Articole despre Codul Fiscal
Impozitul Pe Castigurile La Loto: Ce Trebuie Sa StiiObligatii fiscale restante: ce trebuie sa stii daca ai datorii la ANAFRegistrul de Evidenta Fiscala - Model si ExplicatiiCe taxe plateste un pensionar angajat ​Factura Fara Semnatura Si Stampila: Ce Spune Legislatia?Emiterea Facturii Fiscale: Termene, Reguli si ExceptiiActive Circulante: Ce sunt, Clasificare, Studii de CazActive Imobilizate: Ce sunt, Clasificare, Studii de cazObligativitatea emiterii facturii fiscale: ce prevede Codul Fiscal[Model] Factura proforma si reglementari cheieCASS dividende 2024: baza de calcul, studiu de cazFactura proforma: ce este, cand se foloseste, intrebari frecventeRezidenta fiscala in Romania: de ce ai nevoie de ea si cum o obtii?Certificatul de rezidenta fiscala in Romania: ce este si cum se obtine?Venituri asimilate salariilor: ce trebuie sa stie angajatorii si angajatiiVenituri din investitii in 2024: impozit, contributii sociale datorate si declaratii fiscaleProduse accizabile: cadrul legal, nivelul accizelor in 2024Facilitati fiscale in constructii in 2024: conditii de acordareImpozit nerezidenti: reglementari legislativeImpozit pensii 2024: cat este, cum se calculeaza si cine il plateste?Certificat de atestare fiscala: ce este, de ce ai nevoie de el si cum se obtineRedirectionare impozit pe profit: prevederi legale si mod de calculCum se calculeaza deducerea personala: conditii si exempleRedirectionare impozit pe venit 2024: cine, cat si cum se procedeazaInfiintare firma 2024: pasi si acte necesare, monografii contabileCatalogul Mijloacelor Fixe 2024: incadrare active, studii de cazImpozit pe cladiri persoane juridice 2024: mod de calcul, declarare, studii de cazCe taxe plateste o intreprindere individuala in 2024?Impozit pe chirie in 2024: mod de calcul, obligatii fiscale persoane fizice si juridiceAchizitii intracomunitare: regim fiscal, cod de TVA intracomunitar si declararea in e-Transport Radiere firma: procedura, acte necesare, obligatii legaleGhid e-Transport: cine declara, ce obligatii au utilizatorii si intrebari frecvente​E-Factura: Ghid cuprinzator privind utilizarea sistemului national de factura electronicaInactivitate fiscala: ce este, cand apare, consecinte si studii de cazTaxa pentru obtinerea autorizatiei de construire 2024: cat este, cand si unde se platesteTVA nedeductibil: ce inseamna, care este cadrul legal, studii de caz TVA deductibil: ce inseamna, in ce conditii se aplica, spete utileAmortizare accelerata: ce este, cand se foloseste si cum se calculeazaAmortizarea fiscala 2024: ce este, cum se aplica, intrebari frecventeImpozitarea salariului in 2024: ce contributii sociale obligatorii datoreziVenituri impozabile 2024: care sunt acestea, cat este cota de impozitare si studii de cazImpozitul pe dividende in 2024: cat este, cum se calculeaza si cine il platesteAjustare TVA: ce este, care este procedura si studii de cazNorma de venit 2024: ce PFA-uri se incadreaza si ce reguli de impozitare se aplicaExigibilitate TVA: ce inseamna, cum se stabileste, intrebari frecvente si studii de cazImpozitul pe venitul din transferul proprietatilor imobiliare: tot ce trebuie stii Plafon TVA: Ghid pentru firme platitoare de TVAImpozitarea tichetelor de masa 2024: cota de impozitare, model calcul salariuImpozitare jocuri de noroc: Ghid complet privind veniturile din pariuri sportive, loto si alte jocuriRecuperarea pierderii fiscale in 2024: cum functioneaza si cum se calculeaza, cu exemple practiceVenituri neimpozabile: prevederile Codului Fiscal, exempleCheltuieli de protocol in afaceri: importanta, reglementari si practici eficienteObligativitate e-Factura: cine foloseste, cum se emite, intrebari si raspunsuriCotele de TVA in 2024: ce bunuri si servicii au cote reduseTaxarea inversa TVA: ce este, cand se aplica, studii de cazCheltuielile nedeductibile: ce sunt, regim fiscal, exempleDosarul fiscal: ce contine si cum obtii accesul la informatiile din dosarFactura fiscala: ce este, ce trebuie sa contina si model completat​Codul fiscal scutiri taxe si impozite locale: tot ce trebuie sa stiiCod de identificare fiscala: ce este CIF si de ce este necesarCertificat de inregistrare fiscala: ce este, cum il obtii si ce faci daca l-ai pierdutTVA la incasare: ce inseamna, conditii de eligibilitate, studii de cazVenituri din activitati independente: obligatii fiscale 2024 si studii de cazCheltuielile deductibile: reglementari fiscale si sfaturi de la specialisti Impozit la vanzarea imobilului: Ghid practic pentru decizii informateImpozit pe venit: tot ce trebuie sa stiiImpozitul pe profit: mod de calcul, venituri neimpozabile si scutiri de impozitDeducerea personala: tot ce trebuie sa stiiMicrointreprindere: definitie, numar angajati si calcul impozit

Codul Fiscal 2024 actualizat

(1) Pentru determinarea rezultatului fiscal sunt considerate cheltuieli deductibile cheltuielile efectuate in scopul desfasurarii activitatii economice, inclusiv cele reglementate prin acte normative in vigoare, precum si taxele de inscriere, cotizatiile si contributiile datorate catre camerele de comert si industrie, organizatiile patronale si organizatiile sindicale.

(2) Cheltuielile cu salariile si cele asimilate salariilor astfel cum sunt definite potrivit titlului IV sunt cheltuieli deductibile pentru determinarea rezultatului fiscal, cu exceptia celor reglementate la alin. (3) si (4).
(2^1) Cheltuielile suportate de angajator aferente activitatii in regim de telemunca pentru salariatii care desfasoara activitatea in acest regim, potrivit legii, sunt cheltuieli deductibile pentru determinarea rezultatului fiscal.

(la 24-12-2020, Articolul 25 din Capitolul II , Titlul II a fost completat de Punctul 8, Articolul I din LEGEA nr. 296 din 18 decembrie 2020, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1269 din 21 decembrie 2020)

(3) Urmatoarele cheltuieli au deductibilitate limitata:
a) cheltuielile de protocol in limita unei cote de 2% aplicata asupra profitului contabil la care se adauga cheltuielile cu impozitul pe profit si cheltuielile de protocol. In cadrul cheltuielilor de
protocol se includ si cheltuielile inregistrate cu taxa pe valoarea adaugata colectata potrivit prevederilor titlului VII, pentru cadourile oferite de contribuabil, cu valoare mai mare de 100 lei;
b) cheltuielile sociale, in limita unei cote de pana la 5%, aplicata asupra valorii cheltuielilor cu salariile personalului, potrivit Codului muncii. Intra sub incidenta acestei limite urmatoarele:
1. ajutoarele de inmormantare, ajutoarele pentru bolile grave si incurabile, ajutoarele pentru nastere, ajutoarele pentru proteze, ajutoarele pentru pierderi produse in gospodariile
proprii, ajutorarea copiilor din scoli si centre de plasament;
2. cheltuielile pentru functionarea corespunzatoare a unor unitati aflate in administrarea contribuabililor, precum: scoli, muzee, biblioteci, cantine, baze sportive, cluburi, camine de nefamilisti si altele asemenea;

(la 09-11-2020, Punctul 2. din Litera b) , Alineatul (3) , Articolul 25 , Capitolul II , Titlul II a fost modificat de Punctul 1, ARTICOLUL UNIC din LEGEA nr. 239 din 6 noiembrie 2020, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1041 din 06 noiembrie 2020)

Nota

Incepand cu data de 01-01-2024, potrivit pct. 2 al art. LIII din ORDONANTA DE URGENTA nr. 115 din 14 decembrie 2023, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1139 din 15 decembrie
2023, la articolul 25 alineatul (3) litera b), punctul 2 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
2. cheltuielile pentru functionarea corespunzatoare a unor unitati aflate in administrarea contribuabililor, precum: crese, gradinite, scoli, muzee, biblioteci, cantine, baze sportive, cluburi, camine de nefamilisti si altele asemenea;

2^1. Abrogat.
(la 24-12-2020, Punctul 2^1. din Litera b) , Alineatul (3) , Articolul 25 , Capitolul II , Titlul II a fost abrogat de Punctul 9, Articolul I din LEGEA nr. 296 din 18 decembrie 2020, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1269 din 21 decembrie 2020)3. cheltuielile reprezentand: cadouri in bani sau in natura, inclusiv tichete cadou oferite salariatilor si copiilor minori ai acestora, servicii
de sanatate acordate in cazul bolilor profesionale si al accidentelor de munca pana la internarea intr-o unitate sanitara, tichete culturale si tichete de cresa acordate de angajator in conformitate
cu legislatia in vigoare, contravaloarea serviciilor turistice si/sau de tratament, inclusiv transportul, acordate de angajator pentru salariatii proprii si membrii lor de familie, precum si contributia la fondurile de interventie ale asociatiilor profesionale ale minerilor;

(la 20-01-2019, Punctul 3. din Litera b) , Alineatul (3) , Articolul 25 , Capitolul II , Titlul II a fost modificat de Punctul 1^1, Punctul 1, Articolul I din LEGEA nr. 30 din 10 ianuarie 2019,
publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 44 din 17 ianuarie 2019)

Nota

Incepand cu data de 01-01-2024, potrivit pct. 3 al art. LIII din ORDONANTA DE URGENTA nr. 115 din 14 decembrie 2023, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1139 din 15 decembrie
2023, la articolul 25 alineatul (3) litera b), dupa punctul 3 se introduce un nou punct, pct. 3^1, cu urmatorul cuprins:
3^1. sumele achitate de contribuabil pentru plasarea copiilor angajatilor in unitati de educatie timpurie, potrivit reglementarilor legale din domeniul educatiei nationale, dar nu mai mult de
1.500 lei/luna pentru fiecare copil; in sensul prevederilor prezentului punct, conditiile acordarii sumelor pentru plasarea copiilor angajatilor in unitati de educatie timpurie, supuse limitarii fiscale, sunt cele prevazute la art. 76 alin. (4^1) lit. i);

4. alte cheltuieli cu caracter social efectuate in baza contractului colectiv de munca sau a unui regulament intern;
c) cheltuielile reprezentand tichetele de masa si vouchere de vacanta acordate de angajatori, potrivit legii;
d) scazamintele, perisabilitatile, pierderile rezultate din manipulare/depozitare, potrivit legii;
e) pierderile tehnologice care sunt cuprinse in norma de consum proprie necesara pentru fabricarea unui produs sau prestarea unui serviciu;
f) cheltuielile reprezentand cantitatile de energie electrica consumate la nivelul normei proprii de consum tehnologic sau, in lipsa acesteia, la nivelul normei aprobate de catre Autoritatea
Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei, care include si consumul propriu comercial, pentru contribuabilii din domeniul distributiei energiei electrice;
g) cheltuielile cu provizioane/ajustari pentru depreciere si rezerve, in limita prevazuta la art. 26;
h) cheltuielile cu dobanzile si alte costuri echivalente dobanzii din punct de vedere economic, potrivit art. 40^2;

(la 01-01-2018, Litera h) din Alineatul (3) , Articolul 25 , Capitolul II , Titlul II a fost modificata de Punctul 2, Articolul I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 79 din 8 noiembrie 2017,
publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 885 din 10 noiembrie 2017)

i) amortizarea, in limita prevazuta la art. 28;
j) cheltuielile pentru functionarea, intretinerea si repararea locuintelor de serviciu, deductibile in limita corespunzatoare suprafetelor construite prevazute de Legea locuintei nr. 114/1996,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, care se majoreaza din punct de vedere fiscal cu 10%;

Nota

Incepand cu data de 01-01-2024, potrivit pct. 4 al art. LIII din ORDONANTA DE URGENTA nr. 115 din 14 decembrie 2023, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1139 din 15 decembrie
2023, la articolul 25 alineatul (3), litera j) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
j) cheltuielile pentru functionarea, intretinerea si repararea locuintelor de serviciu, deductibile in limita corespunzatoare suprafetelor construite prevazute de Legea locuintei nr. 114/1996,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
k) cheltuielile de functionare, intretinere si reparatii aferente unui sediu aflat in locuinta proprietate personala a unei persoane fizice, folosita si in scop personal, deductibile in limita
corespunzatoare suprafetelor puse la dispozitia societatii in baza contractelor incheiate intre parti, in acest scop;

Nota
Incepand cu data de 01-01-2024, potrivit pct. 4 al art. LIII din ORDONANTA DE URGENTA nr. 115 din 14 decembrie 2023, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1139 din 15 decembrie
2023, la articolul 25 alineatul (3), litera k) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
k) 50% din valoarea cheltuielilor de functionare, intretinere si reparatii aferente unui sediu aflat in locuinta proprietate personala a unei persoane fizice, folosita si in scop personal,
corespunzatoare suprafetelor puse la dispozitia contribuabilului in baza contractelor incheiate intre parti, in acest scop;

Nota

Incepand cu data de 01-01-2024, potrivit pct. 5 al art. LIII din ORDONANTA DE URGENTA nr. 115 din 14 decembrie 2023, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1139 din 15 decembrie
2023, la articolul 25 alineatul (3), dupa litera k) se introduce o noua litera, lit. k^1), cu urmatorul cuprins:

k^1) 50% din valoarea cheltuielilor de functionare, intretinere si reparatii aferente unui sediu social achizitionat de catre contribuabil in cladiri de locuinte sau in cladiri individuale de locuit,
din ansambluri rezidentiale definite potrivit prevederilor legale, care nu este utilizat exclusiv in scopul activitatii economice. In cazul in care sediul social, aflat in patrimoniul contribuabilului,
este utilizat in scop personal de catre actionari sau asociati, cheltuielile respective sunt considerate ca fiind efectuate in favoarea acestora, potrivit prevederilor alin. (4) lit. d), fiind
nedeductibile la calculul rezultatului fiscal;

l) 50% din cheltuielile aferente vehiculelor rutiere motorizate care nu sunt utilizate exclusiv in scopul activitatii economice, cu o masa totala maxima autorizata care sa nu depaseasca 3.500 kg
si care sa nu aiba mai mult de 9 scaune de pasageri, incluzand si scaunul soferului, aflate in proprietatea sau in folosinta contribuabilului. Aceste cheltuieli sunt integral deductibile pentru
situatiile in care vehiculele respective se inscriu in oricare dintre urmatoarele categorii:
1. vehiculele utilizate exclusiv pentru servicii de urgenta, servicii de paza si protectie si servicii de curierat;
2. vehiculele utilizate de agentii de vanzari si de achizitii;
3. vehiculele utilizate pentru transportul de persoane cu plata, inclusiv pentru serviciile de taximetrie;
4. vehiculele utilizate pentru prestarea de servicii cu plata, inclusiv pentru inchirierea catre alte persoane sau pentru instruire de catre scolile de soferi;
5. vehiculele utilizate ca marfuri in scop comercial.

Cheltuielile care intra sub incidenta acestor prevederi nu includ cheltuielile privind amortizarea. In cazul cheltuielilor aferente vehiculelor rutiere motorizate reprezentand diferente de curs valutar inregistrate ca urmare a derularii unui contract de leasing, limita de 50% se aplica asupra diferentei nefavorabile dintre veniturile din diferente de curs valutar/veniturile financiare aferente creantelor si datoriilor cu decontare in functie de cursul unei valute, rezultate din evaluarea sau decontarea acestora si cheltuielile din diferente de curs valutar/cheltuielile financiare aferente;

m) cheltuielile de functionare, intretinere si reparatii, aferente autoturismelor folosite de persoanele cu functii de conducere si de administrare ale persoanei juridice, deductibile limitat
potrivit lit. l) la un singur autoturism aferent fiecarei persoane cu astfel de atributii.

n) Eliminata.

(la 26-03-2018, litera n) din Alineatul (3), Articolul 25 , Capitolul II , Titlul II a fost eliminata ca urmare a abrogarii pct. 1 al art. I din Ordonanta nr. 25 din 30 august 2017, publicata in Monitorul
Oficial nr. 706 din 31 august 2017, de catre pct. 1 al art. I din LEGEA nr. 72 din 22 martie 2018, publicata in Monitorul Oficial nr. 260 din 23 martie 2018).

(4) Urmatoarele cheltuieli nu sunt deductibile:
a) cheltuielile proprii ale contribuabilului cu impozitul pe profit datorat, inclusiv cele reprezentand diferente din anii precedenti sau din anul curent, precum si impozitele pe profit sau
pe venit platite in strainatate. Sunt nedeductibile si cheltuielile cu impozitele neretinute la sursa in numele persoanelor fizice si juridice nerezidente, pentru veniturile realizate din Romania,
precum si cheltuielile cu impozitul pe profit amanat inregistrat in conformitate cu reglementarile contabile aplicabile;
b) dobanzile/majorarile de intarziere, amenzile, confiscarile si penalitatile, datorate catre autoritatile romane/straine, potrivit prevederilor legale, cu exceptia celor aferente contractelor
incheiate cu aceste autoritati;
c) cheltuielile privind bunurile de natura stocurilor sau a mijloacelor fixe amortizabile constatate lipsa din gestiune ori degradate, neimputabile, precum si taxa pe valoarea adaugata aferenta, daca
aceasta este datorata potrivit prevederilor titlului VII. Aceste cheltuieli sunt deductibile in urmatoarele situatii/conditii:
1. bunurile/mijloacele fixe amortizabile distruse ca urmare a unor calamitati naturale sau a altor cauze de forta majora, in conditiile stabilite prin norme;
2. bunurile/mijloacele fixe amortizabile pentru care au fost incheiate contracte de asigurare;
3. bunurile/mijloacele fixe amortizabile degradate calitativ, daca se face dovada distrugerii;
4. alimentele destinate consumului uman, cu data-limita de consum aproape de expirare, altele decat cele aflate in situatiile/conditiile prevazute la pct. 1 si 2, daca transferul acestora este
efectuat potrivit prevederilor legale privind diminuarea risipei alimentare;
5. subprodusele de origine animala, nedestinate consumului uman, altele decat cele aflate in situatiile/conditiile prevazute la pct. 1-3, daca eliminarea acestora este efectuata potrivit prevederilor legale privind diminuarea risipei alimentare;
6. produsele agroalimentare, devenite improprii consumului uman sau animal, daca directionarea/dirijarea vizeaza transformarea acestora in compost/biogaz sau neutralizarea
acestora, potrivit prevederilor legale privind diminuarea risipei alimentare;
7. alte bunuri decat cele aflate in situatiile/conditiile prevazute la pct. 1-6, daca termenul de valabilitate/expirare este depasit, potrivit legii;

(la 01-10-2017, Litera c) din Alineatul (4) , Articolul 25 , Capitolul II , Titlul II a fost modificata de Punctul 1^1, Punctul 2, Articolul I din LEGEA nr. 177 din 18 iulie 2017, publicata in
MONITORUL OFICIAL nr. 584 din 21 iulie 2017)

d) cheltuielile facute in favoarea actionarilor sau asociatilor, altele decat cele generate de plati pentru bunurile livrate sau serviciile prestate contribuabilului, la pretul de piata pentru aceste
bunuri sau servicii;
e) cheltuielile aferente veniturilor neimpozabile. In situatia in care evidenta contabila nu asigura informatia necesara identificarii acestor cheltuieli, la determinarea rezultatului fiscal se iau in
calcul cheltuielile de conducere si administrare, precum si alte cheltuieli comune ale contribuabilului, prin utilizarea unei metode rationale de alocare a acestora sau proportional cu
ponderea veniturilor neimpozabile respective in totalul veniturilor inregistrate de contribuabil. In sensul prezentei litere, functiile de conducere si administrare sunt cele definite prin lege sau prin
reglementari interne ale angajatorului; pentru veniturile prevazute la art. 23 lit. d), e), f), g), l), m) si o) nu se aloca cheltuieli de conducere si administrare/cheltuieli comune aferente.

(la 01-01-2017, Litera e) din Alineatul (4) , Articolul 25 , Capitolul II , Titlul II a fost modificata de Punctul 6, Articolul I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 84 din 16 noiembrie 2016,
publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 977 din 06 decembrie 2016)

f) cheltuielile cu serviciile de management, consultanta, asistenta sau alte servicii, prestate de o persoana situata intr-un stat cu care Romania nu are incheiat un instrument juridic in baza caruia
sa se realizeze schimbul de informatii. Aceste prevederi se aplica numai in situatia in care cheltuielile sunt efectuate ca urmare a unor tranzactii calificate ca fiind artificiale conform art. 11
alin. (3);

f^1) cheltuielile privind tranzactiile efectuate cu o persoana situata intr-un stat care, la data inregistrarii cheltuielilor, este inclus in anexa I din Lista UE a jurisdictiilor necooperante in
scopuri fiscale, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, pentru tranzactiile efectuate incepand cu data de 1 ianuarie 2021, numai in situatia in care cheltuielile sunt efectuate ca
urmare a unor tranzactii care nu au un scop economic;

(la 26-02-2021, Litera f^1) din Alineatul (4) , Articolul 25 , Capitolul II , Titlul II a fost modificata de Punctul 1, Articolul I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 13 din 24 februarie
2021, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 197 din 26 februarie 2021)

g) cheltuielile cu primele de asigurare care nu privesc activele si riscurile asociate activitatii contribuabilului, cu exceptia celor care privesc bunurile reprezentand garantie bancara pentru
creditele utilizate in desfasurarea activitatii pentru care este autorizat contribuabilul sau utilizate in cadrul unor contracte de inchiriere sau de leasing, potrivit clauzelor contractuale; 
h) pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor, pentru partea neacoperita de provizion, potrivit art. 26, precum si cele inregistrate in alte cazuri decat urmatoarele:
1. punerea in aplicare a unui plan de reorganizare confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, in conformitate cu prevederile Legii nr. 85/2014;
2. procedura de faliment a debitorilor a fost inchisa pe baza hotararii judecatoresti;
3. debitorul a decedat si creanta nu poate fi recuperata de la mostenitori;
4. debitorul este dizolvat, in cazul societatii cu raspundere limitata cu asociat unic, sau lichidat, fara succesor;
5. debitorul inregistreaza dificultati financiare majore care ii afecteaza intreg patrimoniul;
6. au fost incheiate contracte de asigurare;
i) cheltuielile de sponsorizare si/sau mecenat, cheltuielile privind bursele private, acordate potrivit legii; contribuabilii care efectueaza sponsorizari si/sau acte de mecenat, potrivit prevederilor Legii nr. 32/1994 privind sponsorizarea, cu modificarile si completarile ulterioare, ale Legii bibliotecilor nr. 334/2002, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si prevederilor art. 25 alin.
(4) lit. c) din Legea educatiei nationale nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cei care acorda burse private, potrivit legii, scad sumele aferente din impozitul pe
profit datorat la nivelul valorii minime dintre urmatoarele:

Nota

Incepand cu data de 01-01-2024, potrivit pct. 6 al art. LIII din ORDONANTA DE URGENTA nr. 115 din 14 decembrie 2023, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1139 din 15 decembrie
2023, la articolul 25 alineatul (4), partea introductiva a literei i) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

i) cheltuielile de sponsorizare si/sau mecenat, acordate potrivit legii; contribuabilii care efectueaza sponsorizari si/sau acte de mecenat, potrivit prevederilor Legii nr. 32/1994 privind sponsorizarea, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale Legii bibliotecilor nr. 334/2002, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, scad sumele aferente din impozitul pe profit datorat la nivelul valorii minime dintre urmatoarele:1. valoarea calculata prin aplicarea a 0,75% la cifra de afaceri; pentru situatiile in care reglementarile contabile aplicabile nu definesc indicatorul cifra de
afaceri, aceasta limita se determina potrivit normelor;
2. valoarea reprezentand 20% din impozitul pe profit datorat. In cazul sponsorizarilor efectuate catre entitati persoane juridice fara scop lucrativ, inclusiv unitati de cult, sumele aferente acestora se scad din impozitul pe profit datorat, in limitele prevazute de prezenta litera, doar daca beneficiarul sponsorizarii este inscris, la data incheierii contractului, in Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale, potrivit alin. (4^1).

(la 03-02-2022, Litera i) din Alineatul (4) , Articolul 25 , Capitolul II , Titlul II a fost modificata de Punctul 1, Articolul II din ORDONANTA nr. 11 din 31 ianuarie 2022, publicata in
MONITORUL OFICIAL nr. 97 din 31 ianuarie 2022)

Nota
Reproducem mai jos prevederile art. LX din ORDONANTA DE URGENTA nr. 115 din 14 decembrie 2023, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1139 din 15 decembrie 2023:
Articolul LX  (1) Prin derogare de la prevederile art. 25 alin. (4) lit. i) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, in cazul operatorilor economici, asa cum sunt definiti de Ordonanta Guvernului nr. 26/2013 privind intarirea disciplinei financiare la nivelul unor operatori economici la care statul sau unitatile administrativ-teritoriale sunt actionari unici
ori majoritari sau detin direct ori indirect o participatie majoritara, aprobata cu completari prin Legea nr. 47/2014, cu modificarile si completarile ulterioare, cheltuielile de sponsorizare si/sau
mecenat sunt cheltuieli nedeductibile pentru determinarea rezultatului fiscal, iar sumele respective se scad din impozitul pe profit datorat la nivelul valorii minime dintre urmatoarele:
a) valoarea calculata prin aplicarea a 0,15% la cifra de afaceri; pentru situatiile in care reglementarile contabile aplicabile nu definesc indicatorul cifra de afaceri, aceasta limita se determina potrivit normelor;
b) valoarea reprezentand 20% din impozitul pe profit datorat.
(2) In cazul sponsorizarilor efectuate catre entitati persoane juridice fara scop lucrativ, inclusiv unitati de cult, sumele aferente acestora se scad din impozitul pe profit datorat, in limitele
prevazute de prezenta litera, doar daca beneficiarul sponsorizarii este inscris, la data incheierii contractului, in Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale,
potrivit art. 25 alin. (4^1) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
i^1) cheltuielile privind functionarea unitatilor de educatie timpurie aflate in administrarea contribuabilului sau sumele achitate de contribuabil pentru plasarea copiilor angajatilor in unitati
de educatie timpurie aflate in unitati care ofera servicii de educatie timpurie, conform legislatiei in vigoare;

(la 09-11-2020, Alineatul (4) din Articolul 25 , Capitolul II , Titlul II a fost completat de Punctul 3, ARTICOLUL UNIC din LEGEA nr. 239 din 6 noiembrie 2020, publicata in MONITORUL
OFICIAL nr. 1041 din 06 noiembrie 2020)

Nota

Incepand cu data de 01-01-2024, potrivit pct. 7 al art. LIII din ORDONANTA DE URGENTA nr. 115 din 14 decembrie 2023, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1139 din 15 decembrie
2023, la articolul 25, alineatul (4), litera i^1) se abroga.
i^2) contribuabilii care efectueaza cheltuieli cu educatia timpurie scad din impozitul pe profit datorat cheltuielile cu educatia timpurie conform lit. i^1), dar nu mai mult de 1.500 lei/luna
pentru fiecare copil. In cazul in care suma depaseste impozitul pe profit datorat, diferenta va fi scazuta, in ordine, din impozitul pe salarii retinut de contribuabil pentru angajati, din taxa pe
valoarea adaugata datorata sau din accizele datorate;

(la 09-11-2020, Alineatul (4) din Articolul 25 , Capitolul II , Titlul II a fost completat de Punctul 3, ARTICOLUL UNIC din LEGEA nr. 239 din 6 noiembrie 2020, publicata in MONITORUL
OFICIAL nr. 1041 din 06 noiembrie 2020)

Nota
Incepand cu data de 01-01-2024, potrivit pct. 7 al art. LIII din ORDONANTA DE URGENTA nr. 115 din 14 decembrie 2023, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1139 din 15 decembrie
2023, la articolul 25, alineatul (4), litera i^2) se abroga.

j) cheltuielile inregistrate in evidenta contabila, care au la baza un document emis de un contribuabil declarat inactiv conform prevederilor Codului de procedura fiscala, cu exceptia
celor reprezentand achizitii de bunuri efectuate in cadrul procedurii de executare silita si/sau a achizitiilor de bunuri/servicii de la persoane impozabile aflate in procedura falimentului potrivit
Legii nr. 85/2014;
k) cheltuielile cu taxele, contributiile si cotizatiile catre organizatiile neguvernamentale sau asociatiile profesionale care au legatura cu activitatea desfasurata de contribuabili si care
depasesc echivalentul in lei a 4. 000 euro anual, altele decat cele prevazute de lege si la alin. (1);
l) cheltuielile din reevaluarea imobilizarilor necorporale/mijloacelor fixe, in cazul in care, ca urmare a efectuarii unei reevaluari efectuate potrivit reglementarilor contabile aplicabile, se
inregistreaza o descrestere a valorii acestora;
m) cheltuielile reprezentand modificarea valorii juste a investitiilor imobiliare, in cazul in care, ca urmare a evaluarii ulterioare utilizand modelul bazat pe valoarea justa de catre contribuabilii
care aplica reglementarile contabile conforme cu Standardele internationale de raportare financiara, se inregistreaza o descrestere a valorii acestora;
n) cheltuielile reprezentand deprecierea/amortizarea mijloacelor fixe, inregistrate de catre contribuabilii care aplica reglementarile contabile conforme cu Standardele internationale de
raportare financiara, la momentul transferului din categoria activelor imobilizate detinute in vederea vanzarii in categoria activelor imobilizate detinute pentru activitatea proprie;
o) cheltuielile din evaluarea activelor biologice in cazul in care, ca urmare a efectuarii unei evaluari utilizand modelul bazat pe valoarea justa de catre contribuabilii care aplica
reglementarile contabile conforme cu Standardele internationale de raportare financiara, se inregistreaza o descrestere a valorii acestora;
p) cheltuielile cu dobanzile, stabilite in conformitate cu reglementarile contabile conforme cu Standardele internationale de raportare financiara, in cazul in care mijloacele fixe/imobilizarile
necorporale/stocurile sunt achizitionate in baza unor contracte cu plata amanata, pentru contribuabilii care nu aplica prevederile art. 40^2 ;

(la 01-01-2018, Litera p) din Alineatul (4) , Articolul 25 , Capitolul II , Titlul II a fost modificata de Punctul 3, Articolul I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 79 din 8 noiembrie 2017,
publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 885 din 10 noiembrie 2017)

q) cheltuielile cu beneficiile acordate salariatilor in instrumente de capitaluri cu decontare in actiuni. Acestea reprezinta elemente similare cheltuielilor la momentul acordarii efective a
beneficiilor;

(la 24-12-2020, Litera q) din Alineatul (4) , Articolul 25 , Capitolul II , Titlul II a fost modificata de Punctul 11, Articolul I din LEGEA nr. 296 din 18 decembrie 2020, publicata in
MONITORUL OFICIAL nr. 1269 din 21 decembrie 2020)

r) cheltuielile cu beneficiile acordate salariatilor in instrumente de capitaluri cu decontare in numerar la momentul acordarii efective a beneficiilor, daca acestea nu sunt impozitate
conform titlului IV;
s) cheltuielile inregistrate in evidenta contabila, indiferent de natura lor, dovedite ulterior ca fiind legate de fapte de coruptie, potrivit legii;
s) cheltuielile din evaluarea/reevaluarea titlurilor de participare, daca la data evaluarii/reevaluarii sunt indeplinite conditiile prevazute la art. 23 lit. i);
t) cheltuielile reprezentand costul de achizitie al aparatelor de marcat electronice fiscale, astfel cum sunt definite la art. 3 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind
obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, la data punerii in functiune, potrivit legii;
contribuabilii care achizitioneaza aparate de marcat electronice fiscale scad costul lor de achizitie din impozitul pe profit datorat pentru trimestrul in care au fost puse in functiune, in
cazul in care acestia datoreaza impozit pe profit trimestrial, sau din impozitul pe profit anual, in cazul contribuabililor care aplica sistemul anual de declarare si plata a impozitului pe profit.
Sumele care nu sunt scazute din impozitul pe profit potrivit prevederilor prezentei litere se reporteaza in urmatorii 7 ani consecutivi. Recuperarea acestor sume se va efectua in ordinea
inregistrarii acestora, in aceleasi conditii, la fiecare termen de plata a impozitului pe profit.

(la 27-07-2020, Alineatul (4) din Articolul 25 , Capitolul II , Titlul II a fost completat de Punctul 1, Articolul I din LEGEA nr. 153 din 24 iulie 2020, publicata in MONITORUL OFICIAL nr.
659 din 24 iulie 2020)

Nota
Incepand cu data de 01-01-2024, potrivit pct. 7 al art. LIII din ORDONANTA DE URGENTA nr. 115 din 14 decembrie 2023, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1139 din 15 decembrie
2023, la articolul 25, alineatul (4), litera t) se abroga.
t) cheltuielile privind bunurile, mijloacele financiare si serviciile acordate Fondului Natiunilor Unite Pentru Copii - UNICEF, precum si altor organizatii internationale care isi desfasoara
activitatea potrivit prevederilor unor acorduri speciale la care Romania este parte; contribuabilii care efectueaza aceste cheltuieli le insumeaza cu cele prevazute la lit. i) si scad
valoarea astfel rezultata din impozitul pe profit datorat, in limita prevazuta la lit. i). In situatia in care valoarea stabilita, potrivit art. 25 alin. (4) lit. i) si prezentei litere, diminuata cu sumele
reportate, potrivit legii, nu a fost utilizata integral, contribuabilii pot dispune redirectionarea impozitului pe profit in limita valorii astfel calculate si catre Fondul Natiunilor Unite Pentru
Copii - UNICEF si catre alte organizatii internationale care isi desfasoara activitatea potrivit prevederilor unor acorduri speciale la care Romania este parte, in termen de maximum 6 luni de
la data depunerii declaratiei anuale de impozit pe profit, prin depunerea unui/unor formular/formulare de redirectionare. In acest caz, redirectionarea impozitului pe profit se
efectueaza, potrivit art. 42 alin. (4), fara a exista obligatia inscrierii entitatii beneficiare respective in Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale.

(la 11-03-2022, Alineatul (4) din Articolul 25 , Capitolul II , Titlul II a fost completat de Punctul 1, Articolul XV din ORDONANTA DE URGENTA nr. 20 din 7 martie 2022, publicata in
MONITORUL OFICIAL nr. 231 din 08 martie 2022)

Nota

Incepand cu data de 01-01-2024, potrivit pct. 8 al art. LIII din ORDONANTA DE URGENTA nr. 115 din 14 decembrie 2023, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1139 din 15 decembrie
2023, la articolul 25 alineatul (4), litera t) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
t) cheltuielile privind bunurile, mijloacele financiare si serviciile acordate Fondului Natiunilor Unite Pentru Copii - UNICEF, precum si altor organizatii internationale care isi desfasoara
activitatea potrivit prevederilor unor acorduri speciale la care Romania este parte; contribuabilii care efectueaza aceste cheltuieli le insumeaza cu cele prevazute la lit. i) si scad
valoarea astfel rezultata din impozitul pe profit datorat, in limita prevazuta la lit. i). In situatia in care valoarea stabilita, potrivit art. 25 alin. (4) lit. i) si prezentei litere, diminuata cu sumele
reportate, potrivit legii, nu a fost utilizata integral, contribuabilii pot dispune redirectionarea impozitului pe profit in limita valorii astfel calculate si catre Fondul Natiunilor Unite Pentru
Copii - UNICEF si catre alte organizatii internationale care isi desfasoara activitatea potrivit prevederilor unor acorduri speciale la care Romania este parte, pana la termenele de depunere a
declaratiei anuale de impozit pe profit, prin depunerea unui/unor formular/formulare de redirectionare. In acest caz, redirectionarea impozitului pe profit se efectueaza, potrivit art. 42
alin. (4), fara a exista obligatia inscrierii entitatii beneficiare respective in Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale.

(4^1) Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale se organizeaza de A.N.A.F., astfel cum se stabileste prin ordin al presedintelui A.N.A.F. Registrul este public si
se afiseaza pe site-ul A.N.A.F. Inscrierea in Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale se realizeaza pe baza solicitarii entitatii, daca sunt indeplinite cumulativ,
la data depunerii cererii, urmatoarele conditii:
a) desfasoara activitate in domeniul pentru care a fost constituita, pe baza declaratiei pe propria raspundere;
b) si-a indeplinit toate obligatiile fiscale declarative prevazute de lege;
c) nu are obligatii fiscale restante la bugetul general consolidat, mai vechi de 90 de zile;
d) a depus situatiile financiare anuale, prevazute de lege;
e) nu a fost declarata inactiva, potrivit art. 92 din Codul de procedura fiscala.
Unitatile locale de cult prevazute la art. 13 alin. (2) lit. l) nu au obligatia indeplinirii conditiei prevazute la lit. b), in ceea ce priveste declaratia anuala de impozit pe profit.

(la 04-04-2020, Alineatul (4^1) din Articolul 25 , Capitolul II , Titlul II a fost modificat de Punctul 3, Articolul II din LEGEA nr. 32 din 31 martie 2020, publicata in MONITORUL
OFICIAL nr. 271 din 01 aprilie 2020)

Nota

Reproducem mai jos prevederile art. LX din ORDONANTA DE URGENTA nr. 115 din 14 decembrie 2023, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1139 din 15 decembrie 2023:
Articolul LX (1) Prin derogare de la prevederile art. 25 alin. (4) lit. i) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, in cazul operatorilor economici, asa cum sunt definiti de Ordonanta Guvernului nr. 26/2013 privind intarirea disciplinei financiare la nivelul unor operatori economici la care statul sau unitatile administrativ-teritoriale sunt actionari unici
ori majoritari sau detin direct ori indirect o participatie majoritara, aprobata cu completari prin Legea nr. 47/2014, cu modificarile si completarile ulterioare, cheltuielile de sponsorizare si/sau
mecenat sunt cheltuieli nedeductibile pentru determinarea rezultatului fiscal, iar sumele respective se scad din impozitul pe profit datorat la nivelul valorii minime dintre urmatoarele:

a) valoarea calculata prin aplicarea a 0,15% la cifra de afaceri; pentru situatiile in care reglementarile contabile aplicabile nu definesc indicatorul cifra de afaceri, aceasta limita se determina potrivit normelor;
b) valoarea reprezentand 20% din impozitul pe profit datorat.

(2) In cazul sponsorizarilor efectuate catre entitati persoane juridice fara scop lucrativ, inclusiv unitati de cult, sumele aferente acestora se scad din impozitul pe profit datorat, in limitele
prevazute de prezenta litera, doar daca beneficiarul sponsorizarii este inscris, la data incheierii contractului, in Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale,
potrivit art. 25 alin. (4^1) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.

(5) Regia Autonoma "Administratia Patrimoniului Protocolului de Stat" deduce la calculul rezultatului fiscal cheltuielile curente si de capital pentru conservarea, protectia, intretinerea,
repararea, functionarea, instruirea personalului specializat, consolidarea, precum si alte cheltuieli aferente bazei materiale de reprezentare si protocol pe care o are in administrare.

(6) Compania Nationala "Imprimeria Nationala" - S. A. deduce la calculul rezultatului fiscal:
a) cheltuielile aferente producerii si emiterii permiselor de sedere temporara/permanenta pentru cetatenii straini, in conditiile reglementarilor legale;
b) cheltuielile aferente producerii si eliberarii cartii electronice de identitate, a cartii de identitate, a cartii de alegator aferente si a cartii de identitate provizorii, in conditiile prevazute la art. 10
alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 69/2002 privind unele masuri pentru operationalizarea sistemului informatic de emitere si punere in circulatie a documentelor electronice de identitate
si rezidenta, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
c) abrogata.

(la 28-07-2022, Litera c) a alineatului (6) din Articolul 25 , Capitolul II , Titlul II a fost abrogata de Articolul IV din LEGEA nr. 247 din 20 iulie 2022, publicata in MONITORUL OFICIAL nr.
746 din 25 iulie 2022)

(7) Sunt cheltuieli deductibile pentru determinarea rezultatului fiscal cheltuielile efectuate de operatorii economici cu evaluarea/reevaluarea activelor fixe corporale care apartin domeniului public al statului sau al unitatilor administrativ-teritoriale, primite in administrare/concesiune, dupa caz, cheltuieli efectuate la solicitarea conducatorului institutiei titulare a dreptului de proprietate.

(8) Sunt cheltuieli deductibile pentru determinarea rezultatului fiscal cheltuielile efectuate de operatorii economici cu inscrierea in cartile funciare sau cartile de publicitate imobiliara, dupa
caz, a dreptului de proprietate a statului sau a unitatilor administrativ-teritoriale asupra bunurilor publice primite in administrare/concesiune, dupa caz, cheltuieli efectuate la solicitarea
conducatorului institutiei titulare a dreptului de proprietate.
(9) Sunt cheltuieli deductibile pentru determinarea rezultatului fiscal cheltuielile efectuate pentru organizarea si desfasurarea invatamantului profesional si tehnic, invatamantului dual
preuniversitar si universitar, potrivit reglementarilor legale din domeniul educatiei nationale.

(la 09-11-2020, Alineatul (9) din Articolul 25 , Capitolul II , Titlul II a fost modificat de Punctul 4, ARTICOLUL UNIC din LEGEA nr. 239 din 6 noiembrie 2020, publicata in MONITORUL
OFICIAL nr. 1041 din 06 noiembrie 2020)

(10) In cazul creantelor cesionate, pierderea neta reprezentand diferenta dintre pretul de cesiune si valoarea creantei cesionate este deductibila in limita unui plafon de 30% din valoarea acestei
pierderi. In cazul in care cesionarul cedeaza creanta, pierderea neta se determina ca diferenta intre pretul de cesiune si costul de achizitie al creantei. In cazul institutiilor de credit, in situatia
in care creantele cesionate sunt acoperite partial sau integral cu ajustari pentru pierderi asteptate, precum si in situatia in care creantele sunt scoase din evidenta in conturi in afara bilantului si
apoi sunt cesionate, 70% din diferenta dintre valoarea creantei instrainate si pretul de cesiune reprezinta elemente similare veniturilor.

(la 26-03-2018, Articolul 25 din Capitolul II , Titlul II a fost completat de Punctul 2, Articolul I din LEGEA nr. 72 din 22 martie 2018, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 260 din 23
martie 2018)

(11) Prevederile alin. (10) nu se aplica in cazul cesiunilor de titluri de stat, obligatiuni si alte instrumente de datorie care confera detinatorului un drept contractual de a incasa numerar,
cheltuielile inregistrate din aceste cesiuni fiind deductibile la calculul rezultatului fiscal.

(la 14-05-2020, Articolul 25 din Capitolul II , Titlul II a fost completat de Articolul 33, Punctul VII. din ORDONANTA DE URGENTA nr. 70 din 14 mai 2020, publicata in MONITORUL
OFICIAL nr. 394 din 14 mai 2020)

(12) In situatia in care un beneficiar al unei sponsorizari/ burse private/mecenat restituie suma respectiva contribuabilului, potrivit legii, intr-un an fiscal diferit de cel in care a fost acordata
sponsorizarea/bursa privata/mecenatul, suma dedusa pentru acea sponsorizare/bursa privata sau mecenat din impozitul pe profit, in perioade fiscale precedente, in limita prevazuta de lege, se
adauga ca diferenta de plata la impozitul pe profit datorat in trimestrul/anul restituirii sponsorizarii/bursei private/mecenatului. Pentru situatiile in care restituirile de sponsorizari/burse
private/mecenat se efectueaza in acelasi an fiscal, contribuabilul regularizeaza in trimestrul/anul restituirii sponsorizarii/bursei private/mecenatului sumele deduse din impozitul pe profit, in
trimestrele precedente, in limita prevazuta de lege.

(la 24-12-2020, Articolul 25 din Capitolul II , Titlul II a fost completat de Punctul 12, Articolul I din LEGEA nr. 296 din 18 decembrie 2020, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1269 din
21 decembrie 2020)

Nota

Incepand cu data de 01-01-2024, potrivit pct. 9 al art. LIII din ORDONANTA DE URGENTA nr. 115 din 14 decembrie 2023, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1139 din 15 decembrie
2023, la articolul 25, dupa alineatul (12) se introduce un nou alineat, alin. (12^1), cu urmatorul cuprins:
(12^1) In aplicarea prevederilor alin. (4) lit. e), pentru determinarea ponderii veniturilor neimpozabile in totalul veniturilor, contribuabilii care aplica reglementarile contabile conforme
cu Standardele internationale de raportare financiara si care inregistreaza evaluarea titlurilor de participare la valoare justa prin alte elemente ale rezultatului global, ca urmare a aplicarii
optiunii irevocabile de a recunoaste astfel titlurile de participare, iau in calcul si sumele reprezentand diferente din evaluare/reevaluare care se regasesc in creditul conturilor de rezerve
ca urmare a vanzarii/cesionarii titlurilor de participare.
(13) Cheltuielile reprezentand amortizarea aparatelor de marcat electronice fiscale, care se scad din impozitul pe profit potrivit alin. (4) lit. t), sunt cheltuieli nedeductibile la calculul rezultatului
fiscal.

(la 24-12-2020, Articolul 25 din Capitolul II , Titlul II a fost completat de Punctul 12, Articolul I din LEGEA nr. 296 din 18 decembrie 2020, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1269 din
21 decembrie 2020)

Nota

Incepand cu data de 01-01-2024, potrivit pct. 10 al art. LIII din ORDONANTA DE URGENTA nr. 115 din 14 decembrie 2023, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1139 din 15 decembrie
2023, la articolul 25, alineatul (13) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

(13) Pentru determinarea rezultatului fiscal, contribuabilii care efectueaza cheltuieli privind bursele private, potrivit Legii nr. 376/2004 privind bursele private, cu modificarile ulterioare,
insumeaza aceste cheltuieli in limita a 1.500 lei/fiecare bursa acordata, cu cele prevazute la art. 25 alin. (3) lit. b), iar suma rezultata se deduce in limita prevazuta la art. 25 alin. (3) lit. b).

CAP. II - Calculul rezultatului fiscal (art. 19 - art. 35 )