Registrul de evidenta fiscala este un instrument de monitorizare si raportare a situatiei financiare catre autoritatile fiscale, oferind o imagine de ansamblu asupra miscarilor financiare si fiscale ale unei persoane fizice sau juridice. Vom discuta in acest articol cine are obligatia de a tine un registru de evidenta fiscala, ce informatii se trec in acest document si care sunt reglementarile legale cheie de care trebuie sa tina cont contribuabilii!
Ce este Registrul de evidenta fiscala
Registrul de evidenta fiscala este un document contabil obligatoriu, in format electronic sau pe suport de hartie, utilizat de contribuabili pentru inregistrarea sistematica si cronologica a veniturilor si cheltuielilor. Acest document are ca scop inscrierea informatiilor care stau la baza determinarii venitului net anual/pierderii nete anuale cuprins/cuprinse in Declaratia privind venitul realizat din Romania.
In Registrul de evidenta fiscala se inscriu obligatoriu urmatoarele informatii:
- veniturile si cheltuielile inregistrate conform reglementarilor contabile aplicabile, potrivit art. 19 alin. (1) din Codul fiscal
- veniturile neimpozabile, potrivit art. 23 din Codul fiscal
- deducerile fiscale, elementele similare veniturilor, elementele similare cheltuielilor, cheltuielile nedeductibile, potrivit art. 25 din Codul fiscal
- orice informatie cuprinsa in declaratia fiscala, obtinuta in urma unor prelucrari ale datelor furnizate de inregistrarile contabile.
Evidentierea veniturilor si a cheltuielilor aferente se efectueaza pe natura economica, prin totalizarea acestora pe trimestru si/sau an fiscal, dupa caz.
ATENTIE! In cazul in care contribuabilul are mai multe surse de venit, evidenta se tine pe fiecare sursa de venit in cadrul aceluiasi registru de evidenta fiscala.
ANAF verifica daca Registrul de Evidenta Fiscala este completat corect si conform ultimelor modificari legislative!!! Lucrarea
„ Registrul de Evidenta Fiscala PFA” iti ofera toate informatiile esentiale pentru a respecta cerintele legale si pentru a evita sanctiunile. Vei invata cum sa evidentiezi veniturile, cheltuielile deductibile si cum sa completezi registrul fara greseli.
Aceasta lucrare iti ofera exemple practice, explicatii clare si solutii pas cu pas pentru intocmirea unui registru corect intocmit si actualizat, pentru o evidenta fiscala perfecta!!
Cine are obligatia de a tine un Registru de evidenta fiscala
Contribuabilii pentru care determinarea venitului anual se efectueaza in sistem real au obligatia sa completeze Registrul de evidenta fiscala, in vederea stabilirii venitului net anual, conform art. 68 alin. (8) din Codul fiscal.
Registrul de evidenta fiscala se completeaza si de catre contribuabilii prevazuti la
art. 60 pct. 1 lit. a) si d) din Codul fiscal.
De asemenea, toti platitorii de
impozit pe profit sunt obligati sa intocmeasca Registrul de evidenta fiscala, in conformitate cu prevederile Ordinului nr. 870/2005 privind Registrul de evidenta fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.
Nu in ultimul rand, contribuabilii care nu mai indeplinesc conditiile de platitor de impozit pe veniturile microintreprinderilor au, de asemenea, obligatia de a completa registrul de evidenta fiscala.
Au obligatia de a completa acest registru si persoanele fizice care desfasoara activitati independente, indiferent de forma de organizare – PFA, PFI, II, IF, Profesii Liberale.
Completarea corecta a Registrului de evidenta fiscala are o importanta majora, acesta fiind documentul in baza caruia contribuabilul persoana fizica se autoimpune, atat pentru impozit, cat si pentru contributii.
Inclusiv asocierile fara personalitate juridica si entitatile supuse regimului transparentei fiscale trebuie sa completeze Registrul de evidenta fiscala, deoarece informatiile din acest document stau la baza determinarii venitului net anual/ pierderii nete anuale din Declaratia anuala de venit pentru asocierile fara personalitate juridica si entitati supuse regimului transparentei fiscale.
Ce NU se inregistreaza in Registrul de evidenta fiscala
In Registrul de evidenta fiscala NU se inregistreaza urmatoarele:
- Cheltuielile care depasesc limitele prevazute la art. 68 alin. (5) din Codul fiscal;
- Cheltuielile efectuate in conditiile prevazute la art. 68 alin. (7) din Codul fiscal (prime, donatii, sumele sau bunurile utilizate de contribuabil pentru uzul personal sau al familiei sale, cheltuielile cu primele de asigurare, precum si cu serviciile medicale furnizate sub forma de abonament, dobanzi, etc)
- Cheltuielile reprezentand contributii sociale obligatorii, potrivit legii, datorate de catre contribuabil in limitele stabilite potrivit prevederilor titlului V "Contributii sociale obligatorii", indiferent daca activitatea se desfasoara individual si/sau intr-o forma de asociere. Deducerea acestor cheltuieli se efectueaza la recalcularea venitului net anual/pierderii nete anuale, potrivit prevederilor art. 75 din Codul fiscal, de organul fiscal competent.
- TVA dedusa potrivit regulilor prevazute in titlul VII "Taxa pe valoarea adaugata"
IMPORTANT DE STIUT! TVA-ul dedus nu este considerat o cheltuiala deductibila fiscal, deoarece reprezinta o componenta a sistemului de impozitare indirecta si nu intra in categoria cheltuielilor luate in considerare pentru calculul venitului net anual in Registrul de evidenta fiscala.
Model Registru de evidenta fiscala
Modelul si continutul Registrului de evidenta fiscala a fost aprobat prin Ordinul Nr. 3254/2017 din 19 decembrie 2017.
Va prezentam in format PDF modelul de Registru de evidenta fiscala:
Modalitatea de Completare
Registrul de evidenta fiscala se pastreaza la domiciliul fiscal al contribuabilului/sediul asocierii, fie in forma scrisa, fie in format electronic. Documentul se intocmeste intr-un singur exemplar de catre contribuabili, fara a se lasa randuri libere, completandu-se pentru fiecare sursa din cadrul fiecarei categorii de venit.
Registrul de evidenta fiscala se modifica ori de cate ori se constata diferente cu privire la veniturile si/sau cheltuielile inregistrate initial, pana la data depunerii declaratiei rectificative.