Ce inseamna | Reglementari | Pierderea esalonarii la plata | Studii de caz Esalonarea la plata reprezinta o solutie financiara importanta pentru contribuabilii care intampina dificultati in achitarea obligatiilor fiscale catre stat. Aceasta facilitate oferita de ANAF permite plata datoriilor in rate, pe o perioada determinata, evitand astfel penalitati suplimentare sau masuri de executare silita.
Procedura de esalonare este reglementata prin legislatie si presupune indeplinirea unor conditii specifice, inclusiv depunerea unei cereri si, in anumite cazuri, oferirea de garantii. In acest articol, vom analiza in detaliu ce presupune esalonarea la plata a obligatiilor fiscale, cine poate beneficia de ea si care sunt pasii necesari pentru a obtine aceasta facilitate.
Esalonarea la plata este o facilitate fiscala care permite contribuabililor cu dificultati financiare temporare sa isi achite
obligatiile fiscale restante in mai multe transe, conform unui grafic stabilit de comun acord cu autoritatile fiscale.
Iata care sunt principalele reglementari si conditii care guverneaza procedura de acordare a esalonarilor la plata:
1. Cadru legal. Principalele acte normative care stabilesc conditiile, procedura, termenele si documentele necesare pentru solicitarea, acordarea si mentinerea esalonarii la plata a obligatiilor fiscale, precum si situatiile in care se poate pierde valabilitatea acestei facilitati sunt: Codul de procedura fiscala, Ordinele ANAF nr. 90/2016 si nr. 1767/2021.
2. Conditii de eligibilitate. Pentru a beneficia de esalonarea la plata, contribuabilii trebuie sa indeplineasca mai multe conditii esentiale:
- Sa se afle in dificultate generata de lipsa temporara de disponibilitati banesti
- Sa aiba depuse toate declaratiile fiscale obligatorii
- Sa nu se afle in procedura de insolventa sau lichidare
- Sa nu se fi inceput executarea silita pentru obligatiile fiscale solicitate la esalonare
- Sa prezinte garantii suficiente
3. Procedura de acordare a esalonarii la plata. Esalonarea la plata se acorda la cererea debitorului si daca sunt indeplinite cumulativ toate conditiile prevazute de lege.
Procedura de acordare a esalonarii este reglementata in Ordinul ANAF nr. 1767/2021.
4. Termen de esalonare la plata. Esalonarea la plata se acorda pe o perioada de cel mult 5 ani.
5. Renuntarea la esalonarea la plata. Debitorul poate renunta la esalonarea la plata pe perioada de valabilitate a acesteia, prin depunerea unei cereri de renuntare la esalonare.
Pentru ca esalonarea la plata acordata pentru obligatiile fiscale sa ramana valabila, trebuie indeplinite urmatoarele conditii prevazute in art. 209^4 din Codul de procedura fiscala:
- Declararea si achitarea obligatiilor fiscale cu termene de plata dupa comunicarea deciziei de esalonare (exceptand cazurile cand s-a solicitat esalonare conform art. 2095 alin. 2). Valabilitatea se mentine si daca acestea sunt declarate/achitate pana pe 25 a lunii urmatoare scadentei.
- Achitarea obligatiilor fiscale stabilite prin decizie, cu termene de plata incepand cu data comunicarii esalonarii (exceptand cazurile cand s-a solicitat esalonare conform art. 2095 alin. 2). Valabilitatea se mentine daca aceste datorii sunt achitate in maximum 30 de zile de la termenul legal.
- Achitarea diferentelor din declaratii rectificative sau din declaratii depuse aferente obligatiilor fiscale pentru care nu exista obligatia de declarare in vectorul fiscal, in maximum 30 de zile de la depunere (cu exceptia situatiei in care debitorul a solicitat esalonarea potrivit art. 209^5 alin. 2);
- Respectarea cuantumului si termenelor de plata din graficul de esalonare. Valabilitatea se mentine daca rata este achitata pana la urmatorul termen din grafic.
- Achitarea obligatiilor fiscale nestinse care nu fac obiectul esalonarii, in maximum 180 de zile de la comunicarea deciziei (cu exceptia situatiei in care debitorul a solicitat esalonarea potrivit art. 209^5 alin. 2).
- Achitarea obligatiilor stabilite de alte organe si a amenzilor pentru care s-au comunicat somatii dupa decizia de esalonare, in maximum 180 de zile de la comunicarea somatiei (cu exceptia situatiei in care debitorul a solicitat esalonarea potrivit art. 209^5 alin. 2).
- Achitarea obligatiilor fiscale ramase nestinse dupa solutionarea deconturilor potrivit art. 190 alin. (5), in cel mult 30 de zile de la data comunicarii instiintarii de plata, cu exceptia situatiei in care debitorul a solicitat esalonarea potrivit art. 2095 alin. (2);
- Achitarea, in termen de cel mult 30 de zile de la data comunicarii instiintarii de plata, a obligatiilor fiscale stabilite in acte administrative fiscale ce au fost suspendate in conditiile art. 14 sau 15 din Legea nr. 554/2004 si pentru care suspendarea executarii actului administrativ fiscal a incetat dupa data comunicarii deciziei de esalonare la plata (cu exceptia situatiei in care debitorul a solicitat esalonarea potrivit art. 209^5 alin. 2);
- Achitarea, in termen de cel mult 30 de zile de la data comunicarii instiintarii de plata, a obligatiilor stabilite de alte autoritati a caror administrare a fost transferata organului fiscal dupa emiterea unei decizii de esalonare la plata (cu exceptia situatiei in care debitorul a solicitat esalonarea potrivit art. 209^5 alin. 2);
- Achitarea sumelor reprezentand obligatii fiscale restante ale debitorului pentru care s-a stabilit raspunderea potrivit prevederilor legislatiei privind insolventa si/sau raspunderea solidara potrivit prevederilor art. 25 si 26, in cel mult 30 de zile de la data stabilirii raspunderii;
- Sa nu intre sub incidenta uneia dintre situatiile prevazute la art. 2091 alin. (8) lit. b) si c);
- Achitarea, in termen de cel mult 30 de zile de la data comunicarii instiintarii de plata, a obligatiilor fiscale datorate de debitorii care fuzioneaza, potrivit legii, si care nu beneficiaza de esalonarea la plata (cu exceptia situatiei in care debitorul a solicitat esalonarea potrivit art. 209^5 alin. 2).
- Achitarea sumelor stabilite prin decizia de recuperare a ajutoarelor de stat emisa de catre Comisia Europeana, inclusiv dobanzile aferente, datorate de la data platii ajutorului pana la data recuperarii sau a rambursarii sale integrale, in maximum 3 zile de la data comunicarii acestei decizii;
- Achitarea sumelor stabilite prin decizia de recuperare a ajutoarelor de stat sau de minimis emisa de catre entitatile ce detin calitatea de furnizor sau de administrator de ajutor de stat sau de minimis, inclusiv dobanzile aferente, datorate de la data platii ajutorului pana la data recuperarii sau a rambursarii sale integrale, in maximum 3 zile de la data comunicarii acestei decizii;
- Achitarea sumelor stabilite prin decizia de recuperare a ajutoarelor de minimis emisa de catre Consiliul Concurentei, inclusiv dobanzile aferente, datorate de la data platii ajutorului pana la data recuperarii sau a rambursarii sale integrale, in maximum 3 zile de la data comunicarii acestei decizii.
- Achitarea obligatiilor fiscale prevazute la art. 2091 alin. (6) lit. h) si j) nestinse la data comunicarii deciziei de esalonare la plata si care nu fac obiectul esalonarii la plata, in termen de cel mult 30 de zile de la data comunicarii acestei decizii;
- Achitarea obligatiilor fiscale prevazute la art. 2091 alin. (6) lit. i) nestinse la data comunicarii deciziei de esalonare la plata si care nu fac obiectul esalonarii la plata, in termen de cel mult 60 de zile de la data comunicarii acestei decizii.
In cazul in care aceste conditii nu sunt indeplinite, organul fiscal emite o decizie de constatare a pierderii valabilitatii esalonarii la plata, care se comunica debitorului.
IMPORTANT! Pierderea valabilitatii esalonarii la plata atrage inceperea sau continuarea, dupa caz, a executarii silite pentru intreaga suma nestinsa.
Va prezentam mai jos doua studii de caz utile cu privire la esalonarea la plata.
Modificare decizie de esalonare
Intrebare: Am beneficiat in luna mai 2024 de esalonare clasica ANAF pentru o perioada de 48 de luni.
Va rog sa-mi spuneti daca pot beneficia de o modificare a esalonarii in 2024 si de inca una in anul 2025, si, daca raspunsul dumneavoastra este afirmativ, ce document trebuie sa completez si ce anume sa bifez (daca formularul este D8).
SOLUTIE FISCAL – CONTABILA aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de 17 Dec 2024 Conditiile de modificare a esalonarii sunt prevazute la art. 195 din Codul de procedura fiscala, respectiv:
Potrivit prevederilor de la art. 195(1) din Codul de procedura fiscala,
(1) Pe perioada de valabilitate a esalonarii, decizia de esalonare la plata poate fi modificata la cererea debitorului prin includerea in esalonare a urmatoarelor obligatii fiscale cuprinse in certificatul de atestare fiscala emis de organul fiscal competent:
a) obligatiile fiscale de a caror plata depinde mentinerea valabilitatii esalonarii la plata, prevazute la art. 194 alin. (1) lit. a)-c), e)-j) si n);
b) obligatiile fiscale exigibile la data comunicarii deciziei de mentinere a valabilitatii esalonarii, prevazute la art. 200 alin. (2).
(2) Contribuabilul poate depune o singura cerere de modificare a deciziei de esalonare la plata intr-un an calendaristic sau, dupa caz, fractie de an calendaristic. Pentru obligatiile fiscale prevazute la alin. (11), alin. (111) si la art. 194 alin. (1) lit. h) si i) debitorul poate depune cererea de modificare a deciziei de esalonare la plata ori de cate ori este necesar. Prin cerere se poate solicita modificarea deciziei de esalonare la plata prin includerea tuturor obligatiilor fiscale ce reprezinta conditie de mentinere a valabilitatii esalonarii la plata la data depunerii cererii.
Prin urmare se poate depune o singura cerere de modificare a deciziei de esalonare intr-un an calendaristic, cererii de modificare a deciziei de esalonare, respectiv una in anul 2024 si una in anul 2025, dupa cum ati mentionat.
La alin. 3 se arata ca cererea se depune pana la implinirea termenului prevazut la art. 194 alin. (1) lit. a)-c), e)-j) sau n), dupa caz, ori pana la implinirea termenului prevazut la art. 200 alin. (2) si se solutioneaza de organul fiscal competent prin decizie de modificare a deciziei de esalonare la plata sau decizie de respingere, dupa caz.
Pentru obligatiile fiscale prevazute la alin. (1), includerea in esalonare se efectueaza cu mentinerea perioadei de esalonare deja aprobate, cu exceptia situatiei in care valoarea garantiilor constituite de debitori este mai mica de 50% fata de cuantumul obligatiilor fiscale restante ce fac obiectul inlesnirilor la plata, caz in care perioada de esalonare este de cel mult 6 luni de la data comunicarii deciziei de modificare a deciziei de esalonare la plata.
Dupa depunerea cererii, in termen de 10 zile de la comunicarea acordului de principiu de catre organul fiscal central, debitorul trebuie sa constituie si garantiile prevazute de prezentul capitol, corespunzator conditiilor in care urmeaza sa se modifice decizia de esalonare la plata.
Debitorul nu trebuie sa constituie garantii in situatia in care valoarea garantiilor deja constituite acopera obligatiile fiscale ramase din esalonarea la plata, precum si obligatiile fiscale pentru care se solicita modificarea deciziei de esalonare la plata. In situatia garantiilor deja constituite potrivit art. 193 alin. (6) lit. d), se incheie un act aditional la contractul de ipoteca/gaj.
Dupa cum ati mentionat se depune formularul D8 Cerere de acordare a esalonarii la plata, model prevazut in OpANAF 90/2016, in care se bifeaza Modificarea deciziei de esalonare, presupun ca modificarea se refera la obligatiile fiscale de la art. 194 alin. (1).
In ordin nu se face referire la documentele anexate in cazul modificarii deciziei de esalonare, insa apreciez ca se va depune copie de pe ultima balanta de verificare avand in vedere ca la decizia de esalonare emisa in anul 2024, au fost depuse documenmtele solicitate in acest ordin.
Monografie esalonare la plata
Intrebare: In anul ianuarie 2022 am devenit neplatitor TVA; in martie 2024 am depus solicitare de inregistrare in scopuri de TVA, am depus declaratia 311 pe perioada 01.01.2022 pana in martie 2024, apoi am depus declaratia 307 cu sumele ramase din perioada 2021, ce au fost incasate dupa ce am devenit neplatitor. Astfel a rezultat TVA de plata din perioada 01.01.2022 - 31.03.2024. Am depus D7 pentru esalonare simplificata, am primit decizia de esalonare.
Care sunt
monografiile contabile si se mai declara in declaratia 300 suma si esalonarile?
SOLUTIE FISCAL – CONTABILA aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de 21 Mai 2024 Suma TVA de plata pentru care s-a aprobat esalonarea nu se mai raporteaza prin decontul de TVA cod 300 la randul 39 denumit "Soldul TVA de plata din decontul perioadei fiscale precedente (rd. 41 din decontul perioadei fiscale precedente) neachitate pana la data depunerii decontului de TVA"
Reglementarile contabile actuale nu trateaza distinct procedura de esalonare a obligatiilor datorate la bugetul de stat.
Acesta este si motivul pentru care graficul de esalonare este intocmit separat pe fiecare datorie la buget.
Societatea are in continuare datorii la buget dar conform legii are dreptul la plata esalonata a acestora fara a fi considerate datorii restante.
Practic s-a modifcat doar termenul de plata in conditiile platii unei dobanzi.
Dobanda lunara datorata conform graficului de esalonare puteti sa o inregistrati prin formula contabila:
471=4481 la emiterea deciziei de esalonare si lunar plata dobanzii prin inregistrarea 4481=5121 si 6581= 471
In cazul penalitatilor sau majorarilor TVA esalonate veti inregistra contabil:
471 = 4481 pentru intreaga valoare din grafic la emiterea deciziei iar lunar veti inregistra 4481 = 5121 si 6581 = 471
Sursa foto: Pexels.com