Articole despre Codul Fiscal
Impozitul Pe Castigurile La Loto: Ce Trebuie Sa StiiObligatii fiscale restante: ce trebuie sa stii daca ai datorii la ANAFRegistrul de Evidenta Fiscala - Model si ExplicatiiCe taxe plateste un pensionar angajat ​Factura Fara Semnatura Si Stampila: Ce Spune Legislatia?Emiterea Facturii Fiscale: Termene, Reguli si ExceptiiActive Circulante: Ce sunt, Clasificare, Studii de CazActive Imobilizate: Ce sunt, Clasificare, Studii de cazObligativitatea emiterii facturii fiscale: ce prevede Codul Fiscal[Model] Factura proforma si reglementari cheieCASS dividende 2024: baza de calcul, studiu de cazFactura proforma: ce este, cand se foloseste, intrebari frecventeRezidenta fiscala in Romania: de ce ai nevoie de ea si cum o obtii?Certificatul de rezidenta fiscala in Romania: ce este si cum se obtine?Venituri asimilate salariilor: ce trebuie sa stie angajatorii si angajatiiVenituri din investitii in 2024: impozit, contributii sociale datorate si declaratii fiscaleProduse accizabile: cadrul legal, nivelul accizelor in 2024Facilitati fiscale in constructii in 2024: conditii de acordareImpozit nerezidenti: reglementari legislativeImpozit pensii 2024: cat este, cum se calculeaza si cine il plateste?Certificat de atestare fiscala: ce este, de ce ai nevoie de el si cum se obtineRedirectionare impozit pe profit: prevederi legale si mod de calculCum se calculeaza deducerea personala: conditii si exempleRedirectionare impozit pe venit 2024: cine, cat si cum se procedeazaInfiintare firma 2024: pasi si acte necesare, monografii contabileCatalogul Mijloacelor Fixe 2024: incadrare active, studii de cazImpozit pe cladiri persoane juridice 2024: mod de calcul, declarare, studii de cazCe taxe plateste o intreprindere individuala in 2024?Impozit pe chirie in 2024: mod de calcul, obligatii fiscale persoane fizice si juridiceAchizitii intracomunitare: regim fiscal, cod de TVA intracomunitar si declararea in e-Transport Radiere firma: procedura, acte necesare, obligatii legaleGhid e-Transport: cine declara, ce obligatii au utilizatorii si intrebari frecvente​E-Factura: Ghid cuprinzator privind utilizarea sistemului national de factura electronicaInactivitate fiscala: ce este, cand apare, consecinte si studii de cazTaxa pentru obtinerea autorizatiei de construire 2024: cat este, cand si unde se platesteTVA nedeductibil: ce inseamna, care este cadrul legal, studii de caz TVA deductibil: ce inseamna, in ce conditii se aplica, spete utileAmortizare accelerata: ce este, cand se foloseste si cum se calculeazaAmortizarea fiscala 2024: ce este, cum se aplica, intrebari frecventeImpozitarea salariului in 2024: ce contributii sociale obligatorii datoreziVenituri impozabile 2024: care sunt acestea, cat este cota de impozitare si studii de cazImpozitul pe dividende in 2024: cat este, cum se calculeaza si cine il platesteAjustare TVA: ce este, care este procedura si studii de cazNorma de venit 2024: ce PFA-uri se incadreaza si ce reguli de impozitare se aplicaExigibilitate TVA: ce inseamna, cum se stabileste, intrebari frecvente si studii de cazImpozitul pe venitul din transferul proprietatilor imobiliare: tot ce trebuie stii Plafon TVA: Ghid pentru firme platitoare de TVAImpozitarea tichetelor de masa 2024: cota de impozitare, model calcul salariuImpozitare jocuri de noroc: Ghid complet privind veniturile din pariuri sportive, loto si alte jocuriRecuperarea pierderii fiscale in 2024: cum functioneaza si cum se calculeaza, cu exemple practiceVenituri neimpozabile: prevederile Codului Fiscal, exempleCheltuieli de protocol in afaceri: importanta, reglementari si practici eficienteObligativitate e-Factura: cine foloseste, cum se emite, intrebari si raspunsuriCotele de TVA in 2024: ce bunuri si servicii au cote reduseTaxarea inversa TVA: ce este, cand se aplica, studii de cazCheltuielile nedeductibile: ce sunt, regim fiscal, exempleDosarul fiscal: ce contine si cum obtii accesul la informatiile din dosarFactura fiscala: ce este, ce trebuie sa contina si model completat​Codul fiscal scutiri taxe si impozite locale: tot ce trebuie sa stiiCod de identificare fiscala: ce este CIF si de ce este necesarCertificat de inregistrare fiscala: ce este, cum il obtii si ce faci daca l-ai pierdutTVA la incasare: ce inseamna, conditii de eligibilitate, studii de cazVenituri din activitati independente: obligatii fiscale 2024 si studii de cazCheltuielile deductibile: reglementari fiscale si sfaturi de la specialisti Impozit la vanzarea imobilului: Ghid practic pentru decizii informateImpozit pe venit: tot ce trebuie sa stiiImpozitul pe profit: mod de calcul, venituri neimpozabile si scutiri de impozitDeducerea personala: tot ce trebuie sa stiiMicrointreprindere: definitie, numar angajati si calcul impozit

Active Imobilizate: Ce sunt, Clasificare, Studii de caz

Activele imobilizate joaca un rol strategic intr-o companie, contribuind la generarea de venituri si la stabilitatea financiara a sa. Vom vorbi in acest articol despre principalele categorii de active imobilizate, care este rolul fiecarui activ si cum se pot gestiona eficient pentru a sustine cresterea unei afaceri! 

Ce sunt activele imobilizate?

Activele imobilizate sunt resurse economice pe termen lung detinute de o companie pentru a fi utilizate in activitatea sa de baza, fara a avea intentia de a le vinde pe termen scurt. Fie ca este vorba de cladiri, echipamente, licente sau investitii pe termen lung, activele imobilizate sunt esentiale pentru functionarea si cresterea afacerii, avand o durata de viata mai mare de un an. 

In comparatie cu activele imobilizate, activele circulante sunt bunuri destinate consumului, vanzarii sau transformarii intr-un termen scurt, de obicei sub un an. Cu alte cuvinte, activele circulante in decurs de un an, vor fi transformate in lichiditati, iar activele imobilizate sunt folosite pe termen lung pentru a sprijini activitatea si cresterea economica a companiei. 

Conform punctului 135 din Ordinul 1802/2014 pentru aprobarea Reglementarilor contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate, ”prezentarea activelor ca active imobilizate sau ca active circulante depinde de scopul caruia ii sunt destinate si intentia de pastrare, potrivit politicilor contabile aprobate de administratori sau de persoanele care au obligatia gestionarii entitatii.” De asemenea, prin politicile contabile se stabileste natura diferitelor categorii de active imobilizate.

Cum se clasifica activele imobilizate?

Activele imobilizate se impart in trei categorii principale:

1. Imobilizari corporale. Acestea sunt bunuri fizice detinute de o entitate pentru a fi utilizate in productia de bunuri sau prestarea de servicii, pentru a fi inchiriate tertilor sau pentru a fi folosite in scopuri administrative, pe o perioada mai mare de un an.

Iata cateva exemple de imobilizari corporale: terenuri, cladiri, echipamente, masini si utilaje.

2. Imobilizari necorporale. Acestea nu exista in format fizic, sunt active intangibile, folosite pentru desfasurarea procesului de productie si de furnizare a bunurilor si serviciilor. Exemple de imobilizari necorporale includ: brevetele, licentele, marcile comerciale si fondul comercial.

3. Imobilizari financiare.  Acestea sunt active detinute de catre o entitate in scopul investirii pe termen lung. Imobilizarile financiare sunt, de exemplu, titluri de participare, creante imobilizate si alte investitii financiare detinute ca imobilizari. 
 
Cartea Neagra a Controlului Fiscal - Ghid esential pentru toate entitatile!

Lucrarea ofera solutii pentru depasirea cu bine a oricarei inspectii fiscale. Daca vrei sa intelegi rapid:

- care sunt factorii de risc care-ti atrag controale repetate
- ce trebuie sa faci pentru inlaturarea riscurilor care te situeaza frecvent in vizorul ANAF
- care sunt aspectele cu caracter exploziv controlate prioritar si excesiv de inspectorii DGAF...

Comanda ACUM Cartea Neagra a Controlului Fiscal>>>

Amortizarea activelor imobilizate 

Imobilizarile corporale au, in general, o durata de viata limitata, singura exceptie fiind terenurile, care sunt considerate active cu durata nelimitata. Aceasta caracteristica determina necesitatea amortizarii valorii lor, ceea ce inseamna distribuirea costurilor acestor active imobilizate sub forma de cheltuieli pe durata lor de utilizare economica. Valoarea amortizabila  este reprezentata  de cost sau de alta  valoare care substituie costul (de exemplu, valoarea reevaluata). 

Prin durata de utilizare economica se intelege durata de viata utila, aceasta reprezentand: 
 
  • perioada in care un activ este prevazut a fi disponibil pentru utilizare de catre o entitate; sau 
  • numarul unitatilor produse sau al unor unitati similare ce se estimeaza ca vor fi obtinute de entitate prin folosirea activului respectiv. 
Principalii factori care determina caracterul limitat al duratei de functionare a unui activ amortizabil sunt uzura fizica (deteriorarea in timp) si uzura morala (invechirea tehnologica sau economica).

Activele imobilizate amortizabile sunt prezentate in bilant  la valoarea contabila, aceasta fiind reprezentata  de costul de achizitie, costul de productie sau alta  valoare care substituie costul, diminuata cu amortizarea cumulata pana la acea data, precum si cu ajustarile cumulate din depreciere.

Ajustarea de valoare a activelor imobilizate

Ajustarea de valoare a activelor imobilizate reprezinta procesul prin care se reflecta in contabilitate diminuarea valorii acestor active, fie prin amortizare in cazul activelor amortizabile, fie prin depreciere in cazul constatarii unor pierderi de valoare permanente sau temporare. 

Acest mecanism contabil asigura prezentarea valorii reale a activelor in situatiile financiare si recunoasterea cheltuielilor asociate cu utilizarea sau detinerea acestora.

Ajustarile de valoare trebuie inregistrate in contul de profit  si pierdere  si prezentate distinct in notele explicative la situatiile financiare (in cazul in care nu au fost prezentate separat in contul de profit si pierdere).

Studii de caz privind activele imobilizate

Va prezentam mai jos trei spete utile cu privire la tratamentul fiscal si contabil al activelor imobilizate. Raspunsurile in aceste studii de caz sunt oferite de specialistii portalcontabilitate.ro si portalcodulfiscal.ro.

Evaluarea activelor imobilizate - Investitii in curs vs cheltuieli ale perioadei

INTREBARE:

O firma a achizitionat in anii anteriori de la o persoana fizica un teren pe care se hotaraste acum sa construiasca un bloc de locuinte in vederea vanzarii. Pentru constructia blocului a fost semnat un contract cu o firma de constructii.In prima faza au fost obtinute autorizatiile de construire, a fost intocmit proiectul etc., dar au fost cumparate si o serie de materiale de constructii in vederea amenajarii santierului:- 6.500 lei (plasa gard, stalpi, plasa opaca, cherestea) pentru imprejmuirea terenului pe care urmeaza sa se construiasca blocul si pentru organizarea santierului;- 10.000 lei (fier si beton) pentru a se realiza fundatia/baza pentru o macara turn.Mentionam ca macaraua apartine firmei de constructii cu care a fost semnat contractul, iar in acesta este specificat faptul ca "sapatura, betonul si fierul aferent fundatiei pentru macaraua turn" sunt suportate de dezvoltator.Va rugam sa ne spuneti daca toate aceste materiale folosite pentru amenajarea santierului intra in valoarea viitoarelor apartamente sau pot fi considerate o cheltuiala directa? 

SOLUTIE FISCAL – CONTABILA aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de 14 Oct 2024 

Costurile ocazionate de obtinerea autorizatiilor, a materialelor de constructii in vederea amenajarii santierului, fundatia pentru macara asa cum sunt descrise de catre dumneavoastra trebuie recunoscute ca active imobilizate potrivit regulilor de evaluare precizate in OMEF 1802/2014 si nu ca si cheltuieli ale perioadei intrucat ele sunt atribuite direct activului imobilizat din speta dumenavoastra ( bloc de locuinte).

Baza legala:
Conform pct. 226 din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 1802/2014, o imobilizare corporala recunoscuta ca activ trebuie evaluata initial la costul sau determinat potrivit regulilor de evaluare din prezentele reglementari, in functie de modalitatea de intrare in entitate.
 
Exemple de costuri care se efectueaza in legatura cu constructia unei imobilizari corporale, direct atribuibile acesteia, sunt:
a) costurile reprezentand salariile angajatilor, contributiile legale si alte cheltuieli legate de acestea, care rezulta direct din constructia imobilizarii corporale;
b) cheltuieli materiale;
c) costurile de amenajare a amplasamentului;
d) costurile initiale de livrare si manipulare;
e) costurile de instalare si asamblare;
f) cheltuieli de proiectare si pentru obtinerea autorizatiilor;
g) costurile de testare a functionarii corecte a activului, dupa deducerea incasarilor nete provenite din vanzarea elementelor produse in timpul aducerii activului la amplasamentul si conditia de functionare (cum ar fi esantioanele produse la testarea echipamentului). Din punct de vedere contabil, cheltuielile reprezentand costuri de testare si veniturile mentionate mai sus se inregistreaza distinct, in functie de natura acestora, diferenta dintre cheltuielile si veniturile respective urmand a fi inregistrata apoi pe seama activului in curs de constructie (articol contabil 231 Imobilizari corporale in curs de executie = 722 Venituri din productia de imobilizari corporale);
h) onorariile profesionale platite avocatilor si expertilor, precum si comisioanele achitate in legatura cu activul etc.
 
Exemple de costuri care nu sunt costuri ale unui element de imobilizari corporale sunt:
a) costurile de deschidere a unei noi instalatii;
b) costurile de introducere a unui nou produs sau serviciu (inclusiv costurile in materie de publicitate si activitati promotionale);
c) costurile de desfasurare a unei activitati intr-un loc nou sau cu o noua clasa de clienti (inclusiv costurile de instruire a personalului);
d) costurile administrative si alte cheltuieli generale de regie;
e) costurile reamplasarii sau reorganizarii partiale sau totale a activitatilor entitatii.

Proceduri contabile pentru reevaluarea si gestionarea activelor imobilizate amortizate integral

INTREBARE:

Societatea detine mai multe autovehicule si alte active precum calcualtoare, imprimante etc. In anul 2022 a facut reevaluarea tuturor activelor imobilizate. O parte dintre ele au valoarea peste 2.500 lei, iar alte sub 2.500.

Cele sub 2.500 de lei le pot considera obiecte de inventar? Dupa ce le transfer si le dau in consum, cheltuiala din contul 603 este deductibila sau nu? La momentul reevaluarii toate activele erau amortizate integral. Rezerva din reevaluare care se trasnfera la 1175 pe masura amortizarii din punct de vedere fiscal este element asimilabil veniturilor si se impoziteaza? Activele care sunt amortizate integral le pot trece in conturile extrabilantiere? 

SOLUTIE FISCAL – CONTABILA aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de​ 26 Apr 2024 

Potrivit Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 15/1994 privind amortizarea capitalului imobilizat in active corporale si necorporale aprobate prin HG 909/1997 (modificata, completata)

Ca urmare a actualizarii valorii de intrare a mijloacelor fixe in baza prevederilor art. 3 alin. 2 lit. a) din lege, (....Sunt considerate mijloace fixe obiectul sau complexul de obiecte ce se utilizeaza ca atare si indeplineste cumulativ urmatoarele conditii: a) are o valoare de intrare mai mare decat limita stabilita prin hotarare a Guvernului mijloacele fixe a caror valoare de intrare este mai mica decat limita stabilita prin hotarare a Guvernului....) vor fi mentinute in evidenta contabila ca mijloace fixe de natura obiectelor de inventar. Valoarea ramasa neamortizata se va recupera prin includerea in cheltuielile de exploatare intr-o perioada de maximum 3 ani, cu aprobarea consiliului de administratie, respectiv a responsabilului cu gestiunea patrimoniului.

Dupa amortizarea completa, aceste mijloace fixe se scot din evidenta mijloacelor fixe si se trec la categoria de obiecte de inventar.

La scoaterea din folosinta se vor aplica regulile de casare a obiectelor de inventar.

Nu se trec la categoria de obiecte de inventar mijloacele fixe care nu au insusiri comune obiectelor de inventar, cum ar fi: cladirile, constructiile, mijloacele de transport etc.

Acestea raman in evidenta ca mijloace fixe de natura obiectelor de inventar si urmeaza regimul de scoatere din folosinta si de casare a mijloacelor fixe.

HG nr. 276/2013 privind stabilirea valorii de intrare a mijloacelor fixe prevede la art. 1
(1) Incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei hotarari, valoarea minima de intrare a mijloacelor fixe stabilita in conditiile art. 3 alin. 2 lit. a) din Legea nr. 15/1994 privind amortizarea capitalului imobilizat in active corporale si necorporale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, este de 2.500 lei.
(2) Valoarea ramasa neamortizata a mijloacelor fixe cu valoarea de intrare cuprinsa intre 1.800 lei si 2.500 lei, existente in patrimoniul operatorilor economici la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari, se va recupera pe durata normala de functionare ramasa.

Reglementarile contabile aprobate prin Ordinul 1802/2014 prevad la punctul 100. Daca o imobilizare corporala complet amortizata mai poate fi folosita, entitatea poate proceda la reevaluarea acesteia. Cu ocazia reevaluarii imobilizarii corporale, acesteia i se stabilesc o noua valoare si o noua durata de utilizare economica, corespunzatoare perioadei estimate a se folosi in continuare.

Din contextul intrebarii dvs., coroborate cu prevederile legislative mai sus mentionate, trag concluzia ca, in cazul dvs. reevaluarea mijloacelor fixe si inregistrarea in contabilitate nu a fost efectuata chiar corect.

In opinia mea trebuia, anterior efectuarii reeveluarii, procedat la scoatere din evidenta mijloacelor fixe, a acelor mijloace fixe complet amortizate si care indeplineau conditia de a fi considerate obiecte de inventar, cum ar fi imprimante, calculatoare, etc

Reevaluarea efectuata trebuia sa aiba in vedere doar acele mijloace fixe care sunt considerate mijloace fixe in acceptiunea legii.

Astfel, in ceea ce priveste corectitudinea procesului de reevaluare:

Conform prevederilor legislative si reglementarilor contabile, reevaluarea ar fi trebui sa fie efectuata numai pentru mijloacele fixe care sunt considerate ca atare conform legii si care indeplinesc criteriile stabilite (valoare de intrare mai mare decat limita stabilita). Activele complet amortizate si care nu mai sunt considerate mijloace fixe ar fi trebuit scoase din evidenta contabila inainte de efectuarea reevaluarii.

Tratamentul mijloacelor fixe sub 2500 de lei:

Activele cu valoare sub 2500 de lei, cum ar fi imprimantele si calculatoarele, cu exceptia celor care nu au insusiri comune obiectelor de inventar (cladiri, mijloace de transport etc.), trebuiau considerate obiecte de inventar conform normelor metodologice, iar dupa amortizare completa, ar fi trebuit eliminate din categoria mijloacelor fixe si transferate la categoria de obiecte de inventar.

Procedura de reevaluare ar fi trebuit sa includa numai mijloacele fixe care sunt supuse acestui proces conform legii.

Ca urmare procedura de reevaluare si inregistrare a mijloacelor fixe ar trebui sa fie revizuita pentru a asigura conformitatea cu prevederile legale si reglementarile contabile.

In acest sens, ar trebui sa revizuti toate inregistrarile contabile efectuate in timpul reevaluarii si ulterior reevaluarii pentru a elimina implicatiile reevaluarii acelor mijloace fixe care trebuiau considerate obiecte de inventar.

Acesta este considerata eroare contabila si ca atare ar trebuie corectata prin utilizarea contului 1174. Rezultatul reportat provenit din corectarea erorilor contabile

In ceea ce priveste intrebarea dvs. daca rezerva din reevaluare care se trasnfera la 1175 pe masura amortizarii din punct de vedere fiscal este element asimilabil veniturilor si se impoziteaza ? trebuie sa aveti in vedere prevederile din OMFP 1802/2014 coroborate cu prevederile din Codul fiscal

Astfel,
Conform prevederilor OMFP 1802/2014 surplusul din reevaluare inclus in rezerva din reevaluare este capitalizat prin transferul direct in rezultatul reportat (contul 1175 "Rezultatul reportat reprezentand surplusul realizat din rezerve din reevaluare"), atunci cand acest surplus reprezinta un castig realizat.

Castigul se considera realizat fie:
 

  • la scoaterea din evidenta a activului pentru care s-a constituit rezerva din reevaluare ( de ex. prin vanzare)
  • pe masura ce activul este folosit de entitate. In acest caz, valoarea rezervei transferate in contul 1175 "Rezultatul reportat reprezentand surplusul realizat din rezerve din reevaluare" este diferenta dintre amortizarea calculata pe baza valorii contabile reevaluate si valoarea amortizarii calculate pe baza costului initial al activului.


Astfel, rezervele din reevaluare se impoziteaza concomitent cu amortizarea sau la cedare, casare, scoatere din gestiune.

OMFP 1802/2014 prevede la pct. 109.
(1) Surplusul din reevaluare inclus in rezerva din reevaluare este capitalizat prin transferul direct in rezultatul reportat (contul 1175 "Rezultatul reportat reprezentand surplusul realizat din rezerve din reevaluare"), atunci cand acest surplus reprezinta un castig realizat.

(2) In sensul prezentelor reglementari, castigul se considera realizat la scoaterea din evidenta a activului pentru care s-a constituit rezerva din reevaluare. Cu toate acestea, o parte din castig poate fi realizat pe masura ce activul este folosit de entitate. In acest caz, valoarea rezervei transferate este diferenta dintre amortizarea calculata pe baza valorii contabile reevaluate si valoarea amortizarii calculate pe baza costului initial al activului.
(3) La aplicarea pentru prima data a prezentelor reglementari, soldul contului 1065 "Rezerve reprezentand surplusul realizat din rezerve din reevaluare" se transfera asupra contului 1175 "Rezultatul reportat reprezentand surplusul realizat din rezerve din reevaluare".

Cod fiscal prevede la art. 26 - Provizioane/ajustari pentru depreciere si rezerve
(6) Prin exceptie de la prevederile alin. (5), rezervele din reevaluarea mijloacelor fixe, inclusiv a terenurilor, efectuata dupa data de 1 ianuarie 2004, care sunt deduse la calculul profitului impozabil prin intermediul amortizarii fiscale sau al cheltuielilor privind activele cedate si/sau casate, se impoziteaza concomitent cu deducerea amortizarii fiscale, respectiv la momentul scaderii din gestiune a acestor mijloace fixe, dupa caz.

Aceasta suma (rezerva din reevaluare) se va impozita la calculul impozitului pe profit, fiind considerata element similar veniturilor.

De exemplu in cazul unui mijloc fix (autoturism) care a fost inregistrat anterior cu 3000 lei si in urma reevaluarii valoarea acestuia a fost stabilita la valoarea de 4800 lei cu o noua durata de viata de 2 ani, si metodologia de reevaluare adoptata este cea bazata pe valori nete, respectiv la fiecare reevaluare amortizarea calculata este eliminata din valoarea bruta a activului

In acest caz noua valoare a mijlocului fix este de 4800 lei
Amortizarea contabila lunara este de 200 lei.

In cazul in care optati pentru transferarea valorii rezervei pe masura amortizarii:
6811 = 2813 200 lei si
105 = 1175 200 lei, fiind impozabila la calculul impozitului pe profit cu suma de 200

Un calcul al rezultatului fiscal ar fi urmatorul
+ Elemente similare veniturilor (pct. 8 D101 ) = +200 lei
-Amortizare fiscala (pct. 11 D101) = 0 lei ( fiind amortizate integral)
- Cheltuieli cu amortizarea contabila (pct. 28 D101) = -200 lei
Rezultat fiscal = 200 lei+0 lei-200 lei = 0 lei 

Clasificare active imobilizate

INTREBARE:

 Am construit un incinerator, dar am amenajat si un drum de acces si platou pentru selectarea deseurilor. Am primit o factura cu acest serviciu "AMENAJARE PLATOU SI DRUM ACCES INCINERATOR", in valoare de 56.200 lei. Ar trebui sa le inregistrez ca imobilizari corporale si sa le amortizam, sau alta varianta? Multumesc. 

SOLUTIE FISCAL – CONTABILA aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de 17 Ian 2024 

Pentru a raspunde acestei intrebari, este important sa luam in considerare normele contabile aplicabile in Romania si principiile generale ale contabilitatii.

1. Imobilizari corporale: Daca drumul de acces si platoul pentru selectarea deseurilor sunt destinate sa fie utilizate pe o perioada lunga de timp (peste un an) si sunt necesare pentru activitatea incineratorului, atunci ar fi adecvat sa le clasificati ca imobilizari corporale. Aceasta inseamna ca aceste active vor fi supuse amortizarii pe durata vietii lor de utilizare.

2. Amortizarea: Amortizarea reprezinta procesul de alocare a costului unei imobilizari corporale pe durata vietii sale utile. Prin amortizare, costul platoului si al drumului de acces va fi repartizat pe mai multi ani, in functie de durata estimata de utilizare a acestora.

3. Alte variante: Daca exista motive pentru care aceste constructii nu ar trebui considerate imobilizari corporale (de exemplu, daca sunt temporare sau nu sunt esentiale pentru activitatea incineratorului), atunci ar putea fi clasificate diferit, spre exemplu reparatii/intretineri (cont 611). Totusi, aceasta varianta pare mai putin probabila in contextul descris.

Temei legal:
Reglementarile contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate (parte integranta din Ordinul 1802/2014)

SECTIUNEA 1.2 Definitii
8. - In intelesul prezentelor reglementari se aplica urmatoarele definitii:
4. active imobilizate inseamna activele care sunt destinate sa serveasca o perioada indelungata activitatile entitatii, respectiv mai mare de un an;