In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. XLVIII alin. (8) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 115/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare in domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscala, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru prorogarea unor termene, cu modificarile si completarile ulterioare, Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
ARTICOL UNIC
Se aproba mecanismul de implementare a masurilor de acordare a unui sprijin material pentru anumite categorii de persoane defavorizate, in perioada 2024-2027, regulile de acordare, modalitatea si frecventa masurilor de sprijin, precum si institutiile responsabile, prevazute in anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemneaza:
Viceprim-ministru,
Marian Neacsu
Ministrul investitiilor si proiectelor europene,
Adrian Caciu
Ministrul muncii si solidaritatii sociale,
Simona Bucura-Oprescu
Ministrul dezvoltarii, lucrarilor publice si administratiei,
Adrian-Ioan Vestea
Ministrul cercetarii, inovarii si digitalizarii,
Bogdan-Gruia Ivan
Ministrul agriculturii si dezvoltarii rurale,
Florin-Ionut Barbu
p. Ministrul finantelor,
Carmen Moraru,
secretar de stat
Bucuresti, 31 ianuarie 2024.
Nr. 70.
ANEXA
MECANISMUL din 31 ianuarie 2024
de implementare a masurilor de acordare a unui sprijin material pentru anumite categorii de persoane defavorizate, in perioada 2024-2027, regulile de acordare, modalitatea si frecventa masurilor de sprijin, precum si institutiile responsabile Nota
Aprobat prin HOTARAREA nr. 70 din 31 ianuarie 2024, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 97 din 1 ferbuarie 2024.
Articolul 1
(1)Prezentele norme au ca obiect stabilirea mecanismului de implementare a masurilor de acordare a unui sprijin material pentru anumite categorii de persoane defavorizate, in perioada 2024-2027, regulile de acordare, modalitatea si frecventa masurilor de sprijin prevazute la art. XLVIII alin. (1) al Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 115/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare in domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscala, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru prorogarea unor termene, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si institutiile responsabile pentru acordarea: a)tichetelor sociale pe suport electronic pentru produse alimentare si mese calde;
b)pachetelor cu produse alimentare.
(2) Sprijinul material prevazut la alin. (1) lit. a) are drept scop compensarea unei parti din cheltuielile cu hrana pentru asigurarea traiului zilnic si poate fi utilizat in anul 2024 pentru achizitionarea de produse alimentare si/sau mese calde, iar in perioada 2025-2027 poate fi utilizat exclusiv pentru achizitionarea de hrana preparata, respectiv masa calda. Sumele acordate sub forma tichetului social pe suport electronic pentru produse alimentare si mese calde pot fi utilizate in termen de 12 luni de la data fiecarei alimentari.
(3) In anul 2024, sprijinul material prevazut la alin. (1) lit. a) are o valoare nominala de 250 lei si se acorda o data la doua luni urmatoarelor categorii de persoane defavorizate:
a)pensionarii sistemului public de pensii, pensionarii aflati in evidenta caselor de pensii sectoriale si beneficiarii de drepturi acordate in baza legilor cu caracter special, platite de casele teritoriale de pensii/casele de pensii sectoriale, ale caror venituri lunare realizate sunt mai mici sau egale cu 2.000 lei; b)persoanele - copii si adulti - incadrate in grad de handicap grav, accentuat sau mediu, ale caror venituri lunare proprii realizate sunt mai mici sau egale cu 2.000 lei;
c)familiile cu cel putin 2 copii in intretinere ale caror venituri lunare realizate pe membru de familie sunt mai mici sau egale cu 675 lei;
d)familiile monoparentale ale caror venituri lunare realizate pe membru de familie sunt mai mici sau egale cu 675 lei;
e)familiile si persoanele singure care au stabilit dreptul la ajutorul de incluziune, in conditiile Legii nr.
196/2016 privind venitul minim de incluziune, cu modificarile si completarile ulterioare;
f)persoanele fara adapost, astfel cum acestea sunt reglementate potrivit prevederilor legale in vigoare.
(4) In anul 2024, sprijinul material prevazut la alin. (1) lit. b) este in cuantum de maximum 125 lei si se acorda o data la 6 luni urmatoarelor categorii de persoane defavorizate:
a)familiile si persoanele singure care au stabilit dreptul la ajutorul de incluziune, in conditiile Legii nr.
196/2016, cu modificarile si completarile ulterioare;
b)membrii familiilor beneficiare de ajutor pentru familia cu copii acordat in baza Legii nr. 196/2016, cu modificarile si completarile ulterioare;
c)persoanele/familiile aflate temporar in situatii critice de viata stabilite in urma anchetelor sociale efectuate la nivelul unitatilor administratiei publice in a caror raza teritoriala isi au domiciliul sau resedinta.
(5) In perioada 2025-2027, sprijinul material prevazut la alin. (1) lit. a) are o valoare nominala de 125 lei si se acorda o data la 6 luni urmatoarelor categorii de persoane defavorizate:
a)pensionarii sistemului public de pensii, pensionarii aflati in evidenta caselor de pensii sectoriale si beneficiarii de drepturi acordate in baza legilor cu caracter special, platite de casele teritoriale de pensii/casele de pensii sectoriale, cu varsta de minimum 65 de ani, implinita la data prelucrarii bazelor de date, care beneficiaza de indemnizatie sociala;
b)persoanele - copii si adulti - incadrate in grad de handicap grav, accentuat sau mediu, ale caror venituri lunare proprii realizate sunt mai mici sau egale cu 2.000 lei;
c)familiile si persoanele singure care au stabilit dreptul la ajutorul de incluziune, in conditiile Legii nr.
196/2016, cu modificarile si completarile ulterioare.
(6) In perioada 2025-2027, sprijinul material prevazut la alin. (1) lit. b) este in cuantum de maximum 125 lei si se acorda o data la 6 luni urmatoarelor categorii de persoane defavorizate:
a)pensionarii sistemului public de pensii, pensionarii aflati in evidenta caselor de pensii sectoriale si beneficiarii de drepturi acordate in baza legilor cu caracter special, platite de casele teritoriale de pensii/casele de pensii sectoriale, cu varsta de minimum 65 de ani, implinita la data prelucrarii bazelor de date, care beneficiaza de indemnizatie sociala;
b)persoanele - copii si adulti - incadrate in grad de handicap grav, accentuat sau mediu, ale caror venituri lunare proprii realizate sunt mai mici sau egale cu 2.000 lei;
c)familiile si persoanele singure care au stabilit dreptul la ajutorul de incluziune, in conditiile Legii nr.
196/2016, cu modificarile si completarile ulterioare.
(7) Persoanele care se incadreaza in mai multe categorii dintre cele prevazute la alin. (3) beneficiaza de sprijinul aferent unei singure categorii din care fac parte la data acordarii acestuia.
(8) Prin exceptie de la prevederile alin. (7), in situatia in care familiile din categoriile de beneficiari prevazute la alin. (3) lit. c)-e) au cel putin un membru de familie ce face parte din categoriile de beneficiari prevazute la alin. (3) lit. a) sau b), sprijinul material se cumuleaza.
(9) Sunt exceptate de la acordarea sprijinului material persoanele prevazute la alin. (3)-(6) care la data acordarii sprijinului nu au domiciliul in Romania sau care nu fac dovada ca locuiesc in Romania, potrivit legii, precum si persoanele care executa pedepse privative de libertate ori beneficiaza de servicii sociale in regim rezidential, publice sau private, cu exceptia celor destinate persoanelor fara adapost si care nu asigura cel putin o masa pentru acestea.
Articolul 2
In sensul prezentei hotarari, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii: a)Autoritatea de management pentru Programul incluziune si demnitate sociala 2021-2027 - directia generala din cadrul Ministerului Investitiilor si Proiectelor Europene cu responsabilitati si competente in domeniul managementului si coordonarii fondurilor externe nerambursabile, care are in gestionare PoIDS 2021-2027 si deconteaza, cu respectarea normelor europene si nationale aplicabile, cheltuielile eligibile efectuate pentru acordarea de tichete sociale pe suport electronic pentru produse alimentare si mese calde, precum si distribuirea de pachete cu produse alimentare;
b)beneficiar - structura din cadrul Ministerului Investitiilor si Proiectelor Europene, cu rol de solicitant al finantarii nerambursabile pentru cheltuielile care urmeaza a fi decontate din fonduri externe nerambursabile si responsabila de initierea si implementarea masurilor prevazute la art. 1 alin. (1); c)destinatar final - persoane apartinand categoriilor de persoane defavorizate prevazute la art. 1 alin.
(3)-(6), care beneficiaza de sprijin material sub forma de tichet social pe suport electronic pentru produse alimentare si mese calde, precum si de pachete cu produse alimentare pentru a fi protejate impotriva riscului de deprivare materiala severa;
d)familie - familia definita conform prevederilor art. 6 alin. (1) lit. b) si c) din Legea nr. 196/2016, cu modificarile si completarile ulterioare;
e)Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale - autoritate publica centrala, cu responsabilitati si competente in domeniul politicilor si serviciilor publice, care are rolul de a stabili si a furniza lista privind categoriile de destinatari finali prevazute de prezenta hotarare, prin grija entitatilor aflate sub autoritatea, in coordonarea sau in subordinea acesteia;
f)masuri auxiliare - activitatile prevazute in plus fata de oferirea de tichete sociale pe suport electronic pentru produse alimentare si mese calde, respectiv masuri de educatie sanitara, educatie cu privire la asigurarea igienei corporale si a locuintei, facilitarea accesului la servicii medicale, orientarea catre servicii sociale, orientarea in vederea insertiei profesionale, sprijin in cautarea unui loc de munca, recomandari culinare si sfaturi privind echilibrul nutritional, facilitarea accesului la servicii de consiliere juridica;
g)pachete cu produse alimentare - forma de acordare a sprijinului material prevazut la art. 1 alin. (1) lit.
b), care consta in pachete cu produse alimentare de baza distribuite gratuit persoanelor prevazute la art.
1 alin. (4) si (6);
h)Programul incluziune si demnitate sociala 2021-2027 - program de sprijin din Fondul european de dezvoltare regionala si Fondul social european Plus in cadrul obiectivului „Investitii pentru ocuparea fortei de munca si crestere economica“ din Romania, aprobat de Comisia Europeana prin Decizia de punere in aplicare a Comisiei C (2022) 9.635 final din 14.12.2022 de aprobare a programului „Incluziune si Demnitate Sociala“ pentru sprijin din partea Fondului european de dezvoltare regionala si Fondului social european Plus in cadrul obiectivului „Investitii pentru ocuparea fortei de munca si crestere economica“ din Romania CCI 2021RO05FFPR001, denumit in continuare PoIDS 2021-2027;
i)sprijin material - sprijin acordat categoriilor de persoane defavorizate, sub forma de tichet social pe suport electronic pentru produse alimentare si mese calde, precum si pachet cu produse alimentare; j)tichet social pe suport electronic pentru produse alimentare si mese calde - forma de acordare a sprijinului material prevazut la art. 1 alin. (1) lit. a), sub forma de bilet de valoare pe suport electronic care se acorda destinatarilor finali pentru cheltuielile necesare achizitionarii de produse alimentare si/sau pentru asigurarea de mese calde, utilizat in limita valorii nominale si a conditiilor de utilizare prevazute de prezenta hotarare;
k)unitati afiliate - unitati care comercializeaza produse alimentare si/sau unitati de alimentatie publica, cantine-restaurant, bufete sau orice alte tipuri de unitati care comercializeaza masa calda si care se afla pe lista unitatii emitente a tichetelor sociale pe suport electronic pentru produse alimentare si mese calde;
l)unitati emitente - unitati autorizate potrivit Legii nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, cu modificarile si completarile ulterioare, care emit tichete sociale pe suport electronic pentru produse alimentare si mese calde.
Articolul 3
(1) In sensul prezentei hotarari, prin venituri se intelege:
a)venituri din pensii acordate in sistemul public de pensii;
b)venituri din pensii acordate in sistemele neintegrate sistemului public de pensii;
c)venituri din drepturi acordate in baza legilor cu caracter special, platite de casele teritoriale de pensii, casele de pensii sectoriale, respectiv casele de pensii ale sistemelor neintegrate sistemului public de pensii;
d)venituri din indemnizatia sociala pentru pensionari acordata in baza Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 6/2009 privind instituirea indemnizatiei sociale pentru pensionari, aprobata prin Legea nr. 196/2009, cu modificarile si completarile ulterioare;
e)venituri din activitati independente, definite conform art. 67 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare;
f)venituri din drepturi de proprietate intelectuala, definite conform art. 70 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare;
g)venituri din salarii si asimilate salariilor, definite conform art. 76 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare;
h)venituri din cedarea folosintei bunurilor, definite conform art. 83 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare;
i)venituri din investitii, definite conform art. 91 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare;
j)venituri din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, definite conform art. 103 din Legea nr.
227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare;
k)venituri din premii si jocuri de noroc, definite la art. 108 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare;
l)venituri din alte surse, definite conform cap. X din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Verificarea incadrarii nivelului veniturilor destinatarilor finali in limita de venituri lunare prevazuta de prezenta hotarare se realizeaza de Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale, prin institutiile din subordinea/coordonarea/sub autoritatea acestuia, cu sprijinul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, potrivit urmatoarelor reguli:
a)in cazul veniturilor pentru care se datoreaza impozit pe venit, nivelul venitului luat in calcul in vederea determinarii venitului lunar realizat se stabileste prin deducerea din baza impozabila determinata potrivit regulilor din fiecare categorie de venituri cuprinsa in titlul IV - Impozitul pe venit din Legea nr.
227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, a impozitului datorat;
b)in cazul veniturilor scutite potrivit Legii nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, nivelul venitului luat in calcul in vederea stabilirii venitului lunar realizat este egal cu baza de calcul al impozitului pentru care se aplica scutirea de la plata impozitului pe venit;
c)la stabilirea venitului lunar realizat pentru veniturile prevazute la alin. (1) lit. a)-l) nu se iau in calcul veniturile neimpozabile reglementate astfel, potrivit prevederilor Legii nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare;
d)pentru veniturile prevazute la alin. (1) lit. e), f) si h)-l), in fiecare an in care se acorda sprijinul, la stabilirea venitului lunar realizat se iau in calcul veniturile cumulate la nivelul ultimului an pentru care Agentia Nationala de Administrare Fiscala dispune de informatiile necesare calcularii acestor venituri; determinarea venitului lunar realizat se efectueaza prin impartirea la 12 a veniturilor realizate cumulate la nivelul anului anterior primirii sprijinului, stabilite potrivit regulilor prevazute la lit. a)-c); e)pentru veniturile din salarii si asimilate salariilor prevazute la alin. (1) lit. g), pentru anul in care se acorda sprijinul, la stabilirea venitului lunar realizat se ia in calcul totalul veniturilor realizate in anul respectiv, aferente perioadei cuprinse intre luna ianuarie si ultima luna pentru care s-a depus de catre platitorul de venit declaratia prevazuta la art. 147 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, determinat potrivit regulilor prevazute la lit. a)-c); determinarea venitului lunar realizat se efectueaza prin impartirea totalului veniturilor realizate in anul respectiv la numarul de luni cuprinse intre luna ianuarie si luna anterioara celei in care se va plati sprijinul material inclusiv, indiferent daca in lunile respective au fost sau nu realizate venituri din salarii si asimilate salariilor;
f)pentru fiecare an in care se acorda sprijinul, venitul lunar realizat, utilizat la verificarea incadrarii in limita de venituri, se determina prin cumularea venitului lunar calculat potrivit lit. d), pentru veniturile realizate in anul anterior, cu venitul lunar determinat potrivit lit. e), pentru veniturile realizate in anul in care se acorda sprijinul.
Articolul 4
(1) Identificarea categoriilor de destinatari finali se realizeaza dupa cum urmeaza:
a)in cazul celor prevazuti la art. 1 alin. (3) lit. a) si alin. (5) lit. a), de catre Casa Nationala de Pensii Publice, prin casele teritoriale de pensii, respectiv de catre casele de pensii sectoriale si casele de pensii ale sistemelor neintegrate sistemului public de pensii, si reprezinta persoanele aflate in plata, in luna de plata anterioara celei pentru care se efectueaza plata sprijinului;
b)in cazul celor prevazuti la art. 1 alin. (3) lit. b)-e), alin. (4) si alin. (5) lit. b) si c), de catre Agentia Nationala pentru Plati si Inspectie Sociala si reprezinta persoanele beneficiare de prestatii sociale, stabilite potrivit Legii nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, drepturi de ajutor de incluziune, ajutor pentru familia cu copii acordate potrivit Legii nr. 196/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, aflate in evidenta in luna anterioara celei pentru care se efectueaza plata sprijinului.
(2) In elaborarea listelor privind destinatarii finali pentru sprijinul material, Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale se asigura, prin institutiile aflate in subordinea/coordonarea/sub autoritatea acestuia, cu privire la eligibilitatea destinatarilor. In cadrul listelor comunicate Ministerului Investitiilor si Proiectelor Europene de catre Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale va fi mentionat atat domiciliul, cat si unitatea administratiei publice in a carei raza teritoriala isi au domiciliul sau resedinta destinatarii finali.
(3)Casele de pensii sectoriale transmit Casei Nationale de Pensii Publice listele asumate cu destinatarii finali prevazuti la art. 1 alin. (3) lit. a) si alin. (5) lit. a) aflati in evidenta acestora, intocmite potrivit modelului stabilit in conditiile art. 5 alin. (1), in vederea integrarii si transmiterii de catre Casa Nationala de Pensii Publice a listei finale la Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale, cu cel mult 3 zile lucratoare inainte de transmiterea situatiei catre Ministerul Investitiilor si Proiectelor Europene.
(4)Familiile cu copii care nu beneficiaza de ajutorul pentru familia cu copii pot solicita acordarea sprijinului material prevazut de prezenta hotarare, daca indeplinesc conditiile prevazute la art. 1 alin. (3) lit. c) si d), prin depunerea de catre membrul familiei care are capacitate deplina de exercitiu si care solicita, in numele familiei, acordarea masurii de sprijin a unei cereri si a unei declaratii pe propria raspundere la unitatea administratiei publice in a carei raza teritoriala au locuinta de domiciliu sau resedinta, astfel cum este aceasta definita la art. 6 alin. (1) lit. m) din Legea nr. 196/2016, cu modificarile si completarile ulterioare.
(5) Pe baza cererilor si a declaratiilor pe propria raspundere depuse in conditiile alin. (4) unitatile administratiei publice in a caror raza teritoriala isi au domiciliul sau resedinta intocmesc situatia centralizatoare a familiilor ce indeplinesc conditiile de acordare a sprijinului.
(6) Modelul cererii, al declaratiei pe propria raspundere, precum si al situatiei centralizatoare se stabilesc prin ordin al ministrului muncii si solidaritatii sociale, in termen de 10 zile lucratoare de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(7) Unitatile administratiei publice intocmesc situatia centralizatoare a persoanelor care beneficiaza de sprijin din categoria persoanelor fara adapost, care se afla in evidenta acestora, sau care au depus cererea si declaratia pe propria raspundere.
(8) Unitatile administratiei publice in a caror raza teritoriala isi au domiciliul sau resedinta intocmesc ancheta sociala pentru familiile aflate temporar in situatii critice de viata, care se afla in evidenta acestora, sau care au depus cererea si declaratia pe propria raspundere, iar pe baza rezultatului acesteia intocmesc situatia centralizatoare a persoanelor care beneficiaza de sprijin.
(9) Situatia centralizatoare asumata la nivelul unitatii administratiei publice in a carei raza teritoriala isi au domiciliul sau resedinta destinatarii finali, prevazuta la alin. (5), (7) si (8), se transmite in format electronic pana la data de 5 a lunii la agentia judeteana pentru plati si inspectie sociala, care centralizeaza situatiile la nivelul judetului in termen de maximum 2 zile si le trimite la Agentia Nationala pentru Plati si Inspectie Sociala pentru centralizare la nivelul intregii tari.
(10)Pentru veniturile prevazute la art. 3 alin. (1) lit. e)-l), dupa determinarea de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala a venitului lunar realizat potrivit prevederilor art. 3 alin. (2), informatiile respective se transmit, potrivit dispozitiilor art. 70^1 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, institutiilor din
subordinea/coordonarea/sub autoritatea Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale, in vederea verificarii incadrarii nivelului veniturilor realizate de potentialii beneficiari in limita de venituri prevazuta la art. 3.
Articolul 5
(1) Pentru asigurarea sprijinului material, Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale transmite Ministerului Investitiilor si Proiectelor Europene situatiile centralizatoare la nivel national, primite de la entitatile aflate in subordinea/coordonarea/sub autoritatea acestuia. In cazul sprijinului prevazut la art. 1 alin. (1) lit. b), situatiile centralizatoare cu destinatarii finali sunt transmise si unitatilor administratiei publice in a caror raza teritoriala isi au domiciliul sau resedinta acestia, de catre entitatile aflate in subordinea/coordonarea/sub autoritatea Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale.
(2) Termenele de transmitere a situatiilor centralizatoare, formatul acestora, precum si alte aspecte legate de modalitatea de comunicare intre autoritatile implicate se stabilesc prin ordin al ministrului investitiilor si proiectelor europene, al ministrului finantelor, al ministrului muncii si solidaritatii sociale si al ministrului dezvoltarii, lucrarilor publice si administratiei, emis in termen de 10 zile lucratoare de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(3) Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale actualizeaza, prin institutiile din
subordonarea/coordonarea/sub autoritatea acestuia, listele cu destinatarii finali in luna anterioara celei in care se acorda sprijinul, cu evidentierea separata a modificarilor intervenite fata de listele anterioare.
In cazul sprijinului acordat pe suport electronic, pentru destinatarii finali nou-introdusi se elibereaza noi suporturi electronice.
(4) In cazul in care destinatarul final nu se mai incadreaza in categoriile prevazute la art. 1 alin. (3)-(6), beneficiarul din cadrul Ministerului Investitiilor si Proiectelor Europene, in baza informarilor de la Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale, are obligatia de a anunta unitatile emitente in termen de maximum 5 zile lucratoare de la certificarea situatiei inregistrate, in vederea sistarii sprijinului material primit sub forma de tichet social pe suport electronic pentru produse alimentare si mese calde si sub forma de pachet cu produse alimentare.
(5) In situatia in care un destinatar final este omis in una din transele de acordare a sprijinului financiar prevazut la art. 1 alin. (1) lit. a), din motive de indisponibilitate sau acuratete a informatiilor la momentul efectuarii verificarii conditiilor de eligibilitate, acesta va fi cuprins in urmatoarea/urmatoarele situatie/situatii centralizatoare cu specificarea lunii de la care ar fi avut dreptul la sprijinul material, urmand sa primeasca si sumele aferente acelei luni.
Articolul 6
(1) Ministerul Investitiilor si Proiectelor Europene, in calitate de beneficiar prin structurile de specialitate, contracteaza serviciile privind emiterea tichetelor sociale pe suport electronic pentru produse alimentare si mese calde, in conditiile legislatiei in vigoare privind achizitiile publice.
(2) La estimarea contractului de achizitie publica nu se ia in calcul valoarea nominala a tichetelor sociale pe suport electronic pentru produse alimentare si mese calde.
(3) Pe baza situatiei centralizatoare prevazute la art. 5 alin. (1) comunicate de Ministerul Investitiilor si Proiectelor Europene, in calitate de beneficiar, se emit, in ordinea primirii listelor, masurile de acordare de tichete sociale pe suport electronic pentru produse alimentare si mese calde de catre unitatile emitente autorizate de Ministerul Finantelor.
(4) Ministerul Investitiilor si Proiectelor Europene, in calitate de beneficiar, monitorizeaza distribuirea tichetelor sociale pe suport electronic pentru produse alimentare si mese calde/ pachete cu produse alimentare si se asigura de implementarea masurilor auxiliare prevazute la art. 14.
Articolul 7
(1) Tichetele sociale pe suport electronic pentru produse alimentare si mese calde se emit numai de catre unitatile autorizate de Ministerul Finantelor.
(2) Unitatile emitente desfasoara aceasta activitate numai in baza autorizatiei de functionare, acordata de Ministerul Finantelor. Autorizatia de functionare se acorda potrivit criteriilor stabilite de catre Ministerul Finantelor, prin ordin al ministrului finantelor.
(3)Pot avea calitatea de unitati emitente persoanele juridice infiintate in baza Legii societatilor nr.
31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si institutiile de credit, persoane juridice romane, si sucursalele institutiilor de credit autorizate in state membre ale Uniunii Europene si notificate catre Banca Nationala a Romaniei, potrivit legii, cu respectarea prevederilor alin. (1) si (2).
(4) Unitatile emitente sunt obligate sa ia masurile necesare pentru asigurarea circulatiei tichetelor sociale pe suport electronic pentru produse alimentare si mese calde in conditii de siguranta pana la predarea acestora catre Compania Nationala „Posta Romana“ - S.A.
(5) Unitatile emitente actualizeaza lunar sau la cererea Ministerului Investitiilor si Proiectelor Europene lista unitatilor afiliate care accepta tichete sociale pe suport electronic pentru produse alimentare si mese calde.
(6) Unitatile emitente sunt obligate sa selecteze unitatile afiliate care accepta tichete sociale pe suport electronic pentru produse alimentare si mese calde pe baza unor proceduri transparente si
nediscriminatorii, astfel incat sa acopere intreaga arie de destinatari finali ai tichetelor sociale pe suport electronic pentru produse alimentare si mese calde si sa se asigure ca sunt acoperite toate zonele tarii, astfel incat orice destinatar final sa poata achizitiona de la o astfel de unitate afiliata produse alimentare si mese calde.
(7) Unitatile emitente sunt obligate sa deschida conturi sau subconturi de plati distincte, prin care se vireaza sumele reprezentand incasarile si platile aferente valorii nominale a tichetelor sociale pe suport electronic pentru produse alimentare si mese calde, astfel incat sa permita o evidenta clara a sumelor utilizate in temeiul contractului de achizitie publica incheiat cu Ministerul Investitiilor si Proiectelor Europene si cu unitatile care accepta tichete sociale pe suport electronic pentru produse alimentare si mese calde.
(8) Unitatile emitente de tichete sociale pe suport electronic pentru produse alimentare si mese calde pot organiza platforme pentru emiterea acestora sau pot incheia contracte cu organizatii care administreaza schema/aranjamentul de plata ori alte organizatii specializate, dupa caz.
Articolul 8
(1) Tichetele sociale pe suport electronic pentru produse alimentare si mese calde emise nu permit efectuarea de operatiuni de retragere de numerar sau de preschimbare in numerar.
(2) Tichetele sociale pe suport electronic pentru produse alimentare si mese calde pot fi utilizate doar pe teritoriul Romaniei, in termenul de valabilitate si numai pentru achizitionarea de produse alimentare si de mese calde pentru care au fost emise.
(3) Se interzice unitatilor afiliate acordarea unui rest de bani la tichetele sociale pe suport electronic pentru produse alimentare si mese calde.
(4) Tichetele sociale pe suport electronic pentru produse alimentare si mese calde pot fi utilizate numai la unitatile afiliate care au incheiat cu unitatea emitenta selectata de catre Ministerul Investitiilor si Proiectelor Europene contracte de prestari servicii/protocoale/conventii/acorduri sau orice alt document care reglementeaza drepturile si obligatiile partilor.
(5)Unitatile afiliate care utilizeaza aparate de marcat electronice fiscale potrivit dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, au obligatia de a evidentia pe bon fiscal distinct contravaloarea produselor comercializate care se incadreaza in categoria produse alimentare si masa calda, asa cum aceasta este definita de prezenta hotarare, care urmeaza sa fie achitata cu tichete sociale pe suport electronic pentru produse alimentare si mese calde. Pentru aceste bonuri fiscale poate fi selectata ca tip de plata valoarea 9 „Alte metode“ din nomenclatorul pentru tipul de plata, aprobat prin Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr.
146/2018 pentru descrierea profilurilor prevazute la art. 22 pct. J lit. a) din Normele metodologice pentru aplicarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, aprobate prin Hotararea Guvernului nr.
479/2003, structura XML a mesajelor de activare a acestora, structura XML a fisierelor prevazute la art.
22 pct. J lit. b) din Normele metodologice pentru aplicarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 479/2003, precum si categoriile de URL-uri utilizate in schimbul de informatii cu sistemul informatic national de supraveghere si monitorizare a datelor fiscale al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, cu modificarile ulterioare, operatorul aparatului de marcat electronic fiscal avand obligatia sa completeze campul editabil aferent tipului de plata cu sintagma „ALIMENTE/MASA CALDA“, atunci cand caracteristicile tehnice ale aparatului de marcat electronic fiscal permit acest lucru.
(6)Suportul electronic al tichetului social pentru produse alimentare si mese calde trebuie sa aiba inscrise sau stocate intr-un alt mod in acesta elementele obligatorii prevazute la art. 23 alin. (1) din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1.045/2018, cu modificarile ulterioare, avand inscris numele „TICHET SOCIAL“, precum si elementele specifice prevazute la art. 11 alin. (1).
(7) In situatia in care Ministerul Investitiilor si Proiectelor Europene este sesizat cu privire la nerespectarea prevederilor prezentei hotarari de catre unitati afiliate, acesta va notifica unitatea emitenta, care are obligatia de a restrictiona utilizarea tichetelor sociale pe suport electronic pentru produse alimentare si mese calde unitatilor afiliate care nu au respectat prevederile prezentei hotarari.
Articolul 9
(1) Ministerul Investitiilor si Proiectelor Europene vireaza unitatii emitente sumele aferente tichetelor sociale pe suport electronic pentru produse alimentare si mese calde, astfel:
a)valoarea nominala a tichetelor sociale pe suport electronic pentru produse alimentare si mese calde intr-un cont distinct de disponibil cu afectatiune speciala deschis la Trezoreria Statului, cont din care unitatea emitenta vireaza sumele incasate in conturile deschise la institutii de credit;
b)costul aferent emiterii suportului electronic - in contul deschis la Trezoreria Statului, potrivit dispozitiilor art. 6 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 146/2002 privind formarea si utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Sumele aferente operatiunilor cu tichete sociale pe suport electronic pentru produse alimentare si mese calde nu pot fi utilizate de catre unitatile emitente pentru reinvestirea acestor fonduri in alte scopuri.
(3) Ministerul Investitiilor si Proiectelor Europene, pe baza contractului de achizitie publica incheiat, transfera catre unitatea emitenta contravaloarea nominala a tichetelor sociale pe suport electronic pentru produse alimentare si mese calde distribuite destinatarilor finali si achita costul emiterii si livrarii suportului electronic.
(4) Valoarea tichetelor sociale pe suport electronic pentru produse alimentare si mese calde emise pe suport electronic nu poate fi transferata destinatarilor finali pe suportul electronic daca, la data stabilita pentru transfer, Ministerul Investitiilor si Proiectelor Europene nu a achitat unitatii emitente, integral, contravaloarea nominala a tichetelor sociale pe suport electronic pentru produse alimentare si mese calde achizitionate, inclusiv costurile aferente emiterii acestora pe suport electronic.
(5) In situatia in care un operator economic detine autorizatie de functionare, aflata in termen de valabilitate, ca unitate emitenta de tichete sociale pe suport electronic acordate de Ministerul Investitiilor si Proiectelor Europene din fonduri nerambursabile, nu este necesara parcurgerea procedurii de autorizare prevazute de lege si pentru emiterea tichetului social pe suport electronic pentru produse alimentare si mese calde.
(6) Pentru a putea desfasura activitate ca unitate emitenta de tichete sociale pe suport electronic pentru produse alimentare si mese calde, operatorul economic prevazut la alin. (5) are obligatia ca, anterior inceperii activitatii, sa notifice Ministerul Finantelor privind detinerea autorizatiei de functionare, aflata in termen de valabilitate, conform unei proceduri aprobate prin ordin al ministrului finantelor.
(7) Autorizatia obtinuta ca urmare a notificarii prevazute la alin. (6) are aceeasi valabilitate cu cea a autorizatiei de functionare ca unitate emitenta de tichete sociale pe suport electronic acordate de Ministerul Investitiilor si Proiectelor Europene din fonduri nerambursabile, pentru care a fost parcursa procedura de autorizare prevazuta de lege.
Articolul 10
(1)Ministerul Finantelor poate dispune masura suspendarii autorizatiei de functionare eliberate unitatilor emitente in cazul nerespectarii dispozitiilor art. 8 alin. (4), (5) si (7).
(2) Ministerul Finantelor poate dispune masura retragerii autorizatiei de functionare eliberate unitatilor emitente in urmatoarele situatii:
a)in cazul nerespectarii criteriilor de autorizare aprobate prin ordin al ministrului finantelor in baza carora s-a acordat autorizatia de functionare;
b)in cazul nerespectarii dispozitiilor art. 9 alin. (2).
(3) Constatarea situatiilor prevazute la alin. (1) si (2), acordarea, suspendarea si retragerea autorizatiei de functionare a unitatilor emitente se fac de catre o comisie ale carei componenta si procedura de lucru se aproba prin ordin al ministrului finantelor.
Articolul 11
(1) Fiecare tichet social pe suport electronic pentru produse alimentare si mese calde este valabil numai daca are inscrise pe suportul electronic sau stocate intr-un alt mod in acesta urmatoarele mentiuni: a)numele si adresa emitentului si datele sale de identificare;
b)perioada de valabilitate a suportului electronic;
c)numele, prenumele si codul numeric personal al destinatarului final. In cazul persoanelor fara adapost, va contine doar numele si prenumele destinatarului final;
d)interdictia de a fi utilizat pentru alte scopuri decat cel pentru care a fost emis.
(2) Destinatarul final poate utiliza tichetele sociale pe suport electronic pentru produse alimentare si mese calde numai in reteaua unitatilor afiliate, pe baza actului de identitate.
(3) Obligativitatea prezentarii actului de identitate prevazuta la alin. (2) nu se aplica persoanelor prevazute la art. 1 alin. (3) lit. f), acestea avand obligatia sa prezinte un document eliberat de unitatea administratiei publice in a carei raza teritoriala isi au domiciliul sau resedinta, care sa ateste identitatea destinatarului final.
(4) Sprijinul material acordat prin intermediul tichetelor sociale pe suport electronic pentru produse alimentare si mese calde se utilizeaza pe perioada de valabilitate a acestora. Eventualele sume ramase neutilizate aferente tichetelor sociale pe suport electronic pentru produse alimentare si mese calde se returneaza, in conditiile legii, bugetelor din care au fost acordate, unitatii de implementare din cadrul Ministerului Investitiilor si Proiectelor Europene de catre unitatea emitenta, in termen de 30 de zile de la data expirarii duratelor de valabilitate ale acestora.
(5) Unitatea emitenta de tichete sociale pe suport electronic pentru produse alimentare si mese calde are obligatia ca odata cu emiterea acestora sa asigure masurile necesare pentru ca destinatarii finali sa poata identifica si cunoaste reteaua de unitati afiliate care comercializeaza produse alimentare si/sau servesc masa calda pe raza unitatii administratiei publice in a carei raza teritoriala isi au domiciliul sau resedinta ori in a caror evidenta se afla.
Articolul 12
(1) Dupa emiterea tichetelor sociale pe suport electronic pentru produse alimentare si mese calde, unitatea emitenta are obligatia punerii la dispozitia Companiei Nationale „Posta Romana“ - S.A. a tabelelor centralizatoare comunicate de Ministerul Investitiilor si Proiectelor Europene, in vederea distribuirii catre destinatarii finali.
(2) Distribuirea tichetelor sociale pe suport electronic pentru produse alimentare si mese calde se face la domiciliul sau resedinta destinatarilor finali, cu confirmare de primire, prin Compania Nationala „Posta Romana“ - S.A. In cazul persoanelor fara adapost, distribuirea tichetelor sociale pe suport electronic pentru produse alimentare si mese calde se face de catre Compania Nationala „Posta Romana“ - S.A. la autoritatea administratiei publice si vor fi distribuite prin grija acesteia, pe baza de tabel nominal, care se transmite ulterior Companiei Nationale „Posta Romana“ - S.A.
(3) Pentru toate cazurile in care destinatarii finali ai sprijinului material nu se regasesc cu adresa in situatiile centralizatoare, tichetele sociale pe suport electronic pentru achizitionarea de produse alimentare si/sau pentru asigurarea de mese calde se distribuie prin unitatile administratiei publice in a caror raza teritoriala isi au domiciliul sau resedinta, respectiv serviciul public de asistenta sociala in a carui raza teritoriala au fost identificati pe baza de tabel nominal.
(4)Serviciile de utilitate publica de etichetare, colectare si distributie pe baza listelor de destinatari finali comunicate periodic, aferente tichetelor sociale pe suport electronic, vor fi realizate de catre Compania Nationala „Posta Romana“ - S.A., in baza conventiei incheiate cu Ministerul Investitiilor si Proiectelor Europene, potrivit art. XLVIII alin. (4) si (4^1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 115/2023, cu modificarile si completarile ulterioare.
(5) Conditiile si termenele in care se asigura transmiterea tichetului social emis pe suport electronic sunt stabilite prin conventia incheiata intre Ministerul Investitiilor si Proiectelor Europene si Compania Nationala „Posta Romana“ - S.A.
Articolul 13
(1) Ministerul Investitiilor si Proiectelor Europene, in calitate de beneficiar, contracteaza serviciile privind achizitia produselor alimentare care vor face parte din pachetul cu produse alimentare in conditiile legislatiei in vigoare privind achizitiile publice.
(2) Ministerul Investitiilor si Proiectelor Europene, in calitate de beneficiar, are urmatoarele obligatii specifice asigurarii initierii si implementarii operatiunilor privind achizitionarea produselor alimentare de baza care constituie pachetul cu produse alimentare in conditiile legislatiei in vigoare privind achizitiile publice:
a)fundamentarea pretului estimat al bunurilor/produselor care urmeaza a fi achizitionate;
b)organizarea si derularea procedurilor de achizitie publica pentru selectarea operatorilor economici in vederea furnizarii/ distribuirii produselor, conform prevederilor legale;
c)incheierea si implementarea contractelor cu operatorii economici selectati;
d)plata cheltuielilor declarate de operatorii economici si verificate de beneficiar, conform contractelor incheiate cu Ministerul Investitiilor si Proiectelor Europene;
(3) Furnizorul de produse alimentare asigura livrarea pachetelor cu produse alimentare catre unitatile administratiei publice in a caror raza teritoriala isi au domiciliul sau resedinta destinatarii finali, conform listelor finale ale destinatarilor finali comunicate de Ministerul Investitiilor si Proiectelor Europene, in calitate de beneficiar.
(4) Unitatile administratiei publice in a caror raza teritoriala isi au domiciliul sau resedinta destinatarii finali distribuie pachetele cu produse alimentare catre acestia.
(5) Pachetele cu produse alimentare se ridica personal de catre destinatarii finali prevazuti la art. 1 alin.
(4) si (6) de la centrele de distribuire stabilite de unitatile administratiei publice in a caror raza teritoriala isi au domiciliul sau resedinta, pe baza actului de identitate sau a documentului eliberat de unitatea administratiei publice in a carei raza teritoriala isi au domiciliul sau resedinta si care atesta identitatea destinatarului final, prin mijloacele stabilite de catre acesta.
(6) Pentru destinatarii finali nedeplasabili, unitatile administratiei publice in a caror raza teritoriala isi au domiciliul sau resedinta au obligatia de a asigura serviciul de livrare a pachetului cu produse alimentare la domiciliul sau resedinta acestora.
(7) Ridicarea personala a ajutoarelor alimentare distribuite sub forma de pachete cu produse alimentare se face in baza prezentarii actului de identitate valabil, verificarii identitatii persoanei pe lista si a semnarii de primire a pachetului cu produse alimentare de catre destinatarii finali.
(8) In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari, prin ordin comun al ministrului investitiilor si proiectelor europene, al ministrului muncii si solidaritatii sociale si al ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale se aproba tipul produselor care compun pachetele cu produse alimentare.
Articolul 14
(1) Masurile auxiliare se pun in aplicare de catre unitatile administratiei publice in a caror raza teritoriala isi au domiciliul sau resedinta fie singure, fie in cooperare cu diverse organizatii si institutii relevante in domeniul asistentei sociale.
(2) Masurile auxiliare vor fi aplicate in functie de nevoile individuale ale destinatarilor finali, fara a aduce atingere demnitatii persoanei.
(3) Confirmarea aplicarii masurilor auxiliare se realizeaza prin semnatura destinatarilor finali odata cu primirea masurii de sprijin.
Articolul 15
(1)Pentru acordarea masurii de sprijin, cheltuielile pentru categoriile de destinatari finali prevazuti la art.
1 alin. (3)-(6) se suporta din bugetul de stat, cu respectarea dispozitiilor art. XLVIII din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 115/2023, cu modificarile si completarile ulterioare, dupa cum urmeaza: a)cheltuieli cu valoarea nominala a tichetului social pe suport electronic pentru produse alimentare si mese calde si a pachetelor cu produse alimentare aferente categoriilor de destinatari neeligibili conform PoIDS 2021-2027;
b)cheltuieli declarate neeligibile de catre autoritatile competente indiferent de cauzele care au condus la efectuarea acestora, cu conditia ca acestea sa fie realizate pentru implementarea prezentelor masuri de sprijin;
c)cheltuieli de etichetare, colectare si distributie a tichetelor sociale pe suport electronic pentru produse alimentare si mese calde;
d)cheltuielile pentru emiterea suporturilor electronice;
e)cheltuielile pentru transport, depozitare si distributie a pachetelor cu produse alimentare; f)cheltuieli declarate neeligibile si care nu pot fi decontate din fonduri europene nerambursabile pentru neincadrarea in categoriile de cheltuieli eligibile, destinatari finali eligibili ai Programului incluziune si demnitate sociala;
g)cheltuieli care nu pot fi decontate din fonduri europene nerambursabile pentru neincadrarea in alocarea financiara prevazuta.
(2) Cheltuielile prevazute la alin. (1) reprezinta cheltuieli neeligibile necesare implementarii masurilor de sprijin si se adauga la cheltuielile eligibile ale proiectului.
Articolul 16
(1) Se autorizeaza Autoritatea de management al Programului incluziune si demnitate sociala sa emita avizul de principiu pentru formularul F1 - Fisa de fundamentare a proiectului propus la finantare care vizeaza acordarea unor tichetele sociale pe suport electronic pentru produse alimentare si mese calde, precum si acordarea de pachete cu produse alimentare, intocmit de catre beneficiar, care cuprinde valoarea totala a proiectului.
(2) Se autorizeaza Autoritatea de management al Programului pentru incluziune si demnitate sociala, pentru perioada de programare 2021-2027, sa lanseze apelul de proiecte destinat categoriilor de persoane defavorizate beneficiare de masura de sprijin, astfel incat acestea sa fie protejate impotriva riscului de deprivare materiala si riscului de saracie extrema.
(3) Se autorizeaza Autoritatea de management al Programului pentru incluziune si demnitate sociala, pentru perioada de programare 2021-2027, sa incheie decizia de finantare pentru apelul de proiecte lansat potrivit alin. (2), in limita creditelor de angajament aprobate cu aceasta destinatie.
(4) Se autorizeaza Autoritatea de management al Programului pentru incluziune si demnitate sociala, pentru perioada de programare 2021-2027, sa autorizeze cheltuieli si sa efectueze plati aferente deciziei de finantare incheiate potrivit alin. (3), in limita creditelor de angajament aprobate cu aceasta destinatie.
Articolul 17
(1)Toate entitatile implicate in aplicarea mecanismului de implementare a masurilor de acordare de sprijin material sunt responsabile si respecta prevederile Regulamentului (UE) 2016/679 al
Parlamentului European si al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protectia datelor), cu modificarile ulterioare, cu privire la prelucrarea datelor, in conditiile stabilite de prezenta hotarare.
(2)Datele cu caracter personal ale persoanelor prevazute la art. 1 alin. (3)-(6) sunt colectate si stocate pentru o perioada de minimum 5 ani si gestionate de entitatile responsabile, cu respectarea
prevederilor Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European si al Consiliului din 27 aprilie 2016, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si ale Legii nr. 190/2018 privind masuri de punere in aplicare a Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European si al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protectia datelor), cu modificarile ulterioare, precum si a celorlalte acte normative aplicabile domeniului protectiei datelor.
(3) Datele cu caracter personal colectate in temeiul prezentei hotarari nu pot fi prelucrate in alte scopuri, cu exceptia situatiilor prevazute expres de lege si numai daca sunt asigurate garantiile necesare pentru protejarea drepturilor persoanelor vizate.
(4) Entitatile responsabile care detin si furnizeaza date raspund pentru actualitatea, realitatea si integralitatea datelor furnizate, precum si pentru respectarea tuturor drepturilor persoanelor vizate si a masurilor de securitate si confidentialitate a prelucrarilor de date cu caracter personal.
Articolul 18
Unitatile emitente si unitatile administratiei publice in a caror raza teritoriala isi au domiciliul sau resedinta au obligatia de a da informatii destinatarilor finali in ceea ce priveste emiterea, distributia si utilizarea masurilor de sprijin. In situatia in care informatiile solicitate de catre destinatarii finali nu sunt reglementate de domeniul de competenta al unitatilor emitente sau al unitatilor administratiei publice, acestea vor fi solicitate institutiilor din subordinea/coordonarea/aflate sub autoritatea Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale sau, dupa caz, Ministerului Investitiilor si Proiectelor Europene.