NoulCodFiscal.ro
Avand in vedere necesitatea cresterii eficientei colectarii veniturilor la bugetul general consolidat si pentru asigurarea unei coordonari integrate a activitatii administratiei fiscale in actiunea de combatere a fraudei si evaziunii fiscale, precum si raspunderea Guvernului de a conduce politica fiscal-bugetara intr-un mod care sa asigure predictibilitatea acesteia pe termen mediu, in scopul mentinerii stabilitatii macroeconomice, instituita prin Legea responsabilitatii fiscal-bugetare nr. 69/2010, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
Portal Codul fiscal - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
TVA 2025 Noile cote si efectele in practica
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
tinand cont de necesitatea combaterii eficiente a comportamentelor neconforme si a fraudei fiscale prin demararea actiunilor complexe, tintite, la contribuabilii cu risc fiscal ridicat, dar si de necesitatea imbunatatirii structurii de control operativ privind lupta impotriva evaziunii fiscale si a fraudei fiscale,
avand in vedere importanta respectarii secretului fiscal ca cerinta fundamentala care asigura functionarea corecta a sistemului administrarii fiscale, precum si consecintele nerespectarii acestuia,
deoarece este necesara o noua structura organizatorica care sa permita implementarea eficienta a reformelor din toate punctele de vedere specifice unei schimbari, dar si tinand cont de necesitatea accelerarii masurilor care sa vizeze atat majorarea veniturilor bugetare, cat si reducerea unora dintre cheltuielile bugetare, dar si de evitare a riscului unor posibile presiuni asupra veniturilor si cheltuielilor bugetului general consolidat,
vazand masurile instituite prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 109/2023 privind infiintarea, dezvoltarea si administrarea unui hub financiar la nivelul Ministerului Finantelor si actele normative aflate in transparenta publica pe site-ul Ministerului Finantelor, emise in aplicarea acesteia, respectiv masurile specifice pentru gestionarea si evidentierea veniturilor curente ale bugetului public prin implementarea unor proiecte de digitalizare, prin care Agentiei Nationale de Administrare Fiscala ii sunt atribuite noi sarcini si competente in domeniul digitalizarii prin infiintarea unei noi structuri in vederea evidentierii/urmaririi/monitorizarii veniturilor suplimentare rezultate din utilizarea S.I.I.S.N. (sistem informatic de interes strategic national) si a modulelor de valorificare pentru gestionarea veniturilor publice,
deoarece prin reforma 1 din Pilonul III, componenta C8 din cadrul Planului national de redresare si rezilienta, se abordeaza nevoia urgenta de modernizare si digitalizare a Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, astfel incat colectarea impozitelor sa fie mai eficienta in raport cu obiectivul de a creste raportul venit — PIB si de a reduce decalajul fiscal la TVA,
intrucat este necesara consolidarea colaborarii si comunicarii cu alte administratii fiscale, precum si cu organisme internationale, pe ariile de interes si prioritatile comune existente la nivel international, inclusiv consolidarea mecanismului consultativ de colaborare cu mediul de afaceri si contribuabili pentru transparentizare si cresterea conformarii fiscale,
tinand cont de faptul ca este necesara asigurarea resurselor necesare desfasurarii activitatii Agentiei Nationale de Administrare Fiscala la nivelul si standardele stabilite si pentru a furniza servicii de calitate contribuabililor, cu personal calificat adecvat, nu numai in privinta legislatiei fiscale si a proceselor, ci si in ceea ce priveste toate competentele,
tinand cont de fenomenele complexe (contrabanda, frauda vamala si fiscala) care se manifesta la nivel global si care constituie o amenintare permanenta pentru mediul concurential al pietei legale, interne si europene, de natura sa afecteze substantial bugetul de stat consolidat al fiecarui stat membru si implicit interesele financiare ale Uniunii Europene, dar si de faptul ca aceste fenomene (contrabanda, frauda vamala si fiscala) cauzeaza pierderi financiare importante, care se datoreaza sustragerii de la controlul vamal, neachitarii taxelor vamale, a altor taxe datorate bugetului de stat, inclusiv a taxei pe valoarea adaugata (TVA) si a accizelor,
intrucat implementarea Sistemului national RO e-Sigiliu este un proiect de digitalizare asumat de care Romania are nevoie pentru imbunatatirea si modernizarea activitatii specifice a institutiilor specializate din cadrul Ministerului Finantelor, precum si pentru imbunatatirea cooperarii cu celelalte institutii competente,
avand in vedere faptul ca neadoptarea in regim de urgenta a masurilor propuse ar mentine nivelul prezent al capacitatii administrative a Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, fara posibilitatea de a crea impactul pozitiv necesar majorarii veniturilor bugetare, ar conduce la neindeplinirea responsabilitatilor si a misiunilor stabilite prin Sistemul national RO e-Sigiliu si ar conduce la cresterea factorului de risc in ceea ce priveste introducerea pe piata a produselor contrafacute, a contrabandei, precum si a evaziunii si a fraudelor fiscale si vamale,
deoarece este necesara echivalarea, prin act normativ, a functiilor publice specifice de inspector antifrauda, sef birou vamal, sef adjunct birou vamal, inspector vamal, agent vamal si controlor vamal cu functii publice generale, iar in lipsa unei echivalari a functiilor publice specifice cu functiile publice generale nu pot fi aplicate toate modalitatile de modificare a raporturilor de serviciu ale functionarilor publici, aspect care este de natura a afecta dreptul functionarilor publici la dezvoltarea carierei, iar in lipsa echivalarii este afectat si dreptul la cariera al functionarilor publici din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, respectiv din Autoritatea Vamala Romana si, implicit, acestia ar putea fi discriminati in raport cu alte categorii de functionari publici cu functii publice specifice, precum si realizarea in mod corespunzator a rolului si atributiilor Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, respectiv ale Autoritatii Vamale Romane si asigurarea capacitatii de functionare a acestora,
tinand seama ca elementele sus-mentionate constituie premisele unei situatii extraordinare care impune adoptarea de masuri imediate in vederea stabilirii cadrului normativ adecvat si ca neadoptarea acestor masuri ar avea consecinte negative asupra bugetului consolidat, fiind absolut necesare pentru implementarea unor solutii viabile de administrare care sa conduca la o capacitate administrativa sporita necesara pentru o mai buna colectare a veniturilor statului, reducerea evaziunii si fraudei fiscale, precum si asigurarea de servicii mai bune pentru cetateni, data fiind situatia extraordinara in care statul roman trebuie sa instituie masuri eficiente pentru combaterea evaziunii fiscale, in vederea cresterii gradului de colectare a veniturilor bugetare si reducerii pierderilor la bugetul de stat,
luand in considerare precizarile organismelor internationale, ca urmare a evaluarilor periodice, potrivit carora Agentia Nationala de Administrare Fiscala are nevoie de stabilitate, de consolidarea capacitatii institutionale, astfel incat sa puna in aplicare politica fiscala a tarii, sa asigure veniturile fiscale prin disciplina financiara pe care Guvernul si-a asumat-o prin programul de guvernare,
in considerarea faptului ca toate aceste elemente constituie o situatie de urgenta si vizeaza interesul public si strategic, avand in vedere urgenta obtinerii veniturilor la bugetul general consolidat si digitalizarea masiva a sistemului informatic existent drept conditie esentiala si necesara in cadrul procesului de consolidare institutionala si a veniturilor a caror reglementare nu poate fi amanata, se impune adoptarea de masuri imediate pe calea ordonantei de urgenta.
In temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
Art. I. — Ordonanta Guvernului nr. 86/2003 privind unele reglementari in domeniul financiar, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 624 din 31 august 2003, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 609/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica dupa cum urmeaza:
1. La articolul 18, alineatul (41) va avea urmatorul cuprins: „(41) Presedintele Agentiei este ajutat in activitatea sa de 3 vicepresedinti cu rang de subsecretar de stat, numiti prin decizie a prim-ministrului la propunerea presedintelui Agentiei. Vicepresedintii exercita atributiile delegate de presedintele Agentiei. Raspunderile si atributiile vicepresedintilor se stabilesc prin ordin al presedintelui Agentiei.”
2. La articolul 21, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins: „Art. 21. — (1) Prin atributiile incredintate, Agentia asigura: administrarea impozitelor, taxelor, contributiilor si a altor venituri bugetare date prin lege in competenta sa, precum si controlul fiscal, respectiv inspectie fiscala, control inopinat, control antifrauda, verificarea situatiei fiscale personale, verificare documentara, conformare voluntara pentru prevenirea, descoperirea si combaterea oricaror acte si fapte care au ca efect frauda fiscala si evaziunea fiscala, precum si a altor fapte date prin lege in competenta sa.”
Art. II. — Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 74/2013 privind unele masuri pentru imbunatatirea si reorganizarea activitatii Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 389 din 29 iunie 2013, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 144/2014, cu modificarile ulterioare, se modifica dupa cum urmeaza:
1. Articolul 3 va avea urmatorul cuprins:
„Art. 3. — (1) In cadrul Agentiei se infiinteaza Directia generala antifrauda fiscala, structura fara personalitate juridica, cu atributii de prevenire, descoperire si combatere a actelor si faptelor de evaziune fiscala si frauda fiscala.
(2) In cadrul directiilor regionale antifrauda fiscala functioneaza structuri teritoriale judetene cu sediul in judetele din aria de activitate a acestora, astfel cum sunt stabilite prin hotararea Guvernului de organizare si functionare a Agentiei Nationale de Administrare Fiscala. Operationalizarea structurilor antifrauda teritoriale judetene are loc incepand cu data de 1 ianuarie 2025.”
2. Articolul 4 va avea urmatorul cuprins:
„Art. 4. — (1) Personalul Directiei generale antifrauda fiscala este compus din functionari publici, cu functii publice generale sau specifice, si din personal contractual.
(2) Functiile publice specifice utilizate in cadrul Agentiei pentru Directia generala antifrauda fiscala sunt functii publice specifice de conducere de inspector general antifrauda, inspector general adjunct antifrauda, inspector sef directie antifrauda, inspector sef serviciu antifrauda si functii publice specifice de executie din clasa I de inspector antifrauda.
(3) Ocuparea posturilor aferente functiilor publice specifice prevazute la alin. (2) se face potrivit prevederilor referitoare la ocuparea functiilor publice din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificarile si completarile ulterioare.
(4) Personalul care ocupa functii publice specifice in cadrul Directiei generale antifrauda fiscala are drepturi si indatoriri specifice de serviciu care se stabilesc prin statutul finantistului, aprobat in conditiile art. 380 alin. (1) lit. g) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2019, cu modificarile si completarile ulterioare.
(5) Numirea in functiile publice specifice prevazute la alin. (2), modificarea/suspendarea/incetarea raporturilor de serviciu, precum si sanctionarea se fac prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
(6) Ocuparea functiilor publice specifice prevazute la alin. (2) se face cu conditia obtinerii avizului psihologic si a avizului psihologic de integritate ca urmare a promovarii evaluarilor psihologice complexe, precum si a evaluarilor de integritate realizate prin intermediul unitatilor specializate atestate in conditiile legii.
(7) Persoanele care ocupa functiile publice specifice prevazute la alin. (2) sunt supuse anual sau la solicitarea Agentiei, dar nu mai mult de doua ori intr-un an calendaristic, evaluarilor prevazute la alin. (6). Costurile acestor evaluari se suporta din bugetul Agentiei.
(8) Functionarilor publici care ocupa functii publice specifice in cadrul structurii antifrauda li se considera vechime in specialitatea studiilor absolvite intreaga perioada in care isi desfasoara activitatea in structura antifrauda.
(9) In cazul in care, cu ocazia efectuarii evaluarilor anuale sau periodice realizate conform alin. (7), nu mai este indeplinita conditia prevazuta la alin. (6), persoanelor care ocupa functiile publice specifice prevazute la alin. (2) li se aplica prevederile art. 519 alin. (1) lit. f) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2019, cu modificarile si completarile ulterioare.”
3. La articolul 5, alineatele (1) si (4) vor avea urmatorul cuprins:
„Art. 5. — (1) Personalul Agentiei din cadrul Directiei generale antifrauda fiscala care ocupa functii publice specifice poarta, in timpul serviciului, uniforma, insemne distinctive, ecusoane si alte mijloace tehnice utilizate ca mijloc individual de aparare, protectie si comunicare, care se atribuie gratuit. In anumite situatii, in realizarea atributiilor de serviciu, personalul care ocupa functii publice specifice poate imbraca tinuta civila. Personalul Agentiei din cadrul Directiei generale antifrauda fiscala in timpul actiunilor speciale cu risc beneficiaza de suportul Inspectoratului General al Jandarmeriei Romane sau, dupa caz, al Inspectoratului General al Politiei Romane, la solicitarea presedintelui Agentiei, in conditiile stabilite prin protocolul prevazut la art. 9.
(4) Normele generale si speciale de dotare a personalului care ocupa functii publice specifice in cadrul Directiei generale antifrauda fiscala, insemnele distinctive, modelul ecusonului, uniformei, al legitimatiei de control/serviciu si al ordinului de serviciu se stabilesc prin hotarare a Guvernului.”
4. La articolul 6, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
„Art. 6. — (1) In exercitarea atributiilor de serviciu, personalul din cadrul Agentiei care ocupa functii publice specifice in cadrul Directiei generale antifrauda fiscala este investit cu exercitiul autoritatii publice si beneficiaza de protectie, potrivit legii.”
5. La articolul 8, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
„Art. 8. — (1) La orice actiune de control antifrauda participa minimum doua persoane care ocupa functii publice specifice utilizate in cadrul Agentiei pentru Directia generala antifrauda fiscala.”
Art. III. — (1) Numirea personalului Directiei generale antifrauda fiscala, care ocupa functii publice generale si indeplineste atributii specifice acestei activitati, in functiile publice specifice prevazute la art. 4 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 74/2013, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 144/2014, cu modificarile ulterioare, se va realiza in termen de 30 de zile de la data aprobarii statului de functii al aparatului propriu al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, modificat ca urmare a aplicarii prevederilor prezentei ordonante de urgenta si aprobat prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
(2) Numirea personalului Directiei generale antifrauda fiscala conform alin. (1) se va realiza prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, prin transformarea posturilor aferente functiilor publice generale ocupate in posturi aferente functiilor publice specifice.
(3) Pana la data de 1 ianuarie 2025, personalul Directiei generale antifrauda fiscala numit conform alin. (1) si (2) este obligat sa faca demersuri pentru obtinerea avizelor prevazute la art. 4 alin. (6) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 74/2013, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 144/2014, cu modificarile ulterioare.
(4) In situatia in care nu se indeplineste conditia prevazuta la alin. (3), se obtine un aviz negativ din cele doua prevazute la art. 4 alin. (6) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 74/2013, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 144/2014, cu modificarile ulterioare, sau ambele avize sunt negative, personalul in cauza din cadrul Directiei generale antifrauda fiscala se elibereaza din functia publica in conditiile art. 519 alin. (1) lit. f) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2019, cu modificarile si completarile ulterioare.
(5) Personalul care nu indeplineste atributii specifice activitatii Directiei generale antifrauda fiscala se mentine in functiile publice generale/contractuale in care a fost numit/incadrat.
Art. IV. — (1) Incepand cu data de 1 mai 2024, Agentia Nationala de Administrare Fiscala se reorganizeaza prin preluarea Directiei generale de administrare a marilor contribuabili, institutie publica aflata in subordinea Agentiei, prin fuziune prin absorbtie.
(2) Directia generala de administrare a marilor contribuabili va functiona ca directie generala, fara personalitate juridica, in cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
(3) Competenta de administrare fiscala a Directiei generale de administrare a marilor contribuabili, ca organ fiscal central, se stabileste in conditiile Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.
(4) Salarizarea personalului Directiei generale de administrare a marilor contribuabili preluat in cadrul aparatului propriu al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala se face similar salarizarii personalului aparatului propriu al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
(5) Incadrarea personalului Directiei generale de administrare a marilor contribuabili in numarul de posturi aprobat pentru aparatul propriu al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si in noua structura organizatorica a acestuia se face in termenele si cu procedura prevazute de legislatia in vigoare aplicabila functionarilor publici si de legislatia muncii.
(6) Pentru litigiile in care parte este Directia generala de administrare a marilor contribuabili, aflate pe rolul instantelor judecatoresti, indiferent de faza de judecata, Agentia Nationala de Administrare Fiscala se subroga in toate drepturile si obligatiile Directiei generale de administrare a marilor contribuabili si dobandeste calitatea procesuala a acesteia.
(7) Procedurile aferente activitatii Directiei generale de administrare a marilor contribuabili, aflate in derulare, se preiau si se continua de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala, care se subroga in drepturile si obligatiile acesteia, actele indeplinite anterior potrivit legii ramanand valabile.
(8) Patrimoniul stabilit pe baza situatiilor financiare potrivit prevederilor art. 28 alin. (11) din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, arhiva, activitatea, personalul si numarul de posturi, prevederile bugetare pe anul 2024 si executia bugetara pe anul in curs pana la data protocolului de predare-preluare, aferente activitatii Directiei generale de administrare a marilor contribuabili, sunt preluate pe baza de protocol de predare-preluare de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala. Protocolul de predare-preluare se incheie pana la data de 30 aprilie 2024. Modificarile in executia bugetara pe anul in curs se efectueaza pe baza instructiunilor elaborate de Ministerul Finantelor la solicitarea Agentiei Nationale de Administratie Fiscala.
Art. V. — (1) Incalcarea prevederilor referitoare la divulgarea informatiilor secrete de serviciu sau nepublice de catre personalul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala care, in exercitarea atributiilor de serviciu, are acces la acest tip de informatii atrage raspunderea penala potrivit art. 304 din Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificarile si completarile ulterioare .
(2) Divulgarea fara drept a informatiilor referitoare la riscul fiscal rezultate din utilizarea modulelor informatice de antifrauda prin care sunt identificate acte si fapte potentiale de evaziune fiscala sau informatii referitoare la impozite si taxe neincasate la bugetul general consolidat, care constituie secret de serviciu, de catre personalul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala care, in exercitarea atributiilor de serviciu, are acces la acest tip de informatii atrage raspunderea penala potrivit art. 304 alin. (1) din Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. VI. — Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 555 din 5 iulie 2019, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La anexa nr. 5 punctul II litera A, dupa punctul 32 se introduc patru noi puncte, pct. 33—36, cu urmatorul cuprins: „33. inspector general antifrauda; 34. inspector general adjunct antifrauda; 35. inspector sef directie antifrauda; 36. inspector sef serviciu antifrauda.”
2. La anexa nr. 5 punctul II litera B, dupa punctul 29 se introduce un nou punct, pct. 30, cu urmatorul cuprins: „30. inspector antifrauda.”