Ce sunt | Conditii pentru deductibilitate | Cheltuielile cu autoturismul sunt deductibile limitat? | Sunt deductibile cheltuielile cu creditul bancar? Cheltuielile deductibile limitat reprezinta o categorie importanta in calculul impozitului pe profit, fiind supuse unor conditii si plafoane prevazute expres de legislatia fiscala. Spre deosebire de cheltuielile deductibile integral, acestea pot fi deduse doar in anumite limite sau proportii, iar nerespectarea regulilor poate atrage riscul de ajustari fiscale sau penalitati.
In acest articol, prezentam cele mai relevante reglementari legislative aplicabile cheltuielilor deductibile limitat, oferind si exemple concrete, pentru o aplicare corecta in practica.
Cheltuielile deductibile limitat sunt acele cheltuieli inregistrate de o firma in scopul desfasurarii activitatii economice, care pot fi deduse la calculul impozitului pe profit doar in anumite limite sau proportii stabilite prin lege. Acestea nu sunt complet eliminate din baza de calcul, dar nici integral recunoscute fiscal, fiind conditionate de plafoane .
Pentru anumite categorii de cheltuieli, Codul fiscal stabileste o limita pana la care acestea sunt deductibile. Dincolo de aceasta limita, cheltuielile devin nedeductibile la
calculul rezultatului fiscal.
Cheltuielile care sunt incadrate in categoria de cheltuieli cu deductibilitate limitata si limitele pana la care se acorda deductibilitatea sunt diferite de la o perioada la alta, in functie de:
- sistemul fiscal practicat;
- masurile de protectie sociala promovate de stat;
- necesitati bugetare.
Exemple de cheltuieli deductibile limitat
Conform prevederilor Codului Fiscal, urmatoarele cheltuieli au deductibilitate limitata la calculul rezultatului fiscal:
- cheltuielile de protocol in limita unei cote de 2% aplicata asupra profitului contabil la care se adauga cheltuielile cu impozitul pe profit si cheltuielile de protocol;
- cheltuielile sociale, in limita unei cote de pana la 5%, aplicata asupra valorii cheltuielilor cu salariile personalului, potrivit Codului muncii;
Incepand cu data de 01.01.2024, potrivit OUG nr. 115/2023, sunt incluse in categoria cheltuielilor sociale deductibile limitat si alte cheltuieli, precum: cheltuielile cu functionarea, intretinerea si repararea locuintelor de serviciu, cheltuielile cu tichetele de masa si vouchere de vacanta si altele.
Vezi TOATA lista de cheltuieli deductibile limitat>>> Conform Codului Fiscal, doar cheltuielile efectuate in scopul obtinerii veniturilor impozabile sunt deductibile, ceea ce inseamna ca doar cheltuielile care sunt direct legate de activitatea economica a contribuabilului sunt deductibile, in limitele prevazute de lege.
In cazul unui
control fiscal, daca ANAF considera ca exista o duplicare a cheltuielilor sau ca acestea nu sunt justificate din punct de vedere economic, poate refuza deducerea.
De exemplu, sa analizam cazul in care o societate are 2 contracte distincte pentru activitatea de audit intern, fiecare furnizor facturand lunar suma prevazuta in contract. In urma unui control de la ANAF, cheltuiala generata de unul dintre aceste contracte este considerata nedeductibila la calculul impozitului pe profit. Cum ar putea combate firma decizia de nedeductibilitate a cheltuielii?
Pentru a raspunde la aceasta intrebare, este important de stiut ca organul fiscal verifica daca serviciile prestate sunt cu adevarat necesare si eficiente pentru activitatea companiei si daca exista o justificare economica reala pentru alegerea a doi furnizori pentru aceeasi activitate.
Iata care ar putea fi posibilele argumente pentru combaterea nedeductibilitatii cheltuielii:
- Justificarea activitatii prin documente suplimentare. Este important sa existe o justificare clara si completa a activitatii desfasurate in baza fiecarui contract. Chiar daca cele doua contracte sunt pentru aceleasi tipuri de servicii (audit intern), fiecare furnizor poate sa aduca o valoare distincta prin metoda de lucru, specializarea sau experienta sa. De exemplu, un contract ar putea fi dedicat unui audit intern general, iar celalalt unui audit pe un domeniu specific sau o ramura mai restransa a activitatii.
- Clarificarea scopului fiecarui contract. In cazul in care ambele contracte sunt semnate pentru aceeasi activitate (audit intern), este necesar ca fiecare sa fie justificat printr-o descriere detaliata a scopului si a rolului specific pe care il joaca fiecare furnizor. De exemplu, un contract ar putea viza audituri periodice, iar celalalt audituri ad-hoc sau de evaluare a unor procese specifice.
- Comunicarea clara a necesitatii a doua contracte. Daca exista o justificare legata de natura specifica a activitatilor sau de diversitatea furnizorilor (de exemplu, un furnizor ar putea fi mai experimentat pe anumite domenii sau procese), aceasta trebuie argumentata corespunzator. De exemplu, societatea a ales sa colaboreze cu mai multi furnizori pentru a avea o acoperire mai larga in ceea ce priveste expertiza si pentru a nu depinde de un singur furnizor in caz de conflicte de interese sau intreruperi ale serviciilor.
IMPORTANT DE STIUT! In conformitate cu art. 11 alin. (1) din Codul fiscal, organul fiscal este obligat sa motiveze in fapt decizia de impunere emisa ca urmare a neluarii in considerare a unei tranzactii sau, dupa caz, ca urmare a reincadrarii formei unei tranzactii, prin indicarea elementelor relevante in legatura cu scopul si continutul tranzactiei ce face obiectul neluarii in considerare/reincadrarii, precum si a tuturor mijloacelor de proba avute in vedere pentru aceasta.
Cheltuieli deductibile si nedeductibile - Ghidul practic ce contine cele mai noi reguli de deductibilitate pentru a evita erorile in inregistrarile fiscal-contabile si amenzile, penalizarile sau recalcularile paguboase! Potrivit art. 25 alin 3 lit l) din Codul Fiscal sunt deductibile 50% din cheltuielile aferente vehiculelor rutiere motorizate care nu sunt utilizate exclusiv in scopul activitatii economice, cu o masa totala maxima autorizata care sa nu depaseasca 3.500 kg si care sa nu aiba mai mult de 9 scaune de pasageri, incluzand si scaunul soferului, aflate in proprietatea sau in folosinta contribuabilului.
Cheltuielile care intra sub incidenta acestor prevederi NU includ cheltuielile privind amortizarea.
Conform normelor metodologice date in aplicarea acestui articol in cadrul cheltuielilor aferente vehiculelor rutiere motorizate supuse limitarii fiscale se cuprind cheltuielile direct atribuibile unui vehicul, cum sunt:
- impozitele locale,
- asigurarea obligatorie de raspundere civila auto,
- inspectiile tehnice periodice, rovinieta, chiriile, partea nedeductibila din taxa pe valoarea adaugata,
- dobanzile,
- comisioanele,
- diferentele de curs valutar inregistrate ca urmare a derularii altor contracte decat cele de leasing.
In cazul cheltuielilor reprezentand diferente de curs valutar inregistrate ca urmare a derularii unui contract de leasing, limita de 50% se aplica asupra diferentei nefavorabile dintre veniturile din diferente de curs valutar/veniturile financiare aferente datoriilor cu decontare in functie de cursul unei valute, rezultate din evaluarea sau decontarea acestora, si cheltuielile din diferente de curs valutar/cheltuielile financiare aferente.
Prin urmare, vor fi considerate cheltuieli nedeductibile 50% din cheltuielile cu dobanda aferenta leasingului, cheltuielile cu comisionul de administrare lunar, din cheltuielile de asigurare si de asemenea 50% din diferenta intre cheltuielile din diferente de curs valutar si vneiturile din diferente de curs valutar.
Conform art. 68 alin. (3) lit. b) din Codul fiscal, nu sunt considerate venituri brute sumele primite sub forma de credite bancare sau de imprumuturi de la persoane fizice sau juridice;
De asemenea, potrivit art. 68 alin. (7) lit. b) si lit. g) , nu sunt cheltuieli deductibile cheltuielile corespunzatoare veniturilor neimpozabile ale caror surse se afla pe teritoriul Romaniei sau in strainatate si ratele aferente creditelor angajate.
Nu in ultimul rand, conform pct. 7 alin. (5) lit. e) si f) din Normele metodologice ale Codului Fiscal sunt cheltuieli deductibile dobanzile aferente creditelor bancare si cheltuielile cu comisioanele si cu alte servicii bancare.
Avand in vedere prevederile legale mentionate, putem concluziona faptul ca rata creditului bancar este cheltuiala nedeductibila, in timp ce dobanzile si comisioanele sunt cheltuieli deductibile.
Sursa foto: Pexels.com