Articole despre Codul Fiscal

Norma de venit: ce PFA-uri se incadreaza si ce reguli de impozitare se aplicaExigibilitate TVA: ce inseamna, cum se stabileste, intrebari frecvente si studii de cazImpozitul pe venitul din transferul proprietatilor imobiliare: tot ce trebuie stii Plafon TVA: Ghid pentru firme platitoare de TVAImpozitarea tichetelor de masa 2024: cota de impozitare, model calcul salariuImpozitare jocuri de noroc: Ghid complet privind veniturile din pariuri sportive, loto si alte jocuriRecuperarea pierderii fiscale in 2024: cum functioneaza si cum se calculeaza, cu exemple practiceVenituri neimpozabile: prevederile Codului Fiscal, exempleCheltuieli de protocol in afaceri: importanta, reglementari si practici eficienteObligativitate e-Factura: cine foloseste, cum se emite, intrebari si raspunsuriCotele de TVA in 2024: ce bunuri si servicii au cote reduseTaxarea inversa TVA: ce este, cand se aplica, studii de cazCheltuielile nedeductibile: ce sunt, regim fiscal, exempleDosarul fiscal: ce contine si cum obtii accesul la informatiile din dosarFactura fiscala: ce este, ce trebuie sa contina si model completat​Codul fiscal scutiri taxe si impozite locale: tot ce trebuie sa stiiCod de identificare fiscala: ce este CIF si de ce este necesarCertificat de inregistrare fiscala: ce este, cum il obtii si ce faci daca l-ai pierdutTVA la incasare: ce inseamna, conditii de eligibilitate, studii de cazVenituri din activitati independente: obligatii fiscale si studii de cazImpozit pe venit din alte surse: cota de impozitare, studii de cazCheltuielile deductibile: reglementari fiscale si sfaturi de la specialisti Impozit la vanzarea imobilului: Ghid practic pentru decizii informateImpozit pe venit: tot ce trebuie sa stiiImpozitul pe profit: mod de calcul, venituri neimpozabile si scutiri de impozitDeducerea personala: tot ce trebuie sa stiiMicrointreprindere: definitie, numar angajati si calcul impozit

Impozitarea tichetelor de masa 2024: cota de impozitare, model calcul salariu

Reglementarile fiscale asociate cu tichetele de masa genereaza de multe ori intrebari atat pentru angajati, cat si pentru angajatori. In acest articol, vom explora in detaliu aspectele legate de impozitarea tichetelor de masa, clarificand modul in care acestea sunt tratate din punct de vedere fiscal, dar si ce obligatii revin angajatorilor si angajatilor cu privire la tichetele de masa. 

Ce sunt tichetele de masa?

Tichetele de masa sunt beneficii extra-salariale oferite angajatilor de catre angajatori, sub forma unor cupoane valorice care pot fi utilizate pentru achizitionarea de alimente.
Ele pot fi utilizate doar pe teritoriul Romaniei, in termenul de valabilitate si numai pentru achizitionarea bunurilor si serviciilor pentru care au fost emise. 

Tichetele de masa sunt partial scutite de taxe si impozite, atat pentru angajatori, cat si pentru angajati, oferind astfel un avantaj fiscal. Unul din avantajele pentru angajatori este faptul ca tichetele de masa sunt considerate cheltuieli deductibile (conform art. 25 lit (c) din Codul Fiscal).
Tichetele de masa au o valoare nominala stabilita prin lege 

Conditii de acordare tichete de masa

Acordarea de tichete de masa se face in conformitate cu prevederile Legii nr. 165 din 10 iulie 2018  privind acordarea biletelor de valoare, cu modificarile si completarile ulterioare. Astfel:

1. Sumele destinate acoperirii valorii nominale a tichetelor de masa vor fi evidentiate in bugetele proprii aprobate, intr-o pozitie distincta de cheltuieli denumita Tichete de masa.

2. Angajatorul, impreuna cu sindicatul sau, acolo unde nu este constituit un sindicat, cu reprezentantii salariatilor, stabileste prin contractele colective de munca sau prin Regulamentul intern, dupa caz, clauze privind acordarea biletelor de valoare, care sa prevada cel putin urmatoarele:
  • numarul salariatilor din unitate care pot primi tichete de masa si valoarea nominala acordata, tinand seama de posibilitatile financiare proprii ale angajatorului;
  • categoriile de salariati care primesc tichete de masa;
  • criteriile de selectie privind stabilirea salariatilor care primesc tichete de masa, tinand seama de prioritatile socioprofesionale si de alte elemente specifice activitatii; 
3. Costurile legate de emiterea biletelor de valoare se suporta integral de angajatori . Acest cost include atat contravaloarea nominala a biletelor de valoare distribuite angajatilor, cat si costul emiterii suportului electronic .

4. Tichetele de masa pot fi utilizate numai pentru achitarea mesei sau pentru achizitionarea de produse alimentare 

5. Salariatul poate utiliza lunar un numar de tichete de masa cel mult egal cu numarul de zile lucrate.  

Cat este valoarea unui bon de masa in 2024?

Conform art. 14 din OUG nr. 69 din 27 iulie 2023, incepand cu data de 1 ianuarie 2024, valoarea nominala a unui tichet de masa nu poate depasi suma de 40 lei. 

Impozitare tichete de masa 2024

Pana in anul 2024, tichetele de masa erau supuse doar impozitarii pe venit de 10%. Incepand cu 01.01.2024, regulile de impozitare a tichetelor de masa s-au schimbat. 

Se plateste CASS pentru tichetele de masa?

Conform art 142 lit.r si art 152 alin (2) din Codul Fiscal , tichetele de masa intra in categoria veniturilor asimilate salariilor care NU se cuprind in baza lunara de calcul al contributiilor de asigurari sociale.
 
Noua lege a pensiilor - Ghid practic care explica limpede TOATE ASPECTELE pensionarii incepand cu 1 septembrie 2024 

Mai mult decat atat, conform art 220^4, alin.(2), tichetele de masa NU se cuprind nici in baza lunara de calcul al contributiei asiguratorie pentru munca.

Insa, in ceea ce priveste plata CASS pentru tichetele de masa, incepand cu data de 01-01-2024, conform pct. 26 al art. III din LEGEA nr. 296 din 26 octombrie 2023, pentru tichetele de masa se va plati contributia de asigurari sociale de sanatate (CASS) de 10%. 

Cu cat se impoziteaza bonurile de masa

Impozitarea tichetelor de masa se va face conform regulilor de impozitare a veniturilor salariale. 

Cota de impozit pe venit aplicat pe salarii este de 10% si se aplica conform prevederilor art. 78, alin.(2), lit. a) din Codul Fiscal, prin urmare, tichetele de masa se vor impozita dupa urmatoarele reguli:
 
  • la locul unde se afla functia de baza
  • prin aplicarea cotei de 10% asupra bazei de calcul
Baza de calcul se determina ca diferenta intre venitul net din salarii calculat prin deducerea din venitul brut a contributiilor sociale obligatorii aferente unei luni, datorate potrivit legii in Romania sau in conformitate cu instrumentele juridice internationale la care Romania este parte, precum si, dupa caz, a contributiei individuale la bugetul de stat datorata potrivit legii, si urmatoarele:
 
  • deducerea personala acordata pentru luna respectiva;
  • cotizatia sindicala platita in luna respectiva, potrivit legii;
  • contributiile la fondurile de pensii facultative
  • primele de asigurare voluntara de sanatate, precum si serviciile medicale furnizate sub forma de abonament, suportate de angajati, astfel incat la nivelul anului sa nu se depaseasca echivalentul in lei al sumei de 400 euro.
  • contravaloarea abonamentelor suportate de angajati, in limita echivalentului in lei a 100 euro anual

Spete utile privind impozitarea tichetelor de masa

Va prezentam mai jos cateva spete utile care includ unele dintre cele mai des intalnite intrebari privind tratamentul fiscal al tichetelor de masa in 2024.

Cum se realizeaza impozitarea tichetelor de masa (Luna in care se acorda. Luna in care se impoziteaza)

INTREBARE:

Societatea a hotarat acordarea de tichete de masa incepand cu data de 01.01.2024. In luna martie 2024 nu a reusit sa vireze tichetele datorita unor dificultati financiare aparute in urma unor investitii majore, astfel ca vom acorda tichetele in luna aprilie pentru luna martie.

Este corect asa? In legatura cu impozitul datorat pentru tichete: daca in luna martie nu am virat pe card aceste tichete salariatilor, vor mai aparea in statul lunii martie(pentru plata impozitelor), pe care il intocmim in aprilie sau vor apare in statul lunii aprilie, indiferent daca ele au fost acordate pentru martie? 

SOLUTIE FISCAL – CONTABILA aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de 05 Apr 2024 

Nu este reglementat in vreun act normativ luna in care angajatorul trebuie sa acorde tichetele de masa. A fost in trecut reglementat faptul ca tichetele de masa se acorda a prima decada a lunii pentru luna in curs. In prezent nu mai exista aceasta reglementare, asa incat, se pot acorda tichete de masa in aprilie pentru luna martie.

Conform Normelor metodologice de aplicare a Codului fiscal, pct. 14 alin. (4): Valoarea tichetelor de masa, tichetelor de cresa, tichetelor cadou, voucherelor de vacanta, acordate potrivit legii, luata in calcul la determinarea impozitului pe veniturile din salarii, este valoarea nominala. Veniturile respective se impoziteaza ca venituri din salarii in luna in care acestea sunt primite.

Nu are importanta din punct de vedere al impozitului pe venit luna pentru care se acorda ci luna in care se acorda, tichetele de masa fiind impozabile in luna in care sunt primite de salariati. 

Astfel, tichetele acordate in aprilie se introduc in statul de plata din aprilie chiar daca sunt acordate pe luna martie. 

Calcul salariu cu tichete de masa

INTREBARE:

Pentru tichetele de masa se retine intai CASS 10% si apoi se calculeaza impozitul de 10% la suma redusa cu CASS?

Exemplu:

20 tichete masa x 40 ron/tichet = 800 ron

CASS 10% = 80 ron

Impozit pe tichete de masa 10% = (800-80)*0.1 = 72 ron

Valoare neta tichete = 800-80-72=648 ron

Sau am: 800-80-80 = 640 ron

Aceasta informatie imi trebuie pentru completarea corecta a D112? 

SOLUTIE FISCAL – CONTABILA aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de 28 Mar 2024 

Salariul cu tichete de masa se calculeaza astfel:
  • venit brut realizat
  • tichete de masa
  • CAS = venit brut realizat x 25%
  • CASS = (venit brut realizat + tichete de masa) x 10%
  • Impozitul = (venit brut realizat + tichete de masa CAS CASS) x 10%.

In D112 la rd. 8.3.1. Contravaloare tichete de masa, acordate potrivit legii (E3_10) se completeaza cu suma de 800 lei, iar la 8.3.Avantaje in bani si in natura, din care: (E3_60) se completeaza cu suma de 800 lei daca nu sunt alte avantaje salariale. Daca exista si alte avantaje salariale se cumuleaza valoarea tichetelor de 800 lei cu acele avantaje salariale. 
 
Cartea Verde a Impozitului pe Venit si a Contributiilor 2024 contine informatii cruciale din sfera impozitului pe venit cu impact major la calculul taxelor din 2024.

Lucrarea detaliaza modificarile aduse de OUG nr. 115/2023 si Legea nr. 296/2023 din:
1. Sfera impozitului pe profit;
2. Regimul microintreprinderilor;
3. Impozitul pe venit;
4. Plafoanele de numerar;
5. Contributiile sociale CAS si CASS;
6. Salariile;
7. Gestionarea cheltuielilor si deducerilor fiscale pentru activitatile independente si profesiile liberale (sponsorizari, abonamente, case de marcat, redirectionarea a 3.5% din impozit, pierderi fiscale etc.);
8. Alte modificari semnificative, in materia obligatiilor de conformare fiscala.

Comanda ACUM  Cartea Verde a Impozitului pe Venit si a Contributiilor 2024!<<<

Tratament fiscal factura storno tichete de masa neutilizate

INTREBARE:

Am primit de la furnizorul de tichete de masa o factura cu minus ce reprezinta valoarea tichetelor de masa expirate. Anexat acestei facturi am primit si lista cu valoarea si numele angajatilor care au avut tichete de masa expirate.

Care este monografia contabila de inregistrare a acestei facturi si modul de distribuirea a sumelor catre angajatii de drept? Aceste tichete au fost impozitate cu 10% la momentul distribuirii initiale. 

SOLUTIE FISCAL – CONTABILA aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de 03 Feb 2024 

Potrivit prevederilor art. 17 alin. (1) din HG1045/2018 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a L 65/2018, la sfarsitul fiecarei luni, la sfarsitul perioadei de valabilitate, la data stabilita de angajator sau la data incetarii raporturilor de munca, dupa caz, salariatul are obligatia sa restituie angajatorului biletele de valoare pe suport hartie acordate/contravaloarea biletelor de valoare alimentate pe suport electronic, pentru luna in curs sau, dupa caz, pentru anul in curs si neutilizate ori necuvenite, potrivit prevederilor legale.

a) achizitionarea tichetelor de masa de la unitatile emitente:

 % = 401                      cu valoarea totala a facturii de livrare a tichetelor de masa
5328/ analitic tichete de masa        cu valoarea totala nominala a tichetelor de masa achizitionate
 628 -                costul imprimatelor (tichete de masa)

b) decontarea contravalorii tichetelor de masa catre unitatile emitente:
 
401 = 5121 - cu valoarea totala a facturii

c) includerea pe cheltuieli a contravalorii tichetelor de masa acordate salariatilor:
 
642=5328/ analitic distinct tichete de masa-cu valoarea nominala a tichetelor de masa acordate 
 
d) returnarea catre unitatile emitente a tichetelor de masa nefolosite, pe baza facturii:
% = 401 -cu valoarea in minus
5328  
 628/x
4426 -valoare in minus
In opinia mea furnizorul de tichete de masa trebuie sa restituie contravaloarea tichetelor de masa neutilizate de catre salariati.

Furnizorul de tichete de masa va returnarea contravalorii tichetelor de masa neutilizate si aceasta se va face in contul clientului pe baza solicitarii dvs.

Deoarece tichetele au fost acordate pe suport electronic, salariatul nu are ce sa restituie firmei, soldul existent pe card urmand a fi diminuat de catre furnizorul de tichete. Doar in cazul in care tichetele au fost acordate pe suport de hartie, salariatul le va restitui angajatorului iar angajatorul la randul lui le va restitui furnizorului de tichete urmand sa se restituie si contravaloarea acestora.

Prin urmare, recomandarea mea este sa cereti de la furnizorul de tichete o asemenea situatie analitica.

In cazul in care s-a retinut de catre angajator impozit pentru tichetele/voucherele de vacanta neutilizate se aplica urmatorul tratament fiscal:

Conform pct 17 alin. (7) din Normele metodologice pentru aplicarea art. 81 din Codul fiscal, in situatia in care se constata elemente care genereaza modificarea veniturilor din salarii si asimilate salariilor si/sau a bazei de impunere aferente veniturilor unei persoane fizice, pentru care angajatorul a efectuat calculul impozitului lunar, recalcularea drepturilor respective si stabilirea diferentelor de impozit constatate se efectueaza pentru luna la care se refera, iar diferentele de impozit rezultate vor majora/diminua impozitul datorat incepand cu luna constatarii.

In aceasta situatie angajatorul trebuie sa recalculeze drepturile cuvenite salariatului, ca urmare a restituirii biletelor de valoare impozitate, diferentele de impozit pe salarii astfel stabilite pentru luna respectiva urmand sa diminueze impozitul datorat incepand cu luna in care se realizeaza recalcularea.

Prin urmare, salariatul este repus in situatia anterioara acordarii biletelor de valoare, impozitul pe salarii aferent acestor bilete de valoare neutilizate si restituite urmand a diminua impozitul pe salarii datorat de acesta incepand cu luna constatarii modificarii bazei de calcul al acestuia.

Reglarea poate fi facuta la luna restituirii tichetelor/voucherelor fara a se depune declaratie rectificativa, intrucat declaratia 112 permite acest lucru. In caseta E3 din D112 exista rubrica ,,Contravaloare tichete de masa/tichete de cresa/tichete culturale/vouchere de vacanta restituite

Prin refacerea statelor de salarii se va diminua astfel impozitul retinut dar si soldul existent in contul 5328 aferent facturii in minus.