In temeiul prevederilor art. 11 alin. (3) din Hotararea Guvernului nr. 520/2013 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale art. 108 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 120/2021 privind administrarea, functionarea si implementarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura si factura electronica in Romania, precum si pentru completarea Ordonantei Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cartii de identitate a vehiculului si certificarea autenticitatii vehiculelor rutiere in vederea introducerii pe piata, punerii la dispozitie pe piata, inmatricularii sau inregistrarii in Romania, precum si supravegherea pietei pentru acestea, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 139/2022, cu modificarile si completarile ulterioare,
avand in vedere dispozitiile art. 106 alin. (4) si (5) si ale art. 107 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 120/2021 privind administrarea, functionarea si implementarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura si factura electronica in Romania, precum si pentru completarea Ordonantei Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cartii de identitate a vehiculului si certificarea autenticitatii vehiculelor rutiere in vederea introducerii pe piata, punerii la dispozitie pe piata, inmatricularii sau inregistrarii in Romania, precum si supravegherea pietei pentru acestea, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 139/2022, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si avizul conform al Ministerului Finantelor comunicat prin Adresa nr. 742.185 din 19.07.2024,
presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala emite urmatorul ordin:
Art. 1. — Se aproba Procedura privind organizarea si inscrierea in Registrul RO e-Factura obligatoriu, prevazuta in anexa nr. 1.
Art. 2. — Se aproba modelul si continutul formularului (082) „Cerere privind inregistrarea in Registrul RO e-Factura obligatoriu”, prevazut in anexa nr. 2.
Art. 3. — Formularul prevazut la art. 2 se completeaza si se transmite conform instructiunilor de completare prevazute in anexa nr. 3.
Art. 4. — Caracteristicile de editare, modul de difuzare, de utilizare si de pastrare a formularului mentionat la art. 2 sunt prevazute in anexa nr. 4.
Art. 5. — Anexele nr. 1—4 fac parte integranta din prezentul ordin.
ANEXA Nr. 1
PROCEDURA
privind organizarea si inscrierea in Registrul RO e-Factura obligatoriu
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
1. Potrivit prevederilor art. 106 si 107 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 120/2021 privind administrarea, functionarea si implementarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura si factura electronica in Romania, precum si pentru completarea Ordonantei Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cartii de identitate a vehiculului si certificarea autenticitatii vehiculelor rutiere in vederea introducerii pe piata, punerii la dispozitie pe piata, inmatricularii sau inregistrarii in Romania, precum si supravegherea pietei pentru acestea, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 139/2022, cu modificarile si completarile ulterioare, urmatoarele entitati au obligatia de a solicita inscrierea in Registrul RO e-Factura obligatoriu pana la data de 1 iulie 2025, in cazul in care nu au optat deja pentru aplicarea sistemului RO e-Factura:
a) asociatiile si fundatiile constituite in baza Ordonantei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 246/2005, cu modificarile si completarile ulterioare, alte asociatii fara scop lucrativ/patrimonial, partidele politice, cultele, care nu sunt inregistrate in scopuri de TVA conform art. 316 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare Codul fiscal, si care desfasoara activitati economice, pentru facturile emise incepand cu data de 1 iulie 2025;
b) agricultorii persoane fizice care aplica Regimul special pentru agricultori prevazut la art. 3151 din Codul fiscal, pentru facturile emise incepand cu data de 1 iulie 2025.
2. Entitatile si persoanele prevazute la pct. 1, care incep sa desfasoare activitati economice dupa data de 30 iunie 2025, au obligatia de a solicita inscrierea in Registrul RO e-Factura obligatoriu inainte de a incepe desfasurarea activitatilor economice.
3. Prezenta procedura se aplica de organele fiscale centrale subordonate Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, in a caror evidenta sunt inregistrate ca platitori de impozite si taxe entitatile si persoanele prevazute la pct. 1.
CAPITOLUL II
Registrul RO e-Factura obligatoriu
4. Agentia Nationala de Administrare Fiscala organizeaza Registrul RO e-Factura obligatoriu (registrul obligatoriu), care devine operational incepand cu data de 1 iulie 2025.
5. Registrul obligatoriu este gestionat, din punct de vedere informatic, cu ajutorul aplicatiei informatice puse la dispozitie de Centrul National pentru Informatii Financiare din cadrul Ministerului Finantelor.
6. Registrul obligatoriu este public si se afiseaza pe pagina de internet a Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
7. Registrul obligatoriu cuprinde urmatoarele informatii:
a) codul de identificare fiscala al entitatii prevazute la pct. 1 lit. a) care desfasoara activitati economice si al persoanelor prevazute la pct. 1 lit. b);
b) denumirea/numele si prenumele entitatii/persoanei;
c) categoria din care face parte, respectiv: „asociatii, fundatii, alte asociatii fara scop lucrativ/patrimonial, partide politice, culte”, „agricultori persoane fizice care aplica Regimul special pentru agricultori”;
d) adresa domiciliului fiscal al entitatii/persoanei;
e) data la care entitatea/persoana a solicitat inscrierea in Registrul RO e-Factura obligatoriu;
f) data inscrierii in Registrul RO e-Factura obligatoriu.
8. Registrul obligatoriu se actualizeaza permanent, pe baza cererilor de inregistrare in Registrul RO e-Factura obligatoriu (formular 082) depuse de entitatile prevazute la pct. 1 lit. a) si de
persoanele prevazute la pct. 1 lit. b) si a informatiilor detinute de organele fiscale cu privire la radierea contribuabililor din Registrul contribuabililor/platitorilor.
CAPITOLUL III
Inscrierea in Registrul RO e-Factura obligatoriu si radierea din Registrul RO e-Factura obligatoriu
9. Pentru a solicita inscrierea in Registrul RO e-Factura obligatoriu, entitatile prevazute la pct. 1 lit. a) care desfasoara activitati economice, precum si persoanele prevazute la pct. 1 lit. b), care nu au optat deja pentru aplicarea sistemului RO e-Factura, completeaza si transmit formularul (082) „Cerere privind inregistrarea in Registrul RO e-Factura obligatoriu” pana la data de 1 iulie 2025.
10. Formularul (082) „Cerere privind inregistrarea in Registrul RO e-Factura obligatoriu” se transmite prin mijloace electronice de transmitere la distanta, potrivit legii.
11. Entitatile prevazute la pct. 1 lit. a) si persoanele prevazute la pct. 1 lit. b) care incep sa desfasoare activitati economice dupa data de 30 iunie 2025 au obligatia de a completa si transmite formularul (082) inainte de a incepe desfasurarea activitatilor economice. Aceste entitati si persoane sunt inscrise in acest registru obligatoriu in termen de 3 zile lucratoare de la data transmiterii formularului (082).
12. Entitatile prevazute la pct. 1 lit. a) si persoanele prevazute la pct. 1 lit. b) sunt radiate din Registrul RO e-Factura obligatoriu, de la data radierii din Registrul contribuabililor/ platitorilor, potrivit legii.
CAPITOLUL IV
Modul de furnizare a informatiilor din Registrul RO e-Factura obligatoriu
13. Registrul RO e-Factura obligatoriu permite urmatoarele:
a) consultarea informatiilor pentru fiecare entitate si persoana dintre cele prevazute la pct. 1, in parte, identificata prin codul de identificare fiscala;
b) furnizarea, prin servicii web, a informatiilor din Registrul RO e-Factura obligatoriu. Interogarea registrelor se face pe baza unei liste care contine codul de identificare fiscala al entitatii sau persoanei prevazute la pct. 1 si/sau denumirea/numele si prenumele. Raspunsul serviciului web furnizeaza informatii privind denumirea/numele, prenumele si adresa la care isi are domiciliul fiscal fiecare entitate si persoana prevazute la pct. 1, care figureaza in registru, starea (figureaza/nu figureaza) la data solicitata de catre persoanele interesate, denumirea registrului in care figureaza inscrisa (Registrul obligatoriu), categoria din care face parte entitatea sau persoana inregistrata, precum si intervalul de inregistrare corespunzator datei solicitate. Termenii si conditiile de utilizare
a serviciului web de furnizare a informatiilor, in conditiile prezentei proceduri, se publica pe pagina de internet a Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
14. Mesajele care se afiseaza, incepand cu data de 1 iulie 2025, la consultarea informatiilor din Registrul RO e-Factura obligatoriu pentru fiecare entitate si persoana dintre cele prevazute la pct. 1 in parte cuprind informatii privind starea actuala, din ziua solicitarii, a entitatii despre care se solicita informatiile, respectiv calitatea de entitate inregistrata in Registrul RO e-Factura obligatoriu sau de entitate neinregistrata in Registrul RO e-Factura obligatoriu.
15. Pentru furnizarea informatiilor din acest registru, la solicitarea oricarei persoane interesate, pe pagina de internet www.anaf.ro/Informatii publice/Informatii privind agentii economici se publica un mesaj de informare, de tipul:
„Entitatea ..................../Persoana fizica care aplica regimul (denumirea) special pentru agricultori ........................................., cu domiciliul (numele si prenumele) fiscal .................., identificat prin codul de identificare fiscala ..........., figureaza la data de ........................ ca entitate inregistrata (data solicitarii) in Registrul RO e-Factura obligatoriu. Entitatea, care face parte din categoria ............., a fost inregistrata in Registrul RO e-Factura obligatoriu la data de ...............”
16. Pentru furnizarea informatiilor privind entitatile care nu figureaza in registrul obligatoriu se publica un mesaj de informare, de tipul:
„Entitatea .................../Persoana fizica care aplica regimul (denumirea) special pentru agricultori ...................................., cu domiciliul (numele si prenumele) fiscal ............, identificat prin codul de identificare fiscala ................, nu figureaza la data de ......................... ca operator inregistrat (data solicitarii) in Registrul RO e-Factura obligatoriu.”
Instructiuni de completare a formularului (082) „Cerere privind inregistrarea in Registrul RO e-Factura obligatoriu”
Formularul (082) „Cerere privind inregistrarea in Registrul RO e-Factura obligatoriu” se completeaza si se transmite de catre urmatoarele categorii de entitati, daca nu au optat deja pentru aplicarea sistemului RO e-Factura:
a) asociatiile si fundatiile constituite in baza Ordonantei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 246/2005, cu modificarile si completarile ulterioare, alte asociatii fara scop lucrativ/patrimonial, partidele politice, cultele, care nu sunt inregistrate in scopuri de TVA conform art. 316 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare (Codul fiscal), pentru facturile emise incepand cu data de 1 iulie 2025;
b) agricultorii persoane fizice care aplica Regimul special pentru agricultori prevazut la art. 3151 din Codul fiscal, pentru facturile emise incepand cu data de 1 iulie 2025.
Formularul se completeaza cu ajutorul programului de asistenta pus la dispozitie de Centrul National pentru Informatii Financiare si se transmite prin mijloace electronice de transmitere la distanta, potrivit legii.
Completarea formularului se face astfel:
In prima caseta se bifeaza categoria de entitate din care face parte solicitantul.
Sectiunea I „Date de identificare ale solicitantului” Caseta „Denumire/Nume, prenume” se completeaza, dupa caz, de catre:
a) asociatiile si fundatiile constituite in baza Ordonantei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 246/2005, cu modificarile si completarile ulterioare, alte asociatii fara scop lucrativ/patrimonial, partidele politice, cultele, care nu sunt inregistrate in scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal;
b) agricultorii persoane fizice care aplica Regimul special pentru agricultori prevazut la art. 3151 din Codul fiscal.
Caseta „Cod de identificare fiscala” se completeaza cu codul de identificare fiscala atribuit entitatii, conform legii, sau cu codul numeric personal, dupa caz, inscriindu-se cifrele cu aliniere la
dreapta.
In situatia in care formularul se completeaza de catre imputernicit/reprezentant legal, desemnat potrivit legii, se inscriu codul de identificare fiscala atribuit de organul fiscal competent
entitatii pentru care se completeaza formularul sau codul numeric personal al agricultorului, dupa caz, precum si datele de identificare ale acestuia.
Caseta „Domiciliul fiscal” se completeaza cu datele privind adresa domiciliului fiscal al entitatii.
Sectiunea II „Reprezentare prin” — se marcheaza cu „X”, in cazul in care, in relatia cu organul fiscal, entitatea este reprezentata prin imputernicit/reprezentant legal. In casetele „Nr. document” si „Data document (zz/ll/aaaa)” se inscriu numarul si data inregistrarii la organul fiscal, de catre imputernicit, a actului de imputernicire, in original sau in copie
legalizata, sau numarul si data documentului care atesta calitatea de reprezentant legal, dupa caz.
Rubrica „Date de identificare” — se completeaza cu datele de identificare ale imputernicitului/reprezentantului legal.
Caseta „Tara” se completeaza daca s-a marcat cu „X” casuta „Reprezentant legal”.
Sectiunea III „Cerere privind inregistrarea in Registrul RO e-Factura obligatoriu” se completeaza astfel: Prima casuta se bifeaza de catre entitatile care solicita inregistrarea in Registrul RO e-Factura obligatoriu incepand cu data de 1 iulie 2025, in vederea utilizarii sistemului national privind factura electronica RO e-Factura, potrivit dispozitiilor art. 106 alin. (4) teza I sau art. 107 alin. (4) teza I din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 120/2021 privind administrarea, functionarea si implementarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura si factura electronica in Romania, precum si pentru completarea Ordonantei Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cartii de identitate a vehiculului si certificarea autenticitatii vehiculelor rutiere in vederea introducerii pe piata, punerii la dispozitie pe piata, inmatricularii sau inregistrarii in Romania, precum si supravegherea pietei pentru acestea, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 139/2022, cu modificarile si completarile ulterioare.
A doua casuta se bifeaza de entitatile care incep sa desfasoare activitati economice dupa data de 30 iunie 2025 si care au obligatia sa solicite inscrierea in Registrul RO e-Factura obligatoriu inainte de a incepe desfasurarea activitatilor economice, potrivit art. 106 alin. (4) teza a II-a si art. 107 alin. (4) teza a II-a din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 120/2021 privind administrarea, functionarea si implementarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura si factura electronica in Romania, precum si pentru completarea Ordonantei Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cartii de identitate a vehiculului si certificarea autenticitatii vehiculelor rutiere in vederea introducerii pe piata, punerii la dispozitie pe piata, inmatricularii sau inregistrarii in Romania, precum si supravegherea pietei pentru acestea, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 139/2022, cu modificarile si completarile ulterioare.
Caseta „Numele persoanei care face declaratia” — se completeaza cu numele persoanei care intocmeste formularul (082).
Caseta „Functia/Calitatea” — se completeaza cu functia/ calitatea pe care o are persoana care intocmeste formularul (082).
In situatia in care formularul (082) se completeaza de catre imputernicit/reprezentant legal, desemnat potrivit legii, se inscrie „Imputernicit” sau „Reprezentant legal”, dupa caz.
ANEXA Nr. 4
Caracteristici de editare, modul de difuzare, utilizare si pastrare a formularului (082) „Cerere privind inregistrarea in Registrul RO e-Factura obligatoriu”
1. Denumirea formularului: (082) „Cerere privind inregistrarea in Registrul RO e-Factura obligatoriu”
2. Caracteristici de editare: se utilizeaza echipament informatic pentru completare si editare.
3. Se utilizeaza de catre:
a) asociatiile si fundatiile constituite in baza Ordonantei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 246/2005, cu modificarile si completarile ulterioare, alte asociatii fara scop lucrativ/patrimonial, partidele politice, cultele, care nu sunt inregistrate in scopuri de TVA conform art. 316 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare (Codul fiscal), pentru facturile emise dupa data de 1 iulie 2025;
b) agricultorii persoane fizice care aplica Regimul special pentru agricultori prevazut la art. 3151 din Codul fiscal, pentru facturile emise dupa data de 1 iulie 2025, care solicita inregistrarea in Registrul RO e-Factura obligatoriu, conform prevederilor art. 106 alin. (4) si art. 107 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 120/2021 privind administrarea, functionarea si implementarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura si factura electronica in Romania, precum si pentru completarea Ordonantei Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cartii de identitate a vehiculului si certificarea autenticitatii vehiculelor rutiere in vederea introducerii pe piata, punerii la dispozitie pe piata, inmatricularii sau inregistrarii in Romania, precum si supravegherea pietei pentru acestea, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 139/2022, cu modificarile si completarile ulterioare.
4. Se completeaza si se transmite de catre entitate sau de imputernicitul/reprezentantul legal al acesteia, dupa caz.
5. Organul fiscal competent are acces la informatiile din formular prin accesarea Registrului RO e-Factura obligatoriu.
6. Se arhiveaza in format electronic.
Art. 6. — Registrul RO e-Factura obligatoriu, organizat potrivit procedurii prevazute in anexa nr. 1, devine operational incepand cu data de 1 iulie 2025.
Art. 7. — Directia generala proceduri pentru administrarea veniturilor, Directia generala de administrare a marilor contribuabili, precum si directiile generale regionale ale finantelor publice si unitatile fiscale subordonate acestora vor lua masuri pentru ducerea la indeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Art. 8. — Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala,
Nicoleta-Mioara Circiumaru
Bucuresti, 23 iulie 2024.
Nr. 3.789.