Un proiect editorial marca Rentrop&Straton Informatii Specializate de top


Articole despre Codul Fiscal
Avantaje In Natura Pentru Salariati: Ce Trebuie Sa Stie Angajatorii​Impozitarea Veniturilor Din Dobanzi Conform Codului Fiscal Ce Inseamna Audit Intern Si Cand Este Obligatoriu?​[Q&A] Contractul De Mandat: Explicatiile Specialistilor Privind Tratamentul Fiscal Diurna externa 2025: cat este pe zi, in ce conditii se acorda si cum se calculeaza diurna neimpozabilaCesiune parti sociale: Model Contract, Obligatii fiscale si Tratament Contabil TVA Locuinte 2025: Cota Aplicabila, Intrebari Frecvente Si Studii De Caz​Profitul reinvestit: reglementari fiscale, tratament contabil si studii de cazCum se face corect creditarea unei societati – reguli fiscale si contabile [Q&A] Suspendare activitate firma: Raspunsuri [DE LA EXPERTI] la cele mai frecvente intrebariTaxe Contract De Munca cu 2, 4 sau 6 ore: Mod De Calcul Contributii, Aspecte Legale Formularul F7000 ANAF - Model si instructiuni de completare (Ordin 1996-2023)Formularul F3000 ANAF - Model si instructiuni de completare (Ordin nr. 1711-2022)TVA Prestari Servicii Intracomunitare: Obligatii Fiscale Si Reglementari Legislative Cod de TVA anulat: implicatii fiscale si contabile​Modificarea cotei de TVA: Ce Se Intampla Cu Contractele Semnate Anterior Datei De 1 august?Lista Bunurilor Cu Risc Fiscal Ridicat, Obligatii e-Transport, Intrebari FrecventeSalariul Minim European: Cat Este si Unde Se Situeaza RomaniaRegistru de Casa: Cine Este Obligat Sa-l CompletezeRegistru Unic de Control: Ce Este, Cum Il Obtii Si Ce Risti Daca Nu-l AiTaxa de Mediu: Cat Este, Mod Declarare Si Plata ​Dobanda remuneratorie si penalizatoare: Ce inseamna, Cum se calculeazaDeclaratia 700: Obligativitate, Termen de Depunere, CompletareImpozitul Pe Constructii Speciale: Cine Plateste, Cat Si Pana Cand​Factura de Avans: Cand Se Emite, Cota TVA Aplicabila Si Monografie Contabila​Cumul Pensie Cu Salariu: Obligatiile fiscale Ale Pensionarului SalariatDeclaratia 100: Obligatii, Termen De DepunereLista conventiilor de evitarea dublei impuneri incheiate de Romania cu alte state ​Impozitul Pe Dividendele Nerezidentilor: Reglementari CheieDeclaratie Beneficiar Real: Obligatii, Termen Depunere, Intrebari FrecventeDeclaratie Unica Rectificativa In 2025: Cand, Cum Si De Cate Ori Poate Fi Corectata D212Depunerea Declaratiei Unice: Principalele Modificari Incepand Cu 2025Control ANAF: Ce Verifica Inspectorii Fiscali Si Greseli De EvitatRepartizarea Dividendelor Din Anii Precedenti – Ce Trebuie Sa StiiCodul TVA Intracomunitar: Obtinere, Declaratii Fiscale Obligatorii Si Studii De Caz UtileCheltuieli Deductibile Limitat: Reguli Fiscale Esentiale pentru FirmeCash Flow: metoda directa vs metoda indirectaRedevente: Tipuri, Impozit si Monografie Contabila​Decontul Precompletat RO e-TVA: Ce este, Obligatii [VIDEO][VIDEO] Codul UIT e-Transport: Conditii, Reglementari CheieImpozitul Suplimentar Pe Cifra De Afaceri ICAS in 2025 [Mod de Calcul]​[Mod de calcul] Impozitul minim pe cifra de afaceri in 2025Detinerea indirecta: clarificari pentru microintreprinderi [VIDEO]Ce Declaratii Depune O MicrointreprindereCalcul Rezultat Fiscal: Exemple Si Reglementari Cheie[Q&A] Impozit Pe Dobanda: Cat Este Si Cum Se PlatesteImpozitare Bonuri Cadou Acordate Salariatilor: Reglementari Cheie si Intrebari FrecventeDubla Impunere: Reglementari cheie pentru evitarea dublei impozitariRentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!Esalonarea La Plata: Ce Inseamna, Legislatie, Studii De CazRefacturarea cheltuielilor: Reguli fiscale si contabile esentialeAccizele: ce sunt si cum se aplicaAutofactura: ce este, cand se foloseste, studii de caz utileCand se plateste impozitul pe venit in RomaniaCine NU plateste impozitul pe venit in Romania​Declaratia 406: Noile Obligatii SAF-T de la 1 ianuarie 2025Esalonare datorii ANAF: procedura, conditii de aplicare, [MODEL] cerereImpozitul Pe Castigurile La Loto: Ce Trebuie Sa StiiObligatii fiscale restante: ce trebuie sa stii daca ai datorii la ANAFRegistrul de Evidenta Fiscala - Model si ExplicatiiCe taxe plateste un pensionar angajat ​Factura Fara Semnatura Si Stampila: Ce Spune Legislatia?Emiterea Facturii Fiscale: Termene, Reguli si ExceptiiActive Circulante: Ce sunt, Clasificare, Studii de CazActive Imobilizate: Ce sunt, Clasificare, Studii de cazObligativitatea emiterii facturii fiscale: ce prevede Codul Fiscal[Model] Factura proforma si reglementari cheieCASS dividende 2025: baza de calcul, studii de cazFactura proforma: ce este, cand se foloseste, intrebari frecventeRezidenta Fiscala In Romania Si Strainatate: Ce Presupune Si Cum O ObtiiCertificatul de rezidenta fiscala in Romania: ce este si cum se obtine?Venituri asimilate salariilor: ce trebuie sa stie angajatorii si angajatiiVenituri din investitii in 2025: impozit, contributii sociale datorate si declaratii fiscaleProduse accizabile: cadrul legal, nivelul accizelor in 2025Facilitati fiscale in constructii in 2025: conditii de acordareImpozit Pe Veniturile Nerezidentilor: Reglementari LegislativeImpozit pensii 2025: cat este, cum se calculeaza si cine il plateste?Certificat de atestare fiscala: ce este, de ce ai nevoie de el si cum se obtineRedirectionare impozit pe profit: prevederi legale si mod de calculCum se calculeaza deducerea personala in 2025: conditii si exempleRedirectionare impozit pe venit 2025: cine, cat si cum se procedeazaInfiintare firma 2025: pasi si acte necesare, monografii contabileCatalogul Mijloacelor Fixe 2025: incadrare active, studii de cazImpozit pe cladiri persoane juridice 2025: mod de calcul, declarare, studii de cazCe taxe plateste o intreprindere individuala in 2025?Impozit pe chirie in 2025: mod de calcul, obligatii fiscale persoane fizice si juridiceAchizitii intracomunitare: regim fiscal, cod de TVA intracomunitar si declararea in e-Transport Radiere firma: procedura, acte necesare, obligatii legaleGhid e-Transport: cine declara, ce obligatii au utilizatorii si intrebari frecvente​E-Factura: Ghid cuprinzator privind utilizarea sistemului national de factura electronicaInactivitate fiscala: ce este, cand apare, consecinte si studii de cazTaxa pentru obtinerea autorizatiei de construire 2025: cat este, cand si unde se platesteTVA nedeductibil: ce inseamna, care este cadrul legal, studii de caz TVA deductibil: ce inseamna, in ce conditii se aplica, spete utileAmortizare accelerata: ce este, cand se foloseste si cum se calculeazaAmortizarea fiscala 2025: ce este, cum se aplica, intrebari frecventeImpozitarea salariului in 2025: ce contributii sociale obligatorii datoreziVenituri impozabile 2025: care sunt acestea, cat este cota de impozitare si studii de cazImpozitul pe dividende in 2025: cat este, cum se calculeaza si cine il platesteAjustare TVA: ce este, care este procedura si studii de cazNorma de venit 2025: ce PFA-uri se incadreaza si ce reguli de impozitare se aplicaExigibilitate TVA: ce inseamna, cum se stabileste, intrebari frecvente si studii de cazImpozitul pe venitul din transferul proprietatilor imobiliare: tot ce trebuie stii Plafon TVA: Ghid pentru firme platitoare de TVAImpozitarea tichetelor de masa 2025: cota de impozitare, model calcul salariuImpozitare jocuri de noroc: Ghid complet privind veniturile din pariuri sportive, loto si alte jocuriRecuperarea pierderii fiscale: cum functioneaza si cum se calculeaza, cu exemple practiceVenituri neimpozabile: prevederile Codului Fiscal, exempleCheltuieli de Protocol in Afaceri: Importanta, Reglementari si Practici EficienteObligativitate e-Factura: cine foloseste, cum se emite, intrebari si raspunsuriCotele de TVA in 2025: ce bunuri si servicii au cote reduseTaxarea inversa TVA: Ce Este, Cand Se Aplica, Studii De CazCheltuielile nedeductibile: ce sunt, regim fiscal, exempleDosarul fiscal: ce contine si cum obtii accesul la informatiile din dosarFactura fiscala: ce este, ce trebuie sa contina si model completat​Codul fiscal scutiri taxe si impozite locale: tot ce trebuie sa stiiCod de identificare fiscala: ce este CIF si de ce este necesarCertificat de inregistrare fiscala: ce este, cum il obtii si ce faci daca l-ai pierdutTVA la incasare: ce inseamna, conditii de eligibilitate, studii de cazVenituri din activitati independente: obligatii fiscale 2025 si studii de cazCheltuielile Deductibile: Reglementari Fiscale Si Sfaturi De La Specialisti Impozit la vanzarea imobilului: Ghid practic pentru decizii informateImpozit pe venit: TOT ce trebuie sa stiiImpozitul pe profit: mod de calcul, reglementari cheie si studii de caz Deducerea personala in 2025: tot ce trebuie sa stiiMicrointreprindere: Definitie, Conditii de Incadrare Si Calcul Impozit pe Venit

Codul Fiscal 2025 actualizat

(1) O persoana impozabila stabilita in Romania conform art. 266 alin. (2) lit. a) poate aplica regimul special de scutire pentru intreprinderile mici in alte state membre daca indeplineste urmatoarele conditii: a) cifra de afaceri anuala la nivelul Uniunii Europene a respectivei persoane impozabile nu depaseste 100.000 euro in anul in care solicita acordarea scutirii si in anul calendaristic precedent; b) valoarea livrarilor de bunuri si a prestarilor de servicii efectuate in statul membru in care persoana impozabila intentioneaza sa aplice scutirea nu depaseste plafonul de scutire aplicabil persoanelor impozabile care aplica regimul special de scutire pentru intreprinderi mici, stabilite in acel stat membru.

(2) Cifra de afaceri anuala la nivelul Uniunii Europene inseamna valoarea totala anuala a livrarilor de bunuri si a prestarilor de servicii, exclusiv TVA, efectuate de o persoana impozabila pe teritoriul Uniunii Europene in decursul unui an calendaristic.

(3) Persoana impozabila prevazuta la alin. (1) care intentioneaza sa aplice regimul special de scutire in unul sau mai multe state membre are obligatia sa depuna la organele fiscale competente o notificare prealabila, care include cel putin urmatoarele informatii: a) codul de identificare fiscala, denumirea/numele, domeniul de activitate, forma juridica si domiciliul fiscal ale persoanei impozabile; b) statul membru sau statele membre in care intentioneaza sa beneficieze de scutire si, dupa caz, codul de inregistrare in scopuri de TVA atribuit de acestea; c) valoarea totala a livrarilor de bunuri si/sau a prestarilor de servicii efectuate in Romania si in fiecare dintre celelalte state membre in cursul anului calendaristic precedent, respectiv in cursul celor doi ani calendaristici precedenti in situatia in care notificarea se refera la aplicarea regimului special de scutire intr-un stat membru care aplica optiunea prevazuta la art. 288a alin. (1) primul paragraf din Directiva 112; d) valoarea totala a livrarilor de bunuri si/sau a prestarilor de servicii efectuate in Romania si in fiecare dintre celelalte state membre in anul calendaristic in curs, inainte de notificare.

(4) Notificarilor prealabile prevazute la alin. (3) li se aplica regimul juridic al declaratiilor de inregistrare fiscala prevazute la art. 86 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.

(5) Operatiunile a caror valoare face obiectul raportarii conform alin. (3) lit. c) si d) si alin. (13) sunt cele prevazute la art. 310 alin. (2) in cazul celor realizate in Romania. In cazul celorlalte state membre se va declara valoarea urmatoarelor operatiuni, exclusiv taxa: a) valoarea livrarilor de bunuri si a prestarilor de servicii, in masura in care ar fi impozitate daca ar fi livrate sau prestate de o persoana impozabila nescutita; b) valoarea operatiunilor care sunt scutite, cu drept de deducere a TVA achitata in etapa anterioara, in temeiul art. 98 alin. (2) sau art. 105a din Directiva 112; c) valoarea operatiunilor care sunt scutite in temeiul art. 146-149 si al art. 151, 152 si 153 din Directiva 112; d) valoarea operatiunilor care sunt scutite in temeiul art. 138 din Directiva 112, in cazul in care se aplica scutirea prevazuta la articolul respectiv; e) valoarea operatiunilor imobiliare, a operatiunilor financiare prevazute la art. 135 alin. (1) lit. b)-g) si valoarea serviciilor de asigurare si reasigurare, cu exceptia cazului in care aceste operatiuni au caracterul de operatiuni accesorii. Cesiunile de active fixe corporale sau necorporale ale unei persoane impozabile nu se iau in considerare.

(6) Organul fiscal competent atribuie persoanei prevazute la alin. (3) un cod individual de identificare in acest scop, care poate fi codul de inregistrare in scopuri de TVA deja atribuit persoanei impozabile in Romania sau, dupa caz, codul de identificare fiscala, la care se adauga sufixul «EX».

(7) In cazul in care statul membru in care persoana impozabila intentioneaza sa beneficieze de scutire aplica plafoane diferite pentru sectoare economice diferite, informatiile prevazute la alin. (3) lit. c) si d) trebuie raportate separat pentru fiecare plafon aplicabil.

(8) Persoana impozabila stabilita in Romania informeaza organul fiscal competent printr-o actualizare a notificarii prealabile cu privire la orice modificari ale informatiilor furnizate anterior conform alin. (3), inclusiv cu privire la intentia de a se prevala de scutire intr-un alt stat membru sau in alte state membre decat cel indicat sau cele indicate in notificarea prealabila, precum si cu privire la decizia de a inceta aplicarea regimului de scutire in unul sau mai multe dintre statele membre in care persoana impozabila respectiva nu este stabilita conform art. 266 alin. (2) lit. a). Incetarea devine efectiva incepand cu prima zi a urmatorului trimestru calendaristic care urmeaza primirii informatiilor de la persoana impozabila sau, in cazul in care aceste informatii sunt primite in ultima luna a unui trimestru calendaristic, incepand cu prima zi a celei de a doua luni a trimestrului calendaristic urmator. Actualizarilor notificarii prealabile li se aplica regimul juridic al declaratiilor de mentiuni prevazute la art. 88 din Legea nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.

(9) In cazul in care persoana impozabila stabilita in Romania informeaza organul fiscal competent, in conformitate cu prevederile alin. (8), ca intentioneaza sa se prevaleze de scutire intr-un alt stat membru decat cel indicat sau in alte state membre decat cele indicate in notificarea prealabila, persoana respectiva nu este obligata sa furnizeze informatiile mentionate la alin. (3), in masura in care informatiile respective au fost deja incluse in rapoartele prezentate anterior conform alin. (13). Actualizarea notificarii prealabile mentionate la alin. (3) include si codul individual de identificare mentionat la alin. (6).

(10) Persoana impozabila aplica scutirea in statul/statele membru/membre in care nu este stabilita prin sediul activitatii economice si in care a notificat ca intentioneaza sa aplice scutirea, dupa cum urmeaza: a) de la data la care organul fiscal competent i-a comunicat codul individual de identificare mentionat la alin. (6), in cazul notificarii prealabile; b) de la data la care organul fiscal competent i-a confirmat persoanei impozabile ca aceasta poate utiliza, ca urmare a actualizarii notificarii prealabile, codul individual de identificare deja atribuit potrivit alin. (6).

(11) Organul fiscal competent comunica persoanei impozabile codul individual de identificare mentionat la alin. (6), cel tarziu in cea de-a 35-a zi lucratoare de la primirea notificarii prealabile sau a actualizarii notificarii prealabile.

(12) Termenul prevazut la alin.(11) se prelungeste in cazurile specifice in care, pentru a preveni frauda sau evaziunea fiscala, statul membru in care persoana impozabila intentioneaza sa beneficieze de scutire solicita un termen suplimentar pentru a efectua verificarile necesare.

(13) Persoana impozabila stabilita in Romania care se prevaleaza de scutirea pentru mici intreprinderi intr-un stat membru in care nu este stabilita conform art. 266 alin. (2) lit. a) trebuie sa intocmeasca si sa depuna la organul fiscal competent, pentru fiecare trimestru calendaristic, pana in ultima zi calendaristica a lunii urmatoare trimestrului, chiar daca aceasta este o zi nelucratoare, un raport in care mentioneaza codul individual de identificare prevazut la alin. (6), precum si urmatoarele informatii: a) valoarea totala a livrarilor de bunuri si/sau a prestarilor de servicii efectuate in cursul trimestrului calendaristic in Romania sau «0» in cazul in care nu s-au efectuat livrari de bunuri sau prestari de servicii; b) valoarea totala a livrarilor de bunuri si/sau a prestarilor de servicii efectuate in cursul trimestrului calendaristic in fiecare dintre statele membre, altele decat Romania, sau «0» in cazul in care nu s-au efectuat livrari de bunuri sau prestari de servicii. In cazul in care unul sau mai multe dintre statele membre pentru care exista obligatia de raportare aplica plafoane diferite, potrivit art. 284 alin. (1) al doilea paragraf din Directiva 112, valoarea totala a livrarilor de bunuri si/sau a prestarilor de servicii efectuate in cursul trimestrului calendaristic in acel stat membru se raporteaza separat pentru fiecare plafon.

(14) Rapoartelor prevazute la alin. (13) li se aplica regimul juridic al declaratiilor informative prevazute la art. 1 pct. 19 din Legea nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.

(15) Sumele prevazute la alin. (3) si (13) se declara in euro. Pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii care au fost efectuate in alte monede, persoana impozabila utilizeaza pentru conversie cursul de schimb in vigoare in prima zi a anului calendaristic. Conversia se efectueaza prin aplicarea cursului de schimb publicat de Banca Centrala Europeana pentru ziua respectiva sau, in cazul in care acesta nu este publicat in acea zi, in urmatoarea zi de publicare.

(16) Persoana impozabila are obligatia de a informa organul fiscal competent cu privire la depasirea plafonului cifrei de afaceri anuale la nivelul Uniunii Europene in termen de 15 zile lucratoare de la data la care plafonul a fost depasit. In acelasi timp persoana impozabila are obligatia de a raporta valoarea livrarilor de bunuri si a prestarilor de servicii mentionate la alin. (13) care au fost efectuate de la inceputul trimestrului calendaristic curent pana la data la care plafonul cifrei de afaceri anuale la nivel de Uniune a fost depasit.

(17) Organul fiscal competent fie anuleaza de indata codul individual de identificare mentionat la alin. (6), prin eliminarea sufixului «EX», in cazul in care persoana impozabila nu mai aplica regimul special de scutire in niciunul dintre celelalte state membre, fie, in cazul in care persoana impozabila continua sa aplice regimul de scutire in unul sau mai multe alte state membre, adapteaza imediat informatiile primite conform alin. (3) si (8) cu privire la statele membre in cauza, in urmatoarele situatii: a) valoarea totala a livrarilor de bunuri si/sau a prestarilor de servicii raportate de persoana impozabila depaseste plafonul prevazut la alin. (1) lit. a); b) statul membru care acorda scutirea a notificat ca persoana impozabila nu este eligibila pentru scutire sau ca scutirea a incetat sa se mai aplice in statul membru respectiv; c) persoana impozabila a informat cu privire la decizia sa de a inceta aplicarea scutirii; sau d) persoana impozabila a informat ca si-a incetat activitatea sau, in cazul in care nu a informat, organul fiscal competent constata ca aceasta si-a incetat activitatea.

(18) Informatiile prevazute la alin. (3), (8), (13) si (16) se transmit prin mijloace electronice potrivit procedurii stabilite prin ordin al presedintelui A.N.A.F. (19) Competenta de administrare a regimului special de scutire prevazut de prezentul articol revine organului fiscal central stabilit prin ordin al presedintelui A.N.A.F.

(19) Competenta de administrare a regimului special de scutire prevazut de prezentul articol revine organului fiscal central stabilit prin ordin al presedintelui A.N.A.F.

CAP. XII - Regimuri speciale (art. 310 - art. 315)