Articole despre Codul Fiscal

Active Circulante: Ce sunt, Clasificare, Studii de CazActive Imobilizate: Ce sunt, Clasificare, Studii de cazObligativitatea emiterii facturii fiscale: ce prevede Codul Fiscal[Model] Factura proforma si reglementari cheieCASS dividende 2024: baza de calcul, studiu de cazFactura proforma: ce este, cand se foloseste, intrebari frecventeRezidenta fiscala in Romania: de ce ai nevoie de ea si cum o obtii?Certificatul de rezidenta fiscala in Romania: ce este si cum se obtine?Venituri asimilate salariilor: ce trebuie sa stie angajatorii si angajatiiVenituri din investitii in 2024: impozit, contributii sociale datorate si declaratii fiscaleProduse accizabile: cadrul legal, nivelul accizelor in 2024Facilitati fiscale in constructii in 2024: conditii de acordareImpozit nerezidenti: reglementari legislativeImpozit pensii 2024: cat este, cum se calculeaza si cine il plateste?Certificat de atestare fiscala: ce este, de ce ai nevoie de el si cum se obtineRedirectionare impozit pe profit: prevederi legale si mod de calculCum se calculeaza deducerea personala: conditii si exempleRedirectionare impozit pe venit 2024: cine, cat si cum se procedeazaInfiintare firma 2024: pasi si acte necesare, monografii contabileCatalogul Mijloacelor Fixe 2024: incadrare active, studii de cazImpozit pe cladiri persoane juridice 2024: mod de calcul, declarare, studii de cazCe taxe plateste o intreprindere individuala in 2024?Impozit pe chirie in 2024: mod de calcul, obligatii fiscale persoane fizice si juridiceAchizitii intracomunitare: regim fiscal, cod de TVA intracomunitar si declararea in e-Transport Radiere firma: procedura, acte necesare, obligatii legaleGhid e-Transport: cine declara, ce obligatii au utilizatorii si intrebari frecvente​E-Factura: Ghid cuprinzator privind utilizarea sistemului national de factura electronicaInactivitate fiscala: ce este, cand apare, consecinte si studii de cazTaxa pentru obtinerea autorizatiei de construire 2024: cat este, cand si unde se platesteTVA nedeductibil: ce inseamna, care este cadrul legal, studii de caz TVA deductibil: ce inseamna, in ce conditii se aplica, spete utileAmortizare accelerata: ce este, cand se foloseste si cum se calculeazaAmortizarea fiscala 2024: ce este, cum se aplica, intrebari frecventeImpozitarea salariului in 2024: ce contributii sociale obligatorii datoreziVenituri impozabile 2024: care sunt acestea, cat este cota de impozitare si studii de cazImpozitul pe dividende in 2024: cat este, cum se calculeaza si cine il platesteAjustare TVA: ce este, care este procedura si studii de cazNorma de venit 2024: ce PFA-uri se incadreaza si ce reguli de impozitare se aplicaExigibilitate TVA: ce inseamna, cum se stabileste, intrebari frecvente si studii de cazImpozitul pe venitul din transferul proprietatilor imobiliare: tot ce trebuie stii Plafon TVA: Ghid pentru firme platitoare de TVAImpozitarea tichetelor de masa 2024: cota de impozitare, model calcul salariuImpozitare jocuri de noroc: Ghid complet privind veniturile din pariuri sportive, loto si alte jocuriRecuperarea pierderii fiscale in 2024: cum functioneaza si cum se calculeaza, cu exemple practiceVenituri neimpozabile: prevederile Codului Fiscal, exempleCheltuieli de protocol in afaceri: importanta, reglementari si practici eficienteObligativitate e-Factura: cine foloseste, cum se emite, intrebari si raspunsuriCotele de TVA in 2024: ce bunuri si servicii au cote reduseTaxarea inversa TVA: ce este, cand se aplica, studii de cazCheltuielile nedeductibile: ce sunt, regim fiscal, exempleDosarul fiscal: ce contine si cum obtii accesul la informatiile din dosarFactura fiscala: ce este, ce trebuie sa contina si model completat​Codul fiscal scutiri taxe si impozite locale: tot ce trebuie sa stiiCod de identificare fiscala: ce este CIF si de ce este necesarCertificat de inregistrare fiscala: ce este, cum il obtii si ce faci daca l-ai pierdutTVA la incasare: ce inseamna, conditii de eligibilitate, studii de cazVenituri din activitati independente: obligatii fiscale 2024 si studii de cazCheltuielile deductibile: reglementari fiscale si sfaturi de la specialisti Impozit la vanzarea imobilului: Ghid practic pentru decizii informateImpozit pe venit: tot ce trebuie sa stiiImpozitul pe profit: mod de calcul, venituri neimpozabile si scutiri de impozitDeducerea personala: tot ce trebuie sa stiiMicrointreprindere: definitie, numar angajati si calcul impozit

Codul Fiscal 2024 actualizat

(1) In sensul acestui articol:
a) regimul special pentru agricultori se aplica pentru activitatile prevazute la lit. c) si d), desfasurate de un agricultor, asa cum este acesta definit la lit. b);
b) agricultorul reprezinta persoana fizica, persoana fizica autorizata, intreprinderea individuala sau intreprinderea familiala, cu sediul activitatii economice in Romania, care realizeaza
activitatile prevazute la lit. c) si d) si care nu realizeaza alte activitati economice sau realizeaza si alte activitati economice a caror cifra de afaceri anuala este inferioara plafonului de scutire
prevazut la art. 310;
c) activitatile de productie agricola sunt activitatile de productie a produselor agricole, inclusiv activitatile de transformare a produselor agricole prin alte metode decat cele industriale,
prevazute in norme;
d) serviciile agricole reprezinta serviciile prevazute in norme, prestate de un agricultor care utilizeaza munca manuala proprie si/sau echipamentele specifice;
e) produse agricole reprezinta bunurile rezultate din activitatile prevazute la lit. c);
f) taxa aferenta achizitiilor reprezinta valoarea totala a taxei aferente bunurilor si serviciilor achizitionate de un agricultor supus regimului special, in masura in care aceasta taxa ar fi
deductibila conform art. 297 alin. (4) pentru o persoana impozabila supusa regimului normal de taxa;
g) procentul de compensare in cota forfetara reprezinta procentul care se aplica in scopul de a permite agricultorilor sa beneficieze de compensatia in cota forfetara pentru taxa aferenta
achizitiilor;
h) compensatia in cota forfetara reprezinta suma rezultata prin aplicarea procentului de compensare in cota forfetara asupra pretului/tarifului, exclusiv taxa, aferent livrarilor de produse
agricole si prestarilor de servicii agricole, efectuate de un agricultor in cazurile mentionate la alin. (3).

(2) Procentul de compensare in cota forfetara este 1% pentru anul 2017, 4% pentru anul 2018 si 8% incepand cu anul 2019.

(3) Procentul de compensare in cota forfetara se aplica pentru:
a) produsele agricole prevazute la alin. (1) lit. e) si serviciile agricole prevazute la alin. (1) lit. d), livrate/prestate de agricultor catre alte persoane impozabile decat cele care beneficiaza, in
interiorul tarii de regimul special prevazut de prezentul articol;
b) produsele agricole prevazute la alin. (1) lit. e) livrate in conditiile stabilite la art. 294 alin. (2) catre persoane juridice neimpozabile care datoreaza TVA in statul membru de sosire pentru
achizitiile intracomunitare efectuate.

(4) Agricultorul care aplica regimul special prevazut de prezentul articol:
a) nu are obligatia de a colecta TVA pentru livrarile de produse agricole rezultate din activitatile agricole prevazute la alin. (1) lit. c) si pentru serviciile agricole prevazute la alin. (1) lit. d);
b) nu are dreptul sa deduca taxa achitata sau datorata pentru achizitiile sale in cadrul activitatii efectuate in regimul special;
c) prin exceptie de la art. 310 nu aplica regimul special de scutire pentru intreprinderile mici pentru operatiunile prevazute la alin. (1) lit. c) si d), operatiunile respective nefiind cuprinse in
cifra de afaceri care serveste drept referinta pentru aplicarea regimului special de scutire pentru intreprinderile mici prevazuta la art. 310.

(5) Agricultorul care aplica regimul special prevazut de prezentul articol depune la organul fiscal competent o notificare privind aplicarea regimului special. Agentia Nationala de Administrare
Fiscala organizeaza Registrul agricultorilor care aplica regimul special. Registrul este public si se afiseaza pe site-ul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala. Inscrierea in Registrul
agricultorilor care aplica regimul special se face de catre organul fiscal competent, pe baza notificarilor depuse de agricultorii care aplica regimul special, pana la data de 1 a lunii urmatoare
celei in care a fost depusa notificarea.

(6) Persoana impozabila stabilita in Romania sau persoana impozabila nestabilita in Romania, dar inregistrata in scopuri de TVA conform art. 316, care achizitioneaza bunuri/servicii de la
agricultorii care figureaza in Registrul agricultorilor care aplica regimul special, prevazut la alin. (5), va tine o evidenta separata pentru toate achizitiile efectuate in cadrul regimului special
pentru agricultori.

(7) Agricultorul care aplica regimul special este scutit de urmatoarele obligatii:
a) tinerea evidentelor in scopuri de TVA prevazute la art. 321;
b) depunerea decontului de taxa prevazut la art. 323;
c) orice alte obligatii care revin persoanelor impozabile inregistrate sau care ar trebui sa se inregistreze in scopuri de TVA conform art. 316.

(8) Agricultorul are obligatia sa emita factura care sa contina informatiile prevazute la art. 319 alin. (20), o mentiune cu privire la aplicarea regimului special pentru agricultori, precum si
procentul de compensare in cota forfetara si valoarea compensatiei in cota forfetara care i se cuvine pentru:

a) livrarile de produse agricole/prestarile de servicii prevazute la alin. (3), altele decat cele de la lit. b)-e);
b) vanzarile la distanta, astfel cum sunt definite la art. 266 alin. (1) pct. 35, care au locul in Romania;
c) livrarile intracomunitare de bunuri catre o persoana care ii comunica un cod valabil de inregistrare in scopuri de TVA, atribuit de autoritatile fiscale din alt stat membru;
d) livrarile intracomunitare de bunuri, prevazute la art. 270 alin. (10), care s-ar incadra la lit. c) daca ar fi efectuate catre alta persoana impozabila;
e) prestarile de servicii care conform art. 278 alin. (2) au locul in alt stat membru, pentru care beneficiarul serviciului este persoana obligata la plata taxei conform echivalentului din legislatia
altui stat membru al art. 307 alin. (2).

(9) Prin exceptie de la prevederile art. 268 alin. (3) lit. a), nu sunt considerate operatiuni impozabile in Romania achizitiile intracomunitare de bunuri efectuate de agricultorii care aplica
regimul special, daca valoarea totala a acestor achizitii intracomunitare nu depaseste pe parcursul anului calendaristic curent sau nu a depasit pe parcursul anului calendaristic anterior plafonul de 10.000 euro, al carui echivalent in lei este stabilit prin normele metodologice. Plafonul de 10.000 euro pentru achizitii intracomunitare se determina potrivit prevederilor art. 268 alin. (5).

(10) Agricultorii eligibili pentru exceptia prevazuta la alin. (9) au dreptul sa opteze pentru regimul general al achizitiilor intracomunitare prevazut la art. 268 alin. (3) lit. a). Optiunea se
aplica pentru cel putin 2 ani calendaristici.

(11) Regulile aplicabile in cazul depasirii plafonului pentru achizitii intracomunitare prevazut la alin. (9) sau al exercitarii optiunii prevazute la alin. (10) sunt stabilite prin normele
metodologice.

(12) In situatia in care agricultorul care aplica regimul special realizeaza livrari intracomunitare cu produse agricole, prestari de servicii intracomunitare, achizitii intracomunitare de bunuri,
achizitii de servicii intracomunitare, acesta are urmatoarele obligatii:

a) sa se inregistreze in scopuri de TVA conform art. 317, daca efectueaza operatiunile prevazute la art. 317 alin. (1) si (2);
b) sa depuna decontul special de taxa prevazut la art. 324, pentru achizitiile intracomunitare de bunuri si achizitiile de servicii intracomunitare prevazute la art. 324 alin. (1), pe care le
efectueaza;
c) sa depuna declaratia recapitulativa prevazuta la art. 325 pentru operatiunile pe care le efectueaza prevazute la art. 325 alin. (1).

(13) In situatia in care o persoana impozabila realizeaza atat activitati prevazute la alin. (1) lit. c) si d), pentru care aplica regimul special prevazut de prezentul articol, cat si alte activitati
economice pentru care nu se poate aplica regimul special pentru agricultori, poate aplica regimul special de scutire pentru intreprinderile mici, in conditiile art. 310, pentru activitatile pentru care
nu se aplica regimul special pentru agricultori.

(14) Persoana impozabila prevazuta la alin. (13) care se inregistreaza in scopuri de TVA conform art. 316, prin optiune conform art. 316 alin. (1) lit. c) sau ca urmare a depasirii plafonului de scutire prevazut la art. 310 din alte activitati economice decat cele prevazute la alin. (1) lit. c) si d), nu mai poate aplica regimul special pentru agricultori de la data inregistrarii in scopuri de TVA sau de la data la care ar fi fost inregistrata daca avea obligatia de a solicita inregistrarea conform art. 310 alin. (6) si nu solicita sau solicita cu intarziere inregistrarea in scopuri de TVA. In cazul inregistrarii in scopuri de TVA, prin normele metodologice se stabilesc ajustarile de efectuat pentru achizitiile destinate activitatii pentru care nu a fost aplicat regimul special pentru agricultori. In situatia in care agricultorul nu solicita sau solicita inregistrarea cu intarziere, organul fiscal competent aplica dispozitiile art. 310 alin. (6) lit. a) si b). Organul fiscal competent va opera radierea din Registrul agricultorilor care aplica regimul special a agricultorilor care sunt inregistrati in scopuri de TVA conform art. 316, in termen de 3 zile de la data la care inregistrarea se considera valabila.

(15) Agricultorul care aplica regimul special poate opta oricand pentru aplicarea regimului normal de taxa, in conditiile prevazute prin norme, prin depunerea la organul fiscal competent a
unei notificari in acest sens, caz in care organul fiscal competent opereaza radierea agricultorului din Registrul agricultorilor care aplica regimul special pana la data de 1 a lunii urmatoare celei in care a fost depusa notificarea. Dupa exercitarea optiunii de aplicare a regimului normal de taxa, agricultorul nu mai poate aplica din nou regimul special pentru o perioada de cel putin 2 ani de la data inregistrarii in scopuri de TVA.

(16) In cazul in care, dupa expirarea perioadei prevazute la alin. (15), agricultorul opteaza din nou pentru aplicarea regimului special pentru agricultori, acesta trebuie sa depuna la organele
fiscale competente o notificare in acest sens. Persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA care opteaza pentru aplicarea regimului special pentru agricultori pot solicita scoaterea din
evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA in vederea aplicarii regimului special. Solicitarea se poate depune la organele fiscale competente intre data de 1 si 10 a fiecarei luni
urmatoare perioadei fiscale aplicate de persoana impozabila, anularea inregistrarii fiind valabila de la data comunicarii deciziei privind anularea inregistrarii in scopuri de TVA. Organele fiscale
competente au obligatia de a solutiona solicitarile de scoatere a persoanelor impozabile din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA cel tarziu pana la finele lunii in care a fost
depusa solicitarea si de a inscrie agricultorul in Registrul agricultorilor care aplica regimul special. In cazul persoanelor impozabile inregistrate in scopuri de TVA conform art. 316, pana la
comunicarea deciziei de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA, acestora le revin toate drepturile si obligatiile aferente persoanelor inregistrate. Persoana impozabila care a solicitat
scoaterea din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA are obligatia sa depuna ultimul decont de taxa prevazut la art. 323, indiferent de perioada fiscala aplicata conform art. 322, pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care a fost comunicata decizia de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA. In ultimul decont de taxa depus, persoanele impozabile care solicita scoaterea din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA au obligatia sa evidentieze valoarea rezultata ca urmare a efectuarii tuturor ajustarilor de taxa, persoanele impozabile care aplica regimul special pentru agricultori neavand drept de deducere pentru bunurile/serviciile alocate activitatilor supuse acestui regim.

(17) Persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA conform art. 316, carora agricultorul care aplica regimul special le livreaza produsele agricole prevazute la alin. (1) lit. e) sau le
presteaza serviciile agricole prevazute la alin. (1) lit. d), au dreptul la deducerea compensatiei in cota forfetara achitata agricultorului care aplica regimul special, in aceleasi limite si conditii
aplicabile pentru deducerea TVA, conform art. 297-301.

(18) Persoanele impozabile nestabilite in Romania si neinregistrate in scopuri de TVA conform art. 316 au dreptul la restituirea compensatiei in cota forfetara, achitata agricultorului
care aplica regimul special, in aceleasi limite si conditii aplicabile persoanelor impozabile inregistrate in scopuri de TVA conform art. 316. Prin ordin al presedintelui ANAF se stabileste
procedura de restituire a compensatiei in cota forfetara catre persoanele impozabile nestabilite in Romania si neinregistrate in scopuri de TVA conform art. 316.

(la 01-01-2017, Capitolul XII din Titlul VII a fost completat de Punctul 31, Articolul I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 84 din 16 noiembrie 2016, publicata in MONITORUL
OFICIAL nr. 977 din 06 decembrie 2016)

CAP. XII - Regimuri speciale (art. 310 - art. 315)