Ce inseamna | Reglementari evitarea dublei impuneri | Studii de caz Dubla impunere este o problema fiscala importanta care poate afecta atat persoanele fizice, cat si companiile care obtin venituri din activitati internationale. Aceasta apare atunci cand acelasi venit este impozitat de doua ori, atat in tara unde a fost realizat, cat si in statul de rezidenta al contribuabilului. In acest articol vom analiza principiile de evitare a dublei impozitari si reglementarile legale in vigoare.
Dubla impunere reprezinta situatia in care aceeasi persoana fizica sau juridica este supusa impozitarii de doua ori pentru acelasi venit, in doua jurisdictii fiscale diferite. Acest fenomen apare, de obicei, in cazul veniturilor obtinute intr-o tara straina, unde atat statul in care venitul a fost generat, cat si statul de rezidenta al contribuabilului pot solicita plata impozitului.
Pentru a evita dubla impunere, multe state au incheiat conventii bilaterale de evitare a dublei impuneri, care stabilesc reguli privind dreptul de impozitare si permit aplicarea unor mecanisme precum creditul fiscal (deducerea impozitului platit in strainatate) sau scutirea de impozit intr-una dintre tari. Astfel, contribuabilii sunt protejati de sarcini fiscale excesive si se stimuleaza schimburile economice internationale.
Evitarea dublei impuneri functioneaza printr-un sistem de acorduri internationale si mecanisme fiscale care previn impozitarea de doua ori a aceluiasi venit. In Romania, Codul Fiscal, Codul de procedura fiscala si conventiile de evitare a dublei impuneri pe care tara noastra le-a semnat cu diverse tari stabilesc regulile cu privire la dreptul de impozitare.
Iata care sunt reglementarile cheie pe care contribuabilii trebuie sa le aiba in vedere pentru a evita dubla impozitare:
1. Conventiile pentru evitarea dublei impuneri . Acestea reprezinta acorduri bilaterale intre tari care stabilesc care stat are dreptul de impozitare pentru diverse tipuri de venituri si cum se evita impozitarea de doua ori a aceluiasi venit.
Lista conventiilor pentru evitarea dublei impuneri incheiate de Romania cu alte state poate fi gasite pe
site-ul ANAF» 2. Principiul de evitare a dublei impuneri. Conform
art. 39 din Codul Fiscal, impozitul platit unui stat strain poate fi scazut din impozitul pe profit, daca se aplica prevederile conventiei de evitare a dublei impuneri incheiate intre Romania si statul strain respectiv.
Prin EXCEPTIE, impozitul platit de un sediu permanent din Romania pentru veniturile obtinute dintr-un stat membru UE sau dintr-un stat din Spatiul Economic European, este dedus in Romania, daca:
- venitul a fost obtinut de sediul permanent din Romania al unei persoane juridice straine rezidente intr-un stat membru UE sau intr-un stat din Spatiul Economic European;
- venitul a fost obtinut dintr-un alt stat membru UE sau dintr-un alt stat din Spatiul Economic European; si
- se prezinta documentatia corespunzatoare, conform prevederilor legale, din care sa rezulte faptul ca impozitul a fost platit in acel stat membru UE sau in acel stat din Spatiul Economic European.
3. Mecanismele principale de evitare a dublei impuneri. Exista doua metode care se pot aplica pentru evitarea dublei impozitari, si anume: metoda creditului fiscal si metoda scutirii.
a) In cazul creditului fiscal, contribuabilul plateste impozit in tara sursa (unde se obtine venitul), iar in tara de rezidenta fiscala, poate deduce impozitul platit in strainatate din impozitul total datorat. De exemplu, daca se plateste 10% impozit pe dividende in tara sursa, iar in tara de rezidenta impozitul este de 16%, se va plati doar diferenta de 6% in tara de rezidenta.
ATENTIE! Creditul acordat pentru impozitele platite unui stat strain intr-un an fiscal, nu poate depasi impozitul pe profit, calculat prin aplicarea cotei de 16% la profitul impozabil obtinut in statul strain sau la venitul obtinut din statul strain. Creditul se acorda din impozitul pe profit calculat pentru anul in care impozitul a fost platit statului strain. Plata impozitului in strainatate se dovedeste printr-un document justificativ, eliberat de autoritatea competenta a statului strain.
b) In cazul metodei scutirii, venitul impozat intr-un stat este complet scutit de impozitare in celalalt stat. Pentru ca aceasta metoda sa se aplice este obligatoriu ca in conventia de evitare a dublei impuneri intre Romania si alt stat sa se prevada explicit scutirea ca metoda de evitare a dublei impozitari. De asemenea, pentru ca venitul sa fie scutit de impozit trebuie sa se prezinte documentul justificativ eliberat de autoritatea competenta a statului strain, care atesta impozitul platit in strainatate.
DE STIUT! In scopul aplicarii metodei scutirii, pentru determinarea rezultatului fiscal la nivelul persoanei juridice romane, veniturile si cheltuielile inregistrate prin intermediul sediului permanent reprezinta venituri neimpozabile, potrivit art. 23 lit. n) din Codul fiscal , respectiv cheltuieli nedeductibile potrivit art. 25 alin. (4) lit. e) din Codul fiscal.
Cartea Verde a Impozitului pe Profit - contine informatii esentiale despre impozitul pe profit, inclusiv despre impozitul suplimentar aplicat institutiilor de credit din Romania si sucursalelor acestora, precum si persoanelor juridice din sectoarele petrol si gaze naturale. Va prezentam mai jos doua spete utile cu privire la evitarea dublei impuneri.
Prestari servicii publicitate. Evitarea dublei impuneri
Intrebare: Va rugam sa ne sprijiniti in intelegerea implicatiilor fiscale in ce priveste un posibil contract de prestari servicii publicitate (promovare site vanzari jocuri online pe statiile TV din Romania) pe care este posibil sa-l incheiem cu un client din Germania, ce are cod valid de TVA. Din punct de vedere TVA, intelegem ca se aplica taxare inversa (4426 = 4427) conform art.294 CF cu declarare in D300 si D390. Factura va contine si refacturare taxa cinematografica (4% din venit) datorata catre CNC. Ar trebui sa previzionam si alte implicatii fiscale, exemplu impozit pe nerezidenti ce ni s-ar retine de clientul din Germania? Daca mai sunt si alte aspecte contabil-fiscale pt care ar trebui sa fim prevazatori inainte de a avansa cu acceptarea acestui contract, ne-ar fi de mare ajutor.
SOLUTIE FISCAL – CONTABILA aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de 17 Ian 2025 Pentru contractul de prestari servicii publicitate cu clientul din Germania, implicatiile fiscale relevante sunt:
1. Implicarea TVA Locul de prestare a serviciilor catre o persoana impozabila care actioneaza ca atare este locul unde respectiva persoana care primeste serviciile isi are stabilit sediul activitatii sale economice, conform art. 278 alin. 2) din Codul fiscal
.
Prin urmare, serviciile de publicitate se considera prestate in locul unde beneficiarul isi are sediul (Germania). In concluzie, factura emisa catre clientul din Germania, nu va contine TVA, nota contabila va fi: 4111 = 704, tranzactia se va declara in D 300 si in D 390, unde, la Tip operatiune se completeaza cu: P-prestare intracomunitara de servicii. Asadar clientul aplica taxarea inversa, nu dumneavoastra.
2. Retinerea impozitului la sursa conform legislatiei germane Germania are reguli stricte privind retinerea impozitului la sursa pentru platile catre nerezidenti. Conform Conventiei de evitare a dublei impuneri Romania-Germania, veniturile obtinute din prestarea de servicii publicitate sunt impozabile exclusiv in Romania, daca sunt respectate conditiile conventiei. Fara prezentarea certificatului de rezidenta fiscala, clientul german, va aplica retinerea unui impozit la sursa conform legislatiei locale.
Pe baza Articolului 7 din Conventia de evitare a dublei impuneri intre Romania si Germania, profiturile obtinute de o intreprindere din Romania sunt impozabile numai in Romania, cu exceptia cazului in care intreprinderea desfasoara activitati de afaceri in Germania printr-un sediu permanent situat acolo.
3. Actiunea necesara: Certificatul de rezidenta fiscala Pentru a evita retinerea impozitului la sursa, clientul din Germania va solicita
certificatul de rezidenta fiscala al societatii romane, emis de ANAF, care atesta ca:
- Societatea este rezidenta fiscal in Romania.
- Venitul obtinut este supus impozitarii exclusiv in Romania.
Certificatul trebuie prezentat inainte de emiterea primei facturi sau de efectuarea platii, pentru ca partenerul german sa aplice prevederile Conventiei si sa nu efectueze retinerea impozitului la sursa.
Temei legal: - Codul fiscal, prin Art. 39.- Evitarea dublei impuneri, Art. 230. - Coroborarea prevederilor Codului fiscal cu cele ale conventiilor de evitare a dublei impuneri si a legislatiei Uniunii Europene , Art. 232. - Certificatele de atestare a impozitului platit de nerezidenti , Art. 278. - Locul prestarii de servicii
- Ordinul nr. 583/2016 pentru aprobarea formularisticii prevazute de art. 230 si 232 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal
- Conventia intre Romania si Republica Federala Germania pentru evitarea dublei impuneri cu privire la impozitele pe venit si pe capital – art. 7
Servicii de training catre un client din Maroc. Evitarea dublei impuneri
Intrebare: Servicile de training facturate catre un client din Maroc intra in sfera conventiei de evitare a dublei impuneri? Daca le punem un certificat de rezidenta fiscala la dispozitie evitam aplicarea impozitului in Maroc? Care este diferenta daca serviciile de training online sau la fata locului?
SOLUTIE FISCAL – CONTABILA aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de 02 Oct 2024 Veniturile obtinute de societatea din Romania din prestarea unor servicii de training catre un beneficiar din Maroc intra sub incidenta prevederilor art. 23 Alte venituri din Conventia de evitare a dublei impuneri dintre Romania si Maroc. Potrivit acestor prevederi, elementele de venit ale unui rezident al unui stat contractant (societatea din Romania), care nu sunt tratate in articolele precedente ale conventiei (adica, nu sunt dividende, dobanzi, redevente, comisioane etc.), nu sunt impozabile decat in acel stat (adica, in Romania).
Daca societatea prestatoare va pune la dispozitia partenerului din Maroc certificatul sau de rezidenta fiscala eliberat de autoritatile fiscale romane, atunci va putea beneficia de prevederile art. 23 din Conventia de evitare a dublei impuneri dintre Romania si Maroc, iar veniturile sale (sumele facturate si incasate) nu vor mai fi supuse impozitului prin retinere la sursa in Maroc.
Diferenta data de modul de prestare a serviciilor (online sau la fata locului) are importanta numai daca legislatia fiscala din Maroc este similara celei romanesti si lipseste certificatul de rezidenta fiscala.
Spre exemplu, in situatia inversa, daca o societate din Maroc ar fi prestat servicii de training catre o societate din Romania, ar fi fost incidente prevederile art. 223 alin. 1 lit. k din Codul fiscal conform carora sunt impozabile in Romania prin retinere la sursa veniturile obtinute de nerezidenti din servicii prestate in Romania.
Daca presupusele servicii de training ar fi fost prestate online, atunci veniturile obtinute de societatea din Maroc n-ar fi fost deloc impozabile in Romania deoarece prestarea serviciilor nu implica prezenta fizica pe teritoriul Romaniei. In aceasta ipoteza nici nu este nevoie de certificat de rezidenta fiscala intrucat veniturile obtinute de societatea prestatoare din Maroc n-ar intra sub incidenta impozitului pe veniturile persoanelor nerezidente din Romania.
In schimb, daca aceleasi servicii ar fi fost prestate prin prezenta fizica la fata locului, in Romania, atunci veniturile obtinute de societatea din Maroc ar fi fost impozabile in Romania conform art. 223 alin. 1 lit. k din Codul fiscal. Insa, daca societatea din Maroc ar fi prezentat certificat de rezidenta fiscala eliberat de autoritatile fiscale din Maroc, veniturile obtinute din Romania n-ar mai fi fost impozitate prin retinere la sursa in Romania in baza art. 23 din conventia de evitare a dublei impuneri.
Situatia serviciilor prestate de societatea din Romania (online sau la fata locului) se judeca similar, in masura in care legislatia fiscala din Maroc este asemanatoare celei din Romania in privinta impozitului pe veniturile persoanelor nerezidente.