de 10 ani fiscali de la data incasarii sumei cuvenite.
(3) Textul prezentei scheme si informatiile aferente fiecarui beneficiar al carui sprijin financiar depaseste valoarea de 10.000 euro se publica pe pagina de internet a APIA la adresa www.apia.org.ro.
Articolul 12
Beneficiarul are obligatia sa comunice orice modificare privind datele din cerere la centrul judetean al APIA la care a depus cererea de solicitare, in termen de 5 zile lucratoare de la respectiva modificare, dar nu mai tarziu de data aprobarii la plata.
Articolul 13
(1)In cazul nerespectarii de catre beneficiari a criteriilor de eligibilitate prevazute la art. 4 alin. (1) si art. 5 alin. (1), acestia sunt obligati la restituirea contravalorii ajutorului de stat, la care se adauga dobanzi si penalitati de intarziere calculate de la data incasarii acestuia pana la data recuperarii integrale, potrivit prevederilor Legii nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2)Sumele reprezentand ajutor de stat necuvenit, potrivit prevederilor alin. (1), reprezinta creante bugetare, pentru recuperarea acestora aplicandu-se in mod corespunzator dispozitiile Legii nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale Legii nr. 500/2002, cu modificarile si completarile ulterioare. Procesele-verbale de constatare a neregulilor si de stabilire a creantelor bugetare intocmite de catre centrele judetene sau centrul din municipiul Bucuresti ale/al APIA, prin care se individualizeaza sumele de recuperat exprimate in moneda nationala, constituie titluri de creanta si cuprind elementele actului administrativ-fiscal prevazut de Legea nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
(3) Titlul de creanta intocmit de catre centrele judetene sau centrul din municipiul Bucuresti ale/al APIA constituie titlu executoriu la data implinirii termenului de plata prevazut in cuprinsul acestuia, stabilit in conformitate cu prevederile Legii nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
(4)Inainte de a se adresa instantei de contencios administrativ competente, persoana care se considera vatamata intr-un drept al sau sau intr-un interes legitim printr-un act administrativ individual care i se adreseaza trebuie sa solicite autoritatii publice emitente, in termen de 30 de zile de la data comunicarii actului, revocarea, in tot sau in parte, in conditiile si termenele prevazute de Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.
(5)Creantele bugetare principale si accesorii se sting prin plata voluntara, compensare din drepturile la plata viitoare stabilite de catre APIA reprezentand ajutor de stat finantat de la bugetul de stat sau prin modalitatile prevazute de Legea nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, de catre organele fiscale competente subordonate Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
(6) Titlurile executorii, impreuna cu dovada comunicarii acestora catre debitor, se transmit in maximum 90 de zile de la data expirarii termenului de plata catre organele fiscale competente subordonate Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, in vederea recuperarii creantelor bugetare conform dispozitiilor Legii nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
(7) Cuantumul creantelor bugetare accesorii, reprezentate de dobanzi si penalitati de intarziere, se calculeaza de catre centrele judetene ale APIA, respectiv al municipiului Bucuresti care au/a emis procesul-verbal de constatare a neregulilor si de stabilire a creantelor bugetare.
(8) Creantele bugetare accesorii, reprezentate de dobanzi si penalitati de intarziere, se individualizeaza prin procese-verbale de constatare a accesoriilor, care reprezinta titluri de creanta, prevederile alin. (2)-
(5) aplicandu-se in mod corespunzator.
(9) In procedura insolventei, inscrierea creantei bugetare la masa credala a debitorului se efectueaza de catre centrele judetene ale APIA, respectiv al municipiului Bucuresti.
(10) Creantele bugetare principale si accesorii se recupereaza in conturile indicate in titlurile de creanta.
(11)Sumele recuperate de catre organele fiscale competente subordonate Agentiei Nationale de Administrare Fiscala se vireaza de catre organul fiscal, in conformitate cu prevederile art. 257 alin. (6) din Legea nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, in conturile indicate in titlul executoriu intocmit de catre centrele judetene ale APIA.
Articolul 14
(1) Incepand cu data primirii deciziei Comisiei Europene privind acordarea ajutorului de stat se stabileste eligibilitatea beneficiarului si se constituie obligatia de plata a acestui ajutor de stat.
(2) In situatia in care, anterior emiterii deciziei Comisiei Europene, aceasta solicita modificari privind prezenta schema, prevederile prezentei ordonante se modifica in mod corespunzator.
Articolul 15
Anexele nr. 1-7 fac parte integranta din prezenta ordonanta.
Articolul 16
Prezenta ordonanta intra in vigoare in a cincea zi lucratoare de la data publicarii in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I.
PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemneaza:
Viceprim-ministru,
Marian Neacsu
Ministrul agriculturii si dezvoltarii rurale,
Florin-Ionut Barbu
p. Ministrul finantelor,
Carmen Moraru,
secretar de stat
Bucuresti, 25 ianuarie 2024.
Nr. 12.

Redactia Noul Cod Fiscal
Redactia Noul cod fiscal este alcatuita dintr-o echipa de specialisti cu o vasta experienta in domeniul relatiilor de munca.