Ce este o achizitie intracomunitara de bunuri? | Regimul fiscal TVA | Cod TVA intracomunitar | Obligatii declarative la achizitii intracomunitare | Inregistrarea in contabilitate | Intrebari frecvente | Studiu de caz Achizitiile intracomunitare sunt extrem de frecvente in activitatea companiilor din Romania, in special datorita facilitatilor oferite de piata unica a Uniunii Europene. Colaborarea cu parteneri din alte state membre permite firmelor romanesti sa acceseze produse si servicii diverse, in conditii comerciale avantajoase. Totusi, in spatele acestor operatiuni aparent simple se afla un cadru fiscal riguros, care impune respectarea unor reguli clare privind TVA-ul, documentele justificative si raportarile contabile.
In acest articol vom prezenta ce inseamna o achizitie intracomunitara, care sunt obligatiile fiscale aferente, dar si ce aspecte practice trebuie avute in vedere pentru a desfasura tranzactiile in mod legal, eficient si conform normelor europene.
Achizitia intracomunitara de bunuri se refera la cumpararea de bunuri de catre o persoana impozabila dintr-un stat membru al Uniunii Europene (UE) de la un furnizor situat in alt stat membru al UE. Intr-un astfel de context, bunurile sunt transportate dintr-un stat membru in altul, iar tranzactia este scutita de TVA .
In cazul achizitiilor intracomunitare intre statele membre UE, TVA-ul nu este platit in statul de origine al bunurilor, ci se aplica mecanismul de
taxare inversa. Acest lucru inseamna ca beneficiarul (cumparatorul) va inregistra TVA-ul atat ca taxa colectata, cat si ca taxa deductibila in decontul de TVA.
In cazul in care firma din Romania care face achizitia intracomunitara este platitoare de TVA, codul acesteia de TVA se transmite partenerului din UE pentru a putea efectua achizitii conform statutului de platitor de TVA.
Daca firma nu este platitoate de TVA in Romania, pentru tranzactiile care depasesc 10.000 de EUR, va trebui sa obtina un cod special de TVA .
Codul TVA intracomunitar sau codul special de TVA este un cod unic de identificare fiscala atribuit unei persoane impozabile neplatitoare de TVA, care efectueaza tranzactii intracomunitare, adica achizitii sau livrari de bunuri si servicii din statele membre UE.
Cu alte cuvinte, persoanele neplatitoare de TVA care efectueaza o achizitie intracomunitara taxabila in Romania au obligatia de a se inregistra in scopuri de TVA inainte de efectuarea achizitiei intracomunitare, daca valoarea achizitiei respective depaseste plafonul pentru achizitii intracomunitare in anul calendaristic in care are loc achizitia intracomunitara. Plafonul pentru achizitii intracomunitare pentru Romania este de 10.000 euro anual, respectiv de 34.000 RON, insa, acest plafon nu se aplica achizitiilor intracomunitare de mijloace de transport noi sau de produse accizabile.
Pentru a obtine un cod de TVA intracomunitar, o companie trebuie sa solicite inregistrarea speciala in scopuri de TVA prin depunerea la organul fiscal in a carui raza teritoriala isi are domiciliul fiscal a declaratiei D700, impreuna cu o copie dupa CUI-ul companiei. Declaratia D700 se va depune in format electronic, prin intermediul Spatiului Virtual Privat.
DE STIUT! Codul special de TVA trebuie comunicat
furnizorilor/prestatorilor sau clientilor numai pentru achizitii intracomunitare de bunuri sau pentru prestari/achizitii de servicii intracomunitare. Acest lucru inseamna ca obtinerea unui cod de TVA intracomunitar nu echivaleaza cu inregistrarea ca platitor de TVA. Prin urmare, chiar daca detii un cod intracomunitar, pe teritoriul Romaniei vei continua sa fii neplatitor de TVA, iar toate facturile emise catre clientii din tara vor fi fara TVA.
In cat timp se elibereaza codul de TVA intracomunitar?
Certificatul de inregistrare in scopuri de TVA intracomunitar se elibereaza in decurs de cateva zile lucratoare. Trebuie ridicat de catre administrator/titular PFA sau de catre o persoana imputernicita de acesta, de la oficiul ANAF de care apartine firma.
Persoanele care nu sunt inregistrate si care nu trebuie sa se inregistreze normal in scopuri de TVA, trebuie sa declare si sa plateasca TVA-ul intracomunitar prin depunerea urmatoarelor declaratii:
- D301 (Decont Special de taxa pe valoare adaugata) si
- D390 (Declaratia recapitulativa privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare).
Declaratiile se depun pentru luna in care au existat operatiuni intracomunitare, pana pe data de 25 a lunii urmatoare. Decontul se depune la sediul ANAF.
Persoanele care sunt inregistrate normal in scopuri de TVA declara si platesc TVA-ul intracomunitar prin depunerea declaratiilor
D300 si D390. In
decontul de TVA D300, achizitiile de bunuri si servicii la care se aplica taxarea inversa se inscriu la randul 7 si 7.1, iar in declaratia 390 ca achizitii de servicii cu simbolul S.
Declararea achizitiilor intracomunitare in e-Transport
Conform prevederilor OpANAF 2545/2022, fac obiectul monitorizarii in
sistemul RO e-Transport doar categoriile de vehicule rutiere care au o masa maxima autorizata de minimum 2,5 tone si care transporta bunuri cu o masa bruta totala de peste 500 kg sau o valoare totala de minim 10.000 de lei, pentru fiecare relatie comerciala care face obiectul transportului.
Prin urmare, pentru transportul rutier pe teritoriul Romaniei, de la punctul vamal la destinatie, destinatarul inscris in DVI are obligatia sa declare transportul ,
doar daca vehiculul rutier face obiectul monitorizarii, respectiv are o masa maxima autorizata de minimum 2,5 tone si transporta bunuri cu o masa bruta totala de peste 500 kg sau o valoare totala de minim 10.000 de lei.
In cazul unei achizitii intracomunitare de marfuri, la momentul la care mijlocul de transport intra pe teritoriul Romaniei, este necesar ca pe documentele de transport sa fie inscris deja
codul UIT pe care beneficiarul transportului este necesar sa il genereze din timp.
Pentru a inregistra corect in contabilitate achizitiile intracomunitare de bunuri, trebuie avute in vedere urmatoarele:
1. Cadrul general. Achizitiile intracomunitare presupun cumpararea de bunuri dintr-un stat membru UE, unde vanzatorul factureaza fara TVA (taxare zero in statul de origine), iar beneficiarul auto-colecteaza TVA in Romania, folosind mecanismul taxarii inverse. Operatiunea se reflecta in contabilitate atat pentru costul bunurilor, cat si pentru TVA de plata/deductibil.
2. Documente justificative. Pentru inregistrarea in contabilitate a operatiunilor aferente achizitiei intracomunitare, documentele necesare sunt:
- Factura furnizorului intracomunitar (cu mentiunea „TVA neaplicabil – achizitie intracomunitara”).
- Documente de transport (CMR, aviz de insotire a marfii etc.).
- Declaratia recapitulativa VIES (D390).
3. Inregistrarile contabile sunt:
Inregistrarea valorii facturata de furnizor cu ajutorul
contului 401:
371 = 401
Inregistarea TVA-ului (TVA se auto-colecteaza si se deduce simultan):
4426 = 4427
Plata catre furnizor (plata nu include TVA, pentru ca TVA-ul este auto-colectat):
401 = 5121
Dupa inregistrarea in contabilitate, tranzactia se declara in VIES (prin D390) si in decontul de TVA (D300)
Iata raspunsuri la unele dintre cele mai frecvente intrebari cu privire la achizitiile intracomunitare.
Ce se intampla daca bunurile intra in Romania dar nu sunt facturate inca?
Din perspectiva TVA, achizitia intracomunitara se considera realizata in momentul primirii bunurilor in Romania, chiar daca factura nu a fost emisa inca de furnizor.
Firma trebuie sa inregistreze achizitia in contabilitate si sa aplice mecanismul taxarii inverse pentru TVA, pe baza documentelor de transport sau a altor dovezi care atesta intrarea bunurilor in tara (ex.: CMR, aviz de insotire, factura proforma).
Declaratia VIES (D390) si decontul de TVA (D300) trebuie completate pentru aceasta tranzactie, pentru a respecta legislatia fiscala, chiar daca factura finala va veni ulterior.
Cum procedez daca furnizorul din UE nu are cod valid VIES?
Achizitiile intracomunitare pot fi efectuate doar de la furnizori inregistrati in scopuri de TVA si cu cod valid VIES. Daca codul furnizorului nu este valid, achizitia nu se mai considera intracomunitara, ci import de bunuri din afara UE, iar TVA-ul trebuie platit la in vama. Inregistrarile contabile si declarative se fac ca pentru import, nu ca pentru achizitie intracomunitara.
In practica, beneficiarul bunurilor va trebui sa verifice codul VIES inainte de a finaliza tranzactia. Daca codul nu este valid, va trebui solicitate clarificari furnizorului sau se va evita tranzactia.
Ce se intampla daca achizitia intracomunitara se face in perioada in care codul de TVA este anulat?
Daca
codul de TVA este anulat la momentul achizitiei, firma nu mai poate beneficia de scutirea de TVA la furnizorul din UE si nu poate aplica mecanismul taxarii inverse in Romania.
Prin urmare, achizitia va fi considerata, practic, o achizitie din afara Uniunii Europene (echivalent cu import de bunuri), iar TVA-ul se va calcula si plati ca la import.
Intrebare:
Urmeaza sa achizitionam o masina noua, fabricata in Marea Britanie, importata de un dealer (reprezentanta) din Germania, cu cod valid de TVA, care ne va emite factura de vanzare. Pe langa aceasta factura, vom primi un certificat de conformitate (EC Certificate of Conformity) emis de fabrica din Marea Britanie.
Este aceasta o achizitie intracomunitara si se aplica taxarea inversa sau este posibil ca, la momentul incercarii de inmatriculare si omologare RAR, sa fim nevoiti sa achitam taxe vamale si TVA, considerandu-se mai degraba un import din Marea Britanie? Ce documente ar trebui sa solicitam dealerului din Germania pentru a preintampina aceste costuri vamale si daca mai avem alte obligatii de indeplinit (in afara raportarii e-Transport, pe care stim ca trebuie sa o facem la initializarea transportului de aducere a masinii)?
SOLUTIE FISCAL – CONTABILA aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de 16 Oct 2025
Pentru un raspuns corect ar fi trebuit sa specificati care este traseul autoturismului pana in Romania,.aspect ce reiese din CMR sau contractul de vanzare cumparare.
Este posibil ca autoturismul sa ajunga in Romania direct din UK iar in acest caz are loc un import de bunuri in Romania.
Conform art.274 din codul fiscal, importul de bunuri reprezinta:
a) intrarea pe teritoriul Uniunii Europene de bunuri care nu se afla in libera circulatie in intelesul art. 29 din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene;
b) pe langa operatiunile prevazute la lit. a), intrarea in Uniunea Europeana a bunurilor care se afla in libera circulatie, provenite dintr-un teritoriu tert, care face parte din teritoriul vamal al Uniunii Europene.
Conform art. 266 din Codul fiscal, importatorul este persoana pe numele careia sunt declarate bunurile, in momentul in care taxa la import devine exigibila, conform art. 285 si care in cazul importurilor taxabile este obligata la plata taxei conform art. 309 ;
Din prevederile legale precedente se observa ca cele 2 notiuni nu fac referire la sediul unde este stabilit furnizorul .
Deci firma din Romania sau firma din Germania poate efecta un import din UK, furnizorul fiind firma din Germania iar obligata la plata TVA sa fie firma din Romania sau firma din Germania.
Prin urmare daca invoice-ul este insotit de o declaratie vamala de import si nu vi s-a solicitat plata TVA la import, rezulta ca furnizorul German si-a achitat singur taxele in Romania si in acest caz tranzactia este neimpozabila in Romania.
Dovada platii TVA reiese din DVI si nu este cazul sa achitati si dvs TVA la inmatriculare.
In cazul in care din CMR rezulata ca transportul a a vut loc din Germania in Romania, are loc o achizitie intracomunitara cu locul in Romania conform art.273 din Codul fiscal si art. 276.
Se aplica mecanismul taxarii inverse conform art. 308 si 326 alin. (2) din Codul fiscal.
Nu aveti obligatii de plata TVA la inmatriculare autoturism.