Un proiect editorial marca Rentrop&Straton Informatii Specializate de top


Articole despre Codul Fiscal
Cheltuieli Deductibile Limitat: Reguli Fiscale Esentiale pentru FirmeCash Flow: metoda directa vs metoda indirectaRedevente: Tipuri, Impozit si Monografie Contabila​Decontul Precompletat RO e-TVA: Ce este, Obligatii [VIDEO][VIDEO] Codul UIT e-Transport: Conditii, Reglementari CheieImpozitul Suplimentar Pe Cifra De Afaceri ICAS in 2025 [Mod de Calcul]​[Mod de calcul] Impozitul minim pe cifra de afaceri in 2025Detinerea indirecta: clarificari pentru microintreprinderi [VIDEO]Ce Declaratii Depune O MicrointreprindereCalcul Rezultat Fiscal: Exemple Si Reglementari Cheie[Q&A] Impozit Pe Dobanda: Cat Este Si Cum Se PlatesteImpozitare Bonuri Cadou Acordate Salariatilor: Reglementari Cheie si Intrebari FrecventeDubla Impunere sau Dubla Impozitare: Reglementari cheie si Studii de cazRentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!Esalonarea La Plata: Ce Inseamna, Legislatie, Studii De CazRefacturarea cheltuielilor: Reguli fiscale si contabile esentialeAccizele: ce sunt si cum se aplicaAutofactura: ce este, cand se foloseste, studii de caz utileCand se plateste impozitul pe venit in RomaniaCine NU plateste impozitul pe venit in Romania​Declaratia 406: Noile Obligatii SAF-T de la 1 ianuarie 2025Esalonare datorii ANAF: procedura, conditii de aplicare, [MODEL] cerereImpozitul Pe Castigurile La Loto: Ce Trebuie Sa StiiObligatii fiscale restante: ce trebuie sa stii daca ai datorii la ANAFRegistrul de Evidenta Fiscala - Model si ExplicatiiCe taxe plateste un pensionar angajat ​Factura Fara Semnatura Si Stampila: Ce Spune Legislatia?Emiterea Facturii Fiscale: Termene, Reguli si ExceptiiActive Circulante: Ce sunt, Clasificare, Studii de CazActive Imobilizate: Ce sunt, Clasificare, Studii de cazObligativitatea emiterii facturii fiscale: ce prevede Codul Fiscal[Model] Factura proforma si reglementari cheieCASS dividende 2025: baza de calcul, studii de cazFactura proforma: ce este, cand se foloseste, intrebari frecventeRezidenta fiscala in Romania: de ce ai nevoie de ea si cum o obtii?Certificatul de rezidenta fiscala in Romania: ce este si cum se obtine?Venituri asimilate salariilor: ce trebuie sa stie angajatorii si angajatiiVenituri din investitii in 2025: impozit, contributii sociale datorate si declaratii fiscaleProduse accizabile: cadrul legal, nivelul accizelor in 2025Facilitati fiscale in constructii in 2025: conditii de acordareImpozit nerezidenti: reglementari legislativeImpozit pensii 2025: cat este, cum se calculeaza si cine il plateste?Certificat de atestare fiscala: ce este, de ce ai nevoie de el si cum se obtineRedirectionare impozit pe profit: prevederi legale si mod de calculCum se calculeaza deducerea personala in 2025: conditii si exempleRedirectionare impozit pe venit 2025: cine, cat si cum se procedeazaInfiintare firma 2025: pasi si acte necesare, monografii contabileCatalogul Mijloacelor Fixe 2025: incadrare active, studii de cazImpozit pe cladiri persoane juridice 2025: mod de calcul, declarare, studii de cazCe taxe plateste o intreprindere individuala in 2025?Impozit pe chirie in 2025: mod de calcul, obligatii fiscale persoane fizice si juridiceAchizitii intracomunitare: regim fiscal, cod de TVA intracomunitar si declararea in e-Transport Radiere firma: procedura, acte necesare, obligatii legaleGhid e-Transport: cine declara, ce obligatii au utilizatorii si intrebari frecvente​E-Factura: Ghid cuprinzator privind utilizarea sistemului national de factura electronicaInactivitate fiscala: ce este, cand apare, consecinte si studii de cazTaxa pentru obtinerea autorizatiei de construire 2025: cat este, cand si unde se platesteTVA nedeductibil: ce inseamna, care este cadrul legal, studii de caz TVA deductibil: ce inseamna, in ce conditii se aplica, spete utileAmortizare accelerata: ce este, cand se foloseste si cum se calculeazaAmortizarea fiscala 2025: ce este, cum se aplica, intrebari frecventeImpozitarea salariului in 2025: ce contributii sociale obligatorii datoreziVenituri impozabile 2025: care sunt acestea, cat este cota de impozitare si studii de cazImpozitul pe dividende in 2025: cat este, cum se calculeaza si cine il platesteAjustare TVA: ce este, care este procedura si studii de cazNorma de venit 2025: ce PFA-uri se incadreaza si ce reguli de impozitare se aplicaExigibilitate TVA: ce inseamna, cum se stabileste, intrebari frecvente si studii de cazImpozitul pe venitul din transferul proprietatilor imobiliare: tot ce trebuie stii Plafon TVA: Ghid pentru firme platitoare de TVAImpozitarea tichetelor de masa 2025: cota de impozitare, model calcul salariuImpozitare jocuri de noroc: Ghid complet privind veniturile din pariuri sportive, loto si alte jocuriRecuperarea pierderii fiscale: cum functioneaza si cum se calculeaza, cu exemple practiceVenituri neimpozabile: prevederile Codului Fiscal, exempleCheltuieli de Protocol in Afaceri: Importanta, Reglementari si Practici EficienteObligativitate e-Factura: cine foloseste, cum se emite, intrebari si raspunsuriCotele de TVA in 2025: ce bunuri si servicii au cote reduseTaxarea inversa TVA: Ce Este, Cand Se Aplica, Studii De CazCheltuielile nedeductibile: ce sunt, regim fiscal, exempleDosarul fiscal: ce contine si cum obtii accesul la informatiile din dosarFactura fiscala: ce este, ce trebuie sa contina si model completat​Codul fiscal scutiri taxe si impozite locale: tot ce trebuie sa stiiCod de identificare fiscala: ce este CIF si de ce este necesarCertificat de inregistrare fiscala: ce este, cum il obtii si ce faci daca l-ai pierdutTVA la incasare: ce inseamna, conditii de eligibilitate, studii de cazVenituri din activitati independente: obligatii fiscale 2025 si studii de cazCheltuielile deductibile: reglementari fiscale si sfaturi de la specialisti Impozit la vanzarea imobilului: Ghid practic pentru decizii informateImpozit pe venit: TOT ce trebuie sa stiiImpozitul pe profit: mod de calcul, reglementari cheie si studii de caz Deducerea personala in 2025: tot ce trebuie sa stiiMicrointreprindere: Definitie, Conditii de Incadrare Si Calcul Impozit pe Venit

Codul Fiscal 2025 actualizat

(1) Persoanele fizice si juridice care au calitatea de angajatori sau sunt asimilate acestora, institutiile prevazute la art. 136 lit. d)-f), precum si persoanele fizice care realizeaza in Romania venituri din salarii sau asimilate salariilor de la angajatori din state care nu intra sub incidenta legislatiei europene aplicabile in domeniul securitatii sociale, precum si a acordurilor privind sistemele de securitate sociala la care Romania este parte sunt obligate sa depuna lunar, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei pentru care se platesc veniturile, Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate.

(1^1) In cazul veniturilor reprezentand avantaje in bani si/sau in natura primite de la terti ca urmare a prevederilor contractului individual de munca, a unui raport de serviciu, act de detasare sau a unui statut special prevazut de lege ori a unei relatii contractuale intre parti, dupa caz, obligatia de declarare a contributiei de asigurari sociale potrivit alin. (1) revine persoanelor prevazute la art. 146 alin. (2^1) sau
(2^2), dupa caz. Prevederea se aplica si in cazul veniturilor prevazute la art. 146 alin. (2^3).

(la 01-01-2024 Alineatul (1^1), Articolul 147, Sectiunea a 4-a, Capitolul II, Titlul V a fost modificat de Punctul 100., Articolul LIII, Capitolul II din ORDONANTA DE URGENTA nr. 115 din 14 decembrie 2023, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1139 din 15 decembrie 2023)
──────────
Potrivit alin. (2) al art. LVII din ORDONANTA DE URGENTA nr. 115 din 14 decembrie 2023, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1139 din 15 decembrie 2023, prevederile pct. 100 al art. LIII se aplica incepand cu veniturile aferente lunii ianuarie 2024.
──────────
(2) Abrogat.

(la 01-01-2018 Alineatul (2) din Articolul 147 , Sectiunea a 4-a , Capitolul II , Titlul V a fost abrogat de Punctul 53, Articolul I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 79 din 8 noiembrie 2017, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 885 din 10 noiembrie 2017)

(3) In cazul in care au fost acordate sume de natura celor prevazute la art. 146 alin. (10) si (11), sume reprezentand salarii sau diferente de salarii, stabilite in baza unor hotarari judecatoresti ramase definitive si irevocabile/hotarari judecatoresti definitive si executorii, inclusiv cele acordate potrivit hotararilor primei instante, executorii de drept, precum si in cazul in care prin astfel de hotarari s-a dispus reincadrarea in munca a unor persoane, in vederea stabilirii prestatiilor acordate de sistemul public de pensii, contributiile de asigurari sociale datorate potrivit legii se declara pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care au fost platite aceste sume, prin depunerea declaratiilor rectificative pentru lunile carora le sunt aferente sumele respective.
(la 24-12-2020 Alineatul (3) din Articolul 147 , Sectiunea a 4-a , Capitolul II , Titlul V a fost modificat de Punctul 110, Articolul I din LEGEA nr. 296 din 18 decembrie 2020, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1269 din 21 decembrie 2020)
──────────
Conform literei c) a alineatului (1) al articolului VII din LEGEA nr. 296 din 18 decembrie 2020, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1269 din 21 decembrie 2020, prin derogare de la prevederile art. 4 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu modificarile si completarile aduse prin prezenta lege, prevederile art. I punctele 34-36, 38-40, 43, 44, 46, 97, 98, 100, 102-107, 109-111, 118 referitor la art. 154 alin. (1) lit. d) si r), precum si punctele 121, 123, 124, 126-129, 138-141 se aplica incepand cu veniturile aferente lunii urmatoare publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a prezentei legi.
──────────
(3^1) Prevederile alin. (3) se aplica si in cazul sumelor reprezentand salarii sau diferente de salarii stabilite prin lege, acordate pentru perioade anterioare.

(la 06-12-2016 Articolul 147 din Sectiunea a 4-a , Capitolul II , Titlul V a fost completat de Punctul 17, Articolul I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 84 din 16 noiembrie 2016, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 977 din 06 decembrie 2016)

(3^2) In cazul in care prin hotarari judecatoresti ramase definitive si irevocabile/hotarari judecatoresti definitive si executorii, inclusiv cele acordate potrivit hotararilor primei instante, executorii de drept se dispune reincadrarea activitatii in conditii deosebite sau speciale de munca pentru perioade anterioare, precum si achitarea de catre angajator a diferentelor de contributie de asigurari sociale, sumele datorate potrivit legii se declara pana la data prevazuta la art. 146 alin. (9^2) prin depunerea declaratiilor rectificative pentru lunile carora le sunt aferente sumele respective.

(la 24-12-2020 Articolul 147 din Sectiunea a 4-a , Capitolul II , Titlul V a fost completat de Punctul 111, Articolul I din LEGEA nr. 296 din 18 decembrie 2020, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1269 din 21 decembrie 2020)
──────────
Conform literei c) a alineatului (1) al articolului VII din LEGEA nr. 296 din 18 decembrie 2020, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1269 din 21 decembrie 2020, prin derogare de la prevederile art. 4 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu modificarile si completarile aduse prin prezenta lege, prevederile art. I punctele 34-36, 38-40, 43, 44, 46, 97, 98, 100, 102-107, 109-111, 118 referitor la art. 154 alin. (1) lit. d) si r), precum si punctele 121, 123, 124, 126-129, 138-141 se aplica incepand cu veniturile aferente lunii urmatoare publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a prezentei legi.
──────────
(4) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), platitorii de venituri din salarii si asimilate salariilor prevazuti la art. 80 alin. (2), in calitate de angajatori sau de persoane asimilate angajatorului, depun trimestrial Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate aferenta fiecarei luni a trimestrului, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare trimestrului.

(5) Depunerea trimestriala a declaratiei prevazute la alin. (1) consta in completarea si depunerea a cate unei declaratii pentru fiecare luna din trimestru.

(6) Numarul mediu de salariati se calculeaza ca medie aritmetica a numarului de salariati din declaratiile prevazute la alin. (1) depuse pentru fiecare luna din anul anterior.

(7) Pentru persoanele si entitatile prevazute la alin. (4), venitul total se stabileste pe baza informatiilor din situatiile financiare ale anului anterior.

(8) Persoanele si entitatile prevazute la alin. (4) pot opta pentru depunerea Declaratiei privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate in conditiile alin. (1), daca depun declaratia privind optiunea pana la data de 31 ianuarie inclusiv.

(9) Persoanele si entitatile prevazute la alin. (4) care au optat pentru depunerea declaratiei in conditiile alin. (1) pot trece la regimul de declarare prevazut la alin. (4) incepand cu luna ianuarie a anului pentru care s-a depus optiunea.

(10) Persoanele si entitatile prevazute la art. 80 alin. (2) lit. b) si c) care se infiinteaza in cursul anului aplica regimul trimestrial de declarare incepand cu anul infiintarii daca, odata cu declaratia de inregistrare fiscala, declara ca in cursul anului estimeaza un numar mediu de pana la 3 salariati exclusiv si, dupa caz, urmeaza sa realizeze un venit total de pana la 100.000 euro.

(la 01-01-2018 Alineatul (10) din Articolul 147 , Sectiunea a 4-a , Capitolul II , Titlul V a fost modificat de Punctul 54, Articolul I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 79 din 8 noiembrie 2017, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 885 din 10 noiembrie 2017)

(11) Ori de cate ori in cursul trimestrului persoanele fizice care realizeaza venituri din salarii sau asimilate salariilor beneficiaza de concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate sau le inceteaza calitatea de asigurat, platitorii de venituri din salarii si asimilate salariilor prevazuti la art. 80 alin. (2), in calitate de angajatori ori de persoane asimilate angajatorului, depun declaratia prevazuta la alin. (1) pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a intervenit concediul medical sau incetarea calitatii de asigurat. In acest caz, declaratia/declaratiile aferenta/aferente perioadei ramase din trimestru se depune/se depun pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare trimestrului. In cazul in care incetarea calitatii de asigurat are loc in luna a doua a trimestrului, se vor depune atat declaratia pentru prima luna a trimestrului, cat si cea pentru luna a doua, urmand ca dupa incheierea trimestrului sa se depuna numai declaratia pentru luna a treia.

(12) Persoanele fizice care obtin venituri sub forma de salarii ca urmare a activitatii desfasurate la misiunile diplomatice si posturile consulare acreditate in Romania, precum si la reprezentantele din Romania ale persoanelor juridice straine depun declaratia prevazuta la alin. (1) si achita contributiile sociale obligatorii in cazul in care misiunile si posturile, precum si reprezentantele respective nu opteaza pentru indeplinirea obligatiilor declarative si de plata a contributiilor sociale.

(la 01-01-2018 Alineatul (12) din Articolul 147 , Sectiunea a 4-a , Capitolul II , Titlul V a fost modificat de Punctul 54, Articolul I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 79 din 8 noiembrie 2017, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 885 din 10 noiembrie 2017)

(13) Persoanele fizice care realizeaza venituri din salarii sau asimilate salariilor, care isi desfasoara activitatea in Romania si obtin venituri sub forma de salarii de la angajatori care nu au sediu social, sediu permanent sau reprezentanta in Romania si care datoreaza contributiile sociale obligatorii pentru salariatii lor, potrivit prevederilor legislatiei europene aplicabile in domeniulsecuritatii sociale, precum si ale acordurilor privind sistemele de securitate sociala la care Romania este parte, au obligatia sa depuna declaratia prevazuta la alin. (1) numai daca exista un acord incheiat in acest sens cu angajatorul.

(14) Angajatorii prevazuti la alin. (13) au obligatia sa transmita organului fiscal competent informatii cu privire la acordul incheiat cu angajatii.

(15) Daca intre angajatorii prevazuti la alin. (13) si persoanele fizice care realizeaza venituri din salarii sau asimilate salariilor nu au fost incheiate acorduri, obligatia privind plata contributiilor sociale datorate de angajatori, retinerea si plata contributiilor sociale datorate de persoanele fizice respective, precum si depunerea declaratiei prevazute la alin. (1) revine angajatorilor.

(la 01-01-2018 Alineatul (15) din Articolul 147 , Sectiunea a 4-a , Capitolul II , Titlul V a fost modificat de Punctul 54, Articolul I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 79 din 8 noiembrie 2017, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 885 din 10 noiembrie 2017)

(16) Declaratia prevazuta la alin. (1) se depune prin mijloace electronice de transmitere la distanta, pe portalul e-Romania, iar declaratia privind optiunea prevazuta la alin. (8) se depune pe suport hartie, la sediul organului fiscal competent.

(17) Modelul, continutul, modalitatea de depunere si de gestionare a declaratiei prevazute la alin. (1) sunt reglementate prin ordin comun al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, presedintelui Casei Nationale de Pensii Publice, presedintelui Casei Nationale de Asigurari Sociale de Sanatate si al presedintelui Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca, cu consultarea Agentiei Nationale pentru Plati si Inspectie Sociala si cu avizul Ministerului Finantelor, al Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale si al Ministerului Sanatatii.

(la 18-07-2022 Alineatul (17) din Articolul 147 , Sectiunea a 4-a , Capitolul II , Titlul V a fost modificat de Punctul 70, Articolul I din ORDONANTA nr. 16 din 15 iulie 2022, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 716 din 15 iulie 2022)
──────────
Conform alin. (3) al art. II din ORDONANTA nr. 16 din 15 iulie 2022, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 716 din 15 iulie 2022, ordinul comun al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, al presedintelui Casei Nationale de Pensii Publice, al presedintelui Casei Nationale de Asigurari Sociale de Sanatate si al presedintelui Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca, prevazut la art. I pct. 70, se emite in termen de 60 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a prezentei ordonante. Pentru veniturile aferente lunii iulie 2022 sunt aplicabile prevederile ordinului comun al ministrului finantelor, al ministrului muncii si solidaritatii sociale si al ministrului sanatatii, in vigoare la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a prezentei ordonante.
──────────
(18) Evidenta obligatiilor de plata a contributiei de asigurari sociale datorate de angajatori si asimilatii acestora se tine pe baza codului de identificare fiscala, iar cea privind contributia de asigurari sociale datorata de persoanele fizice care au calitatea de angajati sau pentru care exista obligatia platii contributiei de asigurari sociale, potrivit prezentei legi, pe baza codului numeric personal sau pe baza numarului de identificare fiscala, dupa caz.

(la 01-01-2018 Alineatul (18) din Articolul 147 , Sectiunea a 4-a , Capitolul II , Titlul V a fost modificat de Punctul 54, Articolul I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 79 din 8 noiembrie 2017, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 885 din 10 noiembrie 2017)

(19) Declaratia prevazuta la alin. (1) va cuprinde cel putin:
a) date de identificare a persoanei fizice sau juridice care depune declaratia;
b) codul numeric personal sau numarul de identificare fiscala atribuit de organul fiscal, dupa caz;
c) numele, prenumele si datele privind calitatea de asigurat;
d) date referitoare la raporturile de munca si activitatea desfasurata;
e) date privind conditiile de munca;
f) date privind venituri/indemnizatii/prestatii.

(20) Datele cu caracter personal cuprinse in declaratia prevazuta la alin. (1) sunt prelucrate in conditiile prevazute de Legea nr. 677/2001
pentru protectia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal si libera circulatie a acestor date, cu modificarile si completarile ulterioare.

(21) Ministerul Afacerilor Interne, prin structurile competente, furnizeaza gratuit date cu caracter personal necesare punerii in aplicare a prezentului titlu, actualizate, pentru cetatenii romani, cetatenii Uniunii Europene si ai statelor membre ale Spatiului Economic European, Confederatiei Elvetiene si pentru strainii care au inregistrata rezidenta/sederea in Romania.

(22) Continutul, modalitatile si termenele de transmitere a informatiilor prevazute la alin. (20) se stabilesc prin protocoale incheiate, in termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi, intre beneficiarii acestora si Directia pentru Evidenta Persoanelor si Administrarea Bazelor de Date sau Inspectoratul General pentru Imigrari, dupa caz.

CAP. II - Contribuţiile de asigurări sociale datorate bugetului asigurărilor sociale de stat (art. 136 - art. 152)