Achizitia intracomunitara de bunuri este o tranzactie intre doua entitati din state membre diferite ale UE, care implica transportul de bunuri intre acestea si are implicatii fiscale specifice in ceea ce priveste TVA-ul. Vom discuta in acest articol care este regimul fiscal TVA pentru achizitiile intracomunitare si ce conditii trebuie indeplinite pentru a beneficia de statutul special aplicat in cazul tranzactiilor efectuate in spatiul comunitar!
Ce este o achizitie intracomunitara de bunuri?
Achizitia intracomunitara de bunuri se refera la cumpararea de bunuri de catre o persoana impozabila dintr-un stat membru al Uniunii Europene (UE) de la un furnizor situat in alt stat membru al UE. Intr-un astfel de context, bunurile sunt transportate dintr-un stat membru in altul, iar tranzactia este scutita de TVA .
Regimul fiscal TVA pentru achizitiile intracomunitare
In cazul achizitiilor intracomunitare intre statele membre UE, TVA-ul nu este platit in statul de origine al bunurilor, ci se aplica mecanismul de
taxare inversa. Acest lucru inseamna ca beneficiarul (cumparatorul) va inregistra TVA-ul atat ca taxa colectata, cat si ca taxa deductibila in decontul de TVA.
In cazul in care firma din Romania care face achizitia intracomunitara este platitoare de TVA, codul acesteia de TVA se transmite partenerului din UE pentru a putea efectua achizitii conform statutului de platitor de TVA.
Daca firma nu este platitoate de TVA in Romania, pentru tranzactiile care depasesc 10.000 de EUR, va trebui sa obtina un cod special de TVA .
Achizitii de servicii din afara Romaniei - Ghid complet privind achizitiile intracomunitare! Lucrarea va ofera informatii esentiale despre:
- Ce obligatii fiscale aveti in 2024
- Cand beneficiati de scutiri de TVA
- Care sunt cheltuielile pe care le puteti deduce
- Ce inregistrari contabile trebuie sa operati
- Care sunt cele mai frecvente greseli intalnite in practica
Comandati ACUM Achizitii de servicii din afara Romaniei>> Cod TVA intracomunitar 2024: ce este si cum se obtine?
Codul TVA intracomunitar sau codul special de TVA este un cod unic de identificare fiscala atribuit unei persoane impozabile neplatitoare de TVA, care efectueaza tranzactii intracomunitare, adica achizitii sau livrari de bunuri si servicii din statele membre UE.
Cu alte cuvinte, persoanele neplatitoare de TVA care efectueaza o achizitie intracomunitara taxabila in Romania au obligatia de a se inregistra in scopuri de TVA inainte de efectuarea achizitiei intracomunitare, daca valoarea achizitiei respective depaseste plafonul pentru achizitii intracomunitare in anul calendaristic in care are loc achizitia intracomunitara. Plafonul pentru achizitii intracomunitare pentru Romania este de 10.000 euro anual, respectiv de 34.000 RON, insa, acest plafon nu se aplica achizitiilor intracomunitare de mijloace de transport noi sau de produse accizabile.
Pentru a obtine un cod de TVA intracomunitar, o companie trebuie sa solicite inregistrarea speciala in scopuri de TVA prin depunerea la organul fiscal in a carui raza teritoriala isi are domiciliul fiscal a declaratiei D700, impreuna cu o copie dupa CUI-ul companiei. Declaratia D700 se va depune in format electronic, prin intermediul Spatiului Virtual Privat.
DE STIUT! Codul special de TVA trebuie comunicat furnizorilor/prestatorilor sau clientilor numai pentru achizitii intracomunitare de bunuri sau pentru prestari/achizitii de servicii intracomunitare. Acest lucru inseamna ca obtinerea unui cod de TVA intracomunitar nu echivaleaza cu inregistrarea ca platitor de TVA. Prin urmare, chiar daca detii un cod intracomunitar, pe teritoriul Romaniei vei continua sa fii neplatitor de TVA, iar toate facturile emise catre clientii din tara vor fi fara TVA.
In cat timp se elibereaza codul de TVA intracomunitar?
Certificatul de inregistrare in scopuri de TVA intracomunitar se elibereaza in decurs de cateva zile lucratoare. Trebuie ridicat de catre administrator/titular PFA sau de catre o persoana imputernicita de acesta, de la oficiul ANAF de care apartine firma.
Ce declaratii se depun la achizitii intracomunitare?
Persoanele care nu sunt inregistrate si care nu trebuie sa se inregistreze normal in scopuri de TVA, trebuie sa declare si sa plateasca TVA-ul intracomunitar prin depunerea declaratiilor D301 (Decont Special de taxa pe valoare adaugata) si D390 (Declaratia recapitulativa privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare). Declaratiile se depun pentru luna in care au existat operatiuni intracomunitare, pana pe data de 25 a lunii urmatoare. Decontul se depune la sediul ANAF.
Persoanele care sunt inregistrate normal in scopuri de TVA declara si platesc TVA-ul intracomunitar prin depunerea declaratiilor D300 si D390. In decontul de TVA D300, achizitiile de bunuri si servicii la care se aplica taxarea inversa se inscriu la randul 7 si 7.1, iar in declaratia 390 ca achizitii de servicii cu simbolul S.
Declararea achizitiilor intracomunitare in sistemul e-Transport
Conform prevederilor OpANAF 2545/2022, fac obiectul monitorizarii in
sistemul RO e-Transport doar categoriile de vehicule rutiere care au o masa maxima autorizata de minimum 2,5 tone si care transporta bunuri cu o masa bruta totala de peste 500 kg sau o valoare totala de minim 10.000 de lei, pentru fiecare relatie comerciala care face obiectul transportului.
Prin urmare, pentru transportul rutier pe teritoriul Romaniei, de la punctul vamal la destinatie, destinatarul inscris in DVI are obligatia sa declare transportul , doar daca vehiculul rutier face obiectul monitarizarii, respectiv are o masa maxima autorizata de minimum 2,5 tone si transporta bunuri cu o masa bruta totala de peste 500 kg sau o valoare totala de minim 10.000 de lei.
Cand se genereaza codul UIT pentru achizitiile intracomunitare de bunuri?
In cazul unei achizitii intracomunitare de marfuri, la momentul la care mijlocul de transport intra pe teritoriul Romaniei, este necesar ca pe documentele de transport sa fie inscris deja codul UIT pe care beneficiarul transportului este necesar sa il genereze din timp.
Codul UIT poate fi generat cu maxim 3 zile inainte de data declarata ca data transportului. Perioada de valabilitate a codului UIT este 5 zile calendaristice, respectiv de 15 zile calendaristice, incepand cu data declarata pentru inceperea transportului.
In cazul achizitiilor intracomunitare de bunuri cu sau fara risc fiscal, OUG 41/2022 stabileste obligatia declararii in Sistemul RO e-Transport in sarcina beneficiarului din Romania. In acest caz, beneficiarul va declara transportul de bunuri in RO e-Transport. Pentru aceasta beneficiarul se va ingriji sa intre in posesia datelor referitoare la numarul de inmatriculare a mijlocului de transport de la partenerul sau comercial. In acest sens beneficiarul are la dispozitie perioada de la incarcarea mijlocului de transport in statul membru al partenerului comercial pana la prezentarea mijlocului de transport in punctul de trecere a frontierei pe sensul de intrare in Romania.
Prin intermediul Sistemului RO e-Transport se notifica informatii catre partile implicate in transportul pe teritoriul national al bunurilor cu sau fara risc fiscal ridicat. Astfel, sistemul va notifica prin intermediul SPV, persoanelor din Romania altele decat declarantul, o serie de date referitoare la transport: declarant, transportator, beneficiar, data declarata pentru inceperea transportului, numarul de inmatriculare al mijlocului de transport si codul UIT. In situatia in care transportatorul mentionat in sistemul RO e-Transport este din Romania, atunci acesta va fi notificat de sistem cu informatii referitoare la transportul bunurilor.
Codul UIT va fi obtinut de beneficiar. Astfel, dupa obtinerea codului UIT acesta poate fi comunicat furnizorului in vederea preluarii pe documentul de transport pana la intrarea vehiculului pe teritoriul Romaniei.
Codul UIT este inscris in mod obligatoriu pe documentul de transport, lizibil si fara stersaturi sau adaugari.