Un proiect editorial marca Rentrop&Straton Informatii Specializate de top


Articole despre Codul Fiscal
​Profitul reinvestit: reglementari fiscale, tratament contabil si studii de cazCum se face corect creditarea unei societati – reguli fiscale si contabile [Q&A] Suspendare activitate firma: Raspunsuri [DE LA EXPERTI] la cele mai frecvente intrebariTaxe Contract De Munca cu 2, 4 sau 6 ore: Mod De Calcul Contributii, Aspecte Legale Formularul F7000 ANAF - Model si instructiuni de completare (Ordin 1996-2023)Formularul F3000 ANAF - Model si instructiuni de completare (Ordin nr. 1711-2022)TVA Prestari Servicii Intracomunitare: Obligatii Fiscale Si Reglementari Legislative Cod de TVA anulat: implicatii fiscale si contabile​Modificarea cotei de TVA: Ce Se Intampla Cu Contractele Semnate Anterior Datei De 1 august?Lista Bunurilor Cu Risc Fiscal Ridicat, Obligatii e-Transport, Intrebari FrecventeSalariul Minim European: Cat Este si Unde Se Situeaza RomaniaRegistru de Casa: Cine Este Obligat Sa-l CompletezeRegistru Unic de Control: Ce Este, Cum Il Obtii Si Ce Risti Daca Nu-l AiTaxa de Mediu: Cat Este, Mod Declarare Si Plata ​Dobanda remuneratorie si penalizatoare: Ce inseamna, Cum se calculeazaDeclaratia 700: Obligativitate, Termen de Depunere, CompletareImpozitul Pe Constructii Speciale: Cine Plateste, Cat Si Pana Cand​Factura de Avans: Cand Se Emite, Cota TVA Aplicabila Si Monografie Contabila​Cumul Pensie Cu Salariu: Obligatiile fiscale Ale Pensionarului SalariatDeclaratia 100: Obligatii, Termen De DepunereLista conventiilor de evitarea dublei impuneri incheiate de Romania cu alte state ​Impozitul Pe Dividendele Nerezidentilor: Reglementari CheieDeclaratie Beneficiar Real: Obligatii, Termen Depunere, Intrebari FrecventeDeclaratie Unica Rectificativa In 2025: Cand, Cum Si De Cate Ori Poate Fi Corectata D212Depunerea Declaratiei Unice: Principalele Modificari Incepand Cu 2025Control ANAF: Ce Verifica Inspectorii Fiscali Si Greseli De EvitatRepartizarea Dividendelor Din Anii Precedenti – Ce Trebuie Sa StiiCodul TVA Intracomunitar: Obtinere, Declaratii Fiscale Obligatorii Si Studii De Caz UtileCheltuieli Deductibile Limitat: Reguli Fiscale Esentiale pentru FirmeCash Flow: metoda directa vs metoda indirectaRedevente: Tipuri, Impozit si Monografie Contabila​Decontul Precompletat RO e-TVA: Ce este, Obligatii [VIDEO][VIDEO] Codul UIT e-Transport: Conditii, Reglementari CheieImpozitul Suplimentar Pe Cifra De Afaceri ICAS in 2025 [Mod de Calcul]​[Mod de calcul] Impozitul minim pe cifra de afaceri in 2025Detinerea indirecta: clarificari pentru microintreprinderi [VIDEO]Ce Declaratii Depune O MicrointreprindereCalcul Rezultat Fiscal: Exemple Si Reglementari Cheie[Q&A] Impozit Pe Dobanda: Cat Este Si Cum Se PlatesteImpozitare Bonuri Cadou Acordate Salariatilor: Reglementari Cheie si Intrebari FrecventeDubla Impunere: Reglementari cheie pentru evitarea dublei impozitariRentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!Esalonarea La Plata: Ce Inseamna, Legislatie, Studii De CazRefacturarea cheltuielilor: Reguli fiscale si contabile esentialeAccizele: ce sunt si cum se aplicaAutofactura: ce este, cand se foloseste, studii de caz utileCand se plateste impozitul pe venit in RomaniaCine NU plateste impozitul pe venit in Romania​Declaratia 406: Noile Obligatii SAF-T de la 1 ianuarie 2025Esalonare datorii ANAF: procedura, conditii de aplicare, [MODEL] cerereImpozitul Pe Castigurile La Loto: Ce Trebuie Sa StiiObligatii fiscale restante: ce trebuie sa stii daca ai datorii la ANAFRegistrul de Evidenta Fiscala - Model si ExplicatiiCe taxe plateste un pensionar angajat ​Factura Fara Semnatura Si Stampila: Ce Spune Legislatia?Emiterea Facturii Fiscale: Termene, Reguli si ExceptiiActive Circulante: Ce sunt, Clasificare, Studii de CazActive Imobilizate: Ce sunt, Clasificare, Studii de cazObligativitatea emiterii facturii fiscale: ce prevede Codul Fiscal[Model] Factura proforma si reglementari cheieCASS dividende 2025: baza de calcul, studii de cazFactura proforma: ce este, cand se foloseste, intrebari frecventeRezidenta Fiscala In Romania Si Strainatate: Ce Presupune Si Cum O ObtiiCertificatul de rezidenta fiscala in Romania: ce este si cum se obtine?Venituri asimilate salariilor: ce trebuie sa stie angajatorii si angajatiiVenituri din investitii in 2025: impozit, contributii sociale datorate si declaratii fiscaleProduse accizabile: cadrul legal, nivelul accizelor in 2025Facilitati fiscale in constructii in 2025: conditii de acordareImpozit Pe Veniturile Nerezidentilor: Reglementari LegislativeImpozit pensii 2025: cat este, cum se calculeaza si cine il plateste?Certificat de atestare fiscala: ce este, de ce ai nevoie de el si cum se obtineRedirectionare impozit pe profit: prevederi legale si mod de calculCum se calculeaza deducerea personala in 2025: conditii si exempleRedirectionare impozit pe venit 2025: cine, cat si cum se procedeazaInfiintare firma 2025: pasi si acte necesare, monografii contabileCatalogul Mijloacelor Fixe 2025: incadrare active, studii de cazImpozit pe cladiri persoane juridice 2025: mod de calcul, declarare, studii de cazCe taxe plateste o intreprindere individuala in 2025?Impozit pe chirie in 2025: mod de calcul, obligatii fiscale persoane fizice si juridiceAchizitii intracomunitare: regim fiscal, cod de TVA intracomunitar si declararea in e-Transport Radiere firma: procedura, acte necesare, obligatii legaleGhid e-Transport: cine declara, ce obligatii au utilizatorii si intrebari frecvente​E-Factura: Ghid cuprinzator privind utilizarea sistemului national de factura electronicaInactivitate fiscala: ce este, cand apare, consecinte si studii de cazTaxa pentru obtinerea autorizatiei de construire 2025: cat este, cand si unde se platesteTVA nedeductibil: ce inseamna, care este cadrul legal, studii de caz TVA deductibil: ce inseamna, in ce conditii se aplica, spete utileAmortizare accelerata: ce este, cand se foloseste si cum se calculeazaAmortizarea fiscala 2025: ce este, cum se aplica, intrebari frecventeImpozitarea salariului in 2025: ce contributii sociale obligatorii datoreziVenituri impozabile 2025: care sunt acestea, cat este cota de impozitare si studii de cazImpozitul pe dividende in 2025: cat este, cum se calculeaza si cine il platesteAjustare TVA: ce este, care este procedura si studii de cazNorma de venit 2025: ce PFA-uri se incadreaza si ce reguli de impozitare se aplicaExigibilitate TVA: ce inseamna, cum se stabileste, intrebari frecvente si studii de cazImpozitul pe venitul din transferul proprietatilor imobiliare: tot ce trebuie stii Plafon TVA: Ghid pentru firme platitoare de TVAImpozitarea tichetelor de masa 2025: cota de impozitare, model calcul salariuImpozitare jocuri de noroc: Ghid complet privind veniturile din pariuri sportive, loto si alte jocuriRecuperarea pierderii fiscale: cum functioneaza si cum se calculeaza, cu exemple practiceVenituri neimpozabile: prevederile Codului Fiscal, exempleCheltuieli de Protocol in Afaceri: Importanta, Reglementari si Practici EficienteObligativitate e-Factura: cine foloseste, cum se emite, intrebari si raspunsuriCotele de TVA in 2025: ce bunuri si servicii au cote reduseTaxarea inversa TVA: Ce Este, Cand Se Aplica, Studii De CazCheltuielile nedeductibile: ce sunt, regim fiscal, exempleDosarul fiscal: ce contine si cum obtii accesul la informatiile din dosarFactura fiscala: ce este, ce trebuie sa contina si model completat​Codul fiscal scutiri taxe si impozite locale: tot ce trebuie sa stiiCod de identificare fiscala: ce este CIF si de ce este necesarCertificat de inregistrare fiscala: ce este, cum il obtii si ce faci daca l-ai pierdutTVA la incasare: ce inseamna, conditii de eligibilitate, studii de cazVenituri din activitati independente: obligatii fiscale 2025 si studii de cazCheltuielile Deductibile: Reglementari Fiscale Si Sfaturi De La Specialisti Impozit la vanzarea imobilului: Ghid practic pentru decizii informateImpozit pe venit: TOT ce trebuie sa stiiImpozitul pe profit: mod de calcul, reglementari cheie si studii de caz Deducerea personala in 2025: tot ce trebuie sa stiiMicrointreprindere: Definitie, Conditii de Incadrare Si Calcul Impozit pe Venit

Publicat pe: 22 martie 2024

ORDIN nr. 371 din 7 martie 2024 pentru modificarea si completarea anexei la Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 2.021/2021 privind competenta de administrare a obligatiilor fiscale datorate de persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere


NoulCodFiscal.ro

In temeiul prevederilor art. 342 alin. (1) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, si al art. 11 alin. (3) din Hotararea Guvernului nr. 520/2013 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare,

avand in vedere dispozitiile art. 82 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si avizul conform al Ministerului Finantelor comunicat prin Adresa nr. 744.494/2023 din 4.03.2024, presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala emite urmatorul ordin:

Art. I. — Anexa la Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 2.021/2021 privind competenta de administrare a obligatiilor fiscale datorate de persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1225 din 23 decembrie 2021, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:


1. La capitolul II „Procedura de inregistrare si administrare a obligatiilor fiscale datorate de persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere”, sectiunea A „Procedura de inregistrare fiscala” se modifica si va avea urmatorul cuprins:

„A. Inregistrarea fiscala

A.1. Competenta privind inregistrarea fiscala

1. Competenta pentru inregistrarea fiscala a persoanelor fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere care solicita inregistrarea fiscala ulterior datei de 1 ianuarie 2022 revine organului fiscal central in a carui raza teritoriala se afla domiciliul fiscal al persoanei fizice, stabilit potrivit dispozitiilor art. 31 alin. (1) lit. a) din Codul de procedura fiscala.

2. Pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent care se inregistreaza, potrivit legii speciale, in registrul comertului, inregistrarea fiscala se realizeaza potrivit legii speciale.

3. (1) Competenta pentru inregistrarea fiscala a sediilor secundare cu minimum 5 angajati, potrivit Legii nr. 273/2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare, revine organului fiscal central in a carui raza teritoriala se afla sediul secundar.
(2) Competenta pentru administrarea obligatiilor fiscale datorate de sediile secundare cu minimum 5 angajati revine organului fiscal in a carui raza teritoriala se afla domiciliul fiscal al persoanei fizice, stabilit in conformitate cu dispozitiile art. 31 alin. (1) lit. a) din Codul de procedura fiscala.

4. Persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere declara sediile secundare cu mai putin de 5 angajati la organul fiscal in a carui raza teritoriala se afla domiciliul fiscal al persoanei fizice, stabilit in conformitate cu dispozitiile art. 31 alin. (1) lit. a) din Codul de procedura fiscala.

A.2. Procedura de inregistrare fiscala

1. Prezenta procedura se aplica pentru inregistrarea fiscala a persoanelor fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau care exercita profesii libere si care nu se inregistreaza potrivit legii speciale, in registrul comertului.

2. «Declaratia de inregistrare fiscala/Declaratia de mentiuni/Declaratia de radiere pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere» (formular 070), denumita, in continuare, declaratie de inregistrare fiscala, se depune in termen de 30 de zile de la data inceperii activitatii, potrivit legii, insotita de documentele doveditoare ale informatiilor inscrise in aceasta.

3. Declaratia de inregistrare fiscala se depune de catre contribuabil sau de catre imputernicitul desemnat de acesta in conditiile art. 18 din Codul de procedura fiscala, la registratura organului fiscal competent, prin posta (cu scrisoare recomandata) sau prin mijloace electronice.

4. Depunerea declaratiei de inregistrare fiscala prin mijloace electronice se realizeaza:
a) prin intermediul serviciului «Spatiul privat virtual», denumit in continuare SPV, daca persoana fizica este inregistrata ca utilizator SPV, identificata prin NPOTP (nume, parola si cod de autentificare de unica folosinta), cu respectarea conditiilor de depunere a declaratiilor de inregistrare fiscala, stabilite de Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 1.090/2022 privind aprobarea Procedurii de comunicare prin mijloace electronice de transmitere la distanta intre organul fiscal central si persoanele fizice, persoanele juridice si alte entitati fara personalitate juridica;
b) pe portalul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, cu semnatura electronica calificata.

5. Data depunerii declaratiei de inregistrare fiscala este data inregistrarii acesteia pe platforma informatica dedicata, astfel cum a fost comunicata contribuabilului prin mesajul electronic de confirmare transmis ca urmare a validarii declaratiei de inregistrare fiscala.

6. (1) Copiile documentelor doveditoare ale informatiilor inscrise in declaratia de inregistrare fiscala trebuie certificate de contribuabil pentru conformitate cu originalul prin inscrierea mentiunii «conform cu originalul» si prin semnarea acestora.
(2) Documentele doveditoare prezentate in original vor fi copiate si certificate conform cu originalul de catre functionarul competent si restituite ulterior contribuabilului.

7. Solicitarea de inregistrare fiscala se solutioneaza de catre compartimentul cu atributii in domeniul inregistrarii fiscale din cadrul organului fiscal competent, denumit in continuare compartiment de specialitate.

8. Compartimentul de specialitate verifica concordanta dintre datele inscrise in declaratia de inregistrare fiscala si cele din documentele doveditoare anexate.

9. (1) In cazul in care nu exista neconcordante intre documentele doveditoare si datele din declaratia de inregistrare fiscala, in termen de 10 zile de la data depunerii declaratiei de inregistrare fiscala, compartimentul de specialitate prelucreaza informatiile din declaratie, atribuie codul de inregistrare fiscala si emite certificatul de inregistrare fiscala.
(2) Data inregistrarii fiscale a contribuabilului este data atribuirii codului de inregistrare fiscala.
(3) In certificatul de inregistrare fiscala al persoanei fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere se inscrie domiciliul fiscal al acesteia, stabilit in conformitate cu dispozitiile art. 31 alin. (1) lit. b) din Codul de procedura fiscala, si anume sediul activitatii sau locul unde se desfasoara efectiv activitatea principala.

10. Certificatul de inregistrare fiscala se comunica contribuabilului conform art. 47 din Codul de procedura fiscala.

11. (1) In aceeasi zi sau cel tarziu in ziua urmatoare atribuirii codului de inregistrare fiscala, compartimentul de specialitate informeaza contribuabilul cu privire la emiterea certificatului de inregistrare fiscala.
(2) Informarea se transmite contribuabilului, fie prin SPV, in cazul in care persoana fizica este inregistrata ca utilizator SPV, fie utilizand informatiile furnizate de contribuabil prin declaratia de inregistrare fiscala (adresa de e-mail sau numarul de telefon), in cazul in care persoana fizica nu este inregistrata ca utilizator SPV.

12. In cazul in care exista neconcordante intre datele din declaratia de inregistrare fiscala si cele din documentele doveditoare anexate, in termen de maximum 3 zile de la data depunerii declaratiei de inregistrare fiscala, compartimentul de specialitate intocmeste o notificare, conform modelului prevazut in anexa nr. 1 la procedura.

13. (1) Notificarea se intocmeste in doua exemplare, se vizeaza de catre conducatorul compartimentului de specialitate si se semneaza de conducatorul organului fiscal.
(2) Copia notificarii se semneaza de catre persoanele implicate potrivit competentelor stabilite prin regulamentul de organizare si functionare al directiilor generale regionale ale finantelor publice Bucuresti, Iasi, Galati, Ploiesti, Craiova, Timisoara, Cluj-Napoca, Brasov (aparat propriu si unitati subordonate) si prin prezenta procedura.
(3) Notificarea se comunica contribuabilului potrivit art. 47 din Codul de procedura fiscala.
(4) In cazul in care contribuabilul este utilizator al serviciului «Spatiul privat virtual», notificarea este comunicata prin intermediul SPV.

14. Documentele solicitate de compartimentul de specialitate se comunica de catre contribuabil:
a) prin SPV, in cazul in care persoana fizica este inregistrata ca utilizator SPV;
b) prin posta sau prin depunere la registratura organului fiscal competent, in cazul in care persoana fizica nu este inregistrata ca utilizator SPV.

15. In cazul in care contribuabilul transmite toate documentele solicitate prin notificarea prevazuta la pct. 12, in termen de 5 zile de la data primirii acestora, compartimentul de specialitate prelucreaza informatiile din declaratie, iar dupa atribuirea codului de inregistrare fiscala emite certificatul de inregistrare fiscala. Prevederile pct. 9. (2) — 11 se aplica in mod corespunzator.

16. In cazul in care contribuabilul nu transmite, in termen de 15 zile de la data comunicarii notificarii prevazute la pct. 12, toate documentele solicitate prin notificare sau daca exista neconcordante intre datele din documentele prezentate ca urmare a notificarii si cele din declaratia de inregistrare fiscala, procedura de inregistrare fiscala inceteaza.

17. Compartimentul de specialitate intocmeste o instiintare, conform modelului prevazut in anexa nr. 2 la procedura, prin care informeaza contribuabilul cu privire la incetarea procedurii de inregistrare fiscala. Prevederile pct. 13 se aplica in mod corespunzator.

18. Contribuabilul poate solicita ulterior inregistrarea fiscala, prin reluarea procedurii.

19. Dupa finalizarea procedurii sau in cazul incetarii acesteia in conditiile pct. 16, toate documentele primite de la contribuabil sau emise in format hartie in cadrul derularii procedurii se arhiveaza la dosarul fiscal al contribuabilului, iar cele primite si emise in format electronic, in arhiva de documente electronice.

20. Caracteristicile de tiparire/editare, modul de difuzare, de utilizare si de pastrare a formularelor «Notificare» si «Instiintare privind incetarea procedurii de inregistrare fiscala» de la pct. 12 si 17 sunt prevazute in anexa nr. 3, respectiv in anexa nr. 4 la procedura.

21. Anexele nr. 1—4 fac parte integranta din prezenta procedura.”
2. Dupa capitolul III se introduc patru noi anexe, anexele nr. 1—4, avand cuprinsul prevazut in anexele nr. 1—4, care fac parte integranta din prezentul ordin.

Art. II. — Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, si intra in vigoare in 90 de zile de la data publicarii.

Art. III. — Directia generala proceduri pentru administrarea veniturilor, precum si directiile generale regionale ale finantelor publice si unitatile fiscale subordonate vor duce la indeplinire prevederile prezentului ordin.

Presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala,

Nicoleta-Mioara Circiumaru Bucuresti,

7 martie 2024. Nr. 371.

Redactia Noul Cod Fiscal
Redactia Noul cod fiscal este alcatuita dintr-o echipa de specialisti cu o vasta experienta in domeniul relatiilor de munca.