Inactivitatea fiscala a unei firme este atribuit de autoritatile fiscale entitatilor care nu isi indeplinesc obligatiile declarative si de plata conform legislatiei in vigoare. In acest articol vom vorbi in detaliu ce inseamna inactivitatea fiscala, cauzele care pot determina o firma sa fie declarata inactiva, procedurile de declarare si reactivare, precum si consecintele pe care le poate avea asupra unei entitati economice.
Inactivitatea Fiscala: definitie si cadru legal
Inactivitatea fiscala reprezinta statutul conferit unei entitati economice (persoana juridica sau entitate fara personalitate juridica) de catre autoritatile fiscale, atunci cand aceasta nu isi indeplineste obligatiile fiscale si declarative conform legislatiei in vigoare.
Codul de procedura fiscala este actul legislativ prin care au fost stabilite situatiile care genereaza inactivitatea fiscala, consecintele si conditiile de reactivare. De asemenea, Codul Fiscal contine prevederi privind efectele inactivitatii fiscale.
Conform art. 92 din Codul de procedura fiscala,
o firma poate fi declarata inactiva fiscal daca se afla in una dintre urmatoarele situatii:
- nu isi indeplineste, pe parcursul unui semestru calendaristic, nicio obligatie declarativa prevazuta de lege;
- se sustrage controalelor efectuate de organul fiscal central prin declararea unor date de identificare a domiciliului fiscal care nu permit organului fiscal identificarea acestuia;
- organul fiscal central constatata ca nu functioneaza la domiciliul fiscal declarat;
- inactivitatea temporara inscrisa la registrul comertului;
- durata de functionare a societatii este expirata;
- societatea nu mai are organe statutare;
- durata detinerii spatiului cu destinatia de sediu social este expirata.
Contribuabilii sunt declarati inactivi fiscal de ANAF, prin intocmirea unei Decizii de declarare in inactivitate .
IMPORTANT! Contribuabilii aflati in insolventa/faliment sau contribuabilii pentru care s-a pronuntat ori a fost adoptata o hotarare de dizolvare sunt declarati inactivi doar daca nu isi indeplinesc, pe parcursul unui semestru calendaristic, nicio obligatie declarativa prevazuta de lege!
Procedura de Declarare a Inactivitatii Fiscale
ANAF are dreptul sa declare o firma inactiva fiscal in urma constatarii neindeplinirii obligatiilor fiscale si declarative mentionate mai sus. Pentru declararea inactivitatii fiscale, se urmaresc anumiti pasi pe care ii detaliem mai jos.
Declararea inactivitatii fiscale pentru nedepunerea declaratiilor
Pentru contribuabilii care nu-si indeplinesc, pe parcursul unui semestru calendaristic, nicio obligatie declarativa, procedura de declarare a inactivitatii fiscale este urmatoarea :
- In fiecare luna, organul fiscal intocmeste lista contribuabililor care nu si-au indeplinit obligatiile declarative si transmite acestora notificari in care se solicita clarificarea situatiei.
- In cazul in care, contribuabilii depun declaratiile fiscale pana la expirarea termenului de 15 zile prevazut in continutul notificarii, acestia nu sunt declarati inactivi.
- Semestrial, in termen de 15 zile de la termenul de transmitere a notificarilor pentru termenele de declarare, organul fiscal intocmeste lista contribuabililor care indeplinesc conditiile pentru a fi declarati inactivi.
Declararea inactivitatii fiscale pentru sediu social expirat
Pentru contribuabilii care sunt in inactivitate temporara inscris a la Registrul Comertului /au durata de functionare a societatii expirata /nu mai au organe statutare/durata detinerii spatiului cu destinatia de sediu este expirata:
- Lunar, in termen de 5 zile de la primirea informatiilor de la ONRC, organul fiscal intocmeste cate o lista care cuprinde contribuabilii care se afla in una din situatiile de mai sus.
- Decizia de declarare in inactivitate se intocmeste in maxim 5 zile lucratoare de la intocmirea listei pentru contribuabili aflati in situatia de inactivitate temporara inscrisa la Registrul Comertului sau pentru cei care au sediul expirat.
- Pentru contribuabilii care nu mai au organe statutare sau au sediul expirat, ANAF trimite, in maximum 5 zile lucratoare de la intocmirea listei, o notificare pentru clarificarea situatiei.
- In cazul in care, in urma notificarilor transmise, contribuabilii fac dovada ca nu se mai afla in situatia pentru care au fost inclusi in lista pana la expirarea termenului de 30 de zile prevazut in continutul notificarii, acestia nu sunt declarati inactivi. Dovada este reprezentata fie de informatia transmisa de ONRC, fie de certificatul constatator eliberat de ONRC cu privire la clarificarea situatiei in cauza, depus de contribuabil la organul fiscal.
- Declararea in inactivitate a contribuabililor care nu mai au organe statutare sau durata detinerii spatiului cu destinatia de sediu este expirata, se face dupa implinirea termenului de 30 de zile de la comunicarea catre contribuabil a notificarii referitoare la situatiile respective.
Declararea inactivitatii fiscale pentru domiciliu fiscal nedeclarat
Iata care este procedura de declarare a inactivitatii fiscale pentru contribuabilii care se sustrag de la efectuarea controalelor sau care nu isi desfasoara activitatea la domiciliul fiscal declarat:
- Declararea in inactivitate fiscala se face de catre organele de inspectie fiscala din cadrul structurilor subordonate Agentiei Nationale de Administrare Fiscala sau Directiei generale antifrauda fiscala. Dosarul intocmit de organul de inspectie fiscala si avizul privind propunerea de declarare in inactivitate, se transmite organului fiscal in a carui evidenta este inregistrat respectivul contribuabil. Pe baza avizului primit, compartimentul de specialitate intocmeste Decizia de declarare in inactivitate.
Registrul firmelor inactive
A.N.A.F. tine evidenta contribuabililor declarati inactivi sau reactivati in Registrul contribuabililor/platitorilor inactivi/reactivati, care include:
- datele de identificare ale contribuabilului/platitorului;
- data declararii ca inactiv;
- data reactivarii;
- denumirea organului fiscal central care a emis decizia de declarare in inactivitate sau reactivare;
- alte mentiuni.
Registrul firmelor inactive este public si este afisat pe
site-ul A.N.A.F. Inscrierea in registru se face de catre organul fiscal central emitent, in termen de cel mult 5 zile de la comunicarea deciziei de declarare in inactivitate sau reactivare. Decizia de declarare in inactivitate sau reactivare produce efecte fata de terti incepand cu ziua urmatoare datei inscrierii in registru.
Consecintele inactivitatii fiscale
Statutul de inactivitate fiscala implica o serie de consecinte pentru entitatea afectata, si anume:
1. Nu beneficiaza de dreptul de deducere a cheltuielilor. Conform
art. 11 din Codul Fiscal, contribuabilii inactivi pot desfasura activitati economice in perioada de inactivitate fiscala, platesc taxe, impozite si contributii sociale obligatorii, insa in perioada respectiva, nu beneficiaza de dreptul de deducere a cheltuielilor.
Citeste :
Cheltuielile deductibile: reglementari fiscale si sfaturi de la specialisti 2. Firmei inactive i se anuleaza codul de TVA. Organul fiscal anuleaza inregistrarea persoanei juridice in scopuri de TVA de la data declararii inactivitatii fiscale. Pe perioada anularii codului de TVA, contribuabilul nu beneficiaza de dreptul de deducere a TVA aferenta achizitiilor efectuate, dar au obligatia de plata a TVA (prin facturare cu sau fara TVA) in baza formularului 311.
3. Inactivitatea fiscala se inscrie in cazierul fiscal, exceptie facand contribuabilul declarat inactiv ca urmare a inscrierii inactivitatii temporare la registrul comertului. Inactivitatea fiscala se inscrie atat in cazierul fiscal al firmei, cat si al reprezentantilor legali sai legali.
Conditii pentru reactivarea din inactivitate fiscala
Contribuabilul inactiv se reactiveaza daca sunt indeplinite, cumulativ, urmatoarele conditii:
- isi indeplineste toate obligatiile declarative prevazute de lege;
- nu inregistreaza obligatii fiscale restante.
- organul fiscal central constata ca functioneaza la domiciliul fiscal declarat;
- nu se afla in situatia pentru care a fost declarat inactiv, in cazul contribuabililor aflati in inactivitate temporara inscrisa la Registrul Comertului/au durata de functionare a societatii expirata /nu mai are organe statutare/au sediu expirat .
Reactivarea contribuabililor se face cu data comunicarii deciziei de reactivare.
Pentru anularea inregistrarii in scopuri de
TVA si reatribuirea codului de TVA, contribuabilul care indeplineste conditiile de reactivare fiscala depune o cerere (Formularul 099) la organul fiscal.
Cartea Neagra a Controlului Fiscal - Ghid esential pentru toate entitatile! Lucrarea ofera solutii pentru depasirea cu bine a oricarei inspectii fiscale. Daca vrei sa intelegi rapid:
- care sunt factorii de risc care-ti atrag controale repetate
- ce trebuie sa faci pentru inlaturarea riscurilor care te situeaza frecvent in vizorul ANAF
- care sunt aspectele cu caracter exploziv controlate prioritar si excesiv de inspectorii DGAF...
Comanda ACUM Cartea Neagra a Controlului Fiscal>>> Studii de caz inactivitate fiscala
Va prezentam in continuare cateva spete utile privind inactivitatea fiscala!
Incasari dividende pe perioada de inactivitate
INTREBARE: Societatea A este asociat in societatea B cu 45%. Ambele societati sunt platitoare de TVA si impozit pe profit. Poate societatea A sa isi suspende activitatea la ORC? Ce se intampla cu societatea B? Poate sa isi continuie activitatea? Hotararile AGA ale societatii B mai pot fi semnate de administratorul societatii suspendate A? Poate societatea A sa mai incaseze dividende din societatea B?
SOLUTIE FISCAL – CONTABILA aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de 16 Iun 2024 Suspendarea activitatii la Registrul comertului presupune ca societatea nu mai are dreptul sa desfasoare activitate economica, respectiv sa produca si sa vanda bunuri sau servicii, astfel ca din punct de vedere contabil, se inregistreaza numai operatiuni de incasare, plati, societatea poate sa isi mentina conturile bancare etc.
Conform OG 11/2022, acer modifica legea 207/2015 - Codul de procedura fiscala, incepand cu 31.01.2022, nu mai exista obligatia depunerii de declaratii in perioada in care activitatea societatii este suspendata la ONRC.
11. La articolul 101, dupa alineatul (4) se introduc patru noi alineate, alineatele (41)-(44), cu urmatorul cuprins:
"(41) Entitatile inregistrate in registrul comertului, pentru care exista inscrise mentiuni privind inactivitatea temporara, nu au obligatia depunerii declaratiilor fiscale pentru perioada in care se afla in inactivitate temporara, incepand cu data de 1 a lunii urmatoare inscrierii mentiunii privind inactivitatea temporara in registrul comertului.
(42) Celelalte entitati, altele decat cele prevazute la alin. (41), nu au obligatia depunerii declaratiilor fiscale, pentru perioada pentru care au solicitat suspendarea activitatii la organismele care le-au autorizat, incepand cu data de 1 a lunii urmatoare inscrierii mentiunii privind suspendarea activitatii in registrul contribuabililor.
(43) Aplicarea prevederilor alin. (41) si (42) inceteaza la data reluarii activitatii sau la implinirea unui termen de 3 ani de la data inregistrarii in registrul comertului a mentiunii privind inactivitatea temporara sau a mentiunii privind suspendarea activitatii in registrul contribuabililor.
(44) Obligatiile de declarare, aferente activitatii desfasurate anterior inregistrarii inactivitatii temporare/suspendarii, se mentin."
Asadar, in opinia mea, o firma suspendata nu are obligatia depunerii declaratiilor fiscale dar in cazul in care acestea trebuie depuse, le poate depune.
In cazul dvs., veniturile din dividende nu se impoziteaza conform art. 43 alin. (4) din codul fiscal.
De asemenea, veniturile din dividende nu sunt supuse impozitului pe profit conform art. 23 alit. a) din codul fiscal.
Potrivit prevederilor din Anexa nr. 1 la OPANAF 889/2016 privind Procedura de aprobare a regimului de declarare derogatoriu, pentru a beneficia de regimul de declarare derogatoriu, pe perioada supusa acestui regim, contribuabilii/platitorii trebuie sa indeplineasca, cumulativ, urmatoarele conditii:
a) sa nu desfasoare niciun fel de activitate;
b) sa nu obtina venituri din exploatare, venituri financiare, venituri extraordinare si/sau alte elemente similare veniturilor;
c) sa nu dispuna de personal angajat si sa nu plateasca venituri cu regim de retinere la sursa a impozitului;
d) sa figureze in evidenta fiscala cu toate obligatiile declarative si de plata indeplinite;
e) sa nu aiba in curs de solutionare un decont cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare sau o cerere de restituire a impozitelor, taxelor si contributilor;
f) sa nu faca obiectul unei actiuni de inspectie fiscala in curs de derulare;
g) sa nu fie inscrisi in lista contribuabililor/platitorilor declarati inactivi, cu exceptia situatiei prevazute la art. 92 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare;
h) inactivitatea temporara sa fie inscrisa in registrul comertului, in cazul contribuabililor/platitorilor persoane juridice infiintate in baza Legii societatilor nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si persoane fizice autorizate potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 44/2008 privind desfasurarea activitatilor economice de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv la organizatiile profesionale care au eliberat documentele de functionare, in cazul contribuabililor/platitorilor, persoane fizice a caror activitate este organizata si reglementata prin legi speciale.
In concluzie din punctul meu de vedere,societatea A isi poate suspenda activitatea, tranzactiile prezentate de catre dvs nereprezentand obtinerea de venituri, cheltuieli sau elemente similare veniturilor.
De asemenea nu aveti ce declaratii sa depuneti pe perioada de inactivitate.
Procedura de lichidare si radiere a unei societati cu declaratie de inactivitate
INTREBARE: O societate infiintata in 2023 incheie anul 2023 cu pierdere 1800 lei si se depune declaratie de inactivitate in loc de bilant. Se doreste inchiderea societatii si intocmirea raportului de lichidare.
In situatia in care nu exista bilant depus la 2023, cum trebuie intocmit raportul de lichidare? Se poate face bilant de lichidare in aceasta situatie?
SOLUTIE FISCAL – CONTABILA aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de 14 Iul 2024 Pentru o societate infiintata in 2023, care a incheiat anul 2023 cu pierdere de 1800 lei si a depus o declaratie de inactivitate in loc de bilant, si care doreste sa se lichideze, procedura de intocmire a raportului de lichidare si bilantului de lichidare ar fi urmatoarea:
In primul rand, trebuie sa va asigurati ca societatea a depus corect declaratia de inactivitate si ca nu au fost desfasurate alte activitati economice in afara celor aferente constituirii.
Procedura concreta de lichidare si, implicit, de radiere poate incepe numai dupa scurgerea unui termen obligatoriu de 30 de zile calendaristice de la data publicarii in Monitorul Oficial, partea a IV-a, a hotararii de dizolvare cu lichidare simultana. In aceasta perioada, eventualii creditori sau opozanti au posibilitatea sa conteste decizia (sa faca opozitie la dizolvarea si lichidarea societatii), conform articolului 234 din Legea nr. 31/1990.
De la data certificatului de mentiuni, societatea are obligatia sa depuna bilantul de lichidare doar la Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF), nusi la Oficiul National al Registrului Comertului (ONRC). Acest bilant nu se refera la bilantul de radiere, care este pe zero.
Bilantul de lichidare se va intocmi pe baza soldurilor din balanta de verificare existente la data certificatului de mentiuni de dizolvare cu lichidare. Acest bilant va reflecta toate activele si pasivele societatii la acel moment, chiar daca acestea sunt minime.
Bilantul in vederea lichidarii nu poate fi depus inainte de aparitia deciziei asociatului unic/Hotararii AGA in Monitorul Oficial.
In vederea radierii societatii, este necesar sa se formuleze si sa se depuna o cerere de radiere (nu de inregistrare mentiuni) insotita de bilantul de lichidare integral care sa reflecte starea de lichidare (toate conturile cu sold 0), intocmit la o data ulterioara adoptarii hotararii privind dizolvarea societatii si apropiata depunerii cererii de radiere.
A doua situatie financiara (bilantul de radiere) se intocmeste dupa partaj (dupa finalizarea lichidarii). Bilantul de radiere (cel cu solduri zero) se depune la Registrul Comertului.
In concluzie, depunerea sau nedepunerea bilantului pentru anul 2023 nu influenteaza procesul de lichidare. Este necesar sa intocmiti doua bilanturi distincte: bilantul de lichidare, care trebuie depus la ANAF, si bilantul de radiere, care trebuie depus atat la ANAF, cat si la Registrul Comertului pentru finalizarea procesului de lichidare si radiere a societatii.
ONG declaratie de inactivitate
INTREBARE: ONG:
- acordare personalitate juridica, hotarare admitere inscriere in Registrul asociatiilor si fundatiilor 29.11.2023
- primire comunicare incheiere finala prin posta in data de 08.12.2023;
- data atribuire CIF: 29.01.2024.
Trebuie depus bilant contabil sau alta declaratie pe anul 2023?
SOLUTIE FISCAL – CONTABILA aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de 17 Apr 2024 In conditiile in care CIF-ul a fost atribuit in anul 2024 trebuie sa verificati daca sistemul ANAF va permite sa depuneti declaratia de inactivitate (S1046) pentru anul 2023 reglementata de art. 36 alin. (2) din Legea contabilitati nr. 82/1991, ci care avea termen 29.02.2024.
Baza legala:
Art. 36 alin. (2) din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, persoanele juridice care de la constituire nu au desfasurat activitate, precum si subunitatile fara personalitate juridica din Romania care apartin unor persoane juridice cu sediul in strainatate, care de la constituire nu au desfasurat activitate, depun o declaratie in acest sens, in termen de 60 de zile de la incheierea exercitiului financiar, la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor.
Incepand cu exercitiul financiar 2014, declaratiile de inactivitate prevazute mai sus se vor depune, astfel:
- in forma electronica, avand atasata o semnatura electronica extinsa, sau
- in format hartie si in format electronic.
Entitatile folosesc programul de asistenta pus la dispozitie gratuit de catre Ministerul Finantelor pe site-ul internet al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
S1046 Declaratie de inactivitate
Prevederile de mai sus se aplica si persoanelor juridice fara scop patrimonial.