Articole despre Codul Fiscal
Impozitul Pe Castigurile La Loto: Ce Trebuie Sa StiiObligatii fiscale restante: ce trebuie sa stii daca ai datorii la ANAFRegistrul de Evidenta Fiscala - Model si ExplicatiiCe taxe plateste un pensionar angajat ​Factura Fara Semnatura Si Stampila: Ce Spune Legislatia?Emiterea Facturii Fiscale: Termene, Reguli si ExceptiiActive Circulante: Ce sunt, Clasificare, Studii de CazActive Imobilizate: Ce sunt, Clasificare, Studii de cazObligativitatea emiterii facturii fiscale: ce prevede Codul Fiscal[Model] Factura proforma si reglementari cheieCASS dividende 2024: baza de calcul, studiu de cazFactura proforma: ce este, cand se foloseste, intrebari frecventeRezidenta fiscala in Romania: de ce ai nevoie de ea si cum o obtii?Certificatul de rezidenta fiscala in Romania: ce este si cum se obtine?Venituri asimilate salariilor: ce trebuie sa stie angajatorii si angajatiiVenituri din investitii in 2024: impozit, contributii sociale datorate si declaratii fiscaleProduse accizabile: cadrul legal, nivelul accizelor in 2024Facilitati fiscale in constructii in 2024: conditii de acordareImpozit nerezidenti: reglementari legislativeImpozit pensii 2024: cat este, cum se calculeaza si cine il plateste?Certificat de atestare fiscala: ce este, de ce ai nevoie de el si cum se obtineRedirectionare impozit pe profit: prevederi legale si mod de calculCum se calculeaza deducerea personala: conditii si exempleRedirectionare impozit pe venit 2024: cine, cat si cum se procedeazaInfiintare firma 2024: pasi si acte necesare, monografii contabileCatalogul Mijloacelor Fixe 2024: incadrare active, studii de cazImpozit pe cladiri persoane juridice 2024: mod de calcul, declarare, studii de cazCe taxe plateste o intreprindere individuala in 2024?Impozit pe chirie in 2024: mod de calcul, obligatii fiscale persoane fizice si juridiceAchizitii intracomunitare: regim fiscal, cod de TVA intracomunitar si declararea in e-Transport Radiere firma: procedura, acte necesare, obligatii legaleGhid e-Transport: cine declara, ce obligatii au utilizatorii si intrebari frecvente​E-Factura: Ghid cuprinzator privind utilizarea sistemului national de factura electronicaInactivitate fiscala: ce este, cand apare, consecinte si studii de cazTaxa pentru obtinerea autorizatiei de construire 2024: cat este, cand si unde se platesteTVA nedeductibil: ce inseamna, care este cadrul legal, studii de caz TVA deductibil: ce inseamna, in ce conditii se aplica, spete utileAmortizare accelerata: ce este, cand se foloseste si cum se calculeazaAmortizarea fiscala 2024: ce este, cum se aplica, intrebari frecventeImpozitarea salariului in 2024: ce contributii sociale obligatorii datoreziVenituri impozabile 2024: care sunt acestea, cat este cota de impozitare si studii de cazImpozitul pe dividende in 2024: cat este, cum se calculeaza si cine il platesteAjustare TVA: ce este, care este procedura si studii de cazNorma de venit 2024: ce PFA-uri se incadreaza si ce reguli de impozitare se aplicaExigibilitate TVA: ce inseamna, cum se stabileste, intrebari frecvente si studii de cazImpozitul pe venitul din transferul proprietatilor imobiliare: tot ce trebuie stii Plafon TVA: Ghid pentru firme platitoare de TVAImpozitarea tichetelor de masa 2024: cota de impozitare, model calcul salariuImpozitare jocuri de noroc: Ghid complet privind veniturile din pariuri sportive, loto si alte jocuriRecuperarea pierderii fiscale in 2024: cum functioneaza si cum se calculeaza, cu exemple practiceVenituri neimpozabile: prevederile Codului Fiscal, exempleCheltuieli de protocol in afaceri: importanta, reglementari si practici eficienteObligativitate e-Factura: cine foloseste, cum se emite, intrebari si raspunsuriCotele de TVA in 2024: ce bunuri si servicii au cote reduseTaxarea inversa TVA: ce este, cand se aplica, studii de cazCheltuielile nedeductibile: ce sunt, regim fiscal, exempleDosarul fiscal: ce contine si cum obtii accesul la informatiile din dosarFactura fiscala: ce este, ce trebuie sa contina si model completat​Codul fiscal scutiri taxe si impozite locale: tot ce trebuie sa stiiCod de identificare fiscala: ce este CIF si de ce este necesarCertificat de inregistrare fiscala: ce este, cum il obtii si ce faci daca l-ai pierdutTVA la incasare: ce inseamna, conditii de eligibilitate, studii de cazVenituri din activitati independente: obligatii fiscale 2024 si studii de cazCheltuielile deductibile: reglementari fiscale si sfaturi de la specialisti Impozit la vanzarea imobilului: Ghid practic pentru decizii informateImpozit pe venit: tot ce trebuie sa stiiImpozitul pe profit: mod de calcul, venituri neimpozabile si scutiri de impozitDeducerea personala: tot ce trebuie sa stiiMicrointreprindere: definitie, numar angajati si calcul impozit

Impozitul pe profit: mod de calcul, venituri neimpozabile si scutiri de impozit

Impozitul pe profit reprezinta unul dintre aspectele centrale ale gestionarii fiscale si financiare ale unei societati. Este o obligatie fiscala pe care companiile o intampina in mod regulat, avand un impact semnificativ asupra rentabilitatii si strategiilor de afaceri. Gestionarea si optimizarea impozitului pe profit trebuie sa fie prioritati esentiale pentru orice societate deoarece numai asa o companie poate sa-si maximizeze profitul net pentru reinvestitii in afacere sau distributie catre actionari. Afla din acest articol tot ce trebuie sa stii despre impozitul pe profit!


Ce este impozitul pe profit


Impozitul pe profit este o taxa pe care o datoreaza catre Stat toate persoanele juridice cu cetatenie romana si straina ce isi desfasoara activitatea pe teritoriul Romaniei. Aceasta taxa este perceputa asupra profitului realizat intr-un an fiscal si este o sursa importanta de venit pentru guvern, fiind utilizata pentru finantarea cheltuielilor publice, precum infrastructura, educatia si sanatatea.


Anul fiscal este anul calendaristic. Pentru contribuabilii care opteaza, in conformitate cu legislatia contabila in vigoare, pentru un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic, anul fiscal poate sa corespunda exercitiului financiar. Primul an fiscal modificat include si perioada anterioara din anul calendaristic cuprinsa intre 1 ianuarie si ziua anterioara primei zi a anului fiscal modificat, acesta reprezentand un singur an fiscal. Contribuabilii comunica organelor fiscale competente optiunea pentru anul fiscal modificat, in termen de 15 zile de la data inceperii anului fiscal modificat sau de la data inregistrarii acestora, dupa caz .

Citeste si: Redirectionare impozit pe profit: prevederi legislative si mod de calcul

Cat este impozitul pe profit

Conform art. 17 din Codul Fiscal, cota de impozit pe profit care se aplica asupra profitului impozabil este de 16%.

Rezultatul fiscal se calculeaza ca diferenta intre veniturile si cheltuielile inregistrate conform reglementarilor contabile aplicabile, din care se scad veniturile neimpozabile si deducerile fiscale si la care se adauga cheltuielile nedeductibile.

La stabilirea rezultatului fiscal se iau in calcul si elemente similare veniturilor si cheltuielilor, potrivit normelor metodologice, precum si pierderile fiscale care se recupereaza din profiturile impozabile obtinute in urmatorii 7 ani consecutivi. Recuperarea pierderilor se va efectua in ordinea inregistrarii acestora, la fiecare termen de plata a impozitului pe profit, potrivit prevederilor legale in vigoare din anul inregistrarii acestora Rezultatul fiscal pozitiv este profit impozabil, iar rezultatul fiscal negativ este pierdere fiscala.


Impozit pe profit microintreprindere


Microintreprinderile care indeplinesc anumite conditii nu platesc impozit pe profit, ci impozit pe venit (o cota de 1% pentru societatile cu venit sub 60.000 de euro si o cota de 3% pentru societatile care depasesc aceasta suma sau desfasoara anumite activitati conform legii.)


Citeste AICI >>totul despre Microintreprindere: definitie, numar angajati si calcul impozit


Venituri neimpozabile


Confrom art. 15 din Codul Fiscal, la calculul rezultatului fiscal, sunt considerate venituri neimpozabile urmatoarele:

  • veniturile pentru Societatea Nationala de Cruce Rosie din Romania
  • veniturile pentru institutiile de invatamant particular superior acreditate, precum si cele autorizate
  • venituri pentru cultele religioase
  • veniturile pentru asociatiile de proprietari constituite ca persoane juridice si asociatiile de locatari recunoscute ca asociatii de proprietari, cu conditia ca veniturile obtinute sa fie utilizate pentru activitati de intretinere, reparare si imbunatatirea utilitatilor si a eficientei cladirii
  • anumite venituri obtinute de organizatiile nonprofit, organizatiile sindicale si patronale (cotizatii si taxe de inscriere ale membrilor, contributii banesti sau in natura ale membrilor si simpatizantilor, venituri obtinute din organizarea unor evenimente de strangere de fonduri, conferinte, serbari si alte venituri)


De asemenea, conform art. 23 din Codul fiscal, la calculul rezultatului fiscal, urmatoarele venituri sunt neimpozabile:

  • veniturile inregistrate printr-un sediu permanent dintr-un stat strain, in conditiile in care se aplica prevederile conventiei de evitare a dublei impuneri incheiate intre Romania si statul strain respectiv, iar conventia respectiva prevede ca metoda de evitare a dublei impuneri metoda scutirii;
  • veniturile aferente titlurilor de plata obtinute de persoanele indreptatite, potrivit legii, titulari initiali aflati in evidenta Comisiei Centrale pentru Stabilirea Despagubirilor sau mostenitorii legali ai acestora;
  • veniturile din lichidarea unei alte persoane juridice romane sau unei persoane juridice straine situate intr-un stat cu care Romania are incheiata o conventie de evitare a dublei impuneri, (daca persoana juridica romana detinea la data lichidarii minim 10% din capitalul social al persoanei juridice straine);
  • veniturile prevazute expres in acorduri si memorandumuri ca fiind neimpozabile aprobate prin acte normative;
  • veniturile reprezentand modificarea valorii juste a investitiilor imobiliare/activelor biologice, ca urmare a evaluarii ulterioare utilizand modelul bazat pe valoarea justa de catre contribuabilii care aplica reglementarile IFRS. Aceste sume sunt impozabile concomitent cu deducerea amortizarii fiscale, respectiv la momentul scaderii din gestiune a acestor investitii imobiliare/active biologice, dupa caz;
  • veniturile din anularea, recuperarea, inclusiv refacturarea cheltuielilor pentru care nu s-a acordat deducere, veniturile din reducerea sau anularea provizioanelor pentru care nu s-a acordat deducere, veniturile din restituirea ori anularea unor dobanzi si/sau penalitati pentru care nu s-a acordat deducere, precum si veniturile reprezentand anularea rezervei inregistrate ca urmare a participarii in natura la capitalul altor persoane juridice sau ca urmare a majorarii capitalului social la persoana juridica la care se detin titlurile de participare;
  • dividende primite de la o persoana juridica straina platitoare de impozit pe profit sau a unui impozit similar impozitului pe profit, situata intr-un stat tert cu care Romania are incheiata o conventie de evitare a dublei impuneri (daca persoana juridica romana care primeste dividendele detine timp de 1 an neintrerupt minimum 10% din capitalul social al persoanei juridice care distribuie dividende);
  • dividendele primite de la o persoana juridica romana;
  • valoarea titlurilor de participare noi sau sumele reprezentand majorarea valorii nominale a titlurilor de participare existente, inregistrate ca urmare a incorporarii rezervelor, beneficiilor sau primelor de emisiune la persoanele juridice la care se detin titluri de participare.
  • veniturile din impozitul pe profit amanat determinat si inregistrat de catre contribuabilii care aplica reglementarile IFRS;
  • veniturile reprezentand cresteri de valoare rezultate din reevaluarea mijloacelor fixe, terenurilor, imobilizarilor necorporale, dupa caz, care compenseaza cheltuielile cu descresterile anterioare aferente aceleiasi imobilizari;
  • veniturile din evaluarea/reevaluarea/vanzarea/cesionarea titlurilor de participare detinute la o persoana juridica romana sau la o persoana juridica straina situata intr-un stat cu care Romania are incheiata o conventie de evitare a dublei impuneri (daca persoana juridica romana detine minim 10% din capitalul social al persoanei juridice straine);
  • sumele colectate, potrivit legii, pentru indeplinirea responsabilitatilor de finantare a gestionarii deseurilor;
  • despagubirile primite in baza hotararilor Curtii Europene a Drepturilor Omului;
  • sumele primite ca urmare a restituirii cotei-parti din aporturile actionarilor/asociatilor, cu ocazia reducerii capitalului social, potrivit legii.
 
Taxarea in 2024! Afla care sunt noile prevederi si cum trebuie aplicate in 2024!

Noutatile codului fiscal - Ghidul editat de specialistii Grupului Rentrop&Straton ofera explicatii, recomandari si studii caz referitoare la:

1. Impozitul pe profit
2. Impozitul pe venitul microintreprinderilor
3. Impozitul pe venit
4. Contributiile sociale
5. Accizele
6. Taxa pe Valoarea Adaugata (TVA)
7. Depunerea situatiilor financiare anuale
8. Acordarea sau eliminarea unor facilitati fiscale
9. Sistemul RO e-Factura
10. Incasarile si platile in numerar
11. Deductibilitatea anumitor cheltuieli etc.

Vezi AICI modificarile aduse Codului Fiscal<<<

Facilitati fiscale impozit pe profit


Conform legislatiei in vigoare exista anumite deduceri sau scutiri de la plata impozitului pe profit. In aceasta situatie se incadreaza:


1. Anumite categorii de persoane juridice

Acestea sunt:

  • Trezoreria Statului;
  • Institutiile publice, cu exceptia activitatilor economice desfasurate de aceasta;
  • Academia Romana si fundatiile infiintate de Academia Romana in calitate de fondator unic, cu exceptia activitatilor economice desfasurate de acestea;
  • Banca Nationala a Romaniei;
  • Fondul de garantare a depozitelor in sistemul bancar
  • Fondul de compensare a investitorilor
  • Fondul de garantare a pensiilor private si a asiguratilor
  • Microintreprinderile
  • Fundatiile
  • Asociatiile de proprietari constituite ca persoane juridice si asociatiile de locatari recunoscute ca asociatii de proprietari, cu exceptia celor care obtin venituri din exploatarea proprietatii comune, potrivit legii.
  • Unitatile de cult religioase


2. Cheltuielile de cercetare-dezvoltare

Pentru activitatile de cercetare-dezvoltare se acorda urmatoarele stimulente fiscale:

  • deducerea suplimentara la calculul rezultatului fiscal, in proportie de 50%, a cheltuielilor eligibile pentru aceste activitati; deducerea suplimentara se calculeaza trimestrial/anual. In cazul in care se realizeaza pierdere fiscala, aceasta se recupereaza.
  • aplicarea metodei de amortizare accelerata si in cazul aparaturii si echipamentelor destinate activitatilor de cercetare-dezvoltare.
  • Contribuabilii care desfasoara exclusiv activitate de inovare, cercetare-dezvoltare, precum si activitati conexe acesteia sunt scutiti de impozit pe profit in primii 10 ani de activitate.

3. Profitul reinvestit

Art. 22 din Codul Fiscal specifica faptul ca profitul investit in echipamente tehnologice, active utilizate in activitatea de productie si procesare, activele reprezentand retehnologizare, calculatoare electronice si echipamente periferice, masini si aparate de casa, de control si de facturare, in programe informatice, precum si pentru dreptul de utilizare a programelor informatice, produse si/sau achizitionate, inclusiv in baza contractelor de leasing financiar, si puse in functiune, folosite in scopul desfasurarii activitatii economice, este scutit de impozit.

Activele corporale, cu exceptia activelor utilizate in activitatea de productie si procesare, activele reprezentand retehnologizare, pentru care se aplica scutirea de impozit sunt cele prevazute in subgrupa 2.1, respectiv in clasa 2.2.9 din Catalogul privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe, aprobat prin hotarare a Guvernului. Activele utilizate in activitatea productie, procesare si activele reprezentand retehnologizare sunt cele stabilite prin ordin al ministrului finantelor.

Cand se plateste impozitul pe profit


Societatile sunt obligate sa realizeze declaratia privind impozitul pe profit. Contribuabilii care platesc anual impozitul , trebuie sa-l achite pana la data de 25 martie a anului urmator. Cei care platesc trimestrial, trebuie sa-l achite pana la sfarsitul primelor trei trimestre ale anului.


Plata impozitului pe profit se efectueaza la sediul Trezoreriei Statului din cadrul ANAF din raza localitatii in care este localizata firma.

Declaratia 101 si Impozitul pe Profit. Noutati fiscale 2024! - o lucrare completa, care prezinta pas cu pas modul de completare a D101, dar si studii de caz intalnite in practica, cu solutii fiscale mai putin cunoscute.

Afla regulile de completare a Declaratiei 101 privind impozitul pe profit!

Nedepunerea la timp sau completarea incorecta a D101 se sanctioneaza cu amenda de 5.000 de lei!

Vezi AICI Declaratia 101 si Impozitul pe Profit. Noutati fiscale 2024<<<

Impozit pe profit – cele mai importante modificari fiscale introduse in 2024


O.U.G. 115/2023 a introdus multe modificari fiscale care sunt valabile de la 1 ianuarie 2024. Iata care sunt unele dintre cele mai importante:

1. Noi cheltuieli deductibile limitat – acestea sunt sumele achitate de contribuabil pentru plasarea copiilor angajatilor in unitati de educatie timpurie, potrivit reglementarilor legale din domeniul educatiei nationale, dar nu mai mult de 1.500 lei/luna pentru fiecare copil.

2. Limitarea la 50% a deductibilitatii cheltuielilor de functionare, intretinere si reparatii aferente unui sediu/sediu social detinut de persoane fizice/contribuabili si puse la dispozitia sau utilizate de catre contribuabili. Acelasi regim se aplica amortizarii acestor sedii sociale. Daca sediul social este utilizat in scop personal de catre actionari/ asociati, cheltuielile respective sunt nedeductibile.

3. Limitarea deductibilitatii cheltuielilor privind acordarea de burse private. Aceste cheltuieli sunt deductibile in limita unei cote de 5% din baza de calcul determinata ca diferenta intre venitul brut si cheltuielile deductibile, altele decat cheltuielile pentru acordarea de burse private si cheltuielile de protocol.

4. Limitarea deductibilitatii ajustarilor pentru deprecierea creantelor neincasate. Conform OUG 115/2023, contribuabilii au dreptul la deducerea ajustarilor pentru deprecierea creantelor in limita unui procent de 50% din valoarea ajustarilor, daca creantele indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:

  • sunt neincasate intr-o perioada ce depaseste 270 de zile de la data scadentei;
  • nu sunt garantate de alta persoana;
  • sunt datorate de o persoana care nu este persoana afiliata contribuabilului

5. Clarificari privind calculul impozitului minim pentru contribuabilii cu cifra de afaceri peste 50.000.000 euro. Aceste clarificari se refera la impozitul minim, impozitul suplimentar pentru institutiile de credit (persoane juridice romane si sucursalele din Romania ale institutiilor de credit - persoane juridice straine) si impozitul suplimentar pentru persoanele juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale.

6. Introducerea termenului de depunere a formularului de redirectionare a cheltuielilor cu sponsorizarea si mecenatul. Declaratia informativa privind beneficiarii bunurilor/serviciilor/sponsorizarilor/mecenatului aferenta anului in care au inregistrat cheltuielile respective se depune pana la termenul de depunere a declaratiei de impozit pe profit.

7. Modificarea calcului limitarii costului excedentar al indatorarii. Este introdus un plafon limitat de 500.000 de euro pentru costurile aferente imprumuturilor de la afiliati.
Se limiteaza utilizarea (deducerea la calculul rezultatului fiscal al anului curent) pierderilor fiscale reportate din anii anteriori. Pentru pierderile raportate in 2024, limita este de 70% din profiturile impozabile realizate, in urmatorii 5 ani consecutivi. 

 

Eliminati pe loc orice neclaritate legata de plata impozitului pe profit in 2024!

Cartea Verde a Impozitului pe Profit -lucrarea va ofera informatii profesioniste, in perfecta conformitate cu prevederile recente ale Legii nr. 296/2023 si OUG nr. 115/2023!

Este cea mai noua carte in domeniul impozitului pe profit, actualizata conform ultimelor schimbari legislative si care va arata punctual:

1. Cum sa inregistrati corect veniturile si cheltuielile, astfel incat impozitul pe profit sa fie cat mai mic;
2. Cum sa procedati legal, astfel incat sa nu intrati in categoria contribuabililor „cu risc fiscal ridicat” si sa nu atrageti atentia pentru verificari ale documentelor sau controale pe teren;
3. Cum sa profitati corespunzator de facilitatile fiscale posibile

Click AICI si comanda acum Cartea Verde a Impozitului pe Profit <<<
 

Impozit pe profit: întrebari frecvente si raspunsuri de la specialisti

Pentru a aplica corect reglementarile în vigoare privind impozitul pe profit, va prezentam in continuare doua spete relevante, cu explicatii oferite de specialistii de la Portalcodulfiscal.ro.


Redirectionare impozit pe profit

 

INTREBARE:

In cazul in care, dupa depunerea declaratiei 101, se poate redirectiona diferenta de impozit pe profit neutilizat in scopul sponsorizarilor, ce se intampla cu aceasta suma in declaratia 101, se depune rectificativa? Cum beneficiaza societatea noastra de aceasta reducere la plata impozitului pe profit? Cum face ANAF calculul reducerii din impozitul pe profit, daca in D101 s-a aplicat si reducerea de 15% conform OUG 153/2020?


SOLUTIE FISCAL – CONTABILA aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de 13 Martie 2024

Potrivit prevederilor de la art. 42(4) din Codul fiscal, in cazul in care valoarea stabilita potrivit art. 25 alin. (4) lit. i), diminuata cu sumele reportate, dupa caz, nu a fost utilizata integral, contribuabilii pot dispune redirectionarea impozitului pe profit, in limita valorii astfel calculate, pentru efectuarea de sponsorizari si/sau acte de mecenat pana la termenele de depunere a declaratiei anuale de impozit pe profit, prin depunerea unui/unor formular/formulare de redirectionare.

Obligatia platii sumei redirectionate din impozitul pe profit revine organului fiscal competent. Redirectionarea impozitului pe profit pentru sponsorizarea entitatilor persoane juridice fara scop lucrativ, inclusiv a unitatilor de cult, poate fi efectuata doar daca beneficiarul sponsorizarii este inscris, la data platii sumei respective de catre organul fiscal, in Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale, potrivit art. 25 alin. (41).

La alin. 4 ind. 1 se precizeaza ca in situatia in care, ulterior depunerii formularului de redirectionare potrivit alin. (4), impozitul pe profit datorat al anului pentru care s-a dispus redirectionarea se rectifica in sensul diminuarii acestuia, iar contribuabilii au redirectionat o suma mai mare decat suma care putea fi redirectionata, potrivit legii, acestia datoreaza bugetului de stat diferenta de impozit pe profit care a fost redirectionata in plus. Procedura privind determinarea si regularizarea diferentei de impozit pe profit care a fost redirectionata in plus fata de sumele care pot fi redirectionate, potrivit legii, se stabileste prin ordin al presedintelui A.N.A.F.

Potrivit prevederilor din Instructiunile privind completarea formularului 177 Cerere privind redirectionarea impozitului pe profit/impozitului pe veniturile microintreprinderilor , aprobate prin OPANAF nr. 1679/2022, Formularul se completeaza si se depune de catre contribuabilii care, potrivit legii, dispun redirectionarea impozitului pe profit sau a impozitului pe veniturile microintreprinderilor, dupa caz, pentru efectuarea de sponsorizari si/sau acte de mecenat sau acordarea de burse private.


Prin urmare, in urma redirectionarii impozitului pe profit pentru sponsorizare , societatea nu beneficiaza de aceasta reducere, intrucat organul fiscal va vira suma respectiva iar in evidenta contabila a societatii nu se inregistreaza aceasta reducere a impozitului pe profit. Mai mult in situatia in care redirectionati a suma mai mare decat suma care ar putea fi redirectionata , societatea va trebui sa plateasca diferenta de impozit pe profit care a fost redirectionata in plus.

Redirectionarea impozitului pe profit nu modifica nivelul bonificatiei la impozitul pe profit conform OUG 153/2020 deoarece nu se ajusteaza datoria societatii dvs. catre buget.

Potrivit prevederilor din Instructiunile de completare a D177, valoarea impozitului pe profit sau a diferentei de impozit pe profit care poate fi redirectionata se calculeaza prin scaderea din valoarea minima stabilita, potrivit art. 25 alin. (4) lit. i) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, a sumelor reprezentand sponsorizare si/sau mecenat, burse private, acordate entitatilor beneficiare in anul pentru care s-a depus declaratia anuala de impozit pe profit, conform art. 25 alin. (4) lit. i) si t), si a sumelor reportate, astfel cum au fost inscrise in formularul 101 "Declaratie privind impozitul pe profit" a anului respectiv.

Pentru stabilirea limitei impozitului pe profit prevazute la art. 25 alin. (4) lit. i) pct. 2 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, se va avea in vedere si scaderea din acesta a sumelor aferente creditului fiscal si a impozitului pe profit scutit/redus, in conformitate cu prevederile Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3.386/2016 pentru aprobarea modelului si continutului formularelor 101 "Declaratie privind impozitul pe profit" si 120 "Decont privind accizele", cu modificarile si completarile ulterioare.

Compartimentul de specialitate din cadrul ANAF verifica daca persoana juridica platitoare de impozit pe profit a completat si transmis corect cererea (formular 177 contract sponsorizare) si daca aceasta nu inregistreaza obligatii de plata reprezentand impozit pe profit. Totodata se verifica daca entitatile beneficiare figureaza in registrul reglementat prin Opanaf nr. 819/2019 pentru aprobarea Procedurii privind organizarea Registrului entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale, precum si a modelului si continutului unor formulare.

Sumele redirectionate nu se inregistreaza in contabilitatea entitatii si nici nu vor diminua obligatiile de plata ale societatii pentru anul 2023.
Atentie! Pentru sumele redirectionate prin D177, nu se depune rectificativa pentru D101.


Calcul impozit pe profit pentru profit reinvestit

 

INTREBARE:

Suntem firma platitoare de impozit pe profit; in trim. 3 al anului 2023 am beneficiat de scutire pentru impozit pe profit pentru profitul reinvestit, investitia fiind efectuata si pusa in functiune in trim.3. In trimestrul 4 avem din nou investitii care se incadreaza in scutire privind profitul reinvestit. Intrebarea este: cand calculez impozitul pentru anul 2023, iau in calcul soldul ct.121 la 31.12.23, plus cheltuiala aferenta impozitului, din care scad impozitul aferent profitului reinvestit in trim 3, si compar cu impozitul aferent profitului reinvestit in trim. 4 sau iau in calcul doar profitul aferent ultimului trimestru (4) si compar cu impozitul aferent profitului reinvestit in trim. 4? Sponsorizarea deductibila se calculeaza ca 20% din impozitul pe profit inainte sa scad impozitul aferent profitului investit?


SOLUTIE FISCAL – CONTABILA aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de 11 Martie 2024


Scutirea de impozit pentru profitul reinvestit este reglementata de prevederile art.22 din Codul fiscal

Art. 22. - (1) Profitul investit in echipamente tehnologice, active utilizate in activitatea de productie si procesare, activele reprezentand retehnologizare, calculatoare electronice si echipamente periferice, masini si aparate de casa, de control si de facturare, in programe informatice, precum si pentru dreptul de utilizare a programelor informatice, produse si/sau achizitionate, inclusiv in baza contractelor de leasing financiar, si puse in functiune, folosite in scopul desfasurarii activitatii economice, este scutit de impozit. Activele corporale, cu exceptia activelor utilizate in activitatea de productie si procesare, activele reprezentand retehnologizare, pentru care se aplica scutirea de impozit sunt cele prevazute in subgrupa 2.1, respectiv in clasa 2.2.9 din Catalogul privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe, aprobat prin hotarare a Guvernului. Activele utilizate in activitatea productie, procesare si activele reprezentand retehnologizare sunt cele stabilite prin ordin al ministrului finantelor.


(2) Profitul investit potrivit alin. (1) reprezinta soldul contului de profit si pierdere, respectiv profitul contabil brut cumulat de la inceputul anului, obtinut pana in trimestrul sau in anul punerii in functiune a activelor prevazute la alin. (1). Scutirea de impozit pe profit aferenta investitiilor realizate se acorda in limita impozitului pe profit calculat cumulat de la inceputul anului pana in trimestrul punerii in functiune a activelor prevazute la alin. (1), pentru contribuabilii care aplica sistemul trimestrial de declarare si plata a impozitului pe profit, respectiv in limita impozitului pe profit calculat cumulat de la inceputul anului punerii in functiune a activelor prevazute la alin. (1) pana la sfarsitul anului respectiv pentru contribuabilii care aplica sistemul anual de declarare si plata a impozitului pe profit.

(3) Pentru contribuabilii care au obligatia de a plati impozit pe profit trimestrial, in situatia in care se efectueaza investitii in trimestrele anterioare, din profitul contabil brut cumulat de la inceputul anului se scade suma profitului investit anterior pentru care s-a aplicat facilitatea. In cazul in care in trimestrul in care se pun in functiune activele prevazute la alin. (1) se inregistreaza pierdere contabila, iar in trimestrul urmator sau la sfarsitul anului se inregistreaza profit contabil, impozitul pe profit aferent profitului investit nu se recalculeaza.

Punctul 11. (3) din Normele metodologice date in aplicarea prevederilor art.22 din Codul fiscal, prezinta cateva exemple pentru determinarea scutirii de impozit pe profit.

Calculul impozitului pe profit se efectueaza potrivit art. 19, alin (1) si (2) din Codul fiscal:
(1) Rezultatul fiscal se calculeaza ca diferenta intre veniturile si cheltuielile inregistrate conform reglementarilor contabile aplicabile, din care se scad veniturile neimpozabile si deducerile fiscale si la care se adauga cheltuielile nedeductibile. La stabilirea rezultatului fiscal se iau in calcul si elemente similare veniturilor si cheltuielilor, potrivit normelor metodologice, precum si pierderile fiscale care se recupereaza in conformitate cu prevederile art. 31. Rezultatul fiscal pozitiv este profit impozabil, iar rezultatul fiscal negativ este pierdere fiscala.
(2) Rezultatul fiscal se calculeaza trimestrial/anual, cumulat de la inceputul anului fiscal.

Asadar, calculul rezultatului fiscal se face astfel:
Se iau in considerare toate veniturile si cheltuielile inregistrate conform reglementarilor contabile;
Se scad din rezultatul contabil veniturile care nu sunt supuse impozitarii (veniturile neimpozabile) si deducerile fiscale permise conform legislatiei fiscale(de ex.rezerva legala);
Se adauga cheltuielile care nu sunt considerate deductibile conform normelor fiscale;
Se iau in considerare si elemente similare veniturilor si cheltuielilor conform normelor fiscale;
Se iau in calcul pierderile fiscale anterioare care sunt recuperate conform prevederilor articolului 31 al Codului fiscal;
Diferenta finala determinata conform acestor reguli poate fi fie pozitiva, indicand un profit impozabil, fie negativa, indicand o pierdere fiscala.

Cheltuielile cu sponsorizarile efectuate intra in categoria cheltuielilor nedeductibile, dar pot fi scazute din impozitul pe profit in limitele prevazute la art. 25 alin. (4) lit. i) din Codul fiscal:
(4) Urmatoarele cheltuieli nu sunt deductibile:
cheltuielile de sponsorizare si/sau mecenat, cheltuielile privind bursele private, acordate potrivit legii; contribuabilii care efectueaza sponsorizari si/sau acte de mecenat, potrivit prevederilor Legii nr. 32/1994 privind sponsorizarea, cu modificarile si completarile ulterioare, ale Legii bibliotecilor nr. 334/2002, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si prevederilor art. 25 alin. (4) lit. c) din Legea educatiei nationale nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cei care acorda burse private, potrivit legii, scad sumele aferente din impozitul pe profit datorat la nivelul valorii minime dintre urmatoarele:

1. valoarea calculata prin aplicarea a 0,75% la cifra de afaceri; pentru situatiile in care reglementarile contabile aplicabile nu definesc indicatorul cifra de afaceri, aceasta limita se determina potrivit normelor;
2. valoarea reprezentand 20% din impozitul pe profit datorat.

In cazul sponsorizarilor efectuate catre entitati persoane juridice fara scop lucrativ, inclusiv unitati de cult, sumele aferente acestora se scad din impozitul pe profit datorat, in limitele prevazute de prezenta litera, doar daca beneficiarul sponsorizarii este inscris, la data incheierii contractului, in Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale, potrivit alin. (41).

Avand in vedere prevederile legale mai sus prezentate, la calculul impozitului pe profit pentru data de 31.12.2023 se procedeaza in felul urmator(pe date cumulate):
-se determina profitul impozabil, potrivit normelor fiscale, respectiv la soldul contului 121 se adauga rulajul contului 691 si cheltuielile nedeductibile, deci inclusiv cheltuielile efectuate pentru sponsorizari si inregistrate in contabilitate(rulaj cont 6584);
-se determina impozitul pe profit, prin aplicarea procentului de 16% la profitul impozabil cumulat;
-se determina impozitul pe profit aferent trimestrului IV;
-se determina impozitul aferent investitiei din trimestrul IV care se compara cu impozitul pe profit calculat pentru trimestrul IV;
-daca investitia se acopera, se aplica scutirea si se scade din impozitul pe profitul calculat pentru trimestrul IV;
-nu se revine asupra calculului efectuat pentru trimestrul III;
-dupa ce se scade impozitul pe profit scutit (credit fiscal) respectiv cel calculat pentru trimestrul III si IV, se scad si cheltuielile de sponsorizare, respectand cele doua limite.
Aplicarea scutirii de impozit pentru profitul reinvestit trebuie sa respecte prevederile art.22 CF,
(5) ( ) Suma profitului pentru care s-a beneficiat de scutirea de impozit pe profit, mai putin partea aferenta rezervei legale, se repartizeaza la sfarsitul exercitiului financiar sau in cursul anului urmator, cu prioritate pentru constituirea rezervelor, pana la concurenta profitului contabil inregistrat la sfarsitul exercitiului financiar.