Un proiect editorial marca Rentrop&Straton Informatii Specializate de top


Articole despre Codul Fiscal
​Profitul reinvestit: reglementari fiscale, tratament contabil si studii de cazCum se face corect creditarea unei societati – reguli fiscale si contabile [Q&A] Suspendare activitate firma: Raspunsuri [DE LA EXPERTI] la cele mai frecvente intrebariTaxe Contract De Munca cu 2, 4 sau 6 ore: Mod De Calcul Contributii, Aspecte Legale Formularul F7000 ANAF - Model si instructiuni de completare (Ordin 1996-2023)Formularul F3000 ANAF - Model si instructiuni de completare (Ordin nr. 1711-2022)TVA Prestari Servicii Intracomunitare: Obligatii Fiscale Si Reglementari Legislative Cod de TVA anulat: implicatii fiscale si contabile​Modificarea cotei de TVA: Ce Se Intampla Cu Contractele Semnate Anterior Datei De 1 august?Lista Bunurilor Cu Risc Fiscal Ridicat, Obligatii e-Transport, Intrebari FrecventeSalariul Minim European: Cat Este si Unde Se Situeaza RomaniaRegistru de Casa: Cine Este Obligat Sa-l CompletezeRegistru Unic de Control: Ce Este, Cum Il Obtii Si Ce Risti Daca Nu-l AiTaxa de Mediu: Cat Este, Mod Declarare Si Plata ​Dobanda remuneratorie si penalizatoare: Ce inseamna, Cum se calculeazaDeclaratia 700: Obligativitate, Termen de Depunere, CompletareImpozitul Pe Constructii Speciale: Cine Plateste, Cat Si Pana Cand​Factura de Avans: Cand Se Emite, Cota TVA Aplicabila Si Monografie Contabila​Cumul Pensie Cu Salariu: Obligatiile fiscale Ale Pensionarului SalariatDeclaratia 100: Obligatii, Termen De DepunereLista conventiilor de evitarea dublei impuneri incheiate de Romania cu alte state ​Impozitul Pe Dividendele Nerezidentilor: Reglementari CheieDeclaratie Beneficiar Real: Obligatii, Termen Depunere, Intrebari FrecventeDeclaratie Unica Rectificativa In 2025: Cand, Cum Si De Cate Ori Poate Fi Corectata D212Depunerea Declaratiei Unice: Principalele Modificari Incepand Cu 2025Control ANAF: Ce Verifica Inspectorii Fiscali Si Greseli De EvitatRepartizarea Dividendelor Din Anii Precedenti – Ce Trebuie Sa StiiCodul TVA Intracomunitar: Obtinere, Declaratii Fiscale Obligatorii Si Studii De Caz UtileCheltuieli Deductibile Limitat: Reguli Fiscale Esentiale pentru FirmeCash Flow: metoda directa vs metoda indirectaRedevente: Tipuri, Impozit si Monografie Contabila​Decontul Precompletat RO e-TVA: Ce este, Obligatii [VIDEO][VIDEO] Codul UIT e-Transport: Conditii, Reglementari CheieImpozitul Suplimentar Pe Cifra De Afaceri ICAS in 2025 [Mod de Calcul]​[Mod de calcul] Impozitul minim pe cifra de afaceri in 2025Detinerea indirecta: clarificari pentru microintreprinderi [VIDEO]Ce Declaratii Depune O MicrointreprindereCalcul Rezultat Fiscal: Exemple Si Reglementari Cheie[Q&A] Impozit Pe Dobanda: Cat Este Si Cum Se PlatesteImpozitare Bonuri Cadou Acordate Salariatilor: Reglementari Cheie si Intrebari FrecventeDubla Impunere: Reglementari cheie pentru evitarea dublei impozitariRentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!Esalonarea La Plata: Ce Inseamna, Legislatie, Studii De CazRefacturarea cheltuielilor: Reguli fiscale si contabile esentialeAccizele: ce sunt si cum se aplicaAutofactura: ce este, cand se foloseste, studii de caz utileCand se plateste impozitul pe venit in RomaniaCine NU plateste impozitul pe venit in Romania​Declaratia 406: Noile Obligatii SAF-T de la 1 ianuarie 2025Esalonare datorii ANAF: procedura, conditii de aplicare, [MODEL] cerereImpozitul Pe Castigurile La Loto: Ce Trebuie Sa StiiObligatii fiscale restante: ce trebuie sa stii daca ai datorii la ANAFRegistrul de Evidenta Fiscala - Model si ExplicatiiCe taxe plateste un pensionar angajat ​Factura Fara Semnatura Si Stampila: Ce Spune Legislatia?Emiterea Facturii Fiscale: Termene, Reguli si ExceptiiActive Circulante: Ce sunt, Clasificare, Studii de CazActive Imobilizate: Ce sunt, Clasificare, Studii de cazObligativitatea emiterii facturii fiscale: ce prevede Codul Fiscal[Model] Factura proforma si reglementari cheieCASS dividende 2025: baza de calcul, studii de cazFactura proforma: ce este, cand se foloseste, intrebari frecventeRezidenta Fiscala In Romania Si Strainatate: Ce Presupune Si Cum O ObtiiCertificatul de rezidenta fiscala in Romania: ce este si cum se obtine?Venituri asimilate salariilor: ce trebuie sa stie angajatorii si angajatiiVenituri din investitii in 2025: impozit, contributii sociale datorate si declaratii fiscaleProduse accizabile: cadrul legal, nivelul accizelor in 2025Facilitati fiscale in constructii in 2025: conditii de acordareImpozit Pe Veniturile Nerezidentilor: Reglementari LegislativeImpozit pensii 2025: cat este, cum se calculeaza si cine il plateste?Certificat de atestare fiscala: ce este, de ce ai nevoie de el si cum se obtineRedirectionare impozit pe profit: prevederi legale si mod de calculCum se calculeaza deducerea personala in 2025: conditii si exempleRedirectionare impozit pe venit 2025: cine, cat si cum se procedeazaInfiintare firma 2025: pasi si acte necesare, monografii contabileCatalogul Mijloacelor Fixe 2025: incadrare active, studii de cazImpozit pe cladiri persoane juridice 2025: mod de calcul, declarare, studii de cazCe taxe plateste o intreprindere individuala in 2025?Impozit pe chirie in 2025: mod de calcul, obligatii fiscale persoane fizice si juridiceAchizitii intracomunitare: regim fiscal, cod de TVA intracomunitar si declararea in e-Transport Radiere firma: procedura, acte necesare, obligatii legaleGhid e-Transport: cine declara, ce obligatii au utilizatorii si intrebari frecvente​E-Factura: Ghid cuprinzator privind utilizarea sistemului national de factura electronicaInactivitate fiscala: ce este, cand apare, consecinte si studii de cazTaxa pentru obtinerea autorizatiei de construire 2025: cat este, cand si unde se platesteTVA nedeductibil: ce inseamna, care este cadrul legal, studii de caz TVA deductibil: ce inseamna, in ce conditii se aplica, spete utileAmortizare accelerata: ce este, cand se foloseste si cum se calculeazaAmortizarea fiscala 2025: ce este, cum se aplica, intrebari frecventeImpozitarea salariului in 2025: ce contributii sociale obligatorii datoreziVenituri impozabile 2025: care sunt acestea, cat este cota de impozitare si studii de cazImpozitul pe dividende in 2025: cat este, cum se calculeaza si cine il platesteAjustare TVA: ce este, care este procedura si studii de cazNorma de venit 2025: ce PFA-uri se incadreaza si ce reguli de impozitare se aplicaExigibilitate TVA: ce inseamna, cum se stabileste, intrebari frecvente si studii de cazImpozitul pe venitul din transferul proprietatilor imobiliare: tot ce trebuie stii Plafon TVA: Ghid pentru firme platitoare de TVAImpozitarea tichetelor de masa 2025: cota de impozitare, model calcul salariuImpozitare jocuri de noroc: Ghid complet privind veniturile din pariuri sportive, loto si alte jocuriRecuperarea pierderii fiscale: cum functioneaza si cum se calculeaza, cu exemple practiceVenituri neimpozabile: prevederile Codului Fiscal, exempleCheltuieli de Protocol in Afaceri: Importanta, Reglementari si Practici EficienteObligativitate e-Factura: cine foloseste, cum se emite, intrebari si raspunsuriCotele de TVA in 2025: ce bunuri si servicii au cote reduseTaxarea inversa TVA: Ce Este, Cand Se Aplica, Studii De CazCheltuielile nedeductibile: ce sunt, regim fiscal, exempleDosarul fiscal: ce contine si cum obtii accesul la informatiile din dosarFactura fiscala: ce este, ce trebuie sa contina si model completat​Codul fiscal scutiri taxe si impozite locale: tot ce trebuie sa stiiCod de identificare fiscala: ce este CIF si de ce este necesarCertificat de inregistrare fiscala: ce este, cum il obtii si ce faci daca l-ai pierdutTVA la incasare: ce inseamna, conditii de eligibilitate, studii de cazVenituri din activitati independente: obligatii fiscale 2025 si studii de cazCheltuielile Deductibile: Reglementari Fiscale Si Sfaturi De La Specialisti Impozit la vanzarea imobilului: Ghid practic pentru decizii informateImpozit pe venit: TOT ce trebuie sa stiiImpozitul pe profit: mod de calcul, reglementari cheie si studii de caz Deducerea personala in 2025: tot ce trebuie sa stiiMicrointreprindere: Definitie, Conditii de Incadrare Si Calcul Impozit pe Venit

Publicat pe: 20 martie 2024

ORDONANTA DE URGENTA privind unele masuri pentru consolidarea capacitatii institutionale a Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, reorganizarea activitatii acesteia, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative


NoulCodFiscal.ro

Avand in vedere necesitatea cresterii eficientei colectarii veniturilor la bugetul general consolidat si pentru asigurarea unei coordonari integrate a activitatii administratiei fiscale in actiunea de combatere a fraudei si evaziunii fiscale, precum si raspunderea Guvernului de a conduce politica fiscal-bugetara intr-un mod care sa asigure predictibilitatea acesteia pe termen mediu, in scopul mentinerii stabilitatii macroeconomice, instituita prin Legea responsabilitatii fiscal-bugetare nr. 69/2010, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,


tinand cont de necesitatea combaterii eficiente a comportamentelor neconforme si a fraudei fiscale prin demararea actiunilor complexe, tintite, la contribuabilii cu risc fiscal ridicat, dar si de necesitatea imbunatatirii structurii de control operativ privind lupta impotriva evaziunii fiscale si a fraudei fiscale,


avand in vedere importanta respectarii secretului fiscal ca cerinta fundamentala care asigura functionarea corecta a sistemului administrarii fiscale, precum si consecintele nerespectarii acestuia,

deoarece este necesara o noua structura organizatorica care sa permita implementarea eficienta a reformelor din toate punctele de vedere specifice unei schimbari, dar si tinand cont de necesitatea accelerarii masurilor care sa vizeze atat majorarea veniturilor bugetare, cat si reducerea unora dintre cheltuielile bugetare, dar si de evitare a riscului unor posibile presiuni asupra veniturilor si cheltuielilor bugetului general consolidat,

vazand masurile instituite prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 109/2023 privind infiintarea, dezvoltarea si administrarea unui hub financiar la nivelul Ministerului Finantelor si actele normative aflate in transparenta publica pe site-ul Ministerului Finantelor, emise in aplicarea acesteia, respectiv masurile specifice pentru gestionarea si evidentierea veniturilor curente ale bugetului public prin implementarea unor proiecte de digitalizare, prin care Agentiei Nationale de Administrare Fiscala ii sunt atribuite noi sarcini si competente in domeniul digitalizarii prin infiintarea unei noi structuri in vederea evidentierii/urmaririi/monitorizarii veniturilor suplimentare rezultate din utilizarea S.I.I.S.N. (sistem informatic de interes strategic national) si a modulelor de valorificare pentru gestionarea veniturilor publice,

deoarece prin reforma 1 din Pilonul III, componenta C8 din cadrul Planului national de redresare si rezilienta, se abordeaza nevoia urgenta de modernizare si digitalizare a Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, astfel incat colectarea impozitelor sa fie mai eficienta in raport cu obiectivul de a creste raportul venit — PIB si de a reduce decalajul fiscal la TVA,

intrucat este necesara consolidarea colaborarii si comunicarii cu alte administratii fiscale, precum si cu organisme internationale, pe ariile de interes si prioritatile comune existente la nivel international, inclusiv consolidarea mecanismului consultativ de colaborare cu mediul de afaceri si contribuabili pentru transparentizare si cresterea conformarii fiscale,

tinand cont de faptul ca este necesara asigurarea resurselor necesare desfasurarii activitatii Agentiei Nationale de Administrare Fiscala la nivelul si standardele stabilite si pentru a furniza servicii de calitate contribuabililor, cu personal calificat adecvat, nu numai in privinta legislatiei fiscale si a proceselor, ci si in ceea ce priveste toate competentele,

tinand cont de fenomenele complexe (contrabanda, frauda vamala si fiscala) care se manifesta la nivel global si care constituie o amenintare permanenta pentru mediul concurential al pietei legale, interne si europene, de natura sa afecteze substantial bugetul de stat consolidat al fiecarui stat membru si implicit interesele financiare ale Uniunii Europene, dar si de faptul ca aceste fenomene (contrabanda, frauda vamala si fiscala) cauzeaza pierderi financiare importante, care se datoreaza sustragerii de la controlul vamal, neachitarii taxelor vamale, a altor taxe datorate bugetului de stat, inclusiv a taxei pe valoarea adaugata (TVA) si a accizelor,

intrucat implementarea Sistemului national RO e-Sigiliu este un proiect de digitalizare asumat de care Romania are nevoie pentru imbunatatirea si modernizarea activitatii specifice a institutiilor specializate din cadrul Ministerului Finantelor, precum si pentru imbunatatirea cooperarii cu celelalte institutii competente,

avand in vedere faptul ca neadoptarea in regim de urgenta a masurilor propuse ar mentine nivelul prezent al capacitatii administrative a Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, fara posibilitatea de a crea impactul pozitiv necesar majorarii veniturilor bugetare, ar conduce la neindeplinirea responsabilitatilor si a misiunilor stabilite prin Sistemul national RO e-Sigiliu si ar conduce la cresterea factorului de risc in ceea ce priveste introducerea pe piata a produselor contrafacute, a contrabandei, precum si a evaziunii si a fraudelor fiscale si vamale,

deoarece este necesara echivalarea, prin act normativ, a functiilor publice specifice de inspector antifrauda, sef birou vamal, sef adjunct birou vamal, inspector vamal, agent vamal si controlor vamal cu functii publice generale, iar in lipsa unei echivalari a functiilor publice specifice cu functiile publice generale nu pot fi aplicate toate modalitatile de modificare a raporturilor de serviciu ale functionarilor publici, aspect care este de natura a afecta dreptul functionarilor publici la dezvoltarea carierei, iar in lipsa echivalarii este afectat si dreptul la cariera al functionarilor publici din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, respectiv din Autoritatea Vamala Romana si, implicit, acestia ar putea fi discriminati in raport cu alte categorii de functionari publici cu functii publice specifice, precum si realizarea in mod corespunzator a rolului si atributiilor Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, respectiv ale Autoritatii Vamale Romane si asigurarea capacitatii de functionare a acestora,

tinand seama ca elementele sus-mentionate constituie premisele unei situatii extraordinare care impune adoptarea de masuri imediate in vederea stabilirii cadrului normativ adecvat si ca neadoptarea acestor masuri ar avea consecinte negative asupra bugetului consolidat, fiind absolut necesare pentru implementarea unor solutii viabile de administrare care sa conduca la o capacitate administrativa sporita necesara pentru o mai buna colectare a veniturilor statului, reducerea evaziunii si fraudei fiscale, precum si asigurarea de servicii mai bune pentru cetateni, data fiind situatia extraordinara in care statul roman trebuie sa instituie masuri eficiente pentru combaterea evaziunii fiscale, in vederea cresterii gradului de colectare a veniturilor bugetare si reducerii pierderilor la bugetul de stat,

luand in considerare precizarile organismelor internationale, ca urmare a evaluarilor periodice, potrivit carora Agentia Nationala de Administrare Fiscala are nevoie de stabilitate, de consolidarea capacitatii institutionale, astfel incat sa puna in aplicare politica fiscala a tarii, sa asigure veniturile fiscale prin disciplina financiara pe care Guvernul si-a asumat-o prin programul de guvernare,

in considerarea faptului ca toate aceste elemente constituie o situatie de urgenta si vizeaza interesul public si strategic, avand in vedere urgenta obtinerii veniturilor la bugetul general consolidat si digitalizarea masiva a sistemului informatic existent drept conditie esentiala si necesara in cadrul procesului de consolidare institutionala si a veniturilor a caror reglementare nu poate fi amanata, se impune adoptarea de masuri imediate pe calea ordonantei de urgenta.

In temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei republicata,

Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.

Art. I. — Ordonanta Guvernului nr. 86/2003 privind unele reglementari in domeniul financiar, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 624 din 31 august 2003, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 609/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica dupa cum urmeaza:

1. La articolul 18, alineatul (41) va avea urmatorul cuprins: „(41) Presedintele Agentiei este ajutat in activitatea sa de 3 vicepresedinti cu rang de subsecretar de stat, numiti prin decizie a prim-ministrului la propunerea presedintelui Agentiei. Vicepresedintii exercita atributiile delegate de presedintele Agentiei. Raspunderile si atributiile vicepresedintilor se stabilesc prin ordin al presedintelui Agentiei.”

2. La articolul 21, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins: „Art. 21. — (1) Prin atributiile incredintate, Agentia asigura: administrarea impozitelor, taxelor, contributiilor si a altor venituri bugetare date prin lege in competenta sa, precum si controlul fiscal, respectiv inspectie fiscala, control inopinat, control antifrauda, verificarea situatiei fiscale personale, verificare documentara, conformare voluntara pentru prevenirea, descoperirea si combaterea oricaror acte si fapte care au ca efect frauda fiscala si evaziunea fiscala, precum si a altor fapte date prin lege in competenta sa.”

Art. II. — Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 74/2013 privind unele masuri pentru imbunatatirea si reorganizarea activitatii Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 389 din 29 iunie 2013, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 144/2014, cu modificarile ulterioare, se modifica dupa cum urmeaza:

1. Articolul 3 va avea urmatorul cuprins:

„Art. 3. — (1) In cadrul Agentiei se infiinteaza Directia generala antifrauda fiscala, structura fara personalitate juridica, cu atributii de prevenire, descoperire si combatere a actelor si faptelor de evaziune fiscala si frauda fiscala.
(2) In cadrul directiilor regionale antifrauda fiscala functioneaza structuri teritoriale judetene cu sediul in judetele din aria de activitate a acestora, astfel cum sunt stabilite prin hotararea Guvernului de organizare si functionare a Agentiei Nationale de Administrare Fiscala. Operationalizarea structurilor antifrauda teritoriale judetene are loc incepand cu data de 1 ianuarie 2025.”

2. Articolul 4 va avea urmatorul cuprins:

„Art. 4. — (1) Personalul Directiei generale antifrauda fiscala este compus din functionari publici, cu functii publice generale sau specifice, si din personal contractual.
(2) Functiile publice specifice utilizate in cadrul Agentiei pentru Directia generala antifrauda fiscala sunt functii publice specifice de conducere de inspector general antifrauda, inspector general adjunct antifrauda, inspector sef directie antifrauda, inspector sef serviciu antifrauda si functii publice specifice de executie din clasa I de inspector antifrauda.
(3) Ocuparea posturilor aferente functiilor publice specifice prevazute la alin. (2) se face potrivit prevederilor referitoare la ocuparea functiilor publice din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificarile si completarile ulterioare.
(4) Personalul care ocupa functii publice specifice in cadrul Directiei generale antifrauda fiscala are drepturi si indatoriri specifice de serviciu care se stabilesc prin statutul finantistului, aprobat in conditiile art. 380 alin. (1) lit. g) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2019, cu modificarile si completarile ulterioare.
(5) Numirea in functiile publice specifice prevazute la alin. (2), modificarea/suspendarea/incetarea raporturilor de serviciu, precum si sanctionarea se fac prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
(6) Ocuparea functiilor publice specifice prevazute la alin. (2) se face cu conditia obtinerii avizului psihologic si a avizului psihologic de integritate ca urmare a promovarii evaluarilor psihologice complexe, precum si a evaluarilor de integritate realizate prin intermediul unitatilor specializate atestate in conditiile legii.
(7) Persoanele care ocupa functiile publice specifice prevazute la alin. (2) sunt supuse anual sau la solicitarea Agentiei, dar nu mai mult de doua ori intr-un an calendaristic, evaluarilor prevazute la alin. (6). Costurile acestor evaluari se suporta din bugetul Agentiei.
(8) Functionarilor publici care ocupa functii publice specifice in cadrul structurii antifrauda li se considera vechime in specialitatea studiilor absolvite intreaga perioada in care isi desfasoara activitatea in structura antifrauda.
(9) In cazul in care, cu ocazia efectuarii evaluarilor anuale sau periodice realizate conform alin. (7), nu mai este indeplinita conditia prevazuta la alin. (6), persoanelor care ocupa functiile publice specifice prevazute la alin. (2) li se aplica prevederile art. 519 alin. (1) lit. f) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2019, cu modificarile si completarile ulterioare.”

3. La articolul 5, alineatele (1) si (4) vor avea urmatorul cuprins:

„Art. 5. — (1) Personalul Agentiei din cadrul Directiei generale antifrauda fiscala care ocupa functii publice specifice poarta, in timpul serviciului, uniforma, insemne distinctive, ecusoane si alte mijloace tehnice utilizate ca mijloc individual de aparare, protectie si comunicare, care se atribuie gratuit. In anumite situatii, in realizarea atributiilor de serviciu, personalul care ocupa functii publice specifice poate imbraca tinuta civila. Personalul Agentiei din cadrul Directiei generale antifrauda fiscala in timpul actiunilor speciale cu risc beneficiaza de suportul Inspectoratului General al Jandarmeriei Romane sau, dupa caz, al Inspectoratului General al Politiei Romane, la solicitarea presedintelui Agentiei, in conditiile stabilite prin protocolul prevazut la art. 9.
(4) Normele generale si speciale de dotare a personalului care ocupa functii publice specifice in cadrul Directiei generale antifrauda fiscala, insemnele distinctive, modelul ecusonului, uniformei, al legitimatiei de control/serviciu si al ordinului de serviciu se stabilesc prin hotarare a Guvernului.”

4. La articolul 6, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:

„Art. 6. — (1) In exercitarea atributiilor de serviciu, personalul din cadrul Agentiei care ocupa functii publice specifice in cadrul Directiei generale antifrauda fiscala este investit cu exercitiul autoritatii publice si beneficiaza de protectie, potrivit legii.”

5. La articolul 8, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:

„Art. 8. — (1) La orice actiune de control antifrauda participa minimum doua persoane care ocupa functii publice specifice utilizate in cadrul Agentiei pentru Directia generala antifrauda fiscala.”

Art. III. — (1) Numirea personalului Directiei generale antifrauda fiscala, care ocupa functii publice generale si indeplineste atributii specifice acestei activitati, in functiile publice specifice prevazute la art. 4 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 74/2013, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 144/2014, cu modificarile ulterioare, se va realiza in termen de 30 de zile de la data aprobarii statului de functii al aparatului propriu al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, modificat ca urmare a aplicarii prevederilor prezentei ordonante de urgenta si aprobat prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
(2) Numirea personalului Directiei generale antifrauda fiscala conform alin. (1) se va realiza prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, prin transformarea posturilor aferente functiilor publice generale ocupate in posturi aferente functiilor publice specifice.
(3) Pana la data de 1 ianuarie 2025, personalul Directiei generale antifrauda fiscala numit conform alin. (1) si (2) este obligat sa faca demersuri pentru obtinerea avizelor prevazute la art. 4 alin. (6) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 74/2013, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 144/2014, cu modificarile ulterioare.
(4) In situatia in care nu se indeplineste conditia prevazuta la alin. (3), se obtine un aviz negativ din cele doua prevazute la art. 4 alin. (6) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 74/2013, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 144/2014, cu modificarile ulterioare, sau ambele avize sunt negative, personalul in cauza din cadrul Directiei generale antifrauda fiscala se elibereaza din functia publica in conditiile art. 519 alin. (1) lit. f) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2019, cu modificarile si completarile ulterioare.
(5) Personalul care nu indeplineste atributii specifice activitatii Directiei generale antifrauda fiscala se mentine in functiile publice generale/contractuale in care a fost numit/incadrat.

Art. IV. — (1) Incepand cu data de 1 mai 2024, Agentia Nationala de Administrare Fiscala se reorganizeaza prin preluarea Directiei generale de administrare a marilor contribuabili, institutie publica aflata in subordinea Agentiei, prin fuziune prin absorbtie.
(2) Directia generala de administrare a marilor contribuabili va functiona ca directie generala, fara personalitate juridica, in cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
(3) Competenta de administrare fiscala a Directiei generale de administrare a marilor contribuabili, ca organ fiscal central, se stabileste in conditiile Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.
(4) Salarizarea personalului Directiei generale de administrare a marilor contribuabili preluat in cadrul aparatului propriu al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala se face similar salarizarii personalului aparatului propriu al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
(5) Incadrarea personalului Directiei generale de administrare a marilor contribuabili in numarul de posturi aprobat pentru aparatul propriu al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si in noua structura organizatorica a acestuia se face in termenele si cu procedura prevazute de legislatia in vigoare aplicabila functionarilor publici si de legislatia muncii.
(6) Pentru litigiile in care parte este Directia generala de administrare a marilor contribuabili, aflate pe rolul instantelor judecatoresti, indiferent de faza de judecata, Agentia Nationala de Administrare Fiscala se subroga in toate drepturile si obligatiile Directiei generale de administrare a marilor contribuabili si dobandeste calitatea procesuala a acesteia.
(7) Procedurile aferente activitatii Directiei generale de administrare a marilor contribuabili, aflate in derulare, se preiau si se continua de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala, care se subroga in drepturile si obligatiile acesteia, actele indeplinite anterior potrivit legii ramanand valabile.
(8) Patrimoniul stabilit pe baza situatiilor financiare potrivit prevederilor art. 28 alin. (11) din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, arhiva, activitatea, personalul si numarul de posturi, prevederile bugetare pe anul 2024 si executia bugetara pe anul in curs pana la data protocolului de predare-preluare, aferente activitatii Directiei generale de administrare a marilor contribuabili, sunt preluate pe baza de protocol de predare-preluare de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala. Protocolul de predare-preluare se incheie pana la data de 30 aprilie 2024. Modificarile in executia bugetara pe anul in curs se efectueaza pe baza instructiunilor elaborate de Ministerul Finantelor la solicitarea Agentiei Nationale de Administratie Fiscala.

Art. V. — (1) Incalcarea prevederilor referitoare la divulgarea informatiilor secrete de serviciu sau nepublice de catre personalul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala care, in exercitarea atributiilor de serviciu, are acces la acest tip de informatii atrage raspunderea penala potrivit art. 304 din Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificarile si completarile ulterioare .
(2) Divulgarea fara drept a informatiilor referitoare la riscul fiscal rezultate din utilizarea modulelor informatice de antifrauda prin care sunt identificate acte si fapte potentiale de evaziune fiscala sau informatii referitoare la impozite si taxe neincasate la bugetul general consolidat, care constituie secret de serviciu, de catre personalul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala care, in exercitarea atributiilor de serviciu, are acces la acest tip de informatii atrage raspunderea penala potrivit art. 304 alin. (1) din Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificarile si completarile ulterioare.

Art. VI. — Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 555 din 5 iulie 2019, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La anexa nr. 5 punctul II litera A, dupa punctul 32 se introduc patru noi puncte, pct. 33—36, cu urmatorul cuprins: „33. inspector general antifrauda; 34. inspector general adjunct antifrauda; 35. inspector sef directie antifrauda; 36. inspector sef serviciu antifrauda.”
2. La anexa nr. 5 punctul II litera B, dupa punctul 29 se introduce un nou punct, pct. 30, cu urmatorul cuprins: „30. inspector antifrauda.”

Redactia Noul Cod Fiscal
Redactia Noul cod fiscal este alcatuita dintr-o echipa de specialisti cu o vasta experienta in domeniul relatiilor de munca.