Un proiect editorial marca Rentrop&Straton Informatii Specializate de top


Articole despre Codul Fiscal
Detinerea indirecta: clarificari pentru microintreprinderi [VIDEO]Ce Declaratii Depune O MicrointreprindereCalcul Rezultat Fiscal: Exemple Si Reglementari Cheie[Q&A] Impozit Pe Dobanda: Cat Este Si Cum Se PlatesteImpozitare Bonuri Cadou Acordate Salariatilor: Reglementari Cheie si Intrebari FrecventeDubla Impunere sau Dubla Impozitare: Reglementari cheie si Studii de cazRentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!Esalonarea La Plata: Ce Inseamna, Legislatie, Studii De CazRefacturarea cheltuielilor: Reguli fiscale si contabile esentialeAccizele: ce sunt si cum se aplicaAutofactura: ce este, cand se foloseste, studii de caz utileCand se plateste impozitul pe venit in RomaniaCine NU plateste impozitul pe venit in Romania​Declaratia 406: Noile Obligatii SAF-T de la 1 ianuarie 2025Esalonare datorii ANAF: procedura, conditii de aplicare, [MODEL] cerereImpozitul Pe Castigurile La Loto: Ce Trebuie Sa StiiObligatii fiscale restante: ce trebuie sa stii daca ai datorii la ANAFRegistrul de Evidenta Fiscala - Model si ExplicatiiCe taxe plateste un pensionar angajat ​Factura Fara Semnatura Si Stampila: Ce Spune Legislatia?Emiterea Facturii Fiscale: Termene, Reguli si ExceptiiActive Circulante: Ce sunt, Clasificare, Studii de CazActive Imobilizate: Ce sunt, Clasificare, Studii de cazObligativitatea emiterii facturii fiscale: ce prevede Codul Fiscal[Model] Factura proforma si reglementari cheieCASS dividende 2025: baza de calcul, studii de cazFactura proforma: ce este, cand se foloseste, intrebari frecventeRezidenta fiscala in Romania: de ce ai nevoie de ea si cum o obtii?Certificatul de rezidenta fiscala in Romania: ce este si cum se obtine?Venituri asimilate salariilor: ce trebuie sa stie angajatorii si angajatiiVenituri din investitii in 2025: impozit, contributii sociale datorate si declaratii fiscaleProduse accizabile: cadrul legal, nivelul accizelor in 2025Facilitati fiscale in constructii in 2025: conditii de acordareImpozit nerezidenti: reglementari legislativeImpozit pensii 2025: cat este, cum se calculeaza si cine il plateste?Certificat de atestare fiscala: ce este, de ce ai nevoie de el si cum se obtineRedirectionare impozit pe profit: prevederi legale si mod de calculCum se calculeaza deducerea personala in 2025: conditii si exempleRedirectionare impozit pe venit 2025: cine, cat si cum se procedeazaInfiintare firma 2025: pasi si acte necesare, monografii contabileCatalogul Mijloacelor Fixe 2025: incadrare active, studii de cazImpozit pe cladiri persoane juridice 2025: mod de calcul, declarare, studii de cazCe taxe plateste o intreprindere individuala in 2025?Impozit pe chirie in 2025: mod de calcul, obligatii fiscale persoane fizice si juridiceAchizitii intracomunitare: regim fiscal, cod de TVA intracomunitar si declararea in e-Transport Radiere firma: procedura, acte necesare, obligatii legaleGhid e-Transport: cine declara, ce obligatii au utilizatorii si intrebari frecvente​E-Factura: Ghid cuprinzator privind utilizarea sistemului national de factura electronicaInactivitate fiscala: ce este, cand apare, consecinte si studii de cazTaxa pentru obtinerea autorizatiei de construire 2025: cat este, cand si unde se platesteTVA nedeductibil: ce inseamna, care este cadrul legal, studii de caz TVA deductibil: ce inseamna, in ce conditii se aplica, spete utileAmortizare accelerata: ce este, cand se foloseste si cum se calculeazaAmortizarea fiscala 2025: ce este, cum se aplica, intrebari frecventeImpozitarea salariului in 2025: ce contributii sociale obligatorii datoreziVenituri impozabile 2025: care sunt acestea, cat este cota de impozitare si studii de cazImpozitul pe dividende in 2025: cat este, cum se calculeaza si cine il platesteAjustare TVA: ce este, care este procedura si studii de cazNorma de venit 2025: ce PFA-uri se incadreaza si ce reguli de impozitare se aplicaExigibilitate TVA: ce inseamna, cum se stabileste, intrebari frecvente si studii de cazImpozitul pe venitul din transferul proprietatilor imobiliare: tot ce trebuie stii Plafon TVA: Ghid pentru firme platitoare de TVAImpozitarea tichetelor de masa 2025: cota de impozitare, model calcul salariuImpozitare jocuri de noroc: Ghid complet privind veniturile din pariuri sportive, loto si alte jocuriRecuperarea pierderii fiscale: cum functioneaza si cum se calculeaza, cu exemple practiceVenituri neimpozabile: prevederile Codului Fiscal, exempleCheltuieli de protocol in afaceri: importanta, reglementari si practici eficienteObligativitate e-Factura: cine foloseste, cum se emite, intrebari si raspunsuriCotele de TVA in 2025: ce bunuri si servicii au cote reduseTaxarea inversa TVA: ce este, cand se aplica, studii de cazCheltuielile nedeductibile: ce sunt, regim fiscal, exempleDosarul fiscal: ce contine si cum obtii accesul la informatiile din dosarFactura fiscala: ce este, ce trebuie sa contina si model completat​Codul fiscal scutiri taxe si impozite locale: tot ce trebuie sa stiiCod de identificare fiscala: ce este CIF si de ce este necesarCertificat de inregistrare fiscala: ce este, cum il obtii si ce faci daca l-ai pierdutTVA la incasare: ce inseamna, conditii de eligibilitate, studii de cazVenituri din activitati independente: obligatii fiscale 2025 si studii de cazCheltuielile deductibile: reglementari fiscale si sfaturi de la specialisti Impozit la vanzarea imobilului: Ghid practic pentru decizii informateImpozit pe venit: tot ce trebuie sa stiiImpozitul pe profit: mod de calcul, reglementari cheie si studii de caz Deducerea personala in 2025: tot ce trebuie sa stiiMicrointreprindere: Definitie, Conditii de Incadrare Si Calcul Impozit pe Venit

miercuri, 20 martie 2024, 13:29

Impozitul pe profit: mod de calcul, reglementari cheie si studii de caz


NoulCodFiscal.ro

Impozitul pe profit reprezinta unul dintre aspectele centrale ale gestionarii fiscale si financiare ale unei societati. Este o obligatie fiscala pe care companiile o intampina in mod regulat, avand un impact semnificativ asupra rentabilitatii si strategiilor de afaceri. Gestionarea si optimizarea impozitului pe profit trebuie sa fie prioritati esentiale pentru orice societate deoarece numai asa o companie poate sa-si maximizeze profitul net pentru reinvestitii in afacere sau distributie catre actionari. Afla din acest articol tot ce trebuie sa stii despre impozitul pe profit!

Ce este impozitul pe profit

Impozitul pe profit este o taxa pe care o datoreaza catre Stat toate persoanele juridice cu cetatenie romana si straina ce isi desfasoara activitatea pe teritoriul Romaniei. Aceasta taxa este perceputa asupra profitului realizat intr-un an fiscal si este o sursa importanta de venit pentru guvern, fiind utilizata pentru finantarea cheltuielilor publice, precum infrastructura, educatia si sanatatea.

Anul fiscal este anul calendaristic. Pentru contribuabilii care opteaza, in conformitate cu legislatia contabila in vigoare, pentru un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic, anul fiscal poate sa corespunda exercitiului financiar. Primul an fiscal modificat include si perioada anterioara din anul calendaristic cuprinsa intre 1 ianuarie si ziua anterioara primei zi a anului fiscal modificat, acesta reprezentand un singur an fiscal. Contribuabilii comunica organelor fiscale competente optiunea pentru anul fiscal modificat, in termen de 15 zile de la data inceperii anului fiscal modificat sau de la data inregistrarii acestora, dupa caz .

Citeste si: Redirectionare impozit pe profit: prevederi legislative si mod de calcul

Cat este impozitul pe profit

Conform art. 17 din Codul Fiscal, cota de impozit pe profit care se aplica asupra profitului impozabil este de 16%.

Rezultatul fiscal se calculeaza ca diferenta intre veniturile si cheltuielile inregistrate conform reglementarilor contabile aplicabile, din care se scad veniturile neimpozabile si deducerile fiscale si la care se adauga cheltuielile nedeductibile.

La stabilirea rezultatului fiscal se iau in calcul si elemente similare veniturilor si cheltuielilor, potrivit normelor metodologice, precum si pierderile fiscale care se recupereaza din profiturile impozabile obtinute in urmatorii 7 ani consecutivi. Recuperarea pierderilor se va efectua in ordinea inregistrarii acestora, la fiecare termen de plata a impozitului pe profit, potrivit prevederilor legale in vigoare din anul inregistrarii acestora Rezultatul fiscal pozitiv este profit impozabil, iar rezultatul fiscal negativ este pierdere fiscala.

Impozit pe profit microintreprindere

Microintreprinderile care nu depasesc plafonul anual de venituri de 250.000 de euro (stabilit prin OUG 156/2024) platesc impozit pe venit. Acesta variaza intre o cota de 1% pentru societatile cu venit sub 60.000 de euro si o cota de 3% pentru societatile care depasesc aceasta suma sau desfasoara anumite activitati conform legii.)

Daca microintreprinderile depasesc plafonul de 250.000 de euro sau nu mai indeplinesc anumite conditii stabilite prin lege, vor trece la impozitarea pe profit.

Citeste AICI >>totul despre Microintreprindere: definitie, numar angajati si calcul impozit

Taxarea in 2025! Afla care sunt noile prevederi si cum trebuie aplicate in 2025!

Noutatile codului fiscal - Ghidul editat de specialistii Grupului Rentrop&Straton ofera explicatii, recomandari si studii caz referitoare la:

1. Impozitul pe profit
2. Impozitul pe venitul microintreprinderilor
3. Impozitul pe venit
4. Contributiile sociale
5. Accizele
6. Taxa pe Valoarea Adaugata (TVA)
7. Depunerea situatiilor financiare anuale
8. Acordarea sau eliminarea unor facilitati fiscale
9. Sistemul RO e-Factura
10. Incasarile si platile in numerar
11. Deductibilitatea anumitor cheltuieli etc.

Vezi AICI modificarile aduse Codului Fiscal<<<

Facilitati fiscale impozit pe profit

Conform legislatiei in vigoare exista anumite deduceri sau scutiri de la plata impozitului pe profit. In aceasta situatie se incadreaza:

1. Anumite categorii de persoane juridice

Acestea sunt:

  • Trezoreria Statului;
  • Institutiile publice, cu exceptia activitatilor economice desfasurate de aceasta;
  • Academia Romana si fundatiile infiintate de Academia Romana in calitate de fondator unic, cu exceptia activitatilor economice desfasurate de acestea;
  • Banca Nationala a Romaniei;
  • Fondul de garantare a depozitelor in sistemul bancar
  • Fondul de compensare a investitorilor
  • Fondul de garantare a pensiilor private si a asiguratilor
  • Microintreprinderile
  • Fundatiile
  • Asociatiile de proprietari constituite ca persoane juridice si asociatiile de locatari recunoscute ca asociatii de proprietari, cu exceptia celor care obtin venituri din exploatarea proprietatii comune, potrivit legii.
  • Unitatile de cult religioase

2. Cheltuielile de cercetare-dezvoltare

Pentru activitatile de cercetare-dezvoltare se acorda urmatoarele stimulente fiscale:

  • deducerea suplimentara la calculul rezultatului fiscal, in proportie de 50%, a cheltuielilor eligibile pentru aceste activitati; deducerea suplimentara se calculeaza trimestrial/anual. In cazul in care se realizeaza pierdere fiscala, aceasta se recupereaza.
  • aplicarea metodei de amortizare accelerata si in cazul aparaturii si echipamentelor destinate activitatilor de cercetare-dezvoltare.
  • Contribuabilii care desfasoara exclusiv activitate de inovare, cercetare-dezvoltare, precum si activitati conexe acesteia sunt scutiti de impozit pe profit in primii 10 ani de activitate.

3. Profitul reinvestit

Art. 22 din Codul Fiscal specifica faptul ca profitul investit in echipamente tehnologice, active utilizate in activitatea de productie si procesare, activele reprezentand retehnologizare, calculatoare electronice si echipamente periferice, masini si aparate de casa, de control si de facturare, in programe informatice, precum si pentru dreptul de utilizare a programelor informatice, produse si/sau achizitionate, inclusiv in baza contractelor de leasing financiar, si puse in functiune, folosite in scopul desfasurarii activitatii economice, este scutit de impozit.

Activele corporale, cu exceptia activelor utilizate in activitatea de productie si procesare, activele reprezentand retehnologizare, pentru care se aplica scutirea de impozit sunt cele prevazute in subgrupa 2.1, respectiv in clasa 2.2.9 din Catalogul privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe, aprobat prin hotarare a Guvernului. Activele utilizate in activitatea productie, procesare si activele reprezentand retehnologizare sunt cele stabilite prin ordin al ministrului finantelor.

Cand se plateste impozitul pe profit

Societatile sunt obligate sa realizeze declaratia privind impozitul pe profit. Contribuabilii care platesc anual impozitul, trebuie sa-l achite pana la data de 25 martie a anului urmator. Cei care platesc trimestrial, trebuie sa-l achite pana la sfarsitul primelor trei trimestre ale anului.

Plata impozitului pe profit se efectueaza la sediul Trezoreriei Statului din cadrul ANAF din raza localitatii in care este localizata firma.

Impozit pe profit – aspecte fiscale importante

O.U.G. 115/2023 a introdus multe modificari fiscale care sunt valabile de la 1 ianuarie 2024. Iata care sunt unele dintre cele mai importante:

1. Noi cheltuieli deductibile limitat – acestea sunt sumele achitate de contribuabil pentru plasarea copiilor angajatilor in unitati de educatie timpurie, potrivit reglementarilor legale din domeniul educatiei nationale, dar nu mai mult de 1.500 lei/luna pentru fiecare copil.

2. Limitarea la 50% a deductibilitatii cheltuielilor de functionare, intretinere si reparatii aferente unui sediu/sediu social detinut de persoane fizice/contribuabili si puse la dispozitia sau utilizate de catre contribuabili. Acelasi regim se aplica amortizarii acestor sedii sociale. Daca sediul social este utilizat in scop personal de catre actionari/ asociati, cheltuielile respective sunt nedeductibile.

3. Limitarea deductibilitatii cheltuielilor privind acordarea de burse private. Aceste cheltuieli sunt deductibile in limita unei cote de 5% din baza de calcul determinata ca diferenta intre venitul brut si cheltuielile deductibile, altele decat cheltuielile pentru acordarea de burse private si cheltuielile de protocol.

4. Limitarea deductibilitatii ajustarilor pentru deprecierea creantelor neincasate. Conform OUG 115/2023, contribuabilii au dreptul la deducerea ajustarilor pentru deprecierea creantelor in limita unui procent de 50% din valoarea ajustarilor, daca creantele indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:

  • sunt neincasate intr-o perioada ce depaseste 270 de zile de la data scadentei;
  • nu sunt garantate de alta persoana;
  • sunt datorate de o persoana care nu este persoana afiliata contribuabilului

5. Clarificari privind calculul impozitului minim pentru contribuabilii cu cifra de afaceri peste 50.000.000 euro. Aceste clarificari se refera la impozitul minim, impozitul suplimentar pentru institutiile de credit (persoane juridice romane si sucursalele din Romania ale institutiilor de credit - persoane juridice straine) si impozitul suplimentar pentru persoanele juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale.

6. Introducerea termenului de depunere a formularului de redirectionare a cheltuielilor cu sponsorizarea si mecenatul. Declaratia informativa privind beneficiarii bunurilor/serviciilor/sponsorizarilor/mecenatului aferenta anului in care au inregistrat cheltuielile respective se depune pana la termenul de depunere a declaratiei de impozit pe profit.

7. Modificarea calcului limitarii costului excedentar al indatorarii. Este introdus un plafon limitat de 500.000 de euro pentru costurile aferente imprumuturilor de la afiliati.
Se limiteaza utilizarea (deducerea la calculul rezultatului fiscal al anului curent) pierderilor fiscale reportate din anii anteriori. Pentru pierderile raportate in 2024, limita este de 70% din profiturile impozabile realizate, in urmatorii 5 ani consecutivi. 

Impozit pe profit: întrebari frecvente si raspunsuri de la specialisti

Pentru a aplica corect reglementarile în vigoare privind impozitul pe profit, va prezentam in continuare doua spete relevante, cu explicatii oferite de specialistii de la Portalcontabilitate.ro si Portalcodulfiscal.ro.

Trecere de la impozit profit la impozitare ca microintreprindere

Intrebare:

Vrem sa transformam o societate care este cu impozit pe profit in societate cu impozit pe venituri micro. Are un salariat cu 8 ore de vreo doua luni, nu a depasit 250.000 euro venituri, si nu a mai fost micro. Pana la ce data se trimite declaratia 010(700) cu modificare vector fiscal?

Si mai vrem la alta societate sa trecem la declararea lui 112 lunar, nu trimestrial, cum este acum. Ce termen este pentru declaratia 010 (700)?

SOLUTIE FISCAL – CONTABILA aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de​ 11 Ian 2025

Societatea dvs. poate trece la impozitarea ca microintreprindere daca nu a mai fost microintreprindere incepand cu anul 2023.
 
De asemenea, este obligatoriu ca cifra de afaceri pe 2024 sa se situeze sub plafonul a 250.000 euro in anul 2024 (ati mentionat ca e indeplinita conditia).
 
OUG 156/2024 reglementeaza acest aspect al analizarii retroactive a plafonului microintreprinderii care doreste sa aplice acest regim incepand cu 2025:
 
4. La articolul 51, dupa alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (11), cu urmatorul cuprins:
 
"(11) Pentru aplicarea prevederilor alin. (1) lit. b) pct. 2, incepand cu 1 ianuarie 2025, se au in vedere, dupa caz, si activitatile, principale sau secundare, corespunzatoare codurilor CAEN 6210 - Activitati de realizare a softului la comanda (software orientat client), 6290 - Alte activitati de servicii privind tehnologia informatiei, 5611 - Restaurante, 5612 - Activitati ale unitatilor mobile de alimentatie, 5622 - Alte servicii de alimentatie n.c.a."
 
5. La articolul 52, alineatele (1) si (51) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"(1) Daca in cursul unui an fiscal o microintreprindere realizeaza venituri mai mari de 250.000 euro, respectiv 100.000 euro incepand cu 1 ianuarie 2026, aceasta datoreaza impozit pe profit incepand cu trimestrul in care s-a depasit aceasta limita, fara posibilitatea de a mai opta pentru perioada urmatoare sa aplice prevederile prezentului titlu.
. . . . . . . . . .
(51) In cazul microintreprinderii care, in cursul anului, se gaseste in situatia prevazuta la art. 47 alin. (11), suplimentar fata de regulile prevazute la alin. (5), limita fiscala privitoare la plafonul de 250.000 euro, respectiv 100.000 euro incepand cu 1 ianuarie 2026, prevazuta la alin. (1), se verifica luand in calcul veniturile acesteia cumulate cu veniturile intreprinderilor legate."
 
6. La articolul 54, dupa alineatul (2) se introduc doua noi alineate, alin. (3) si (4), cu urmatorul cuprins:
"(3) Pentru anul fiscal 2025/2026, limita veniturilor realizate, reprezentand echivalentul in lei a 250.000 euro, respectiv echivalentul in lei a 100.000 euro incepand cu 1 ianuarie 2026, se verifica pe baza veniturilor realizate de catre persoana juridica romana la data de 31 decembrie 2024, respectiv la data de 31 decembrie 2025. Conditia referitoare la ponderea veniturilor din consultanta si/sau management in veniturile totale, de la data de 31 decembrie 2024, nu se aplica pentru calculul limitei de 250.000 euro.
(4) Incepand cu 1 ianuarie 2025, in aplicarea prevederilor art. 48 alin. (22), se au in vedere, dupa caz, si activitatile corespunzatoare codurilor CAEN 5611 - Restaurante, 5612 - Activitati ale unitatilor mobile de alimentatie, 5622 - Alte servicii de alimentatie n.c.a."
 
Pentru a putea trece la regimul de impozitare pe venitul microintreprinderilor incepand cu 1 ianuarie 2025, trebuie sa indepliniti urmatoarele conditii:
 
1. Numar minim de salariati: Societatea trebuie sa aiba cel putin un salariat cu norma intreaga (sau echivalent), iar acesta trebuie mentinut si in 2025. Din informatiile furnizate, aveti deja un angajat deci indepliniti aceasta conditie.
 
2. Cifra de afaceri sub plafonul de 250.000 euro: Veniturile totale realizate in anul 2024 trebuie sa fie sub echivalentul a 250.000 euro, calculat la cursul BNR din ultima zi a anului 2024.
 
3. Sa nu mai fi aplicat regimul micro in perioada 2023-2024.
 
4. Sa fi depus situatiile financiare anuale in termen prin SPV.
 
Pentru aplicarea regimulul de microintreprindere este necesar sa depuneti D700 pana la final de martie 2025 unde mentionati ca optati pentru aplicarea acestui regim de microintreprindere incepand cu 01.01.2025.
 
Art. 55. - Termenele de declarare a mentiunilor Cod fiscal:
(1) Persoanele juridice care se infiinteaza in cursul unui an fiscal, precum si microintreprinderile care intra sub incidenta prevederilor art. 52 comunica organelor fiscale competente aplicarea/iesirea din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor, potrivit prevederilor Codului de procedura fiscala.
(2) Persoanele juridice romane comunica organelor fiscale competente aplicarea sistemului de impunere pe veniturile microintreprinderilor, pana la data de 31 martie inclusiv a anului pentru care se plateste impozitul pe veniturile microintreprinderilor.
 
Referitor la impozit salarii:
 
Codul fiscal reglementeaza la art. 80 termenul de plata a impozitului pe salarii.
ART. 80 - Termenul de plata a impozitului
(1) Platitorii de salarii si de venituri asimilate salariilor au obligatia de a calcula si de a retine impozitul aferent veniturilor fiecarei luni la data efectuarii platii acestor venituri, precum si de a-l plati la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei pentru care se platesc aceste venituri.
(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), impozitul aferent veniturilor fiecarei luni, calculat si retinut la data efectuarii platii acestor venituri, se plateste, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare trimestrului pentru care se datoreaza, de catre urmatorii platitori de venituri din salarii si venituri asimilate salariilor:
a) asociatii, fundatii sau alte entitati fara scop patrimonial, persoane juridice;
b) persoanele juridice platitoare de impozit pe profit care, in anul anterior, au inregistrat venituri totale de pana la 100.000 euro si au avut un numar mediu de pana la 3 salariati exclusiv;
c) persoanele juridice platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor care, in anul anterior, au avut un numar mediu de pana la 3 salariati exclusiv;
d) persoanele fizice autorizate si intreprinderile individuale, precum si persoanele fizice care exercita profesii liberale si asocierile fara personalitate juridica constituite intre persoane fizice, persoanele fizice care detin capacitatea de a incheia contracte individuale de munca in calitate de angajator, care au, potrivit legii, personal angajat pe baza de contract individual de munca.
(3) Numarul mediu de salariati si veniturile totale se stabilesc potrivit prevederilor art. 147 alin. (6) si (7).
(4) In cazul institutiilor publice, platitori de salarii si de venituri asimilate, sunt aplicabile prevederile alin. (1).
 
Astfel, daca societatea care la sfarsitul anului 2024 a inregistrat venituri totale mai mari de 100.000 euro declara si plateste impozitul pe veniturile din salarii si contributiile sociale lunar.
 
Modificarea vectorului fiscal pentru trecerea D112 de la trimestru la luna se face prin depunerea D700 pana la data de 31 ianuarie 2024.
 
ART. 147 - Depunerea Declaratiei privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate
 
Persoanele fizice si juridice care au calitatea de angajatori sau sunt asimilate acestora, institutiile prevazute la art. 136 lit. d) - f), precum si persoanele fizice care realizeaza in Romania venituri din salarii sau asimilate salariilor de la angajatori din state care nu intra sub incidenta legislatiei europene aplicabile in domeniul securitatii sociale, precum si a acordurilor privind sistemele de securitate sociala la care Romania este parte sunt obligate sa depuna lunar, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei pentru care se platesc veniturile, Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate.
 
Prin exceptie de la prevederile alin. (1), platitorii de venituri din salarii si asimilate salariilor prevazuti la art. 80 alin. (2), in calitate de angajatori sau de persoane asimilate angajatorului, depun trimestrial Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate aferenta fiecarei luni a trimestrului, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare trimestrului.
 
Depunerea trimestriala a declaratiei prevazute la alin. (1) consta in completarea si depunerea a cate unei declaratii pentru fiecare luna din trimestru.
 
(6) Numarul mediu de salariati se calculeaza ca medie aritmetica a numarului de salariati din declaratiile prevazute la alin. (1) depuse pentru fiecare luna din anul anterior.
(7) Pentru persoanele si entitatile prevazute la alin. (4), venitul total se stabileste pe baza informatiilor din situatiile financiare ale anului anterior.
(8) Persoanele si entitatile prevazute la alin. (4) pot opta pentru depunerea Declaratiei privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate in conditiile alin. (1), daca depun declaratia privind optiunea pana la data de 31 ianuarie inclusiv.

Calcul impozit pe profit

Intrebare:

O societate platitoare de impozit pe profit inregistreaza un profit la 30.06.2024 de 120.000 lei (sold cont 121). Cheltuieli nedeductibile: 10.000 lei. Impozit pe profit inregistrat la 31.03.2024: 10.000 lei. Achizitioneaza un laptop in mai 2024, in valoare de 3.000 lei, pentru care poate beneficia de facilitatea pentru profitul reinvestit.

Efectueaza o sponsorizare in mai 2024, in valoare de 3.000 lei. In luna august 2024, se achizitioneaza un alt echipament, in valoare de 5.000 lei, supus facilitatii pentru profitul reinvestit. La 30.09.2024, societatea inregistreaza un sold in contul 121 in suma de 240.000 lei, iar cheltuielile nedeductibile sunt de 10.000 lei.

Cum se calculeaza impozitul pe profit pentru trimestrele II si III din 2024? Care este suma ce trebuie inregistrata la alte rezerve ca urmare a beneficiului facilitatii pentru profitul reinvestit?

SOLUTIE FISCAL – CONTABILA aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de​ 02 Dec 2024

Conform art. 25 alin. (4) lit. i din codul fiscal, cheltuielile cu sponsorizarea trebuie considerate ca fiind nedeductibile la calculul profitului fiscal, urmand ca acestea sa fie deduse la calculul profitului impozabil in functie de valoarea minima dintre:
1. valoarea calculata prin aplicarea a 0,75% la cifra de afaceri; pentru situatiile in care reglementarile contabile aplicabile nu definesc indicatorul cifra de afaceri, aceasta limita se determina potrivit normelor;

2. valoarea reprezentand 20% din impozitul pe profit datorat.

Nu ati precizat valoarea cifrei de afaceri, prin urmare voi raporta calculele doar la valoarea impozotului pe profit.

Conform art. 22 din codul fiscal:
2) Profitul investit potrivit alin. (1) reprezinta soldul contului de profit si pierdere, respectiv profitul contabil brut cumulat de la inceputul anului, obtinut pana in trimestrul sau in anul punerii in functiune a activelor prevazute la alin. (1). Scutirea de impozit pe profit aferenta investitiilor realizate se acorda in limita impozitului pe profit calculat cumulat de la inceputul anului pana in trimestrul punerii in functiune a activelor prevazute la alin. (1), pentru contribuabilii care aplica sistemul trimestrial de declarare si plata a impozitului pe profit,
(2) In aplicarea prevederilor art. 22 alin. (2) din Codul fiscal, profitul contabil brut cumulat de la inceputul anului este profitul contabil la care se adauga cheltuielile cu impozitul pe profit, inregistrat pana in trimestrul punerii in functiune a activelor mentionate la art. 22 alin. (1) din Codul fiscal, fara a lua in considerare sursele proprii sau atrase de finantare ale acestora.

Conform art.22, alin (5) din codul fiscal:
5) Scutirea se calculeaza trimestrial sau anual, dupa caz. Suma profitului pentru care s-a beneficiat de scutirea de impozit pe profit, mai putin partea aferenta rezervei legale, se repartizeaza la sfarsitul exercitiului financiar sau in cursul anului urmator, cu prioritate pentru constituirea rezervelor, pana la concurenta profitului contabil inregistrat la sfarsitul exercitiului financiar. In cazul in care la sfarsitul exercitiului financiar se realizeaza pierdere contabila nu se efectueaza recalcularea impozitului pe profit aferent profitului investit, iar contribuabilul nu repartizeaza la rezerve suma profitului investit.

Avand in vedere prevederile legale de mai sus, in opinia mea, calculul impozitului pe profit va avea in vedere profitul reinvestit si cheltuielile cu sponsorizarile.

Nu ati precizat in speta daca in valoarea cheltuielilor nedeductibile de 10000 lei este inclusa si sponsirizarea de 3000 lei, prin urmare eu consider ca este inclusa.

In cazul in care nu ati inclus-o veti reface calculul adaugand inca 3000 lei la cheltuielile nedeductibile.

30.06.2024

Profit impozabil: 120.000 profit contabil+10.000 ch.nedeductibile+10.000 impopzit pe profit la 31.03.2024
Profit impozabil: 140.000
Deducere profit reinvestit - 3000
Profit impozabil: 137.000
Impozit pe profit: 137000*16%
Impozit pe profit: 21920
Calcul plafon ch.cu sponsorizarea: 21920*20% 4384, rezulta deci ca aceste cheltuieli se incadreaza in plafon
Deducere ch.cu sponsorizarea - 3000
Impozit pe profit declarat la trim 1: 10.000
Impozit pe profit ramas de declarat la 30.06.2024: 8920

30.09.2024

Profit impozabil: 240.000 lei profit contabil+10000 lei cheltuiel nedeductibile+18920 lei cheltuieli impozit pe profit trim 1+2
Profit impozabil: 268920 lei
Profit reinvestit -8000 lei
Profit imozabil: 260.920 lei
Impozit pe profit: 41747 lei
deducere ch.cu sponsorizarea -3000 lei
Impozit profit declarat trim 1+2 -18920 lei
Impozit pe profit ramas de declarat si de plata 19.827 lei

Calcuul impozitului pe profit se realizeaza prin cumulare de la 01.01.2024-30.09.2024 iar la 31.12.2024 sau in 2025 repartizati suma de 8000 lei reprezentand profit reinvestit pe alte rezerve.

129 - 1068 8000 lei

Raluca Margean
Cu o experienta de peste un deceniu in domeniul financiar-bancar si o pasiune egala pentru comunicare dovedita prin zece ani de copywriting specializat, Raluca transforma complexitatea legislatiei fiscale in informatii clare si accesibile pentru cititorii noulcodfiscal.ro. Scopul sau este de a prezenta cele mai recente modificari legislative intr-o forma pe intelesul tuturor, de a oferi detalii esentiale si solutii practice cu privire la obligatiile fiscale, optimizarea impozitelor si conformitatea TVA pentru a aduce un plus de valoare antreprenorilor si contribuabililor.