Cum se calculeaza numarul mediu de salariati pentru bilant? Potrivit Ghidului privind aplicarea Reglementarilor contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate, aprobate prin OMFP nr....citeste mai mult
Ce inseamna debitor si creditor In activitatea zilnica a unei firme, termeni contabili precum "debitor" si "creditor" apar frecvent in rapoarte, bilanturi sau analize de cash-flow. Desi aparent simpli, acesti...citeste mai mult
Codul UIT din sistemul e-Transport are un rol esential in monitorizarea transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat pe teritoriul Romaniei. Implementat de ANAF, acest sistem urmareste cresterea transparentei si prevenirea evaziunii fiscale prin trasabilitatea marfurilor transportate. In acest articol, vom prezenta principalele reglementari pe care trebuie sa le respecte firmele implicate in transportul si comercializarea bunurilor vizate de legislatie.
Codul UIT identifica o partida de bunuri pentru toata perioada transportului , de la locul de incarcare initial la punctul final de destinatie.
Iata cateva aspecte esentiale despre codul UIT:
1. Generare cod UIT. Pentru generarea codului UIT, utilizatorii pot declara in Sistemul RO e-Transport datele referitoare la transporturile de bunuri, cu maximum 3 zile calendaristice inainte de data declarata pentru inceperea transportului, dar pana la prezentarea in punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea in Romania sau la locul de import, respectiv punerea efectiva in miscare a vehiculului, dupa caz.
3. Valabilitate cod UIT. Termenul de valabilitate a codului UIT este de 5 zile calendaristice, respectiv de 15 zile calendaristice in cazul achizitiilor intracomunitare de bunuri, incepand cu data declarata pentru inceperea transportului. Utilizarea de catre operatorul de transport rutier a codului UIT peste termenul de valabilitate a acestuia este interzisa.
4. Modificarea datelor din e-Transport. In perioada celor 3 zile calendaristice inainte de data declarata pentru inceperea transportului, datele declarate in sistemul e-Transport pot fi modificate cu pastrarea codului UIT initial.
ATENTIE! Modificarea datelor inregistrate in Sistemul RO e-Transport este strict interzisa dupa ce bunurile au fost prezentate la punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea in Romania, la locul de import sau, dupa caz, dupa ce vehiculul a fost pus efectiv in miscare pe drumurile publice.
5. Notificari SPV. LA generarea codului UIT sunt notificate in SPV toate partile implicate cu privire la transportul declarat: declarantul, transportatorul, organizatorul, partenerul comercial.
Aflati mai multe despre codul UIT din webinarul "E-Transport: Codul UIT - Efecte si Conditionari" sustinut de specialistii Rentrop&Straton in cadrul Seminarului National de Fiscalitate si Contabilitate:
Va prezentam mai jos raspunsuri la unele dintre cele mai des intalnite nelamuriri cu privire la codul UIT. Raspunsurile sunt oferite de specialistii portalcodulfiscal.ro.
INTREBARE 1: In cazul unei achizitii intracomunitare cu descarcari multiple in Romania, este necesar un cod UIT pentru fiecare locatie de descarcare?
In Sistemul RO e-Transport sunt inregistrate date referitoare la expeditor, beneficiar sau destinatar, denumirea, caracteristicile, cantitatile si contravaloarea bunurilor transportate, locurile de incarcare si descarcare, detalii cu privire la mijlocul de transport utilizat si transportator, data declarata pentru inceperea transportului, precum si codul UIT generat.
Prin urmare, unui beneficiar ii este asociat un singur cod UIT, desi pot fi mai multe categorii de produse transportate catre acesta.
De exemplu, daca avem o achizitie intracomunitara cu 3 containere aduse intr-un singur camion, dar cu descarcare in trei orase diferite din Romania, NU trebuie obtinut cod UIT pentru fiecare locatie.
INTREBARE 2: Este obligatorie generarea codului UIT daca se livreaza marfa cu risc fiscal ridicat intre doua firme cu aceeasi adresa?
Nu, daca marfa nu este transportata efectiv pe drumurile publice cu un vehicul rutier (adica nu exista un transport rutier in sensul art. 2 pct. 1 si 2 din OUG 41/2022), nu se genereaza cod UIT.
Explicatie: Daca marfa este mutata in interiorul aceleiasi incinte - fie intre puncte diferite ale depozitului, fie intre cladiri aflate in aceeasi curte interioara comuna si:
nu se iese pe drumurile publice,
nu este implicat un transport rutier in sensul OUG 41/2022,
marfa este deplasata cu utilaje interne (motostivuitor, transpalet, macarale, etc.) sau manual,
nu se genereaza cod UIT, chiar daca bunurile au risc fiscal ridicat.
Art. 2 pct. 2 din OUG 41/2022 se refera expres la transportul rutier pe drumurile publice ca fiind obiectul monitorizarii.
Emiterea avizului nu determina in sine obligatia codului UIT esential este existenta unui transport rutier de bunuri efectuat cu un vehicul care intra sub incidenta ordinului 1337/2024 (adica cel putin 2,5 tone masa maxima tehnic admisibila si peste 500 kg sau 10.000 lei valoare transportata).
INTREBARE 3: Este obligatorie generarea codului UIT pentru marfa cu risc fiscal ridicat pentru achizitii intracomunitare sub 500 kg si sub 10.000 lei?
Nu, daca transportul se realizeaza cu un vehicul care nu se incadreaza in criteriile de monitorizare prevazute la art. 1 alin. (4) din Ordinul 1337/1268/2024.
Explicatie: Transportul nu face obiectul monitorizarii si generarii codului UIT daca:
masa bruta totala a marfii este sub 500 kg si
valoarea totala este sub 10.000 lei, indiferent ca este marfa cu risc fiscal ridicat;
Este obligatoriu insa ca ambele conditii sa fie indeplinite.
In cazul achizitiilor intracomunitare, beneficiarul din Romania este responsabil de generarea codului UIT (art. 8 alin. (1) lit. b) din OUG 41/2022), doar daca se intrunesc conditiile de la art. 1 alin. (4) din Ordinul 1337/1268/2024: bunuri cu o masa bruta totala mai mare de 500 kg, sau o valoare totala mai mare de 10.000 de lei, aferente cel putin unei partide de bunuri care face obiectul transportului.
E-Transport in 50 de intrebari si raspunsuri - Lucrarea prezinta solutii oferite de experti la cele mai frecvente 50 de dificultati intalnite in practica cu privire la e-Transport!
INTREBARE 4: Pentru coletele postale este obligatorie generarea codului UIT?
Conform Art. 16 lit. c) din Ordonanta de urgenta nr. 41/2022 , transportul bunurilor de catre prestatorii de servicii postale in colete postale este exceptat de la prevederile ordonantei 41/2022. Un colet postal este definit in Art. 2 pct. 16 din Ordonanta de urgenta nr. 13/2013 ca fiind o trimitere postala cu greutatea maxima de 31,5 kg.
Prin urmare, daca coletele postale se incadreaza in limita de maxim 31,5 kg si sunt livrate prin curier (de exemplu UPS) nu este necesara generarea codului UIT.
In schimb, daca avem, spre exemplu, un produs de 37 kg si valoarea de 15.000 lei, exista obligatia de a obtine cod UIT DACA respectivul colet este transportat de un vehicul cu o masa maxima tehnic admisibila de minimum 2,5 tone. Daca vehiculul rutier are o masa maxima tehnic admisibila sub 2,5 tone, NU exista obligatia de a obtine cod UIT.
Explicatie: Conform Art. 1 alin. (4) din Ordinul nr. 1.337/1.268/2024, monitorizarea in Sistemul RO e-Transport se aplica vehiculelor rutiere care au o masa maxima tehnic admisibila de minimum 2,5 tone si transporta bunuri cu o valoare totala mai mare de 10.000 lei si peste 500 kg.
Cu o experienta de peste un deceniu in domeniul financiar-bancar si o pasiune egala pentru comunicare dovedita prin zece ani de copywriting specializat, Raluca transforma complexitatea legislatiei fiscale in informatii clare si accesibile pentru cititorii noulcodfiscal.ro. Scopul sau este de a prezenta cele mai recente modificari legislative intr-o forma pe intelesul tuturor, de a oferi detalii esentiale si solutii practice cu privire la obligatiile fiscale, optimizarea impozitelor si conformitatea TVA pentru a aduce un plus de valoare antreprenorilor si contribuabililor.