Un proiect editorial marca Rentrop&Straton Informatii Specializate de top


Articole despre Codul Fiscal
​Profitul reinvestit: reglementari fiscale, tratament contabil si studii de cazCum se face corect creditarea unei societati – reguli fiscale si contabile [Q&A] Suspendare activitate firma: Raspunsuri [DE LA EXPERTI] la cele mai frecvente intrebariTaxe Contract De Munca cu 2, 4 sau 6 ore: Mod De Calcul Contributii, Aspecte Legale Formularul F7000 ANAF - Model si instructiuni de completare (Ordin 1996-2023)Formularul F3000 ANAF - Model si instructiuni de completare (Ordin nr. 1711-2022)TVA Prestari Servicii Intracomunitare: Obligatii Fiscale Si Reglementari Legislative Cod de TVA anulat: implicatii fiscale si contabile​Modificarea cotei de TVA: Ce Se Intampla Cu Contractele Semnate Anterior Datei De 1 august?Lista Bunurilor Cu Risc Fiscal Ridicat, Obligatii e-Transport, Intrebari FrecventeSalariul Minim European: Cat Este si Unde Se Situeaza RomaniaRegistru de Casa: Cine Este Obligat Sa-l CompletezeRegistru Unic de Control: Ce Este, Cum Il Obtii Si Ce Risti Daca Nu-l AiTaxa de Mediu: Cat Este, Mod Declarare Si Plata ​Dobanda remuneratorie si penalizatoare: Ce inseamna, Cum se calculeazaDeclaratia 700: Obligativitate, Termen de Depunere, CompletareImpozitul Pe Constructii Speciale: Cine Plateste, Cat Si Pana Cand​Factura de Avans: Cand Se Emite, Cota TVA Aplicabila Si Monografie Contabila​Cumul Pensie Cu Salariu: Obligatiile fiscale Ale Pensionarului SalariatDeclaratia 100: Obligatii, Termen De DepunereLista conventiilor de evitarea dublei impuneri incheiate de Romania cu alte state ​Impozitul Pe Dividendele Nerezidentilor: Reglementari CheieDeclaratie Beneficiar Real: Obligatii, Termen Depunere, Intrebari FrecventeDeclaratie Unica Rectificativa In 2025: Cand, Cum Si De Cate Ori Poate Fi Corectata D212Depunerea Declaratiei Unice: Principalele Modificari Incepand Cu 2025Control ANAF: Ce Verifica Inspectorii Fiscali Si Greseli De EvitatRepartizarea Dividendelor Din Anii Precedenti – Ce Trebuie Sa StiiCodul TVA Intracomunitar: Obtinere, Declaratii Fiscale Obligatorii Si Studii De Caz UtileCheltuieli Deductibile Limitat: Reguli Fiscale Esentiale pentru FirmeCash Flow: metoda directa vs metoda indirectaRedevente: Tipuri, Impozit si Monografie Contabila​Decontul Precompletat RO e-TVA: Ce este, Obligatii [VIDEO][VIDEO] Codul UIT e-Transport: Conditii, Reglementari CheieImpozitul Suplimentar Pe Cifra De Afaceri ICAS in 2025 [Mod de Calcul]​[Mod de calcul] Impozitul minim pe cifra de afaceri in 2025Detinerea indirecta: clarificari pentru microintreprinderi [VIDEO]Ce Declaratii Depune O MicrointreprindereCalcul Rezultat Fiscal: Exemple Si Reglementari Cheie[Q&A] Impozit Pe Dobanda: Cat Este Si Cum Se PlatesteImpozitare Bonuri Cadou Acordate Salariatilor: Reglementari Cheie si Intrebari FrecventeDubla Impunere: Reglementari cheie pentru evitarea dublei impozitariRentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!Esalonarea La Plata: Ce Inseamna, Legislatie, Studii De CazRefacturarea cheltuielilor: Reguli fiscale si contabile esentialeAccizele: ce sunt si cum se aplicaAutofactura: ce este, cand se foloseste, studii de caz utileCand se plateste impozitul pe venit in RomaniaCine NU plateste impozitul pe venit in Romania​Declaratia 406: Noile Obligatii SAF-T de la 1 ianuarie 2025Esalonare datorii ANAF: procedura, conditii de aplicare, [MODEL] cerereImpozitul Pe Castigurile La Loto: Ce Trebuie Sa StiiObligatii fiscale restante: ce trebuie sa stii daca ai datorii la ANAFRegistrul de Evidenta Fiscala - Model si ExplicatiiCe taxe plateste un pensionar angajat ​Factura Fara Semnatura Si Stampila: Ce Spune Legislatia?Emiterea Facturii Fiscale: Termene, Reguli si ExceptiiActive Circulante: Ce sunt, Clasificare, Studii de CazActive Imobilizate: Ce sunt, Clasificare, Studii de cazObligativitatea emiterii facturii fiscale: ce prevede Codul Fiscal[Model] Factura proforma si reglementari cheieCASS dividende 2025: baza de calcul, studii de cazFactura proforma: ce este, cand se foloseste, intrebari frecventeRezidenta Fiscala In Romania Si Strainatate: Ce Presupune Si Cum O ObtiiCertificatul de rezidenta fiscala in Romania: ce este si cum se obtine?Venituri asimilate salariilor: ce trebuie sa stie angajatorii si angajatiiVenituri din investitii in 2025: impozit, contributii sociale datorate si declaratii fiscaleProduse accizabile: cadrul legal, nivelul accizelor in 2025Facilitati fiscale in constructii in 2025: conditii de acordareImpozit Pe Veniturile Nerezidentilor: Reglementari LegislativeImpozit pensii 2025: cat este, cum se calculeaza si cine il plateste?Certificat de atestare fiscala: ce este, de ce ai nevoie de el si cum se obtineRedirectionare impozit pe profit: prevederi legale si mod de calculCum se calculeaza deducerea personala in 2025: conditii si exempleRedirectionare impozit pe venit 2025: cine, cat si cum se procedeazaInfiintare firma 2025: pasi si acte necesare, monografii contabileCatalogul Mijloacelor Fixe 2025: incadrare active, studii de cazImpozit pe cladiri persoane juridice 2025: mod de calcul, declarare, studii de cazCe taxe plateste o intreprindere individuala in 2025?Impozit pe chirie in 2025: mod de calcul, obligatii fiscale persoane fizice si juridiceAchizitii intracomunitare: regim fiscal, cod de TVA intracomunitar si declararea in e-Transport Radiere firma: procedura, acte necesare, obligatii legaleGhid e-Transport: cine declara, ce obligatii au utilizatorii si intrebari frecvente​E-Factura: Ghid cuprinzator privind utilizarea sistemului national de factura electronicaInactivitate fiscala: ce este, cand apare, consecinte si studii de cazTaxa pentru obtinerea autorizatiei de construire 2025: cat este, cand si unde se platesteTVA nedeductibil: ce inseamna, care este cadrul legal, studii de caz TVA deductibil: ce inseamna, in ce conditii se aplica, spete utileAmortizare accelerata: ce este, cand se foloseste si cum se calculeazaAmortizarea fiscala 2025: ce este, cum se aplica, intrebari frecventeImpozitarea salariului in 2025: ce contributii sociale obligatorii datoreziVenituri impozabile 2025: care sunt acestea, cat este cota de impozitare si studii de cazImpozitul pe dividende in 2025: cat este, cum se calculeaza si cine il platesteAjustare TVA: ce este, care este procedura si studii de cazNorma de venit 2025: ce PFA-uri se incadreaza si ce reguli de impozitare se aplicaExigibilitate TVA: ce inseamna, cum se stabileste, intrebari frecvente si studii de cazImpozitul pe venitul din transferul proprietatilor imobiliare: tot ce trebuie stii Plafon TVA: Ghid pentru firme platitoare de TVAImpozitarea tichetelor de masa 2025: cota de impozitare, model calcul salariuImpozitare jocuri de noroc: Ghid complet privind veniturile din pariuri sportive, loto si alte jocuriRecuperarea pierderii fiscale: cum functioneaza si cum se calculeaza, cu exemple practiceVenituri neimpozabile: prevederile Codului Fiscal, exempleCheltuieli de Protocol in Afaceri: Importanta, Reglementari si Practici EficienteObligativitate e-Factura: cine foloseste, cum se emite, intrebari si raspunsuriCotele de TVA in 2025: ce bunuri si servicii au cote reduseTaxarea inversa TVA: Ce Este, Cand Se Aplica, Studii De CazCheltuielile nedeductibile: ce sunt, regim fiscal, exempleDosarul fiscal: ce contine si cum obtii accesul la informatiile din dosarFactura fiscala: ce este, ce trebuie sa contina si model completat​Codul fiscal scutiri taxe si impozite locale: tot ce trebuie sa stiiCod de identificare fiscala: ce este CIF si de ce este necesarCertificat de inregistrare fiscala: ce este, cum il obtii si ce faci daca l-ai pierdutTVA la incasare: ce inseamna, conditii de eligibilitate, studii de cazVenituri din activitati independente: obligatii fiscale 2025 si studii de cazCheltuielile Deductibile: Reglementari Fiscale Si Sfaturi De La Specialisti Impozit la vanzarea imobilului: Ghid practic pentru decizii informateImpozit pe venit: TOT ce trebuie sa stiiImpozitul pe profit: mod de calcul, reglementari cheie si studii de caz Deducerea personala in 2025: tot ce trebuie sa stiiMicrointreprindere: Definitie, Conditii de Incadrare Si Calcul Impozit pe Venit

Publicat pe: 15 martie 2024

LEGE nr. 33 din 4 martie 2024 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal


NoulCodFiscal.ro

Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.

Articolul I


Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 688 din 10 septembrie 2015, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:


1. La articolul 287, litera c) se modifica si va avea urmatorul cuprins:


c)in cazul in care se acorda reduceri de pret dupa livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor; 2. La articolul 314, dupa alineatul (7) se introduce un nou alineat, alin. (7^1), cu urmatorul cuprins: (7^1)In sensul alin. (7), sfarsitul urmatoarei luni dupa incheierea fiecarui trimestru calendaristic se considera a fi ultima zi calendaristica a respectivei luni, chiar daca aceasta este o zi nelucratoare.


3. La articolul 315, dupa alineatul (6) se introduce un nou alineat, alin. (6^1), cu urmatorul cuprins: (6^1)In sensul alin. (6), sfarsitul urmatoarei luni dupa incheierea fiecarui trimestru calendaristic se considera a fi ultima zi calendaristica a respectivei luni, chiar daca aceasta este o zi nelucratoare.


4. La articolul 315^2, dupa alineatul (18) se introduce un nou alineat, alin. (18^1), cu urmatorul cuprins: (18^1)In sensul alin. (18), sfarsitul urmatoarei luni dupa incheierea perioadei fiscale se considera a fi ultima zi calendaristica a respectivei luni, chiar daca aceasta este o zi nelucratoare.


5. La articolul 316, alineatele (6^1) si (6^2) se abroga.


6. Dupa articolul 321^1 se introduce un nou articol, art. 321^2, cu urmatorul cuprins:


Articolul 321^2


Obligatiile generale ale prestatorilor de servicii de plata


(1)In sensul prezentului articol, se aplica urmatoarele definitii:


a)prestator de servicii de plata inseamna oricare dintre categoriile de prestatori de servicii de plata prevazute la art. 2 lit. a)-d) din Legea nr. 209/2019 privind serviciile de plata si pentru modificarea unor acte normative;


b)serviciu de plata inseamna oricare dintre activitatile prevazute la art. 7 alin. (1) lit. c)-f) din Legea nr. 209/2019;


c)plata inseamna, cu exceptia operatiunilor prevazute la art. 4 alin. (1)-(4) si art. 105 din Legea nr. 209/2019, o operatiune de plata, in sensul definitiei de la art. 5 alin. (1) pct. 36 din Legea nr. 209/2019, sau o remitere de bani, in sensul definitiei de la art. 5 alin. (1) pct. 47 din Legea nr. 209/2019; d)platitor inseamna platitor in sensul definitiei de la art. 5 alin. (1) pct. 41 din Legea nr. 209/2019; e)beneficiar al platii inseamna beneficiar al platii in sensul definitiei de la art. 5 alin. (1) pct. 6 din Legea nr. 209/2019;


f)stat membru de origine inseamna stat membru de origine in sensul definitiei de la art. 5 alin. (1) pct. 55 din Legea nr. 209/2019;


g)stat membru gazda inseamna stat membru gazda in sensul definitiei de la art. 5 alin. (1) pct. 56 din Legea nr. 209/2019;


h)cont de plati inseamna cont de plati in sensul definitiei de la art. 5 alin. (1) pct. 11 din Legea nr. 209/2019;


i)IBAN inseamna IBAN in sensul definitiei de la art. 2 pct. 15 din Regulamentul (UE) nr. 260/2012 al Parlamentului European si al Consiliului din 14 martie 2012 de stabilire a cerintelor tehnice si comerciale aplicabile operatiunilor de transfer de credit si de debitare directa in euro si de modificare a Regulamentului (CE) nr. 924/2009;


j)BIC inseamna BIC in sensul definitiei de la art. 2 pct. 16 din Regulamentul (UE) nr. 260/2012.


(2)Prestatorii de servicii de plata sunt obligati sa pastreze evidente ale beneficiarilor platilor si ale platilor in legatura cu serviciile de plata pe care le presteaza pentru fiecare trimestru calendaristic, pentru a permite organelor fiscale competente sa efectueze controale privind livrarile de bunuri si prestarile de servicii care, in conformitate cu prevederile capitolului V din prezentul titlu, se considera ca au loc in Romania, in vederea atingerii obiectivului de combatere a fraudei in domeniul TVA.


(3)Obligatia prevazuta la alin. (2) se aplica numai serviciilor de plata prestate in ceea ce priveste platile transfrontaliere. Se considera ca o plata este transfrontaliera in cazul in care platitorul se afla intr-un stat membru, iar beneficiarul platii se afla intr-un alt stat membru, intr-un teritoriu tert sau o tara terta.


(4)Obligatia care le revine prestatorilor de servicii de plata in temeiul alin. (2) se aplica in cazul in care, in cursul unui trimestru calendaristic, un prestator de servicii de plata presteaza servicii de plata care corespund unui numar de peste 25 de plati transfrontaliere catre acelasi beneficiar al platilor.


(5)Numarul de plati transfrontaliere prevazut la alin. (4) se calculeaza cu referire la serviciile de plata prestate de prestatorul de servicii de plata pentru fiecare stat membru si pentru fiecare element de identificare astfel cum este prevazut la alin. (10). In cazul in care prestatorul de servicii de plata detine informatii conform carora beneficiarul platilor dispune de mai multe elemente de identificare, calculul se efectueaza pe beneficiar al platilor.


(6)Obligatia prevazuta la alin. (2) nu se aplica serviciilor de plata prestate de prestatorii de servicii de plata ai platitorului pentru orice plata atunci cand cel putin unul dintre prestatorii de servicii de plata ai beneficiarului se afla intr-un stat membru, astfel cum rezulta din codul BIC al prestatorului de servicii de plata sau din orice alt cod de identificare comerciala care identifica fara echivoc prestatorul de servicii de plata si locatia acestuia. Totusi, prestatorii de servicii de plata ai platitorului includ respectivele servicii de plata in calculul prevazut la alin. (4) si (5).


(7)In cazul in care prestatorilor de servicii de plata li se aplica obligatia prevazuta de alin. (2), evidentele: a)sunt pastrate de catre prestatorul de servicii de plata in format electronic pentru o perioada de trei ani calendaristici de la sfarsitul anului calendaristic al datei platii;


b)sunt puse la dispozitie organului fiscal competent, in conformitate cu art. 24b din Regulamentul (UE) nr. 904/2010 al Consiliului din 7 octombrie 2010 privind cooperarea administrativa si combaterea fraudei in domeniul taxei pe valoarea adaugata, in situatia in care Romania este stat membru de origine sau stat membru gazda. Punerea la dispozitie a evidentelor se realizeaza prin intermediul unui formular electronic standard, pana cel tarziu la sfarsitul lunii care urmeaza dupa expirarea trimestrului calendaristic la care se refera informatiile. Sfarsitul lunii care urmeaza dupa incheierea trimestrului calendaristic se considera a fi ultima zi calendaristica a respectivei luni, chiar daca aceasta este o zi nelucratoare.


(8)Procedura privind punerea la dispozitie a evidentelor prevazuta la alin. (7) lit. b) se aproba prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.


(9)In aplicarea alin. (3) si fara a aduce atingere prevederilor capitolului V din prezentul titlu, locatia platitorului se considera a fi in statul membru care corespunde:


a)codului IBAN al contului de plati al platitorului sau oricarui alt identificator care identifica fara echivoc si furnizeaza locatia platitorului sau in absenta unor astfel de identificatori;


b)codului BIC sau oricarui alt cod de identificare comerciala care identifica fara echivoc si furnizeaza locatia prestatorului de servicii de plata care actioneaza in numele platitorului.


(10)In aplicarea alin. (3), locatia beneficiarului platii se considera a fi in statul membru, in teritoriul tert sau in tara terta care corespunde:
a)codului IBAN al contului de plati al beneficiarului platii sau oricarui alt identificator care identifica fara echivoc si furnizeaza locatia beneficiarului platii sau in absenta unor astfel de identificatori; b)codului BIC sau oricarui alt cod de identificare comerciala care identifica fara echivoc si furnizeaza locatia prestatorului de servicii de plata care actioneaza in numele beneficiarului platii.


(11)Evidentele pastrate de prestatorii de servicii de plata, in temeiul alin. (2)-(7), contin urmatoarele informatii:


a)codul BIC sau orice alt cod de identificare comerciala care identifica fara echivoc prestatorul de servicii de plata;


b)numele sau denumirea comerciala a beneficiarului platii, astfel cum figureaza in evidentele prestatorului de servicii de plata;


c)daca este disponibil, orice cod de inregistrare in scopuri de TVA sau alt cod fiscal national al beneficiarului platii;


d)codul IBAN sau, in absenta codului IBAN, orice alt identificator care identifica fara echivoc si furnizeaza locatia beneficiarului platii;


e)codul BIC sau orice alt cod de identificare comerciala care identifica fara echivoc si furnizeaza locatia prestatorului de servicii de plata care actioneaza in numele beneficiarului platii, in cazul in care beneficiarul primeste fonduri fara sa aiba un cont de plati;


f)daca este disponibila, adresa beneficiarului platii, astfel cum figureaza in evidentele prestatorului de servicii de plata;


g)detaliile privind orice plata transfrontaliera, astfel cum este prevazuta la alin. (3);


h)detaliile privind orice restituire a unei plati, astfel cum este identificata ca fiind legata de platile transfrontaliere prevazute la lit. g).


(12)Informatiile prevazute la alin. (11) lit. g) si h) contin urmatoarele detalii:


a)data si ora efectuarii platii sau a restituirii platii;


b)valoarea si moneda platii sau a restituirii platii;


c)statul membru de origine al platii primite de sau in numele beneficiarului platii, statul membru de destinatie a restituirii, dupa caz, precum si informatiile utilizate pentru a stabili originea sau destinatia platii sau a restituirii platii in conformitate cu prevederile alin. (9) si (10);


d)orice referinta care identifica fara echivoc plata;


e)daca este cazul, informatia ca plata este initiata la sediul fizic al comerciantului.


7. La articolul 330, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (2^1), cu urmatorul cuprins: (2^1)Prin exceptie de la prevederile alin. (2), in situatiile prevazute la art. 287 lit. c), daca reducerile de pret nu sunt acordate direct clientului, furnizorii de bunuri si/sau prestatorii de servicii trebuie sa emita pentru fiecare perioada fiscala un document centralizator in vederea ajustarii bazei de impozitare.


8. La articolul 356, dupa alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin. (4), cu urmatorul cuprins: (4) Prin exceptie de la prevederile art. 338, nu se considera ca fiind fapt generator de accize consumul de gaz natural utilizat pentru mentinerea capacitatii de a transporta si de a distribui gaz natural, in limitele stabilite de autoritatea de reglementare in domeniu.


9. La articolul 414^10, alineatul (5) se abroga.


10. La articolul 414^18, alineatul (5) se abroga.


Articolul II


Prin derogare de la prevederile art. 4 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, prevederile prezentei legi intra in vigoare la 3 zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.


Prevederile art. I pct. 6 transpun Directiva (UE) 2020/284 a Consiliului din 18 februarie 2020 de modificare a Directivei 2006/112/CE in ceea ce priveste introducerea anumitor cerinte pentru prestatorii de servicii de plata, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 62 din 2 martie 2020.Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei, republicata.


p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,


ALFRED-ROBERT SIMONIS


PRESEDINTELE SENATULUI


NICOLAE-IONEL CIUCA


Bucuresti, 4 martie 2024.


Nr. 33.
-----

Redactia Noul Cod Fiscal
Redactia Noul cod fiscal este alcatuita dintr-o echipa de specialisti cu o vasta experienta in domeniul relatiilor de munca.