NoulCodFiscal.ro
Luand in considerare:
Agenda Fiscala a Contabilului 2025
Diferente e-TVA Solutii la notificarile ANAF
PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii 2025
a)prevederile Regulamentului (UE) nr. 1.060/2021 al Parlamentului European si al Consiliului din 24 iunie 2021 de stabilire a dispozitiilor comune privind Fondul european de dezvoltare regionala, Fondul social european Plus, Fondul de coeziune, Fondul pentru o tranzitie justa si Fondul european pentru afaceri maritime, pescuit si acvacultura si de stabilire a normelor financiare aplicabile acestor fonduri, precum si Fondului pentru azil, migratie si integrare, Fondului pentru securitate interna si Instrumentului de sprijin financiar pentru managementul frontierelor si politica de vize;
b)prevederile Regulamentului (UE, Euratom) 2018/1.046 al Parlamentului European si al Consiliului din 18 iulie 2018 privind normele financiare aplicabile bugetului general al Uniunii, de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1.296/2013, (UE) nr. 1.301/2013, (UE) nr. 1.303/2013, (UE) nr. 1.304/2013, (UE) nr. 1.309/2013, (UE) nr. 1.316/2013, (UE) nr. 223/2014, (UE) nr. 283/2014 si a Deciziei nr. 541/2014/UE si de abrogare a Regulamentului (UE, Euratom) nr. 966/2012;
c)prevederile Hotararii Guvernului nr. 936/2020 pentru aprobarea cadrului general necesar in vederea implicarii autoritatilor si institutiilor din Romania in procesul de programare si negociere a fondurilor externe nerambursabile aferente perioadei de programare 2021-2027 si a cadrului institutional de coordonare, gestionare si control al acestor fonduri, cu modificarile si completarile ulterioare; avand in vedere faptul ca, in prezent, Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale (MADR) gestioneaza alocarea financiara a Romaniei din Fondul european pentru afaceri maritime, pescuit si acvacultura FEAMPA pentru perioada de programare 2021-2027 si intrucat este in sarcina statelor membre sa adopte toate actele cu putere de lege si administrative necesare aplicarii regulamentelor europene si protejarii intereselor financiare ale acesteia, este necesara adoptarea in regim de urgenta a prezentului act normativ, astfel incat sa existe cadrul normativ national care sa permita gestionarea si absorbtia fondurilor europene nerambursabile.
Luand in considerare prevederile art. 105 din Regulamentul (UE) nr. 1.060/2021, conform carora Comisia Europeana dezangajeaza orice parte din suma aferenta unui program operational care nu a fost utilizata pentru prefinantare sau pentru care nu au fost transmise aplicatii de plata pana la data de 31 decembrie a celui de al treilea an calendaristic care urmeaza anului angajamentelor bugetare pentru anii 2021-2027, este imperios necesara adoptarea cadrului legislativ national care reglementeaza gestionarea financiara a proiectelor finantate din fonduri europene.
Luand in considerare faptul ca regulamentele europene aplicabile exercitiului financiar 2021-2027 au fost adoptate cu intarziere la nivel european si Decizia de punere in aplicare a Comisiei C(2022)8809 din 30.11.2022 privind aprobarea „Programului pentru acvacultura si pescuit“ al Romaniei pentru sprijin acordat din Fondul european pentru afaceri maritime, pescuit si acvacultura,
avand in vedere ca, in absenta actului normativ, nu pot fi cuprinse in bugetele ordonatorilor principali de credite cu rol de autoritate de management, respectiv in bugetul Ministerului Finantelor sumele reprezentand cofinantarea de la bugetul de stat pentru proiectele finantate din fonduri europene, precum si cheltuielile neeligibile, aferente proiectelor implementate in cadrul programelor operationale, stabilite conform legii in sarcina autoritatilor de management, aspect care conduce la imposibilitatea incheierii contractelor de finantare cu beneficiarii selectati, astfel incat pentru aceste proiecte sa se demareze implementarea, fapt de natura sa determine cresterea riscului dezangajarii sumelor alocate anual prin programele operationale,
tinand cont ca, in lipsa reglementarii cadrului financiar general aplicabil exercitiului financiar 2021-2027, nu pot fi implementate proiecte finantate din Fondul european pentru afaceri maritime, pescuit si acvacultura, acest fapt vizand interesul general public si constituind o situatie de urgenta si extraordinara a carei reglementare nu poate fi amanata,
avand in vedere ca, in absenta actului normativ, beneficiarii selectati nu pot demara implementarea efectiva a proiectelor, nu pot genera cheltuieli care sa fie rambursate si ulterior declarate Comisiei Europene, solicitand contributia aferenta din partea bugetului Uniunii Europene, fapt de natura sa determine dezangajarea sumelor alocate in acest buget prin programele operationale,
luand in considerare faptul ca toate aceste elemente vizeaza interesul public si constituie situatii extraordinare a caror reglementare nu poate fi amanata;
in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
Capitolul I
Dispozitii generale
Articolul 1
Prezenta ordonanta de urgenta stabileste cadrul financiar general pentru gestionarea in lei si euro a asistentei financiare nerambursabile alocate Romaniei pentru perioada de programare 2021-2027, in calitate de stat membru al Uniunii Europene, precum si a prefinantarii si cofinantarii aferente acestei asistente, in vederea asigurarii unui management financiar eficient al Fondului european pentru afaceri maritime, pescuit si acvacultura, denumit in continuare FEAMPA.
Articolul 2
(1) Termenii „program“, „operatiune“, „operatiune de importanta strategica“, „operatiune finalizata“, „autoritate de management“, „organism intermediar“, „beneficiar“, „instrument financiar“, „organism de executie a unui instrument financiar“, „acord de finantare“, „neregula“ au intelesurile prevazute la art. 2 din Regulamentul (UE) nr. 1.060/2021 al Parlamentului European si al Consiliului din 24 iunie 2021 de stabilire a dispozitiilor comune privind Fondul european de dezvoltare regionala, Fondul social european Plus, Fondul de coeziune, Fondul pentru o tranzitie justa si Fondul european pentru afaceri maritime, pescuit si acvacultura si de stabilire a normelor financiare aplicabile acestor fonduri, precum si Fondului pentru azil, migratie si integrare, Fondului pentru securitate interna si Instrumentului de sprijin financiar pentru managementul frontierelor si politica de vize, denumit in continuare Regulamentul (UE) nr. 1.060/2021.
(2)Termenii „creante bugetare rezultate din nereguli“ si „autoritati cu competente in gestionarea fondurilor europene“ au intelesurile prevazute la art. 2 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea si sanctionarea neregulilor aparute in obtinerea si utilizarea fondurilor europene si/sau a fondurilor publice nationale aferente acestora, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 142/2012, cu modificarile si completarile ulterioare.
(3) In sensul prezentei ordonante de urgenta, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:
a)fonduri europene din FEAMPA - asistenta financiara nerambursabila primita de Romania, in calitate de stat membru al Uniunii Europene, prin intermediul Fondului european pentru afaceri maritime, pescuit si acvacultura;
b)contributia financiara a Uniunii Europene din FEAMPA - sumele care se transfera Guvernului Romaniei de catre Comisia Europeana, cu titlu de contributie financiara nerambursabila acordata Romaniei de catre Uniunea Europeana, potrivit cadrului financiar multianual prevazut prin acordul interinstitutional si alocarile prevazute pentru Romania potrivit Regulamentului (UE) nr. 1.139/2021 al Parlamentului European si al Consiliului din 7 iulie 2021 de instituire a Fondului european pentru afaceri maritime, pescuit si acvacultura si de modificare a Regulamentului (UE) nr. 2017/1.004 - anexa 5;
c)prefinantare - sumele transferate de catre Comisia Europeana din FEAMPA sub forma avansurilor pentru sustinerea inceperii si/sau pe parcursul implementarii proiectelor finantate in cadrul Programului pentru acvacultura si pescuit, in vederea derularii corespunzatoare a acestora;
d)cofinantare publica nationala - orice contributie din fonduri publice, astfel cum sunt prevazute la art. 1 alin. (2) lit. a)-g) din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si la art. 1 alin. (2) lit. a)-d) din Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare, destinata finantarii cheltuielilor eligibile necesare implementarii proiectului;
e)cofinantare privata - orice contributie a unui beneficiar la finantarea cheltuielilor eligibile necesare implementarii proiectului, alta decat cea prevazuta la lit. c);
f)cheltuieli eligibile - cheltuielile efectuate de beneficiar pentru implementarea proiectelor finantate in cadrul programelor operationale, conform prevederilor art. 63 alin. (1) din Regulamentul (UE) nr. 1.060/2021;
g)cheltuieli neeligibile - alte cheltuieli decat cele eligibile;
h)contract de finantare - actul juridic, cu titlu oneros, de adeziune, incheiat intre autoritatea de management/organismul intermediar, dupa caz, si beneficiarul de finantare, astfel cum este definit la art. 2 pct. 9 din Regulamentul (UE) nr. 1.060/2021, prin care se stabilesc drepturile si obligatiile corelative ale partilor in vederea implementarii operatiunilor;
i)decizie de finantare - actul unilateral intern prin care autoritatea de management/organismul intermediar acorda asistenta financiara nerambursabila persoanei juridice din care face parte; j)contributia publica nationala totala - fondurile publice necesare implementarii programelor/proiectelor, care cuprind cofinantarea publica si cheltuielile publice, altele decat cele eligibile stabilite prin contractul/decizia de finantare;
k)valoarea totala a proiectului - totalul fondurilor reprezentand contravaloarea contributiei din FEAMPA, valoarea cofinantarii publice si/sau private, precum si contravaloarea cheltuielilor publice si/sau private, altele decat cele eligibile;
l)cerere de plata - cererea depusa de catre un beneficiar/beneficiari prin care se solicita autoritatii de management virarea sumelor necesare pentru plata cheltuielilor eligibile, rambursabile, conform contractului/deciziei de finantare;
m)cerere de rambursare aferenta cererii de plata - cererea depusa de catre un beneficiar/lider al unui parteneriat prin care se justifica utilizarea sumelor platite de catre autoritatea de management ca urmare a cererii de plata;
n)cerere de rambursare - cerere depusa de catre un beneficiar/beneficiari ai unui parteneriat prin care se solicita autoritatii de management virarea sumelor aferente cheltuielilor eligibile efectuate conform contractului/deciziei de finantare sau prin care se justifica utilizarea avansului;
o)autoritatea de management pentru PAP - structura organizatorica din cadrul Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, responsabila pentru managementul Programului pentru acvacultura si pescuit 2021-2027, denumita in continuare DGP - AMPOPAM;
p)proiect nefinalizat - proiect care poate contine mai multe elemente fizice sau componente sau articole sau activitati si care la data depunerii cererii de finantare nu are finalizat integral cel putin unul dintre acestea;
q)decizia de reziliere a contractului de finantare - actul administrativ emis de autoritatea de management/organismul intermediar prin care inceteaza raporturile contractuale si, dupa caz, sunt individualizate sumele ce trebuie restituite de catre beneficiar/liderul de parteneriat ca urmare a rezilierii contractului de finantare in conditiile stabilite prin clauzele acestuia;
r)grup de actiune locala - parteneriat local/regional, alcatuit din reprezentanti ai institutiilor si autoritatilor publice, ai sectorului privat si ai societatii civile, constituit potrivit prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 246/2005, cu modificarile si completarile ulterioare, in care majoritatea in toate forurile decizionale este detinuta de reprezentantii sectorului privat si ai societatii civile, denumit in continuare GAL pentru PAP;
s)lider de parteneriat - organismul public sau privat care initiaza un proiect, solicita finantare pentru acesta in scopul implementarii in asociere cu alte entitati si semneaza contractul de finantare.
Capitolul II
Managementul financiar al fondurilor europene provenite din FEAMPA
Articolul 3
(1) Guvernul, prin Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, denumit in continuare MADR, gestioneaza contributia financiara a Uniunii Europene din FEAMPA si asigura respectarea utilizarii acesteia, conform reglementarilor Uniunii Europene si nationale in vigoare.
(2) Fondurile FEAMPA se aloca si se deruleaza in baza prevederilor regulamentelor Uniunii Europene si ale programelor aprobate prin decizii ale Comisiei Europene.
Articolul 4
(1) MADR este autorizat sa gestioneze contributia financiara a Uniunii Europene acordata prin FEAMPA, in limita plafoanelor anuale si alocarilor stabilite pentru Romania.
(2) MADR asigura gestionarea contributiei financiare a Uniunii Europene prin conturi deschise la Trezoreria Statului sau printr-un cont analitic deschis pe numele acestuia in cadrul contului de valuta al Ministerului Finantelor, deschis la Banca Nationala a Romaniei.
(3) Contributia financiara a Uniunii Europene si contributia publica nationala totala se gestioneaza prin conturi deschise pe numele MADR dupa cum urmeaza:
a)echivalentul in lei al fondurilor externe nerambursabile, reprezentand contributia financiara a Uniunii Europene din FEAMPA, se gestioneaza prin conturi ale bugetului fondurilor externe nerambursabile deschise la Trezoreria Statului;
b)contributia publica nationala totala se gestioneaza prin conturi de cheltuieli bugetare aprobate in bugetul MADR care efectueaza platile.
(4)Sumele aferente derularii proiectelor finantate din FEAMPA, existente in conturile beneficiarilor, nu sunt supuse executarii silite pe perioada de valabilitate a contractelor/ deciziilor de finantare, cu exceptia situatiei in care executarea silita priveste creante bugetare rezultate din aplicarea prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 66/2011, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 142/2012, cu modificarile si completarile ulterioare.
(5) Debitele recuperate de la beneficiari reprezentand contributia financiara a Uniunii Europene din FEAMPA si contributia publica nationala totala vor fi colectate de MADR in conturi de disponibil deschise la Trezoreria Statului si, in termen de 10 zile lucratoare, vor fi virate in conturile corespunzatoare de disponibilitati sau cheltuieli bugetare, dupa caz.
(6) Disponibilitatile din echivalentul in lei al contributiei financiare a FEAMPA aflate in contul MADR deschis la Trezoreria Statului, inclusiv sumele recuperate in contul respectiv, sunt purtatoare de dobanda. Dobanda se bonifica si se utilizeaza pentru finantarea masurilor finantate prin FEAMPA.
Articolul 5
Sumele transferate de catre Comisia Europeana din FEAMPA catre MADR, sub forma prefinantarii, vor fi utilizate pentru sustinerea inceperii si/sau implementarii proiectelor finantate in cadrul Programului pentru acvacultura si pescuit, denumit in continuare PAP, in vederea derularii corespunzatoare a acestora.
Capitolul III
Mecanismul de finantare din fonduri externe nerambursabile si de la bugetul de stat aferente FEAMPA Articolul 6
(1) In bugetul MADR se cuprind urmatoarele:
a)sumele reprezentand cofinantare publica asigurata de la bugetul de stat pentru actiunile finantate din FEAMPA, altele decat cele prevazute la art. 15;
b)sumele alocate temporar de la bugetul de stat pentru finantarea componentei reprezentand fondurile externe nerambursabile, aferente masurilor din PAP, numai pe perioada de indisponibilitate a sumelor de la Comisia Europeana;
c)sumele necesare finantarii costurilor aferente transferului de fonduri din conturile MADR in scopul efectuarii platilor;
d)sumele necesare acoperirii platii taxei pe valoarea adaugata, aferente livrarilor de bunuri, prestarilor de servicii si executiei de lucrari, finantate integral sau partial din contributia financiara a Uniunii Europene din FEAMPA si/sau din cofinantarea publica, pentru operatiunile din cadrul actiunii de asistenta tehnica;
e)sumele necesare acoperirii drepturilor prevazute pentru personalul beneficiarilor de asistenta tehnica, potrivit pct. 2.2 Prioritatile „Asistenta tehnica“ din PAP, alocate temporar pentru aceste cheltuieli care se suporta din FEAMPA;
f)sumele necesare finantarii diferentelor nefavorabile de curs valutar aferente operatiunilor efectuate de MADR;
g)sumele rezultate din punerea in aplicare a deciziilor Comisiei Europene de lichidare a conturilor si a celor referitoare la conformitate;
h)sumele necesare pentru acoperirea consecintelor financiare ale intreruperii termenului de plata/suspendarii platilor de catre Comisia Europeana, in conformitate cu prevederile regulamentelor Uniunii Europene;
i)sumele necesare platii creantelor bugetare ale bugetului Uniunii Europene si/sau bugetului de stat, neimputabile beneficiarilor, stabilite in conformitate cu prevederile nationale si europene;
j)sumele reprezentand plati pentru punerea in executare a hotararilor judecatoresti definitive, pronuntate in litigiile avand ca obiect implementarea masurilor din PAP, inclusiv dupa inchiderea programului;
k)sumele necesare pentru acoperirea consecintelor financiare ale dezangajarii automate, in conformitate cu prevederile regulamentelor Uniunii Europene;
l)sumele necesare instrumentelor financiare aferente beneficiarilor PAP;
m)sumele necesare reintregirii conturilor MADR, in cazul aplicarii prevederilor art. 100 alin. (2) din Regulamentul (UE) nr. 1.060/2021, la solicitarea DGP - AMPOPAM;
n)sumele necesare rambursarii cheltuielilor/achitarii cererilor de plata pentru beneficiari, altii decat institutii publice finantate integral din venituri proprii si/sau finantate partial de la bugetul de stat ori bugetele fondurilor speciale, conform prevederilor cadrului legal national si autorizate de autoritatea de management, dar care, ulterior, nu sunt considerate eligibile in relatia cu Comisia Europeana, altele decat cele prevazute la lit. g);
o)sumele necesare pentru plata cheltuielilor solicitate prin cereri de plata/rambursare de beneficiari, pentru care s-au intocmit titluri de creanta prin care s-au aplicat corectii financiare ori pentru care s-au aplicat reduceri procentuale, potrivit prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 66/2011, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 142/2012, cu modificarile si completarile ulterioare, ori s-au stabilit cheltuieli neeligibile in cazul in care instantele de judecata au suspendat executarea acestora;
p)sumele necesare pentru punerea in aplicare a hotararilor judecatoresti definitive prin care se admit partial sau integral pretentiile beneficiarilor/liderilor de parteneriat/partenerilor, inclusiv dobanzi penalizatoare si cheltuieli de judecata in cuantumul stabilit prin hotarare;
r)sumele necesare pentru transferul fondurilor externe nerambursabile in conturile beneficiarilor pentru situatiile in care constatarile de audit nu sunt acceptate de catre autoritatea de management, pana la momentul renuntarii la constatare prin raport final de audit sau, in cazul emiterii unei decizii de aplicare a unor corectii de catre Comisia Europeana, pana la momentul emiterii hotararii Curtii de Justitie a Uniunii Europene.
(2) Sumele aferente costurilor de personal, prevazute la alin. (1) lit. e), respectiv stimulentele, cuantumul acestora si criteriile de acordare pentru personalul cu sarcini clare si specifice stabilite prin fisa postului, privind pregatirea, managementul, monitorizarea, evaluarea, informarea si controlul PAP, asa cum sunt specificate in cadrul punctului 2.2 Prioritatile „Asistenta tehnica“ din PAP 2021-2027, aprobat prin Decizia de punere in aplicare a Comisiei Europene nr. C(2022)8809 din 30.11.2022, sunt rambursabile din FEAMPA si se stabilesc prin ordin al ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale in termen de 6 luni de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
(3) In bugetul fondurilor externe nerambursabile, anexa la bugetul MADR, se cuprind sumele aferente contributiei financiare a Uniunii Europene pentru beneficiarii proiectelor finantate din FEAMPA.
Articolul 7
In cazul in care, in conformitate cu prevederile art. 58 din Regulamentul (UE) nr. 1.060/2021, se instituie instrumente financiare pentru sprijinirea implementarii masurilor PAP, metodologia de implementare a acestor instrumente se aproba prin ordin al ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale in termen de 12 luni de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
Articolul 8
(1) La depunerea spre decontare a cererii de plata, beneficiarii privati ai masurilor din cadrul PAP pot opta pentru una din urmatoarele situatii:
a)anexeaza documentele, ordinele de plata si extrasele de cont sau alte documente cu valoare echivalenta care dovedesc efectuarea platilor, atat pentru partea de contributie publica, cat si pentru cea proprie; sau
b)anexeaza documentele, ordinele de plata si extrasele de cont sau alte documente cu valoare echivalenta care dovedesc efectuarea platilor, cu exceptia ordinelor de plata si/sau a extraselor de cont ori a altor documente cu valoare echivalenta care dovedesc efectuarea platilor pentru partea de contributie publica.
(2) Pentru situatia prevazuta la alin. (1) lit. b), beneficiarul privat trebuie sa deschida un cont distinct de disponibil la unitatea teritoriala a Trezoreriei Statului in raza careia este inregistrat fiscal, derularea operatiunilor specifice decontarii cererilor de plata urmand a se efectua cu respectarea urmatoarelor etape:
a)dupa efectuarea verificarilor dosarului cererii de plata si autorizarii platii, MADR, prin Directia generala buget, finante si fonduri europene, denumita in continuare DGBFFE, vireaza beneficiarului privat valoarea cheltuielilor rambursabile pentru cheltuielile eligibile, reprezentand contributia publica, in contul distinct de disponibil, deschis pe numele beneficiarului privat la unitatea teritoriala a Trezoreriei Statului;
b)in ziua imediat urmatoare efectuarii viramentului, MADR, prin DGP AMPOPAM, notifica beneficiarul privat cu privire la efectuarea platii, iar o copie a notificarii transmise beneficiarului privat se transmite unitatii teritoriale a Trezoreriei Statului la care acesta are deschis contul;
c)beneficiarul privat prezinta la unitatea teritoriala a Trezoreriei Statului, in termen de maximum 5 zile lucratoare de la incasarea in cont a contributiei publice, pentru fiecare factura in parte, ordine de plata pentru suma reprezentand contributia publica, precum si pentru sumele declarate neeligibile in urma verificarii cererii de plata de catre MADR, prin DGP AMPOPAM.
(3) Notificarea prevazuta la alin. (2) lit. b), al carei model se aproba prin normele metodologice de aplicare a prevederilor prezentei ordonante de urgenta, trebuie sa contina cel putin urmatoarele elemente:
a)numarul si data facturilor;
b)codul de identificare fiscala si denumirea furnizorilor de bunuri/prestatorilor de servicii/executantilor de lucrari;
c)suma aferenta fiecarei facturi, care trebuie sa fie platita de beneficiarul privat din suma primita de la MADR, prin DGBFFE, detaliata pe cheltuiala eligibila si contravaloarea taxei pe valoarea adaugata, in cazul in care aceasta reprezinta o cheltuiala eligibila;
d)suma aferenta fiecarei facturi care trebuie sa fie platita de beneficiarul privat din contributia acestuia reprezentand cheltuielile solicitate la plata si declarate neeligibile in urma verificarii cererii de plata de catre MADR, prin DGP AMPOPAM, precum si contravaloarea taxei pe valoarea adaugata, dupa caz.
(4) Unitatile teritoriale ale Trezoreriei Statului, la prezentarea ordinelor de plata de catre beneficiarii privati aflati in situatia prevazuta la alin. (1) lit. b), verifica existenta urmatoarelor conditii:
a)concordanta dintre denumirea furnizorului de bunuri/ executantului de lucrari/prestatorului de servicii/codul de identificare fiscala si suma inscrisa in notificare cu datele din ordinele de plata depuse de beneficiarii privati pentru facturi;
b)concordanta dintre numarul si data facturii inscrise in notificare si cele inscrise in rubrica „Reprezentand“, din ordinul de plata;
c)daca suma din ordinele de plata este egala cu suma inscrisa in notificare, potrivit detalierilor prevazute la alin. (3), pentru fiecare factura in parte;
d)daca suma totala din ordinele de plata este egala cu suma totala din notificarea prevazuta la alin. (2) lit. b).
(5) Beneficiarii privati aflati in situatia prevazuta la alin. (1) lit. b), care deruleaza operatiuni aferente proiectului/proiectelor prin conturi deschise la banci comerciale, au obligatia de a-si transfera contributia proprie in contul pe care acestia au obligatia sa il deschida la unitatea Trezoreriei Statului in raza careia sunt inregistrati fiscal, reprezentand cheltuieli declarate neeligibile de MADR, prin DGP AMPOPAM.
(6) Dupa efectuarea verificarilor prevazute la alin. (4), unitatile teritoriale ale Trezoreriei Statului, in cazul constatarii concordantei de date, vireaza suma totala primita de la MADR, prin DGBFFE, din contul prevazut la alin. (2) in contul prevazut la alin. (5).
(7) Operatiunile prevazute la alin. (4) si (5) se efectueaza in aceeasi zi in care s-au primit ordinele de plata de la beneficiari.
(8) In cazul in care beneficiarul privat nu depune ordinele de plata conform cerintelor si termenului prevazute la alin. (2), pentru toata suma prevazuta in notificare, sau nu respecta conditiile prevazute la alin. (4), unitatile teritoriale ale Trezoreriei Statului restituie integral, in conturile MADR din care au fost incasate, sumele primite de acestea din contul prevazut la alin. (2).
(9) In termen de maximum 10 zile lucratoare de la data incasarii sumelor virate de catre MADR, prin DGBFFE, beneficiarii privati au obligatia de a depune la MADR, prin DGP AMPOPAM, cererea de rambursare aferenta cererii de plata in care sunt incluse sumele din facturile decontate prin cererea de plata.
(10) In cazul platilor efectuate in valuta catre furnizorii externi, neinregistrati fiscal in Romania, in cadrul proiectelor, beneficiarii privati care fac obiectul reglementarilor alin. (1)-(9) transfera sumele incasate, aferente acestor plati, intr-un cont propriu deschis la o institutie bancara, in vederea efectuarii platilor in valuta, in termen de maximum 5 zile lucratoare de la incasarea acestora. Costurile aferente efectuarii platilor in valuta se suporta de beneficiarii privati prevazuti la alin. (1) din bugetul propriu.
(11) In cazul platilor prevazute la alin. (10), in notificarea prevazuta la alin. (2) lit. b), la rubrica „Denumire furnizor“ si „Cod de identificare fiscala al furnizorului“ se vor completa datele beneficiarilor privati pentru care s-a intocmit notificarea.
Articolul 9
(1) MADR, Autoritate de management pentru PAP, la cererea beneficiarilor, poate acorda un avans pentru implementarea operatiunilor.
(2) Pentru beneficiarii care sunt institutii publice, cu exceptia celor prevazute la art. 14, unitati administrativ-teritoriale, asociatii ale acestora, ale caror cereri de finantare au fost selectate potrivit legii, avansul poate fi de maximum 50% din valoarea sprijinului financiar nerambursabil prevazuta in contractul de finantare, cu posibilitatea retragerii de catre DGP AMPOPAM a partii de avans nejustificat de beneficiar pana la ultima transa de plata.
(3) Pentru beneficiarii privati, avansul poate fi de maximum 50% din valoarea sprijinului financiar nerambursabil prevazuta in contractul de finantare si se justifica pana la ultima transa de plata.
(4) Pentru toate categoriile de beneficiari, avansul poate fi de pana la 100% din valoarea totala eligibila nerambursabila a transei de plata, cu exceptia ultimei transe, pentru care nu se acorda acest avans.
Acest avans se acorda beneficiarilor pe baza facturii/facturilor aferente transei de plata. Avansul se justifica, in termen de 7 zile, de catre beneficiar, prin prezentarea ordinului/ordinelor de plata aferent/aferente facturii/facturilor pentru care s-a eliberat avansul.
(5) In cazul beneficiarilor privati ai sprijinului financiar nerambursabil, plata avansului este subordonata constituirii unei garantii, prezentata sub forma de scrisoare de garantie bancara eliberata de o institutie bancara sau de scrisoare de garantie eliberata de Fondul de Garantare a Creditului Rural sau Fondul National de Garantare a Creditelor pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii, sau care corespunde procentului de 100% din suma avansului.
(6) Suma maxima a avansului este prevazuta in contractul de finantare incheiat intre beneficiar si MADR, prin DGP AMPOPAM.
(7) Garantia este eliberata in cazul in care MADR, prin DGP AMPOPAM, constata ca suma cheltuielilor efectuate, care corespund contributiei financiare a Uniunii Europene si contributiei publice nationale, depaseste suma avansului.
(8) Suma avansului se justifica pe baza de documente, pana la depunerea ultimei cereri de rambursare, prevazuta in contractul de finantare, respectiv pana la ultima transa de plata. Sumele reprezentand avansuri acordate si nejustificate pana la termenele stabilite prin contractul de finantare sau pana cel tarziu cu 45 de zile lucratoare inainte de expirarea termenului de valabilitate a garantiei se recupereaza de MADR, prin DGP AMPOPAM, prin executarea garantiei.
(9) Beneficiarul poate primi avansul dupa semnarea contractului de finantare cu MADR, prin DGP AMPOPAM, conform procedurilor de lucru ale acesteia, aprobate prin ordin al ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale in termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
(10) Sumele reprezentand avansuri acordate si nejustificate pana la termenele prevazute la alin. (3), (4) si (8) se recupereaza de MADR, prin DGP AMPOPAM, prin executarea garantiilor. Sumele astfel recuperate se restituie in conturile de cheltuieli corespunzatoare, deschise la Trezoreria Statului, aferente contributiei financiare a Uniunii Europene, si in contul de venituri al bugetului de stat, sumele aferente contributiei publice nationale, cu respectarea intensitatii financiare aferente contributiei publice nerambursabile.
(11) Este permisa acordarea unui al doilea avans catre un beneficiar PAP care a primit anterior un avans pe care l-a justificat integral, cu conditia ca cele doua avansuri sa nu depaseasca 50% din valoarea nerambursabila prevazuta in contractul de finantare.
(12) In ceea ce priveste avansurile si garantiile, sumele care urmeaza a fi platite sau sumele garantate sunt fixate in euro in conformitate cu legislatia sectoriala.
(13) Perioada de valabilitate a garantiilor trebuie sa fie mai mare cu minimum 45 de zile lucratoare fata de durata de executie a contractului in cazul avansurilor acordate conform alin. (3).
(14) In cazul in care beneficiarul/beneficiarii nu achita avansul nejustificat in termen de maximum 5 zile lucratoare de la data notificarii de catre DGP AMPOPAM se executa scrisoarea de garantie prin notificarea institutiei care a acordat garantia.
(15)In cazul nejustificarii avansurilor la termenele prevazute la alin. (3), (4) si (8), prin derogare de la prevederile art. 52 alin. (12) din Legea nr. 500/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, recuperarea sumelor prin plata voluntara sau prin executarea scrisorilor de garantie bancara/scrisorii de garantie de catre MADR se face cu perceperea de dobanzi calculate si datorate prin aplicarea ratei de politica monetara a Bancii Nationale a Romaniei la contravaloarea avansului nejustificat, pentru perioada cuprinsa intre data notificarii beneficiarului si data recuperarii integrale a acestuia.
(16)Procesul-verbal de stabilire a creantelor bugetare rezultate din aplicarea dobanzii si penalitatii datorate, emis de MADR, in conformitate cu prevederile art. 46 alin. (2) si (3) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, constituie titlu de creanta si este act administrativ in sensul Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.
(17) Modelul procesului-verbal de stabilire a creantelor bugetare rezultate din aplicarea dobanzii datorate se stabileste prin normele metodologice de aplicare a prezentei ordonante de urgenta.
(18) Creantele bugetare se inscriu in titlul de creanta in lei, utilizandu-se cursul de referinta comunicat de Banca Nationala a Romaniei, valabil la data intocmirii titlului de creanta.
(19) Titlul de creanta se comunica debitorului in termen de 3 zile lucratoare de la data emiterii.
(20) Impotriva titlului de creanta se poate formula contestatie, aceasta fiind o cale administrativa de atac si nu inlatura dreptul la actiune al celui care se considera lezat in drepturile sale printr-un act administrativ, in conditiile legii.
(21) Contestatia administrativa se formuleaza in scris, in termen de maximum 30 de zile calendaristice de la data comunicarii titlului de creanta, se depune la autoritatea publica emitenta a titlului de creanta care este contestat si nu este supusa taxelor de timbru.
(22) Autoritatea publica emitenta a titlului de creanta se va pronunta prin decizie motivata cu privire la admiterea, in tot sau in parte, a contestatiei sau la respingerea ei, in termen de 30 de zile de la data inregistrarii contestatiei.
(23) Decizia de solutionare a contestatiei este definitiva in sistemul cailor administrative de atac.
(24)Deciziile pronuntate in solutionarea contestatiilor pot fi atacate de catre contestatar la instanta judecatoreasca de contencios administrativ competenta, in conformitate cu prevederile art. 7 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.
(25) Constituie titlu executoriu:
a)procesul-verbal de stabilire a creantelor bugetare rezultate din aplicarea dobanzii si penalitatii datorate de la data la care creanta bugetara este scadenta prin expirarea termenului de plata prevazut in procesul-verbal;
b)hotararea judecatoreasca definitiva, data de instanta de judecata ca urmare a pronuntarii acesteia cu privire la decizia prevazuta la alin. (22);
c)cererea de executare a scrisorii de garantie, creantele rezultate din executarea scrisorilor de garantie, executate de MADR, avand regim de creanta bugetara.
(26) Titlul executoriu prevazut la alin. (25) lit. a) insotit de dovada comunicarii, necontestat de catre debitor, precum si cel prevazut la alin. (25) lit. b) se inainteaza organelor competente ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala in a caror raza teritoriala isi are domiciliul fiscal debitorul, in vederea recuperarii.
(27) Sumele incasate potrivit alin. (26) se vireaza, de indata, in conturile indicate in titlul de creanta sau comunicate de catre MADR, ce le va transfera dupa cum urmeaza:
a)creanta bugetara reprezentand avansuri acordate si nejustificate va reconstitui conturile de cheltuieli corespunzatoare prevazute la alin. (10), dupa caz;
b)dobanzile si penalitatile de intarziere aferente creantelor bugetare se vor vira in contul de venituri ale bugetului de stat.
(28) Pentru grupurile locale/regionale din domeniul pescuitului, denumite in continuare GAL, se poate acorda un avans de maximum 20% din valoarea cheltuielilor de functionare, dar nu mai mult de echivalentul a 40.000 de euro. Avansul care se acorda este subordonat constituirii unei garantii prezentate sub forma de scrisoare de garantie bancara eliberata de o institutie bancara sau de scrisoare de garantie eliberata de Fondul de Garantare a Creditului Rural sau de Fondul National de Garantare a Creditelor pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii, pentru intreaga valoare a avansului. Pentru un avans de maximum 20.000 de euro nu se constituie garantii, acesta trebuind sa fie justificat pana la ultima cerere de plata. In cazul in care avansul nu este justificat pana la ultima cerere de plata, recuperarea se va realiza in aceasta ordine: din cererile de plata autorizate la plata, dar care nu au fost efectiv platite, din sumele existente in contul GAL-ului prin plata voluntara sau poprire pe conturi, din executarea silita a reprezentantului legal care a semnat cererea de avans. In cazul in care reprezentantul legal care a semnat cererea de avans nu mai indeplineste aceasta calitate, i se acorda sau nu descarcare de gestiune potrivit prevederilor statutare proprii, urmand ca persoana care preia atributiile sa preia si obligatiile de justificare a avansului. Procedura de recuperare a avansului se reglementeaza prin norme proprii, aprobate prin ordin al ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
(29) Beneficiarul privat poate primi avansul numai dupa avizarea favorabila de catre DGP AMPOPAM a procedurii de achizitie, conform procedurilor de lucru ale acesteia.
Articolul 10
(1) Contractele de finantare nerambursabila incheiate cu beneficiarii PAP constituie titluri executorii.
(2)Beneficiarii actiunilor derulate prin PAP, restrictionate de la finantare, sunt cei care, dupa caz, sunt inregistrati in Registrul debitorilor PAP si/sau Programului operational pentru pescuit si afaceri maritime 2014-2020, denumit in continuare POPAM 2014-2020, pana la achitarea integrala a datoriei fata de MADR, inclusiv a accesoriilor, cu exceptia celor care beneficiaza de inlesniri la plata aferente acestor debite, acordate de catre organul fiscal in conformitate cu dispozitiile Legii nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
Articolul 11
Creantele rezultate din executarea scrisorilor de garantie bancara/scrisorilor de garantie, executate de MADR, au regim de creanta bugetara, asimilate creantelor fiscale. Cererea de executare a scrisorii de garantie bancara/scrisorilor de garantie reprezinta titlu executoriu.
Articolul 12
Sumele aferente instrumentelor financiare, cu exceptia cheltuielilor aferente comisionului, atat pentru componenta de cofinantare publica, cat si pentru prefinantarea si/sau contributia financiara a Uniunii Europene din FEAMPA, din cadrul PAP, sunt prevazute in bugetul MADR.
Articolul 13
In bugetul MADR, in calitate de autoritate de management pentru PAP, se va include suma necesara finantarii valorii totale a proiectelor propuse in cadrul pct. 2.2 Prioritatile „Asistenta tehnica“ din PAP.
Articolul 14
In bugetele beneficiarilor care sunt finantati integral din bugetul de stat se cuprind integral, la titlul din clasificatia bugetara referitor la proiecte cu finantare din fonduri externe nerambursabile aferente cadrului financiar 2021-2027, la codul de clasificatie corespunzator, sumele necesare finantarii valorii totale a proiectelor proprii, finantate din FEAMPA.
Articolul 15
In bugetul MADR se cuprind integral sumele reprezentand finantarea actiunilor cuprinse in cadrul pct.
2.2 Prioritatile „Asistenta tehnica“ din PAP.
Articolul 16
Sumele prevazute la art. 6 alin. (1) lit. k) necesare punerii in aplicare a hotararilor judecatoresti definitive prin care se admit partial sau integral pretentiile beneficiarilor/liderilor de parteneriat/partenerilor, inclusiv dobanzile penalizatoare si cheltuielile de judecata aferente, se vor deconta de catre MADR (organismul de plata al FEAMPA) de la codul de clasificatie corespunzator Programului pentru acvacultura si pescuit 2021-2027 si nu pot constitui ulterior un prejudiciu.
Articolul 17
In bugetele institutiilor publice finantate integral din venituri proprii si/sau finantate partial de la bugetul de stat ori bugetele fondurilor speciale se cuprind integral, la titlul din clasificatia bugetara referitor la proiecte cu finantare din fonduri externe nerambursabile aferente cadrului financiar 2021-2027, la codul de clasificatie corespunzator, sumele necesare finantarii valorii totale a proiectelor proprii finantate din FEAMPA.
Articolul 18
(1) In bugetele beneficiarilor care au calitatea de ordonatori de credite ai bugetului local se cuprind integral, la titlul din clasificatia bugetara referitor la proiecte cu finantare din fonduri externe nerambursabile aferente cadrului financiar 2021-2027, la codul de clasificatie corespunzator, sumele necesare finantarii valorii totale a proiectelor proprii finantate din FEAMPA, precum si a proiectelor ai caror beneficiari sunt entitati finantate integral din bugetele locale respective.
(2) In bugetele beneficiarilor care sunt entitati publice locale finantate integral din venituri proprii si/sau finantate partial de la bugetele locale se cuprind, la titlul din clasificatia bugetara referitor la proiecte cu finantare din fonduri externe nerambursabile aferente cadrului financiar 2021-2027, la codul de clasificatie corespunzator, sumele necesare finantarii valorii totale a proiectelor proprii finantate din FEAMPA.
(3)Prin derogare de la prevederile art. 61 alin. (1) din Legea nr. 273/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, pe parcursul executiei bugetare, pentru asigurarea resurselor de finantare prevazute la alin.
(1), autoritatile administratiei publice locale pot aproba contractarea de finantari rambursabile, inclusiv pentru proiectele implementate de asociatiile de dezvoltare intercomunitara din care fac parte, proportional cu contributia asumata.
Articolul 19
(1) Sumele reprezentand finantarea in cadrul masurilor cuprinse in PAP se transfera de MADR beneficiarilor, asa cum sunt definiti in PAP si in strategiile de dezvoltare locala.
(2) In cazul proiectelor de asistenta tehnica aferente pct. 2.2 Prioritatile „Asistenta tehnica“ din PAP, sumele reprezentand plata serviciilor/bunurilor se transfera prestatorilor/furnizorilor de catre MADR.
Articolul 20
(1) Dupa incasarea contributiei financiare a FEAMPA, aferente platilor efectuate catre beneficiari din sume alocate temporar de la bugetul de stat pe perioada de indisponibilitate a fondurilor externe nerambursabile pentru componenta de finantare externa, MADR vireaza sumele respective in contul de venituri ale bugetului de stat.
(2) Dupa incasarea contributiei financiare a FEAMPA, aferente platilor efectuate pentru pct. 2.2 Prioritatile „Asistenta tehnica“ din PAP din sume alocate temporar de la bugetul de stat pe perioada de indisponibilitate a fondurilor externe nerambursabile pentru componenta de finantare externa, MADR vireaza sumele reprezentand contributia financiara din FEAMPA in contul de venituri ale bugetului de stat.
(3) Dupa incasarea contributiei financiare din FEAMPA, aferente platilor efectuate de catre beneficiarii finantati integral de la bugetul de stat din sume alocate temporar de la bugetul de stat pe perioada de indisponibilitate a fondurilor externe nerambursabile pentru componenta de finantare externa, MADR vireaza sumele reprezentand contributia financiara din FEAMPA in contul de venituri al bugetului de stat.
(4) Dupa incasarea contributiei financiare din FEAMPA, aferente platilor efectuate de catre beneficiarii finantati integral din bugetele fondurilor speciale din sume alocate temporar de la bugetul de stat pe perioada de indisponibilitate a fondurilor externe nerambursabile pentru componenta de finantare externa, MADR vireaza, distinct, sumele reprezentand contributia financiara din FEAMPA in conturile de venituri ale bugetelor fondurilor speciale din care au fost finantate proiectele respective.
(5) Beneficiarii prevazuti la art. 18 alin. (2) care au utilizat sume alocate temporar de la bugetul de stat sau bugetele fondurilor speciale pentru sustinerea proiectelor destinate politicii de pescuit restituie din sumele rambursate de DGP AMPOPAM, in termen de 3 zile lucratoare de la data incasarii acestora, fondurile utilizate, in conturile de cheltuieli bugetare ale ordonatorului principal de credite din care au fost acordate.
(6)In cazul in care restituirea sumelor prevazute la alin. (5) se efectueaza in anul bugetar urmator, se aplica prevederile art. 8 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 37/2008 privind reglementarea unor masuri financiare in domeniul bugetar, aprobata cu modificari prin Legea nr. 275/2008, cu modificarile si completarile ulterioare.
(7) Pentru beneficiarii prevazuti la art. 18 alin. (1), MADR vireaza, distinct, sumele reprezentand contributia financiara din FEAMPA si cofinantarea acordata de la bugetul de stat, aferente proiectelor proprii, precum si proiectelor ai caror beneficiari sunt entitati finantate integral din bugetul acestora, in conturile de venituri ale bugetelor locale.
(8) Pentru beneficiarii prevazuti la art. 18 alin. (2), MADR vireaza, distinct, sumele reprezentand contributia financiara din FEAMPA si cofinantarea acordata de la bugetul de stat, aferente proiectelor proprii, in conturile de venituri bugetare ale bugetelor de venituri si cheltuieli ale acestora.
Articolul 21
(1) Propunerile de credite de angajament si de credite bugetare necesare asigurarii sumelor prevazute la art. 6 alin. (1) se stabilesc de MADR, in calitate de autoritate de management pentru PAP 2021-2027, pe baza valorii proiectelor aprobate si/sau a estimarii valorii proiectelor ce urmeaza a fi finantate in cadrul PAP, si se cuprind la titlul din clasificatia bugetara referitor la proiecte cu finantare din fonduri externe nerambursabile aferente cadrului financiar 2021-2027.
(2)Structurile responsabile de implementarea PAP sunt autorizate sa incheie contracte/angajamente multianuale de plata, a caror valoare poate determina depasirea sumelor alocate in euro la nivel de masura, grup de masuri sau de prioritate a Uniunii Europene, din alocarea publica prevazuta in program, in limita sumelor rezultate din realocari de fonduri intre masuri, creante bugetare, economii, reduceri procentuale, decertificarea definitiva si deducerea procentuala definitiva, aplicate potrivit prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 66/2011, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 142/2012, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si din rezilierea contractelor de finantare, estimate a se realiza, cu incadrarea in creditele de angajament aprobate cu aceasta destinatie prin legile bugetare anuale.
(3) Limitele admise pentru depasirile prevazute la alin. (2) se aproba de catre ordonatorul principal de credite, prin ordin al ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale, cu incadrarea in creditele de angajament aprobate cu aceasta destinatie prin legile bugetare anuale.
(4) Beneficiarii proiectelor finantate din FEAMPA care au incheiat contracte de finantare cu MADR, in calitate de autoritate de management pentru PAP, potrivit prevederilor prezentului articol, si care nu finalizeaza proiectul in perioada de eligibilitate a cheltuielilor vor suporta din bugetul propriu sumele necesare finalizarii proiectelor dupa aceasta perioada.
Articolul 22
Disponibilitatile din fonduri nerambursabile FEAMPA, ramase la sfarsitul anului bugetar in contul MADR, se reporteaza in anul urmator cu aceeasi destinatie.
Articolul 23
(1) Fondurile cuprinse in bugetul MADR destinate proiectelor finantate din FEAMPA se utilizeaza exclusiv cu aceasta destinatie si nu pot fi utilizate pentru finantarea cheltuielilor de alta natura prin virari de credite ori prin cedarea la Fondul de rezerva bugetara la dispozitia Guvernului, prevazut in bugetul de stat.
(2) Din fondurile prevazute la alin. (1) se pot efectua cheltuieli curente si de capital pentru derularea corespunzatoare a proiectelor finantate din FEAMPA.
(3)Se autorizeaza MADR sa efectueze pe tot parcursul exercitiului bugetar redistribuiri de fonduri intre proiectele finantate/propuse la finantare din FEAMPA, precum si virari de credite de la alte titluri sau capitole de cheltuieli, astfel incat sa se asigure implementarea corespunzatoare a acestor proiecte si/sau sa se asigure finantarea unor proiecte noi, prin derogare de la prevederile art. 47 din Legea nr. 500/2002, cu modificarile si completarile ulterioare. Aceste modificari vor fi comunicate lunar Ministerului Finantelor.
(4)In conditiile regulamentelor europene specifice fondurilor prevazute la alin. (1), este interzisa efectuarea platilor catre beneficiarii in privinta carora se constata ca au creat conditii artificiale pentru obtinerea oricarui avantaj, iar in cazul constatarii ulterior efectuarii platii, acestia sunt obligati sa returneze sprijinul financiar respectiv, precum si dobanzile aferente aplicate conform prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 66/2011, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 142/2012, cu modificarile si completarile ulterioare.
Articolul 24
Pentru derularea operatiunilor financiare aferente derularii proiectelor finantate din FEAMPA, beneficiarii privati care depun spre decontare cereri de plata in conditiile prevazute la art. 8 alin. (1), precum si institutiile publice, indiferent de sistemul de finantare si de subordonare, au obligatia sa deschida conturi in sistemul Trezoreriei Statului, potrivit prevederilor art. 20 alin. (1) si (2) din Legea 500/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
Articolul 25
(1) Proiectele implementate in cadrul PAP sunt considerate actiuni multianuale.
(2) Creditele de angajament si creditele bugetare necesare implementarii masurilor finantate din PAP se stabilesc avand in vedere deciziile Comisiei Europene de adoptare a acestora si se reflecta in anexa la bugetul MADR.
(3) Directia generala buget, finante si fonduri europene din cadrul MADR este delegata ca organism intermediar pentru indeplinirea functiei de plata pentru PAP. In cazul proiectelor implementate in cadrul PAP, MADR efectueaza angajarea, lichidarea, ordonantarea si plata cheltuielilor.
Articolul 26
(1)Controlul financiar preventiv al fondurilor derulate prin PAP se exercita in conformitate cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 119/1999 privind controlul intern/ managerial si controlul financiar preventiv, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu normele metodologice de aplicare a prezentei ordonante de urgenta.
(2)Prin derogare de la prevederile art. 13 si 17 din Ordonanta Guvernului nr. 119/1999, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, controlul financiar preventiv delegat nu se exercita asupra proiectelor de operatiuni initiate la nivelul autoritatii de management/organismului intermediar din cadrul MADR, in vederea gestionarii financiare a programelor finantate din FEAMPA, cu exceptia proiectelor pentru care autoritatea de management/organismul intermediar are calitatea de beneficiar.
Articolul 27
(1)Beneficiarul unui proiect finantat din fonduri europene din FEAMPA are obligatia indosarierii si pastrarii in bune conditii a tuturor documentelor aferente proiectului. Obligatia poate fi indeplinita si prin arhivarea electronica a tuturor documentelor aferente proiectului, potrivit prevederilor Legii nr. 135/2007 privind arhivarea documentelor in forma electronica, republicata.
(2) Beneficiarul are obligatia de a asigura accesul neingradit al autoritatilor nationale cu atributii de verificare, control si audit, al serviciilor Comisiei Europene, al Curtii Europene de Conturi, al reprezentantilor serviciului specializat al Comisiei Europene - Oficiul European pentru Lupta Antifrauda denumit in continuare OLAF, al reprezentantilor Parchetului European, precum si al reprezentantilor Departamentului pentru Lupta Antifrauda, denumit in continuare DLAF, in limitele competentelor ce le revin, in cazul in care acestia efectueaza verificari/controale/audit la fata locului si solicita in scris declaratii, documente, informatii.
(3) In cazul nerespectarii prevederilor alin. (1) si (2), beneficiarul este obligat sa restituie intreaga suma primita, aferenta proiectului, reprezentand asistenta financiara nerambursabila din FEAMPA si cofinantarea publica aprobata in bugetele ordonatorilor principali de credite cu rol de autoritate de management, dupa caz, inclusiv dobanzile/penalizarile aferente.
Articolul 28
Sumele aferente FEAMPA virate eronat de catre MADR in conturile de venituri ale bugetului de stat se restituie de catre unitatile teritoriale ale Trezoreriei Statului din conturile de venituri ale bugetului de stat in care au fost incasate in conturile din care au fost dispuse platile, la cererea scrisa a MADR, prin DGBFFE. Raspunderea privind sumele ce se restituie din conturile de venituri ale bugetului de stat in care s-a efectuat plata eronata revine exclusiv institutiei publice care solicita restituirea.
Articolul 29
(1) Autoritatea de management emite, pe numele beneficiarilor/liderilor de parteneriat, decizia de reziliere a contractului de finantare conform prevederilor acestuia, prin care se individualizeaza sumele de restituit exprimate in moneda nationala.
(2)Decizia de reziliere a contractului de finantare constituie titlu de creanta si cuprinde elementele actului administrativ-fiscal prevazute de Legea nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare. In titlul de creanta se indica si contul in care beneficiarul/liderul de parteneriat/partenerul trebuie sa efectueze plata.
Capitolul IV
Dispozitii tranzitorii si finale
Articolul 30
Prevederile prezentei ordonante de urgenta se aplica si in cazul proiectelor/operatiunilor etapizate potrivit prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 36/2023 privind stabilirea cadrului general pentru inchiderea programelor operationale finantate in perioada de programare 2014-2020, aprobata cu modificari prin Legea nr. 338/2023, cu modificarile si completarile ulterioare.
Articolul 31
In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale emite ordinul privind aprobarea normelor metodologice de aplicare a acesteia, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemneaza:
Viceprim-ministru,
Marian Neacsu
Ministrul agriculturii si dezvoltarii rurale,
Florin-Ionut Barbu
p. Ministrul afacerilor externe,
Janina-Mirela Sitaru,
secretar de stat
Ministrul finantelor,
Marcel-Ioan Bolos
Bucuresti, 22 februarie 2024.
Nr. 11.
------
Aveti dosare permanente pentru clientii dvs.?