Certificatul de atestare fiscala este un document oficial emis de autoritatile fiscale care atesta situatia obligatiilor fiscale ale unui contribuabil. Acest act are o importanta deosebita in diverse tranzactii si proceduri administrative, oferind o imagine clara asupra datoriilor sau conformitatii fiscale a unei persoane fizice sau juridice. Vom detalia in acest articol cum se poate obtine certificatul fiscal de persoanele fizice si juridice si ce acte sunt necesare pentru eliberarea acestui document!
Ce este certificatul de atestare fiscala
Certificatul de atestare fiscala este un document oficial care prezinta situatia fiscala a unui contribuabil sau platitor. El se emite de pe baza datelor cuprinse in evidenta creantelor fiscale a organului fiscal competent.
Cine emite certificatul de atestare fiscala
Documentul este eliberat de catre:
- Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) pentru obligatiile fiscale catre bugetul de stat
- Directiile de taxe si impozite locale pentru obligatiile fiscale catre bugetul local
Cand ai nevoie de certificatul de atestare fiscala
Certificatul de atestare fiscala este necesar in diverse situatii, atat pentru persoane fizice, cat si pentru persoane juridice. Iata principalele motive pentru care acest document poate fi solicitat:
- Tranzactii imobiliare
- Obtinerea unui credit
- Diverse proceduri juridice ( infiintarea unei firme, lichidarea sau dizolvarea acesteia, fuziuni sau divizari de companii, participarea la licitatii publice)
- Accesarea de fonduri europene
- Obtinerea unor autorizatii sau licente
- Alte situatii
Ce informatii specifice sunt continute in certifcatul de atestare fiscala
Conform art. 158 din Codul de procedura fiscala, acest document contine urmatoarele informatii importante:
- Obligatii fiscale restante. Sunt incluse datoriile inregistrate pana in ultima zi a lunii anterioare depunerii cererii. De asemenea, se mentioneaza si datoriile care au ramas neplatite pana la data emiterii certificatului.
- Alte creante bugetare. Sunt incluse creantele specificate in titlurile executorii emise conform legii. Aceste creante sunt inregistrate in evidentele organului fiscal central pentru recuperare.
- Informatii suplimentare. Certificatul poate include si alte mentiuni relevante despre situatia fiscala a contribuabilului, mentiuni stabilite prin ordin al presedintelui ANAF.
- Sume de incasat de la autoritati. In document se inscriu si sumele pe care contribuabilul le are de primit de la autoritatile contractante (conform Legii nr. 98/2016 privind achizitiile publice) Inscrierea se face in baza unui document eliberat de autoritatea contractanta prin care se certifica faptul ca sumele sunt certe, lichide si exigibile.
Certificat de atestare fiscala: termen de eliberare si valabilitate
Pentru certificatul de atestare fiscala emis de ANAF, termenul de eliberare este in maximum 3 zile lucratoare de la data depunerii cererii. Termenul de valabilitate al documentului este de maxim 30 de zile de la data eliberarii.
In cazul certificatului de atestare fiscala eliberat de ANAF pentru persoanele fizice care nu desfasoara activitati economice in mod independent sau nu exercita profesii libere, perioada in care poate fi utilizat este de pana la 90 de zile de la data eliberarii.
In situatia contribuabilului/platitorului supus unei inspectii fiscale si care solicita eliberarea unui certificat de atestare fiscala in scopul radierii din registrele in care a fost inregistrat, certificatul de atestare fiscala se emite in termen de 5 zile lucratoare de la data emiterii deciziei de impunere sau a deciziei de nemodificare a bazei de impozitare, dupa caz.
Certificatul de atestare fiscala emis de organul fiscal local se emite in termen de cel mult 2 zile lucratoare de la data solicitarii si este valabil 30 de zile de la data emiterii.
Certificatul de atestare fiscala in scopul acordarii esalonarii la plata se elibereaza in termen de cel mult 5 zile lucratoare de la inregistrarea cererii, iar in cazul cererilor depuse de debitorii persoane fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere, termenul de eliberare a certificatului, este de cel mult 10 zile lucratoare, conform art. 191 din Codul de procedura fiscala.
DE STIUT! Pe perioada de utilizare, certificatul de atestare fiscala poate fi prezentat de contribuabil/platitor, in original sau in copie legalizata, oricarui solicitant.
Cum se poate obtine certificatul de atestare fiscala
Certificatul de atestare fiscala se poate obtine in urma unei solicitari scrise (cereri de eliberare) adresate organului fiscal competent.
Cererea poate veni din partea contribuabilului/platitorului sau la solicitarea altor institutii/ autoritati publice, in cazurile si in conditiile prevazute de reglementarile legale in vigoare. De asemenea, certificatul de atestare fiscala se poate emite si la solicitarea oricarei persoane care detine titluri de participare la o societate sau la solicitarea unui notar public (oricand daca este imputernicit de contribuabil sau fara imputernicire - pentru succesiunea unei persoane fizice decedate).
IMPORTANT! Alte persoane fizice sau juridice (decat cele prezentate mai sus) pot solicita organelor fiscale certificatul de atestare fiscala numai cu consimtamantul expres si neechivoc al contribuabilului in cauza!
Cum se depune cererea de eliberare a certificatului de atestare fiscala
Cererea de eliberare a certificatului de atestare fiscala, care, potrivit art. 1 alin. 3) din Ordinul presedintelui ANAF nr. 3654/2015, se depune:
- la registratura organului fiscal;
- prin posta, cu scrisoare recomandata cu confirmare de primire;
- prin intermediul serviciului «Spatiu privat virtual»;
- prin intermediul sistemului informatic pus la dispozitia autoritatilor si institutiilor publice din administratia publica centrala si locala in vederea furnizarii de servicii;
- prin intermediul sistemului informatic pus la dispozitia institutiilor de credit, in spatiul privat de pe portalul ANAF.
Model cerere eliberare certificat de atestare fiscala ANAF
Iata modelul de cerere pentru eliberarea certificatului de atestare fiscala:
Acte necesare eliberare certificat de atestare fiscala
Pentru eliberarea certificatului de atestare fiscala, pe langa cererea tip mai sunt solicitate si alte documente, in functie de situatie.
Documente necesare persoane fizice
Pentru eliberarea certificatului de atestare fiscala, persoanele fizice vor depune cererea tip, actul de identitate (original si copie) si imputernicirea si copie dupa actul de identitate al imputernicitului, daca este cazul .
Documente necesare persoane juridice
In ceea ce priveste persoanele juridice, acestea trebuie sa depuna urmatoarele documente pentru a obtine certificatul de atestare fiscala
- Dosar cu sina;
- cerere tip, completata obligatoriu cu nr.de tel. fix real;
- copie C.I. / B.I. si imputernicire pt. delegat;
- copie Certificat inregistrare fiscala;
- documente doveditoare a realitatii contabile cum ar fi: balanta de verificare semnata si stampilata.