Un proiect editorial marca Rentrop&Straton Informatii Specializate de top


Articole despre Codul Fiscal
​Profitul reinvestit: reglementari fiscale, tratament contabil si studii de cazCum se face corect creditarea unei societati – reguli fiscale si contabile [Q&A] Suspendare activitate firma: Raspunsuri [DE LA EXPERTI] la cele mai frecvente intrebariTaxe Contract De Munca cu 2, 4 sau 6 ore: Mod De Calcul Contributii, Aspecte Legale Formularul F7000 ANAF - Model si instructiuni de completare (Ordin 1996-2023)Formularul F3000 ANAF - Model si instructiuni de completare (Ordin nr. 1711-2022)TVA Prestari Servicii Intracomunitare: Obligatii Fiscale Si Reglementari Legislative Cod de TVA anulat: implicatii fiscale si contabile​Modificarea cotei de TVA: Ce Se Intampla Cu Contractele Semnate Anterior Datei De 1 august?Lista Bunurilor Cu Risc Fiscal Ridicat, Obligatii e-Transport, Intrebari FrecventeSalariul Minim European: Cat Este si Unde Se Situeaza RomaniaRegistru de Casa: Cine Este Obligat Sa-l CompletezeRegistru Unic de Control: Ce Este, Cum Il Obtii Si Ce Risti Daca Nu-l AiTaxa de Mediu: Cat Este, Mod Declarare Si Plata ​Dobanda remuneratorie si penalizatoare: Ce inseamna, Cum se calculeazaDeclaratia 700: Obligativitate, Termen de Depunere, CompletareImpozitul Pe Constructii Speciale: Cine Plateste, Cat Si Pana Cand​Factura de Avans: Cand Se Emite, Cota TVA Aplicabila Si Monografie Contabila​Cumul Pensie Cu Salariu: Obligatiile fiscale Ale Pensionarului SalariatDeclaratia 100: Obligatii, Termen De DepunereLista conventiilor de evitarea dublei impuneri incheiate de Romania cu alte state ​Impozitul Pe Dividendele Nerezidentilor: Reglementari CheieDeclaratie Beneficiar Real: Obligatii, Termen Depunere, Intrebari FrecventeDeclaratie Unica Rectificativa In 2025: Cand, Cum Si De Cate Ori Poate Fi Corectata D212Depunerea Declaratiei Unice: Principalele Modificari Incepand Cu 2025Control ANAF: Ce Verifica Inspectorii Fiscali Si Greseli De EvitatRepartizarea Dividendelor Din Anii Precedenti – Ce Trebuie Sa StiiCodul TVA Intracomunitar: Obtinere, Declaratii Fiscale Obligatorii Si Studii De Caz UtileCheltuieli Deductibile Limitat: Reguli Fiscale Esentiale pentru FirmeCash Flow: metoda directa vs metoda indirectaRedevente: Tipuri, Impozit si Monografie Contabila​Decontul Precompletat RO e-TVA: Ce este, Obligatii [VIDEO][VIDEO] Codul UIT e-Transport: Conditii, Reglementari CheieImpozitul Suplimentar Pe Cifra De Afaceri ICAS in 2025 [Mod de Calcul]​[Mod de calcul] Impozitul minim pe cifra de afaceri in 2025Detinerea indirecta: clarificari pentru microintreprinderi [VIDEO]Ce Declaratii Depune O MicrointreprindereCalcul Rezultat Fiscal: Exemple Si Reglementari Cheie[Q&A] Impozit Pe Dobanda: Cat Este Si Cum Se PlatesteImpozitare Bonuri Cadou Acordate Salariatilor: Reglementari Cheie si Intrebari FrecventeDubla Impunere: Reglementari cheie pentru evitarea dublei impozitariRentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!Esalonarea La Plata: Ce Inseamna, Legislatie, Studii De CazRefacturarea cheltuielilor: Reguli fiscale si contabile esentialeAccizele: ce sunt si cum se aplicaAutofactura: ce este, cand se foloseste, studii de caz utileCand se plateste impozitul pe venit in RomaniaCine NU plateste impozitul pe venit in Romania​Declaratia 406: Noile Obligatii SAF-T de la 1 ianuarie 2025Esalonare datorii ANAF: procedura, conditii de aplicare, [MODEL] cerereImpozitul Pe Castigurile La Loto: Ce Trebuie Sa StiiObligatii fiscale restante: ce trebuie sa stii daca ai datorii la ANAFRegistrul de Evidenta Fiscala - Model si ExplicatiiCe taxe plateste un pensionar angajat ​Factura Fara Semnatura Si Stampila: Ce Spune Legislatia?Emiterea Facturii Fiscale: Termene, Reguli si ExceptiiActive Circulante: Ce sunt, Clasificare, Studii de CazActive Imobilizate: Ce sunt, Clasificare, Studii de cazObligativitatea emiterii facturii fiscale: ce prevede Codul Fiscal[Model] Factura proforma si reglementari cheieCASS dividende 2025: baza de calcul, studii de cazFactura proforma: ce este, cand se foloseste, intrebari frecventeRezidenta Fiscala In Romania Si Strainatate: Ce Presupune Si Cum O ObtiiCertificatul de rezidenta fiscala in Romania: ce este si cum se obtine?Venituri asimilate salariilor: ce trebuie sa stie angajatorii si angajatiiVenituri din investitii in 2025: impozit, contributii sociale datorate si declaratii fiscaleProduse accizabile: cadrul legal, nivelul accizelor in 2025Facilitati fiscale in constructii in 2025: conditii de acordareImpozit Pe Veniturile Nerezidentilor: Reglementari LegislativeImpozit pensii 2025: cat este, cum se calculeaza si cine il plateste?Certificat de atestare fiscala: ce este, de ce ai nevoie de el si cum se obtineRedirectionare impozit pe profit: prevederi legale si mod de calculCum se calculeaza deducerea personala in 2025: conditii si exempleRedirectionare impozit pe venit 2025: cine, cat si cum se procedeazaInfiintare firma 2025: pasi si acte necesare, monografii contabileCatalogul Mijloacelor Fixe 2025: incadrare active, studii de cazImpozit pe cladiri persoane juridice 2025: mod de calcul, declarare, studii de cazCe taxe plateste o intreprindere individuala in 2025?Impozit pe chirie in 2025: mod de calcul, obligatii fiscale persoane fizice si juridiceAchizitii intracomunitare: regim fiscal, cod de TVA intracomunitar si declararea in e-Transport Radiere firma: procedura, acte necesare, obligatii legaleGhid e-Transport: cine declara, ce obligatii au utilizatorii si intrebari frecvente​E-Factura: Ghid cuprinzator privind utilizarea sistemului national de factura electronicaInactivitate fiscala: ce este, cand apare, consecinte si studii de cazTaxa pentru obtinerea autorizatiei de construire 2025: cat este, cand si unde se platesteTVA nedeductibil: ce inseamna, care este cadrul legal, studii de caz TVA deductibil: ce inseamna, in ce conditii se aplica, spete utileAmortizare accelerata: ce este, cand se foloseste si cum se calculeazaAmortizarea fiscala 2025: ce este, cum se aplica, intrebari frecventeImpozitarea salariului in 2025: ce contributii sociale obligatorii datoreziVenituri impozabile 2025: care sunt acestea, cat este cota de impozitare si studii de cazImpozitul pe dividende in 2025: cat este, cum se calculeaza si cine il platesteAjustare TVA: ce este, care este procedura si studii de cazNorma de venit 2025: ce PFA-uri se incadreaza si ce reguli de impozitare se aplicaExigibilitate TVA: ce inseamna, cum se stabileste, intrebari frecvente si studii de cazImpozitul pe venitul din transferul proprietatilor imobiliare: tot ce trebuie stii Plafon TVA: Ghid pentru firme platitoare de TVAImpozitarea tichetelor de masa 2025: cota de impozitare, model calcul salariuImpozitare jocuri de noroc: Ghid complet privind veniturile din pariuri sportive, loto si alte jocuriRecuperarea pierderii fiscale: cum functioneaza si cum se calculeaza, cu exemple practiceVenituri neimpozabile: prevederile Codului Fiscal, exempleCheltuieli de Protocol in Afaceri: Importanta, Reglementari si Practici EficienteObligativitate e-Factura: cine foloseste, cum se emite, intrebari si raspunsuriCotele de TVA in 2025: ce bunuri si servicii au cote reduseTaxarea inversa TVA: Ce Este, Cand Se Aplica, Studii De CazCheltuielile nedeductibile: ce sunt, regim fiscal, exempleDosarul fiscal: ce contine si cum obtii accesul la informatiile din dosarFactura fiscala: ce este, ce trebuie sa contina si model completat​Codul fiscal scutiri taxe si impozite locale: tot ce trebuie sa stiiCod de identificare fiscala: ce este CIF si de ce este necesarCertificat de inregistrare fiscala: ce este, cum il obtii si ce faci daca l-ai pierdutTVA la incasare: ce inseamna, conditii de eligibilitate, studii de cazVenituri din activitati independente: obligatii fiscale 2025 si studii de cazCheltuielile Deductibile: Reglementari Fiscale Si Sfaturi De La Specialisti Impozit la vanzarea imobilului: Ghid practic pentru decizii informateImpozit pe venit: TOT ce trebuie sa stiiImpozitul pe profit: mod de calcul, reglementari cheie si studii de caz Deducerea personala in 2025: tot ce trebuie sa stiiMicrointreprindere: Definitie, Conditii de Incadrare Si Calcul Impozit pe Venit

Publicat pe: 19 martie 2024

HOTARAREA nr. 4 din 11 martie 2024 pentru aprobarea Normelor profesionale sectoriale privind instituirea masurilor de prevenire si combatere a spalarii banilor si a finantarii terorismului, specifice activitatii de consultanta fiscala


NoulCodFiscal.ro

HOTARARE pentru aprobarea Normelor profesionale sectoriale privind instituirea masurilor de prevenire si combatere a spalarii banilor si a finantarii terorismului, specifice activitatii de consultanta fiscala

In temeiul prevederilor art. 18 alin. (1) lit. f) din Regulamentul de organizare si functionare al Camerei Consultantilor Fiscali, aprobat prin Hotararea Consiliului superior al Camerei Consultantilor Fiscali nr. 3/2022, cu modificarile si completarile ulterioare,

avand in vedere prevederile art. 26 alin. (1) lit. e), alin. (2), (6) si (7), ale art. 39 alin. (3) lit. i), precum si ale art. 59 alin. (1) din Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, cu modificarile si completarile ulterioare,

luand in considerare prevederile Acordului de cooperare intre Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor si Camera Consultantilor Fiscali nr. 3.105/3.017/2022,
Consiliul superior al Camerei Consultantilor Fiscali, intrunit in sedinta din 29 februarie 2024, h o t a r a s te

Art. 1. — Se aproba Normele profesionale sectoriale privind instituirea masurilor de prevenire si combatere a spalarii banilor si a finantarii terorismului, specifice activitatii de consultanta fiscala, prevazute in anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.

Art. 2. — La data intrarii in vigoare a prezentei hotarari, Hotararea Consiliului superior al Camerei Consultantilor Fiscali nr. 7/2012 pentru aprobarea Normelor privind instituirea masurilor de prevenire si combatere a spalarii banilor si a finantarii actelor de terorism prin intermediul activitatii de consultanta fiscala, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 216 din 2 aprilie 2012, se abroga.

Art. 3. — Prezenta hotarare se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, si intra in vigoare la data publicarii.
Presedintele Camerei Consultantilor Fiscali,
Dan Manolescu
Bucuresti,
11 martie 2024

NORME PROFESIONALE SECTORIALE privind instituirea masurilor de prevenire si combatere a spalarii banilor si a finantarii terorismului, specifice activitatii de consultanta fiscala

CAPITOLUL I Dispozitii generale

Art. 1. — (1) Prezentele norme stabilesc masurile si activitatile de prevenire si combatere a spalarii banilor si a finantarii terorismului, care trebuie realizate la nivel sectorial de catre consultantii fiscali si societatile de consultanta fiscala, entitati supravegheate si controlate de Camera Consultantilor Fiscali, denumita in continuare Camera.
(2) Prevederile prezentelor norme se aplica de catre entitatile reglementate, consultanti fiscali si societati de consultanta fiscala, mentionate la art. 5 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare Legea nr. 129/2019.
(3) In cadrul activitatii profesionale, consultantii fiscali si societatile de consultanta fiscala respecta prevederile Legii nr. 129/2019, ale Ordinului presedintelui Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor nr. 37/2021 privind aprobarea Normelor de aplicare a prevederilor Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, pentru entitatile raportoare supravegheate si controlate de Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor, denumit in continuare Ordinul nr. 37/2021, ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 202/2008 privind punerea in aplicare a sanctiunilor internationale, aprobata cu modificari prin Legea nr. 217/2009, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare OUG nr. 202/2008, si ale Hotararii Guvernului nr. 603/2011 pentru aprobarea Normelor privind supravegherea de catre Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor a modului de punere in aplicare a sanctiunilor internationale, cu modificarile ulterioare, denumita in continuare HG nr. 603/2011.

Art. 2. — (1) Prin spalarea banilor se intelege infractiunea prevazuta la art. 49 din Legea nr. 129/2019. (2) Prin finantarea terorismului se intelege infractiunea prevazuta la art. 36 din Legea nr. 535/2004 privind prevenirea si combaterea terorismului, cu modificarile si completarile ulterioare.

Art. 3. — Termenii si expresiile utilizate in cuprinsul prezentelor norme au semnificatia prevazuta in Legea nr. 129/2019, in Ordinul presedintelui Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor nr. 37/2021 privind aprobarea Normelor de aplicare a prevederilor Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, pentru entitatile raportoare supravegheate si controlate de Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor, in Ordonanta Guvernului nr. 71/2001 privind organizarea si exercitarea activitatii de consultanta fiscala, aprobata cu modificari prin Legea nr. 198/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, si in Regulamentul de organizare si functionare al Camerei Consultantilor Fiscali, aprobat prin Hotararea Consiliului superior al Camerei Consultantilor Fiscali nr. 3/2022, cu modificarile si completarile ulterioare.

Art. 4. — In sensul prezentelor norme, termenii de mai jos au urmatoarele semnificatii:
a) organism de autoreglementare — Camera Consultantilor Fiscali — care are competente de reglementare a activitatii membrilor sai, prin emiterea de regulamente, norme profesionale si instructiuni privind activitatea si conduita etica a membrilor, de control si supraveghere a exercitarii atributiilor legale ale acestora;
b) entitati reglementate reprezinta entitatile raportoare supravegheate si controlate de catre Camera Consultantilor Fiscali conform prevederilor art. 5 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 129/2019, consultanti fiscali si societati de consultanta fiscala, persoane fizice si persoane juridice inregistrate in Registrul consultantilor fiscali si al societatilor de consultanta fiscala, indiferent de forma si modul de organizare a acestora;
c) Oficiul — Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor;
d) abordare bazata pe risc — abordare prin care consultantii fiscali si societatile de consultanta fiscala identifica, evalueaza si inteleg riscurile de spalare a banilor si finantare a terorismului la care sunt expusi in desfasurarea activitatilor si prestarea serviciilor de consultanta fiscala prevazute la art. 3 din Ordonanta Guvernului nr. 71/2001, aprobata cu modificari prin Legea nr. 198/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, si iau masuri de prevenire si combatere a acestora, proportional cu riscurile respective;
e) factori de risc — variabile care, fie individual, fie in combinatie, pot spori sau diminua riscul de spalare a banilor si finantare a terorismului pe care il prezinta o relatie de afaceri sau o tranzactie ocazionala;
f) risc de SB/FT — impactul si probabilitatea de implicare a entitatilor reglementate in operatiuni de spalare a banilor si finantare a terorismului;
g) beneficiar real — are intelesul prevazut la art. 4 din Legea nr. 129/2019;
h) bunuri — are intelesul prevazut la art. 2 lit. c) din Legea nr. 129/2019;
i) relatie de afaceri — are intelesul prevazut la art. 2 lit. i) din Legea nr. 129/2019;
j) tranzactie ocazionala — are intelesul prevazut la art. 2 lit. j) din Legea nr. 129/2019;
k) client/clientela — are intelesul prevazut la art. 2 lit. r) din Legea nr. 129/2019;
l) persoane expuse public — are intelesul prevazut la art. 3 alin. (1) din Legea nr. 129/2019;
m) persoana desemnata — persoana din cadrul entitatii reglementate care are responsabilitati in aplicarea Legii nr. 129/2019 si a reglementarilor emise in aplicarea acesteia;
n) conducere de rang superior — are intelesul prevazut la art. 2 lit. o) din Legea nr. 129/2019;
o) stat membru — are intelesul prevazut la art. 2 lit. v) din Legea nr. 129/2019;
p) tranzactie suspecta — orice tranzactie a carei valoare, natura sau alte caracteristici depasesc asteptarile consultantului fiscal raportate la informatiile pe care le cunoaste despre client, la profilul de risc identificat sau raportate la relatia de afaceri derulata pana la momentul tranzactiei, care urmeaza un sablon sau care are caracteristici neobisnuite identificate prin raportare la analiza de risc sectoriala, precum si orice tranzactie despre care exista motive rezonabile sa se suspecteze ca se realizeaza cu bunuri care provin din savarsirea de infractiuni sau au legatura cu finantarea terorismului.

Art. 5. — Camera Consultantilor Fiscali, in calitate de organism de autoreglementare, indeplineste activitati de supraveghere si control al profesiei de consultanta fiscala, conform prevederilor Legii nr. 129/2019, cel putin prin:
a) organizarea desfasurarii activitatilor profesionale specifice, cu respectarea de catre entitatile reglementate a prevederilor Legii nr. 129/2019;
b) dezvoltarea de cerinte si mecanisme aplicabile referitoare la informarea entitatilor reglementate pe care le reprezinta si coordoneaza, cu privire la vulnerabilitatile sistemelor de prevenire si combatere a spalarii banilor si a finantarii terorismului din alte tari, conform prevederilor art. 17 alin. (5) din Legea nr. 129/2019;
c) cooperarea cu Oficiul cu privire la modul de implementare a obligatiilor ce ii revin in baza Legii nr. 129/2019 si a legislatiei secundare in domeniu, conform prevederilor art. 39 alin. (3) lit. i) din Legea nr. 129/2019;
d) emiterea de reglementari sectoriale ale activitatii specifice desfasurate de membrii Camerei Consultantilor Fiscali in vederea aplicarii dispozitiilor Legii nr. 129/2019, conform prevederilor art. 59 alin. (1) si (2) din aceasta lege;
e) informarea Oficiului conform prevederilor art. 26 alin. (2) din Legea 129/2019, atunci cand, in exercitarea atributiilor specifice, descopera fapte care ar putea avea legatura cu spalarea banilor sau cu finantarea terorismului sau cu privire la alte incalcari ale dispozitiilor Legii nr. 129/2019, constatate conform atributiilor specifice.

Art. 6. — (1) Consultantii fiscali si societatile de consultanta fiscala, in calitatea lor de entitati reglementate, au toate obligatiile ce decurg din legislatia de prevenire si combatere a spalarii banilor si a finantarii terorismului.
(2) In aplicarea prevederilor art. 31 alin. (3) din Legea nr. 129/2019, Camera Consultantilor Fiscali adopta, prin regulamentul propriu de organizare si functionare, masurile necesare pentru a impiedica persoanele condamnate definitiv pentru infractiunea de spalare a banilor sau de finantare a terorismului sa detina o functie de conducere in cadrul entitatilor raportoare prevazute la art. 5 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 129/2019 sau sa fie beneficiarii reali ai acestora.

CAPITOLUL II

Obligatiile entitatilor reglementate

SECTIUNEA 1 - Persoana desemnata, in aplicarea prevederilor art. 23 din Legea nr. 129/2019

Art. 7. — (1) In aplicarea art. 23 alin. (1) din Legea nr. 129/2019, conducerea societatilor de consultanta fiscala trebuie sa desemneze una sau mai multe persoane cu responsabilitati in aplicarea Legii nr. 129/2019 si a reglementarilor emise in aplicarea acesteia.
(2) In aplicarea art. 23 alin. (3) din Legea nr. 129/2019, societatile de consultanta fiscala se asigura ca persoanele cu responsabilitati in aplicarea Legii nr. 129/2019 au acces direct si permanent la toate datele si informatiile detinute la nivelul entitatilor reglementate, necesare indeplinirii obligatiilor si atributiilor legale.
(3) Persoanele mentionate la alin. (1) se desemneaza de catre reprezentantii legali ai societatilor de consultanta fiscala, in urmatoarele situatii:
a) la data infiintarii societatii de consultanta fiscala;
b) ori de cate ori situatiile faptice obiective impun o noua desemnare.
(4) Pentru persoanele desemnate prevazute la alin. (1), societatile de consultanta fiscala vor preciza in mod distinct si explicit, in normele si procedurile interne, responsabilitatile incredintate pentru aplicarea dispozitiilor Legii nr. 129/2019, precum si modalitatea concreta prin care se asigura accesul acestora, direct si in timp util, la datele si informatiile relevante detinute de entitatile reglementate.
(5) Societatile de consultanta fiscala stabilesc, prin normele si procedurile interne, criterii de selectie a persoanelor desemnate, cu respectarea cel putin a urmatoarelor cerinte: a) sa detina cunostintele necesare in domeniul prevenirii spalarii banilor si finantarii terorismului; b) sa aiba integritate morala si reputatie profesionala, care pot avea la baza inclusiv cazierul judiciar si referinte ale angajatorilor anteriori.
(6) Documentele intocmite in procedura de selectare, testare si desemnare a persoanelor prevazute la alin. (1) sunt inregistrate si pastrate in evidentele proprii ale societatii de consultanta fiscala, in format letric sau electronic, cu semnaturile olografe sau electronice ale reprezentantilor acestora. Documentele intocmite in acest sens se pun la dispozitia Camerei Consultantilor Fiscali sau a altor autoritati cu atributii de control, la cererea acestora.
(7) Societatile de consultanta fiscala, persoane juridice, au obligatia sa transmita Camerei Consultantilor Fiscali o notificare privind persoanele desemnate cu responsabilitati in aplicarea Legii nr. 129/2019, in termen de 30 de zile de la data desemnarii, dar nu mai tarziu de 60 de zile de la data inregistrarii in Registrul consultantilor fiscali si al societatilor de consultanta fiscala, in cazul celor nou-inregistrate, utilizand formularul pus la dispozitie de Camera.
(8) Pentru consultantii fiscali persoane fizice, membri ai Camerei, care au calitatea de entitate reglementata, prevederile alin. (1)—(7) nu se aplica, insa acestea trebuie sa indeplineasca cumulativ toate celelalte obligatii ale entitatilor raportoare prevazute de art. 5 alin. (1) litera e) din Legea nr. 129/2019.

SECTIUNEA a 2-a Mecanisme de protectie a angajatilor

Art. 8. — (1) In aplicarea art. 23 alin. (5) si (6) si art. 37 alin. (2) si (3) din Legea nr. 129/2019, societatile de consultanta fiscala trebuie sa instituie mecanisme de protejare a persoanelor desemnate, precum si proceduri corespunzatoare privind raportarea catre Oficiu a incalcarilor de orice natura ale reglementarilor legale in domeniu de catre angajati si persoanele aflate intr-o pozitie similara, printr-un canal specific, independent si anonim.
(2) Mecanismele interne prevazute la alin. (1) includ cel putin urmatoarele prevederi:
a) proceduri specifice pentru primirea rapoartelor privind incalcarile de orice natura ale Legii nr. 129/2019 si luarea de masuri ulterioare;
b) protectie din punct de vedere juridic corespunzatoare a angajatilor sau a persoanelor aflate intr-o pozitie similara in cadrul entitatilor reglementate, care raporteaza incalcari de orice natura ale Legii nr. 129/2019 si ale prezentelor norme, comise in cadrul acestora;
c) protectie din punct de vedere juridic a persoanelor desemnate care au responsabilitati in aplicarea Legii nr. 129/2019;
d) protectia datelor cu caracter personal ale persoanei care raporteaza incalcarea de orice natura a Legii nr. 129/2019 si ale prezentelor norme, precum si ale persoanei fizice suspectate ca este responsabila de incalcare, in conformitate cu principiile stabilite in Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European si al Consiliului;
e) norme clare care sa asigure faptul ca este garantata confidentialitatea in toate cazurile in ceea ce priveste identitatea persoanei care raporteaza incalcarile de orice natura ale Legii nr. 129/2019 si ale prezentelor norme, comise in cadrul entitatii reglementate, cu exceptia cazului in care divulgarea este impusa de alte prevederi legale.
(3) Respectarea obligatiilor prevazute de art. 6, 7, art. 23 alin. (5) si alin. (6) lit. d) din Legea nr. 129/2019 de catre societatile de consultanta fiscala, directori sau angajati ai acestora, nu constituie incalcarea unei restrictii de divulgare impuse prin contract sau printr-un act cu putere de lege ori act administrativ si nu atrage niciun fel de raspundere pentru entitatea raportoare sau angajatii acesteia, chiar si in imprejurarea in care acestia nu au cunoscut cu precizie tipul de activitate infractionala ori de incalcare de orice natura a legii si indiferent daca respectiva activitate a avut loc sau nu.

SECTIUNEA a 3-a Proceduri interne, in aplicarea prevederilor art. 24 alin. (1)—(3) din Legea nr. 129/2019

Art. 9. — (1) In aplicarea art. 24 alin. (1) din Legea nr. 129/2019, consultantii fiscali si societatile de consultanta fiscala intocmesc documente aprobate la nivelul conducerii de rang superior, dupa cum urmeaza:
a) norme interne ce contin, cel putin, masuri aplicabile in materie de raportare, inclusiv de semnalare in nume propriu de catre persoanele desemnate, catre autoritatile statului, a incalcarilor de orice natura a reglementarilor legale in domeniu, din cadrul entitatii reglementate, si de furnizare prompta a datelor la solicitarea autoritatilor competente, precum si masuri de pastrare a evidentelor si a tuturor documentelor, conform cerintelor din Legea nr. 129/2019;
b) norme interne ce contin masuri aplicabile in materie de cunoastere a clientelei;
c) proceduri de administrare a riscurilor care contin cel putin: masuri de identificare, evaluare, gestionare si diminuare a riscurilor, criteriile si elementele in baza carora s-au stabilit riscurile, inclusiv scenariile si intervalele de timp relevante in functie de care se identifica tranzactiile legate intre ele, determinate proportional cu riscurile asociate;
d) proceduri care stabilesc mecanismele de control intern, de comunicare si management de conformitate;
e) proceduri care stabilesc mecanisme ce cuprind masuri de protectie a personalului propriu implicat in aplicarea acestor politici impotriva oricaror amenintari ori actiuni ostile sau discriminatorii;
f) proceduri aplicabile de catre angajati pentru raportarea incalcarilor la nivel intern, prin intermediul unui canal specific, independent si anonim, cu respectarea legislatiei privind protectia datelor cu caracter personal;
g) proceduri de instruire si evaluare periodica a angajatilor.
(2) Politicile, normele si procedurile prevazute la alin. (1) se elaboreaza in functie de specificul si dimensiunea activitatii economice desfasurate de consultantii fiscali si de societatile de consultanta fiscala, precum si de particularitatile relatiilor de afaceri, clientilor si serviciilor.
(3) Consultantii fiscali si societatile de consultanta fiscala aproba, monitorizeaza si revizuiesc periodic, anual sau ori de cate ori este necesar, la nivelul conducerii de rang superior, dupa caz, politicile, normele interne, mecanismele si procedurile de administrare a riscurilor de spalare a banilor si finantare a terorismului, precum si metodologia de aplicare.
(4) Factorii, indicatorii si conditiile care stau la baza evaluarii riscului de spalare a banilor si finantare a terorismului asociat clientilor, beneficiarului real, relatiilor de afaceri si tranzactiilor ocazionale sunt analizate permanent de catre entitatile reglementate in scopul actualizarii relevantei acestora.
(5) Consultantii fiscali si societatile de consultanta fiscala evalueaza si integreaza informatiile obtinute in cadrul procesului permanent de monitorizare a unei relatii de afaceri si analizeaza masura in care acestea influenteaza evaluarea precedenta a riscurilor.
(6) In aplicarea art. 24 alin. (7) din Legea nr. 129/2019, societatile de consultanta fiscala care fac parte dintr-un grup aplica politici, proceduri interne si instruiri la nivel de grup, inclusiv politici de protectie a datelor si politici si proceduri privind schimbul de informatii in cadrul grupului in scopul combaterii spalarii banilor si a finantarii terorismului.
(7) Consultantii fiscali si societatile de consultanta fiscala au obligatia de a inregistra si pastra in evidentele proprii, in format letric sau in format electronic, documentele prevazute la alin. (1), pe care le pun la dispozitia Camerei Consultantilor Fiscali sau a autoritatilor cu atributii de control, la cererea acestora.
(8) In aplicarea art. 24 alin. (2) din Legea nr. 129/2019, societatile de consultanta fiscala asigura o functie de audit independent in scopul testarii eficientei si modalitatilor concrete de aplicare a politicilor si normelor interne, mecanismelor de control intern si procedurilor de administrare a riscurilor de spalare a banilor si de finantare a terorismului, atunci cand, in ultimul exercitiu financiar incheiat, depasesc cel putin doua dintre urmatoarele criterii:
a) total active: 16.000.000 lei;
b) total cifra de afaceri neta: 32.000.000 lei;
c) numarul mediu de salariati: 50.

SECTIUNEA a 4-a Instruirea angajatilor, in aplicarea prevederilor art. 24 alin. (4), (5) si (7) din Legea nr. 129/2019

Art. 10. — (1) Societatile de consultanta fiscala comunica angajatilor politicile, normele, procedurile si mecanismele de prevenire si combatere a spalarii banilor si finantarii terorismului emise in aplicarea art. 24 alin. (1) din Legea nr. 129/2019 si asigura aplicarea efectiva a acestora in activitatea desfasurata de entitatea reglementata.
(2) Societatile de consultanta fiscala asigura, periodic sau ori de cate ori se impune, dar cel putin o data pe an, instruirea corespunzatoare a angajatilor cu privire la dispozitiile Legii nr. 129/2019 si ale actelor normative emise in aplicarea acesteia, precum si cu privire la cerintele relevante privind protectia datelor cu caracter personal.
(3) Instruirea angajatilor cu responsabilitati in aplicarea normelor de prevenire si combatere a spalarii banilor si finantarii terorismului se realizeaza in functie de rolul si atributiile acestora in cadrul entitatii reglementate.
(4) Procesul de verificare si instruire corespunzatoare a angajatilor trebuie sa asigure:
a) instruirea corespunzatoare a angajatilor cu privire la dispozitiile Legii nr. 129/2019, precum si cu privire la cerintele relevante privind protectia datelor cu caracter personal;
b) participarea la programe speciale de formare profesionala permanenta avand ca scop recunoasterea de catre angajati a operatiunilor care pot avea legatura cu spalarea banilor sau cu finantarea terorismului;
c) evaluarea periodica a cunostintelor angajatilor privind legislatia in vigoare in materia prevenirii spalarii banilor si finantarii terorismului si a modului de aplicare concreta si corespunzatoare, in cadrul intern, a obligatiilor ce le revin conform atributiilor primite in baza dispozitiilor Legii nr. 129/2019.
(5) Documentele intocmite in procesul de instruire si verificare a angajatilor se inregistreaza si se pastreaza, in format letric sau electronic, si se pun la dispozitia Camerei Consultantilor Fiscali sau a autoritatilor cu atributii de control, la cererea acestora.
(6) In cazul in care o persoana fizica ce se incadreaza in categoria entitatilor reglementate enumerate la art. 5 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 129/2019 desfasoara activitati profesionale ca angajat al unei persoane juridice, obligatiile prevazute de art. 23 si 24 din Legea nr. 129/2019 se aplica persoanei juridice respective, si nu persoanei fizice.

SECTIUNEA a 5-a Evaluarea riscurilor, in aplicarea prevederilor art. 11 alin. (6) si (7), art. 14, art. 16 alin. (2), art. 17 alin. (14) si ale art. 25 din Legea nr. 129/2019

Art. 11. — (1) In aplicarea art. 25 alin. (1) din Legea nr. 129/2019, consultantii fiscali si societatile de consultanta fiscala realizeaza evaluari proprii de risc prin care identifica, evalueaza si gestioneaza riscul de spalare a banilor si finantare a terorismului atat la nivelul clientelei, la nivelul serviciilor oferite, cat si la nivelul intregii activitati desfasurate, astfel incat sa poata demonstra Camerei si autoritatilor cu atributii de control ca inteleg si administreaza adecvat riscul de spalare a banilor si finantare a terorismului la care sunt sau ar putea fi expuse.
(2) Evaluarile de risc prevazute la alin. (1) se actualizeaza periodic si ori de cate ori intervin modificari privind factorii de risc prevazuti de Legea nr. 129/2019 sau modificari in cadrul evaluarilor nationale si sectoriale de prevenire si combatere a spalarii banilor si finantarii terorismului, ale cerintelor din prezentele norme si, dupa caz, ale evaluarilor realizate la nivelul grupului din care fac parte.
(3) Evaluarea riscurilor se realizeaza in scopul de a permite consultantilor fiscali si societatilor de consultanta fiscala sa determine, intr-o maniera motivata, setul de masuri obligatorii de cunoastere a clientelei, prevazute de Legea nr. 129/2019, care se aplica atat in perioada procedurii de identificare a unui client sau a unui beneficiar real, cat si in perioada relatiei de afaceri, atat pentru clientii noi, cat si pentru cei existenti.
(4) In aplicarea art. 11 alin. (6) din Legea nr. 129/2019, la evaluarea riscului de spalare a banilor si finantare a terorismului, consultantii fiscali si societatile de consultanta fiscala sunt obligati sa ia in considerare cel putin urmatoarele: a) scopul initierii unei relatii sau al efectuarii unei tranzactii ocazionale; b) nivelul activelor care urmeaza a fi tranzactionate de un client sau dimensiunea tranzactiilor deja efectuate; c) regularitatea sau durata relatiei de afaceri; d) reglementarile si instructiunile sectoriale emise de autoritatile competente in aplicarea prevederilor art. 1 alin. (4) din Legea nr. 129/2019.
(5) La evaluarea riscurilor de spalare a banilor si finantare a terorismului se vor lua in considerare factorii caracteristici situatiilor cu risc potential marit, prevazuti la art. 17 alin. (14) din Legea nr. 129/2019, precum si urmatorii factori specifici activitatii de consultanta fiscala:
a) factori de risc privind clientii:
— forma juridica a clientului;
— complexitatea si transparenta structurii organizatorice;
— tipul activitatii sau ocupatiei, durata si complexitatea activitatii economice desfasurate de client/beneficiarul real;
— reputatia clientului si a beneficiarului real/natura si comportamentul clientului si al beneficiarului real al clientului;
— clientul/beneficiarul real activeaza in sectoare economice asociate frecvent cu un risc mai ridicat de spalare a banilor si finantare a terorismului
— sectorul imobiliar (inclusiv constructii, comert cu materiale de constructii, dezvoltatori si agenti imobiliari), sectorul agricol, farmaceutic, comercializare de produse petroliere si gaze naturale, comert cu produse din tutun, arme si munitii, metale pretioase, jocuri de noroc;
— clientul si beneficiarul real au antecedente penale pentru savarsirea unor infractiuni sanctionate de legile fiscale, financiarcontabile, vamale, cele care privesc disciplina financiara, precum si alte infractiuni, inclusiv spalarea banilor sau finantarea terorismului;
— clientul si beneficiarul real sunt persoane expuse public sau persoane cunoscute ca asociati apropiati ai persoanelor expuse public;
— sursa averii/fondurilor clientului/beneficiarului real;
b) factori de risc privind serviciile, tranzactiile sau canalele de distributie (intermediari):
— nivelul de transparenta al identitatii clientului/beneficiarului real la initierea relatiei de afaceri sau a tranzactiei/modul de initiere a relatiei de afaceri sau a unei tranzactii
— prezenta fizica/fata in fata, la distanta sau electronic, prin intermediari;
— tipurile serviciilor solicitate de client/beneficiarul real;
— scopul si destinatia serviciilor solicitate de client/beneficiarul real/scopul initierii unei relatii sau al efectuarii unei tranzactii ocazionale;
— prestarea serviciilor profesionale, relatia de afaceri propusa ori tranzactia ocazionala solicitata prezinta un risc sporit de spalare a banilor sau de finantare a terorismului;
— complexitatea serviciului profesional prestat;
— valoarea sau volumul fondurilor ce urmeaza a fi utilizate in relatii de afaceri sau tranzactii; c) factori de risc geografic:
— jurisdictii in care clientul/beneficiarul real isi are domiciliul/resedinta;
— jurisdictii in care clientul are stabilite sucursale sau puncte de lucru;
— jurisdictii in care clientului si beneficiarul real au legaturi personale sau comerciale relevante sau interese financiare ori juridice relevante;
— jurisdictii din care provin fondurile clientului/beneficiarului real;
d) alti factori de risc geografic:
— sanctiunile internationale impuse la nivelul Natiunilor Unite si Uniunii Europene;
— nivelul coruptiei;
— transparenta fiscala la nivelul declararii si accesului la informatiile privind beneficiarul real;
— evaluarile FATF si ale UE.
(6) Consultantii fiscali si societatile de consultanta fiscala au obligatia sa aplice masurile standard de cunoastere a clientelei tuturor clientilor, iar proportional cu gradul de risc asociat fiecarui client pot aplica masuri simplificate de cunoastere a clientelei pentru clientii evaluati la un grad de risc redus, conform prevederilor art. 16 din Legea nr. 129/2019, sau aplica masuri suplimentare de cunoastere a clientelei, in plus fata de masurile standard, pentru clientii evaluati la un grad de risc ridicat, conform prevederilor art. 17 si 171 din Legea nr. 129/2019.
(7) Responsabilitatea configurarii, documentarii si actualizarii periodice a procedurilor de administrare a riscurilor de spalare a banilor si de finantare a terorismului revine, dupa caz, persoanei din conducerea de rang superior din cadrul entitatii reglementate, cu atributii de control intern, de comunicare si management de conformitate.
(8) Evaluarea si gestionarea riscului de spalare a banilor si finantare a terorismului de catre consultantii fiscali si societatile de consultanta fiscala cuprind cel putin urmatoarele componente:
a) responsabilitatile personalului in cadrul implementarii procesului de evaluare pe baza de risc;
b) categorii si surse de informatii utilizate in realizarea evaluarii;
c) identificarea si evaluarea factorilor de risc relevanti asociati clientilor si serviciilor oferite, precum si canalelor de distributie, tarilor si zonelor geografice, la nivelul tranzactiilor, precum si la nivelul intregii activitati desfasurate;
d) modul de determinare a ponderilor asociate factorilor de risc identificati in functie de importanta acestora, daca entitatea raportoare decide sa pondereze diferit factorii de risc identificati;
e) obtinerea unei perspective generale asupra riscului asociat clientului, unei anumite relatii de afaceri sau unei tranzactii ocazionale prin strangerea informatiilor necesare in vederea identificarii tuturor factorilor de risc relevanti si evaluarea acestora;
f) masurile privind cunoasterea clientelei: utilizarea constatarilor desprinse din evaluarea asupra riscurilor la nivelul activitatii si fundamentarea deciziei cu privire la nivelul si tipul adecvat al masurilor de cunoastere a clientelei;
g) procedura de stabilire si reevaluare, periodica, precum si in situatiile cand intervin elemente de natura sa modifice gradul de risc, a claselor de risc aferente clientilor, produselor si serviciilor, in functie de gradul de risc asociat;
h) procedura de monitorizare si revizuire: monitorizarea tranzactiilor si serviciilor oferite, corelate cu profilul de risc si cu activitatea clientului, respectiv actualizarea si revizuirea in permanenta a evaluarii riscurilor;
i) gestionarea riscurilor asociate clientilor prin identificarea si aplicarea de masuri pentru diminuarea sau indepartarea acestora.

SECTIUNEA a 6-a Factori de risc

Art. 12. — (1) In cadrul procesului de evaluare a riscurilor, consultantii fiscali si societatile de consultanta fiscala iau in considerare cel putin factorii de risc relevanti prevazuti la art. 11 alin. (6) din Legea nr. 129/2019.
(2) Indicatori de risc asociati clientilor, beneficiarului real, tranzactiilor sau activitatii clientului, care vor fi luati in considerare de consultantii fiscali si de societatile de consultanta in evaluarea riscurilor in exercitarea activitatii de consultanta fiscala, pot fi, fara a se limita la, urmatorii:
a) constatarea unor schimbari frecvente in ceea ce priveste beneficiarul real;
b) structura afacerii clientului este complexa si opaca, fara a exista o justificare reala, economica sau legala in acest sens;
c) structura complexa a actionariatului societatii avand in vedere natura activitatii sale;
d) tranzactii complexe sau neobisnuite solicitate sau efectuate de client, fara a exista un scop economic evident sau o justificare comerciala solida;
e) nivel de confidentialitate excesiv solicitat de client cu privire la tranzactiile si informatiile puse la dispozitia consultantului fiscal pentru prestarea serviciului solicitat;
f) sursa veniturilor clientului sau a beneficiarului real nu este credibila sau nu poate fi usor identificata sau justificata;
g) clientul sau beneficiarul real are legaturi cu sectoare asociate frecvent cu un risc de coruptie;
h) clientul sau beneficiarul real are legaturi cu sectoare care implica tranzactii sau operatiuni cu sume in numerar semnificative;
i) clientul sau beneficiarul real are legaturi cu persoane expuse public, cu membri ai familiei persoanei expuse public sau cu persoanele cunoscute ca asociati apropiati ai persoanelor expuse public;
j) existenta unor informatii relevante despre client, privind acuzatii impotriva clientului sau a beneficiarului real referitoare la comiterea de infractiuni sau a unor acte de terorism;
k) fonduri sau active ale clientului, ale beneficiarului real sau ale unor persoane din structura de conducere a acestuia care au fost blocate ca urmare a unor sanctiuni penale, administrative sau a suspiciunilor de spalare a banilor sau finantare a terorismului;
l) clientul sau beneficiarul real provin dintr-o tara care, conform evaluarii organismelor internationale de profil, nu dispune de sisteme efective de combatere a spalarii banilor/de combatere a finantarii terorismului;
m) situatii ce prezinta sau implica regim politic instabil, niveluri ridicate de coruptie sau atunci cand jurisdictia este inclusa in lista de tari si teritorii noncooperante.
(3) Factorii de risc identificati de consultantii fiscali si de societatile de consultanta fiscala, in functie de activitatea efectiv desfasurata, vor fi evaluati pentru fiecare client in parte cu scopul incadrarii acestuia intr-o categorie de risc, care poate fi, spre exemplificare, „redus”, „standard”, „sporit” si care se va consemna in evidentele de acceptare a clientului sau in alte evidente stabilite prin procedura interna.
(4) La cererea Camerei Consultantilor Fiscali sau a altor autoritati cu atributii de control, consultantii fiscali si societatile de consultanta fiscala au obligatia sa demonstreze, pe baza evaluarii prevazute la alin. (3), ca masurile de cunoastere a clientelei au fost aplicate proportional cu categoria de risc la care a fost incadrat fiecare client in parte.
(5) Evaluarile intocmite de consultantii fiscali si de societatile de consultanta fiscala in cadrul procesului de evaluare a riscurilor trebuie documentate, actualizate, inregistrate si pastrate in evidentele proprii, in format letric si/sau in format electronic, si se pun la dispozitia Camerei Consultantilor Fiscali sau a altor autoritati cu atributii de control, la cererea acestora.

SECTIUNEA a 7-a Masuri de cunoastere a clientelei, in aplicarea prevederilor art. 10—20 din Legea nr. 129/2019

Art. 13. — (1) Consultantii fiscali si societatile de consultanta fiscala aplica masurile simplificate, standard si suplimentare de cunoastere a clientelei, dupa caz, potrivit riscului determinat in baza sistemului propriu de evaluare a riscurilor de spalare a banilor si de finantare a terorismului pe baza normelor interne de cunoastere a clientelei.
(2) Consultantii fiscali si societatile de consultanta fiscala verifica identitatea clientului si a beneficiarului real inainte de stabilirea unei relatii de afaceri sau de desfasurarea tranzactiei ocazionale.

Art. 14. — (1) Masurile standard de cunoastere a clientelei se aplica de catre consultantii fiscali si de societatile de consultanta fiscala in conditiile stabilite de art. 11 alin. (1) si (4), art. 13 alin. (1) si art. 14 din Legea nr. 129/2019 si au ca scop:
a) identificarea clientului si verificarea identitatii acestuia pe baza documentelor, datelor sau informatiilor obtinute din surse sigure si independente, inclusiv, daca sunt disponibile, a mijloacelor de identificare electronica si a serviciilor de incredere relevante prevazute de Regulamentul (UE) nr. 910/2014 al Parlamentului European si al Consiliului din 23 iulie 2014 privind identificarea electronica si serviciile de incredere pentru tranzactiile electronice pe piata interna si de abrogare a Directivei 1.999/93/CE sau a oricarui alt proces de identificare sigur, la distanta sau electronic, reglementat, recunoscut, aprobat sau acceptat la nivel national de catre Autoritatea pentru Digitalizarea Romaniei;
b) identificarea beneficiarului real si adoptarea de masuri rezonabile pentru a verifica identitatea acestuia, astfel incat entitatea raportoare sa se asigure ca a identificat beneficiarul real, inclusiv in ceea ce priveste persoanele juridice, fiduciile, societatile, asociatiile, fundatiile si entitatile fara personalitate juridica similare, precum si pentru a intelege structura de proprietate si de control a clientului;
c) evaluarea privind scopul si natura relatiei de afaceri si, daca este necesar, obtinerea de informatii suplimentare despre acestea;
d) realizarea monitorizarii continue a relatiei de afaceri, inclusiv prin examinarea tranzactiilor incheiate pe toata durata relatiei respective, pentru ca entitatea reglementata sa se asigure ca tranzactiile realizate sunt conforme cu informatiile detinute referitoare la client, la profilul activitatii si la profilul riscului, inclusiv, dupa caz, la sursa fondurilor, precum si ca documentele, datele sau informatiile detinute sunt actualizate si relevante; e) identificarea persoanelor sau entitatilor desemnate in sensul OUG nr. 202/2008 ori a operatiunilor derulate cu acestea, care implica bunuri in sensul aceluiasi act normativ, avandu-se in vedere si prevederile art. 6 din Normele aprobate prin HG nr. 603/2011.
(2) In aplicarea art. 11 alin. (1), (3) si (4) si art. 15 alin. (1) din Legea nr. 129/2019, la stabilirea unei relatii de afaceri sau la efectuarea unei tranzactii ocazionale, consultantii fiscali si societatile de consultanta fiscala au obligatia sa obtina si sa arhiveze in evidentele proprii, pentru a verifica identitatea clientului persoana fizica si a beneficiarului real si factorii de risc specifici acestora, informatii privind:

1. In cazul clientilor persoane fizice se vor retine datele de identificare prevazute in cartile/buletinele de identitate, pasapoarte sau permise de sedere, respectiv:
a) numele si prenumele;
b) data si locul nasterii;
c) codul numeric personal sau echivalentul acestuia pentru persoanele straine;
d) numarul si seria documentului de identitate;
e) domiciliul stabil/resedinta (adresa completa) si identificarea regimului juridic al acesteia, respectiv daca este domiciliu, resedinta ori alt atribut de identificare de acelasi tip;
f) cetatenia, nationalitatea si tara de origine;
g) ocupatia si, dupa caz, numele angajatorului ori natura activitatii proprii;
h) numarul de telefon, adresa de posta electronica, dupa caz;
i) functia publica detinuta, daca este cazul;
j) scopul si natura relatiei de afaceri derulata cu entitatea reglementata;
k) sursa fondurilor ce urmeaza sa fie utilizate in derularea relatiei de afaceri;
l) incadrarea in categoria persoanelor expuse public sau detinerea calitatii de membru al familiei persoanei expuse public ori de persoana cunoscuta ca asociat apropiat al unei persoane expuse public;
m) informatii referitoare la beneficiarul real, daca este diferit de client, respectiv numele si prenumele, data nasterii, codul numeric personal sau echivalentul acestuia pentru persoanele straine.

2. In cazul clientilor persoane juridice, fiduciilor sau entitatilor fara personalitate juridica, in aplicarea art. 11 alin. (1) si (3) si art. 15 alin. (1) lit. b) si c) din Legea nr. 129/2019, se vor retine, cel putin, informatii privind datele de identificare cuprinse in actele de constituire, certificatele de inregistrare sau extrase ale acestora, precum si documente din care sa rezulte identificarea beneficiarului real, respectiv persoana fizica ce detine sau controleaza in cele din urma clientul si/sau persoana fizica in numele careia se realizeaza o tranzactie, o operatiune sau o activitate, dupa cum urmeaza:
a) denumirea;
b) forma juridica;
c) numarul, seria si data certificatului de inregistrare la Oficiul National al Registrului Comertului sau la autoritati similare ori echivalente;
d) capitalul social subscris si varsat;
e) codul unic de inregistrare (CUI) sau echivalentul acestuia pentru persoanele straine;
f) institutia de credit si codul IBAN prin intermediul caruia se efectueaza plata contravalorii activitatilor sau serviciilor prestate de entitatea reglementata;
g) lista administratorilor, a persoanelor cu functii de conducere sau cu mandat de reprezentare a clientului;
h) informatiile prevazute la pct. 1 pentru persoanele care reprezinta clientul in relatie cu entitatea reglementata si atributiile acestora de angajare a entitatii;
i) adresa sediului social;
j) structura actionariatului/asociatilor;
k) telefon, e-mail, si, dupa caz, pagina de internet;
l) scopul si natura relatiilor de afaceri derulate cu entitatea reglementata;
m) numele beneficiarului real si datele de identificare ale acestuia;
n) tipul si natura activitatii desfasurate;
o) incadrarea beneficiarului real in categoria persoanelor expuse public sau detinerea calitatii de membru al familiei persoanei expuse public ori de persoana cunoscuta ca asociat apropiat al unei persoane expuse public;
p) in cazul in care un client este parte a unui contract fiduciar sau altor constructii juridice similare se vor retine de la acesta copii ale declaratiilor de inregistrare a contractelor de fiducie depuse la organele fiscale unde este inregistrat.
(3) In cazul persoanelor juridice straine va fi solicitata si o traducere in limba romana a actelor constitutive sau a certificatului de inmatriculare, precum si datele reprezentantului legal al persoanei juridice care incheie contractul, legalizata in conditiile legii.
(4) In situatia in care identificarea se realizeaza pe cale electronica, cu respectarea conditiilor prevazute de art. 11 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 129/2019, se pastreaza informatiile si documentele care atesta aplicarea adecvata a masurilor de cunoastere a clientelei.
(5) Consultantii fiscali si societatile de consultanta fiscala pot utiliza informatii obtinute de la terte parti, in scopul aplicarii masurilor standard de cunoastere a clientelei, in conditiile prevazute de art. 18 din Legea nr. 129/2019.
(6) Consultantii fiscali si societatile de consultanta fiscala verifica informatiile privind beneficiarul real furnizate de clienti persoane fizice prin metode corespunzatoare, utilizand surse credibile si independente, luand in considerare sursa si volumul fondurilor implicate in relatia de afaceri sau tranzactia ocazionala, iar in cazul clientilor persoane juridice si fiducii, prin consultarea registrelor prevazute la art. 19 alin. (5) din Legea nr. 129/2019 sau a registrelor similare din alte jurisdictii, daca aceste surse sunt disponibile.
(7) Dupa consultarea registrelor centrale prevazute la art. 19 alin. (5) din Legea nr. 129/2019, consultantii fiscali si societatile de consultanta fiscala informeaza autoritatile care gestioneaza aceste registre cu privire la orice neconcordanta intre informatiile disponibile in registrele centrale privind beneficiarii reali si informatiile privind beneficiarii reali pe care le detin. In situatia in care consultantii fiscali si societatile de consultanta fiscala constata ca exista suspiciuni sau motive rezonabile sa suspecteze ca anumite tranzactii, operatiuni sau activitati al caror obiect il constituie bunuri ce provin din savarsirea de infractiuni sau au legatura cu finantarea terorismului si implica persoane cu privire la care exista o neconcordanta, transmit un raport pentru tranzactii suspecte exclusiv Oficiului, in conditiile art. 6 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 129/2019.
(8) Consultantii fiscali si societatile de consultanta fiscala au obligatia sa aplice cel putin masurile standard de cunoastere a clientelei prevazute de art. 11 alin. (1) din Legea nr. 129/2019, in toate cazurile in care exista suspiciuni de spalare a banilor sau de finantare a terorismului.
(9) Consultantii fiscali si societatile de consultanta fiscala au obligatia sa demonstreze, la solicitarea Oficiului sau a Camerei, ca masurile privind cunoasterea clientelei pe care le-au aplicat sunt proportionale cu riscurile de spalare a banilor si finantare a terorismului identificate.

Art. 15. — (1) Masurile simplificate de cunoastere a clientelei se aplica de consultantii fiscali si societatile de consultanta fiscala in conditiile stabilite de art. 16 din Legea nr. 129/2019 si constituie o adaptare a masurilor standard de cunoastere a clientelei la riscul redus asociat clientului, cel putin prin:
a) limitarea tipului sau timpului alocat masurilor de cunoastere a clientelei;
b) obtinerea unui volum mai redus de informatii referitoare la identificarea clientului si a beneficiarului real;
c) simplificarea verificarilor efectuate cu privire la identitatea clientilor si a beneficiarului real;
d) reducerea frecventei actualizarilor informatiilor privind identificarea clientilor pe parcursul relatiei de afaceri;
e) diminuarea intensitatii extinderii si gradului de monitorizare si verificare a tranzactiilor.
(2) Inainte de a aplica masurile simplificate de cunoastere a clientelei, consultantii fiscali si societatile de consultanta fiscala se asigura ca: a) relatia de afaceri sau tranzactia ocazionala prezinta un grad de risc redus, determinat cel putin pe baza factorilor de risc prevazuti la art. 16 alin. (2) din Legea nr. 129/2019; b) au obtinut suficiente informatii pentru a putea identifica tranzactiile neobisnuite sau suspecte.

Art. 16. — (1) Masurile suplimentare de cunoastere a clientelei se aplica de consultantii fiscali si de societatile de consultanta fiscala, in conformitate cu prevederile art. 17 din Legea nr. 129/2019, clientilor incadrati in categoria de risc sporit si constituie o adaptare a masurilor standard de cunoastere a clientelei la riscul sporit asociat clientului, cel putin prin:
a) obtinerea de informatii suplimentare cu privire la imputernicit, beneficiarul real, sediul, ocupatia, sursa de venit, volumul activelor etc. si alte informatii disponibile din baze de date publice;
b) efectuarea de verificari suplimentare prin folosirea altor surse independente si deschise;
c) obtinerea de informatii suplimentare si, dupa caz, obtinerea unor documente justificative cu privire la natura relatiei de afaceri si a sursei fondurilor/activelor clientului;
d) obtinerea de informatii privind justificarea tranzactiilor care pot fi efectuate sau a celor realizate; e) diminuarea pragului de 25% prevazut la definitia beneficiarului real de la art. 4 alin. (2) lit. a) si d) din Legea nr. 129/2019;
f) realizarea de monitorizari suplimentare ale relatiei de afaceri, prin cresterea numarului si duratei verificarilor efectuate si selectarea tipurilor de tranzactii care necesita verificari suplimentare;
g) cresterea gradului de constientizare, in cazul tranzactiilor si clientilor cu risc ridicat, in toate departamentele care au o relatie de afaceri cu clientul, inclusiv posibilitatea de informare suplimentara a personalului care raspunde de respectivul client.
(2) Aplicarea masurilor suplimentare de cunoastere a clientelei este obligatorie in situatiile ce prezinta un risc sporit de spalare a banilor sau de finantare a actelor de terorism, inclusiv in urmatoarele situatii:
a) in cazul relatiilor de afaceri si tranzactiilor care implica persoane din tari care nu aplica sau aplica insuficient standardele internationale in domeniul prevenirii si combaterii spalarii banilor si a finantarii terorismului sau care sunt cunoscute la nivel international ca fiind tari necooperante;
b) in cazul tranzactiilor sau relatiilor de afaceri cu persoane expuse public sau cu clienti ai caror beneficiari reali sunt persoane expuse public, inclusiv pentru o perioada de cel putin 12 luni incepand cu data de la care respectiva persoana nu mai ocupa o functie publica importanta;
c) in cazul persoanelor fizice sau juridice stabilite in tari terte identificate de Comisia Europeana drept tari terte cu grad inalt de risc;
d) in cazurile prevazute in reglementarile sau instructiunile sectoriale emise de autoritatile competente in aplicarea prevederilor art. 1 alin. (4) din Legea nr. 129/2019.
(3) In toate situatiile ce pot prezenta risc sporit de spalare a banilor sau de finantare a terorismului, consultantii fiscali si societatile de consultanta fiscala au obligatia sa examineze contextul si scopul tuturor tranzactiilor care indeplinesc cel putin una dintre urmatoarele conditii:
a) sunt tranzactii complexe;
b) sunt tranzactii cu valori neobisnuit de mari;
c) nu se incadreaza in tiparul obisnuit;
d) nu au un scop economic, comercial sau legal evident.
(4) In cazul tranzactiilor ocazionale sau al relatiilor de afaceri cu persoane expuse public sau cu clienti ai caror beneficiari reali sunt persoane expuse public, consultantii fiscali si societatile de consultanta fiscala trebuie sa adopte, in plus fata de masurile standard de cunoastere a clientelei, printre altele, urmatoarele masuri:
a) sa obtina aprobarea conducerii de rang superior cu privire la stabilirea sau continuarea relatiei de afaceri;
b) sa obtina informatii despre sursa fondurilor si averii clientului si beneficiarului real al clientului si sursa fondurilor care urmeaza sa fie utilizate in relatia de afaceri sau in tranzactii cu astfel de persoane;
c) sa efectueze permanent o monitorizare sporita a relatiei de afaceri cu aceste persoane.
(5) Masurile prevazute la alin. (4) sunt aplicate de consultantii fiscali si societatile de consultanta fiscala si in cazul membrilor familiilor persoanelor expuse public si al persoanelor cunoscute ca fiind asociati apropiati ai acestora.
(6) In cazul relatiilor de afaceri sau al tranzactiilor care implica tari terte cu grad inalt de risc identificate potrivit art. 17 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 129/2019, consultantii fiscali si societatile de consultanta fiscala aplica masuri suplimentare de cunoastere a clientelei conform prevederilor art. 171 din Legea nr. 129/2019.
(7) Normele interne adoptate de consultantii fiscali si de societatile de consultanta fiscala in aplicarea art. 24 alin. (1) din Legea nr. 129/2019, privind masurile aplicabile in materie de cunoastere a clientelei, inclusiv a beneficiarului real, contin cel putin urmatoarele elemente:
a) identificarea criteriilor de acceptare a clientilor si nivelul ierarhic de aprobare a acestora;
b) tipurile de produse si servicii care pot fi furnizate fiecarei categorii de clientela;
c) incadrarea clientilor in categoria de risc adecvata si modalitatea de trecere a acestora dintr-o categorie in alta;
d) frecventa actualizarii, pe baza de risc, a informatiilor si a documentatiei despre clienti;
e) continutul masurilor de cunoastere a clientelei pentru fiecare categorie de risc identificata, cu indicarea explicita a documentelor si informatiilor utilizate;
f) monitorizarea permanenta a operatiunilor derulate de clienti, indiferent de categoria de risc in care acestea sunt incadrate, in scopul detectarii tranzactiilor neobisnuite si/sau suspecte;
g) gestionarea situatiilor de incetare a relatiilor de afaceri si a celor in care apar dificultati in procesul de cunoastere a clientelei;
h) identificarea tranzactiilor sau a relatiilor de afaceri cu persoane expuse public sau cu clienti ai caror beneficiari reali sunt persoane expuse public sau detin calitatea de membru al familiei persoanei expuse public ori de persoana cunoscuta ca asociat apropiat al unei persoane expuse public, inclusiv pentru o perioada de cel putin 12 luni incepand cu data de la care respectiva persoana nu mai ocupa o functie publica importanta;
i) modul de punere in aplicare a sanctiunilor internationale, conform legislatiei in vigoare, inclusiv prin verificari realizate pe site-ul Oficiului, www.onpcsb.ro, sectiunea „sanctiuni internationale”, precum si modul in care se va demonstra la cererea autoritatilor/institutiilor abilitate indeplinirea concreta a obligatiei.

SECTIUNEA a 8-a Tipuri de raportari, in aplicarea prevederilor art. 6 si 7 din Legea nr. 129/2019

SUBSECTIUNEA 1 Raportul pentru tranzactii suspecte

Art. 17. — (1) In aplicarea prevederilor art. 6 din Legea nr. 129/2019, consultantii fiscali si societatile de consultanta fiscala au obligatia sa transmita de indata Oficiului un raport de tranzactii suspecte, atunci cand, dupa aplicarea masurilor de cunoastere a clientelei si de evaluare a riscurilor, au identificat suspiciuni de spalare a banilor sau de finantare a terorismului.
(2) Consultantii fiscali si societatile de consultanta fiscala transmit un raport pentru tranzactii suspecte catre Oficiu, daca in cadrul activitatilor profesionale desfasurate, asa cum sunt prevazute de art. 3 din Ordonanta Guvernului nr. 71/2001, aprobata cu modificari prin Legea nr. 198/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, au obtinut informatii in baza carora si-au conturat o suspiciune rezonabila privind posibile activitati sau tentative de spalare a banilor sau finantare a terorismului.
(3) Consultantii fiscali si societatile de consultanta fiscala vor lua toate masurile legale de identificare a tranzactiilor suspecte in activitatea profesionala desfasurata, indiferent de riscul aferent clientelei, de pragul tranzactiilor sau de modalitatea de realizare a acestora.
(4) Identificarea tranzactiilor suspecte are in vedere inclusiv stabilirea unor parametri si a unor tipare ce delimiteaza tranzactiile obisnuite derulate, cum ar fi: a) categorii de tranzactii derulate in relatie cu diferitele tipuri de clienti si/sau domenii de activitate; b) limite valorice pe tipuri de client, produs sau tranzactie.
(5) In cadrul aplicarii masurilor de identificare a beneficiarilor reali ai clientilor, dupa consultarea registrelor centrale ale beneficiarilor reali, consultantii fiscali si societatile de consultanta fiscala informeaza autoritatile care gestioneaza aceste registre cu privire la orice neconcordanta intre informatiile disponibile in registrele centrale privind beneficiarii reali si informatiile privind beneficiarii reali pe care le detin.
(6) In situatia in care consultantii fiscali si societatile de consultanta fiscala suspecteaza sau au motive rezonabile sa suspecteze ca anumite tranzactii, operatiuni sau activitati ar putea avea ca obiect bunuri ce provin din savarsirea de infractiuni sau au legatura cu finantarea terorismului si implica persoane cu privire la care exista o neconcordanta conform alin. (5), transmit un raport pentru tranzactii suspecte exclusiv Oficiului, in conditiile art. 6 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 129/2019.
(7) Atunci cand consultantii fiscali si societatile de consultanta fiscala nu sunt in masura sa aplice masurile de cunoastere a clientelei, acestia nu trebuie sa initieze ori sa continue relatia de afaceri sau sa efectueze tranzactia ocazionala si trebuie sa intocmeasca un raport de tranzactie suspecta in legatura cu clientul respectiv, ori de cate ori exista motive de suspiciune, care va fi transmis Oficiului.
(8) Contractele de confidentialitate, legislatia sau prevederile privind secretul profesional nu pot fi invocate pentru a restrictiona capacitatea de raportare a consultantilor fiscali si a societatilor de consultanta fiscala.
(9) Raportarile se fac catre Oficiu si sunt urmate de notificarea structurii de conducere a Camerei Consultantilor Fiscali asupra transmiterii rapoartelor de tranzactii suspecte.
(10) Forma si continutul rapoartelor prevazute la art. 6 si 7 din Legea nr. 129/2019, precum si metodologia de transmitere a acestora sunt cele stabilite prin ordin al presedintelui Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor.

SUBSECTIUNEA a 2-a Raportarea tranzactiilor care nu prezinta indicatori de suspiciune

Art. 18. — (1) Consultantii fiscali si societatile de consultanta fiscala raporteaza electronic, pe canalele puse la dispozitie, catre Oficiu tranzactiile care se incadreaza la art. 7 alin. (1) din Legea nr. 129/2019, in cel mult 3 zile lucratoare de la momentul efectuarii tranzactiei. (2) Consultantii fiscali si societatile de consultanta fiscala respecta conditiile si modalitatile de raportare stabilite la art. 6—9 din Legea nr. 129/2019 si in metodologiile sau instructiunile de raportare emise in aplicarea acesteia.

SECTIUNEA a 9-a Pastrarea documentelor, in aplicarea prevederilor art. 21 din Legea nr. 129/2019

Art. 19. — (1) Consultantii fiscali si societatile de consultanta fiscala stabilesc prin normele interne masuri de pastrare a evidentelor si a tuturor documentelor, precum si modul de acces la acestea.
(2) Consultantii fiscali si societatile de consultanta fiscala pastreaza documentele si informatiile obtinute de la clienti in format letric sau electronic, in scopul prevenirii, depistarii si investigarii cazurilor de spalare de bani sau de finantare a terorismului, pe toata perioada desfasurarii relatiei de afaceri si ulterior pentru o perioada de 5 ani de la incetarea acestei relatii sau de la data tranzactiei ocazionale, cu respectarea conditiilor prevazute la art. 21 din Legea nr. 129/2019.
(3) La solicitarea scrisa a autoritatilor competente in domeniul prevenirii, depistarii si investigatiilor in cazurile de spalare a banilor si de finantare a terorismului, consultantii fiscali si societatile de consultanta fiscala au obligatia sa extinda perioada de pastrare a documentelor, fara ca aceasta prelungire sa depaseasca 5 ani.
(4) Documentele care sunt pastrate de catre consultantii fiscali si societatile de consultanta fiscala se refera la:
a) toate inregistrarile obtinute prin aplicarea masurilor de cunoastere a clientelei, cum ar fi copii ale documentelor de identificare (carti de identitate, pasapoarte, permise de sedere), ale monitorizarilor si verificarilor efectuate si ale rezultatelor analizelor efectuate in legatura cu clientul (inclusiv raportari interne si externe, rezultatele screeningului, decizii/hotarari adoptate de catre conducerea superioara in legatura cu clientul etc.), ale dosarelor de client si ale corespondentei, inclusiv ale informatiilor obtinute prin mijloacele de identificare electronica necesare pentru respectarea cerintelor de cunoastere privind clientela;
b) documente justificative si de evidenta a tranzactiilor sau de corespondenta comerciala, avute la dispozitie pentru prestarea serviciului de consultanta fiscala, inclusiv rezultatele oricarei analize efectuate in legatura cu clientul, de exemplu solicitarile pentru a stabili istoricul si scopul tranzactiilor complexe daca acestea au fost necesare pentru realizarea serviciului prestat;
c) toate raportarile de tranzactii suspecte facute.

SECTIUNEA a 10-a Datele cu caracter personal

Art. 20. — (1) Datele cu caracter personal obtinute si utilizate in scopul aplicarii Legii nr. 129/2019 sunt prelucrate de entitatile reglementate in conformitate cu dispozitiile Legii nr. 129/2019 si ale Regulamentului (UE) 2016/679, doar in scopul prevenirii spalarii banilor si a finantarii terorismului, si nu sunt prelucrate ulterior intr-un mod incompatibil cu acest scop.
(2) Entitatile reglementate furnizeaza clientilor noi, inainte de a stabili o relatie de afaceri sau de a efectua o tranzactie ocazionala, cel putin informatiile prevazute mai jos, cu exceptia cazului in care persoana este deja informata cu privire la aceste date:
a) identitatea operatorului si, daca este cazul, a reprezentantului;
b) scopul prelucrarii careia ii sunt destinate datele;
c) orice alte informatii suplimentare, cum ar fi destinatarii sau categoriile de destinatari ai datelor etc.
(3) Informatiile prevazute la alin. (2) includ o informare generala cu privire la obligatiile legale care le revin consultantilor fiscali si societatilor de consultanta fiscala in temeiul Legii nr. 129/2019, atunci cand prelucreaza date cu caracter personal in scopul prevenirii spalarii banilor si a finantarii terorismului.
(4) La expirarea perioadei de pastrare, consultantii fiscali si societatile de consultanta fiscala au obligatia de a sterge datele cu caracter personal, cu exceptia situatiilor in care alte dispozitii legale impun pastrarea in continuare a datelor.

SECTIUNEA a 11-a Solicitarile de informatii, interzicerea divulgarii si alte obligatii, in aplicarea prevederilor art. 26 alin. (4) si (5), ale art. 33 si ale art. 38 alin. (1) si (2) din Legea nr. 129/2019

Art. 21. — (1) Consultantii fiscali si societatile de consultanta fiscala comunica direct Oficiului datele si informatiile solicitate in formatul si in termenul indicat de acesta, fara a se depasi un termen de maximum 15 zile de la data primirii cererii, iar pentru cererile care prezinta un caracter de urgenta, marcate in acest sens, in termenul indicat de Oficiu.
(2) Consultantii fiscali si societatile de consultanta fiscala au obligatia de a pune la dispozitia personalului cu atributii de control al Oficiului si/sau al Camerei Consultantilor Fiscali, in vederea realizarii atributiilor specifice, datele, informatiile si documentele solicitate de catre acesta, in format letric sau electronic adecvat, inclusiv in fotocopie.
(3) Consultantii fiscali si societatile de consultanta fiscala, prin organul de conducere, dupa caz, sunt obligate sa se asigure ca rezultatele controalelor realizate de Oficiu si/sau de Camera Consultantilor Fiscali, respectiv deficientele constatate si recomandarile pentru remedierea acestora, sunt implementate corespunzator in cadrul termenelor indicate in actul de control. Dupa aplicarea masurilor de remediere a deficientelor, consultantii fiscali si societatile de consultanta fiscala notifica de indata Oficiul si/sau, dupa caz, Camera, cu mentionarea numarului si datei actului de control prin care acestea au fost consemnate.

CAPITOLUL III Supravegherea si controlul

Art. 22. — (1) Modul de aplicare a prevederilor Legii nr. 129/2019 de catre entitatile reglementate prevazute la art. 5 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 129/2019 se supravegheaza si se controleaza, in cadrul atributiilor de serviciu, de catre Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor si de catre Camera Consultantilor Fiscali, in calitate de organism de autoreglementare.
(2) Camera Consultantilor Fiscali desfasoara periodic sau ori de cate ori este necesar activitati de supraveghere si control al entitatilor reglementate, cu sau fara notificare prealabila, in conformitate cu dispozitiile art. 26 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 129/2019.
(3) Activitatea de supraveghere a consultantilor fiscali si a societatilor de consultanta fiscala se realizeaza la sediul Camerei Consultantilor Fiscali, prin analizarea si procesarea informatiilor si documentelor din bazele de date gestionate sau la care are acces Camera, in scopul identificarii gradului de risc la care este expusa fiecare entitate supravegheata de a fi folosita si/sau implicata in activitati ilicite de spalare a banilor sau de finantare a terorismului.
(4) Actiunile de supraveghere si control realizate de Camera Consultantilor Fiscali pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului sunt stabilite avand in vedere si sinteza evaluarii nationale de risc publicata pe pagina de internet a Oficiului.
(5) Camera Consultantilor Fiscali realizeaza actiuni de supraveghere si control in ceea ce priveste respectarea prevederilor legislatiei in domeniul SB/FT de catre consultantii fiscali si societatile de consultanta fiscala, in baza programelor anuale, care includ:
a) supravegherea realizata in baza raportarilor furnizate de entitatile reglementate;
b) supravegherea realizata prin actiuni de control efectuate la sediul entitatilor reglementate.
(6) In aplicarea prevederilor art. 26 alin. (4) din Legea nr. 129/2019, consultantii fiscali si societatile de consultanta fiscala ce fac obiectul supravegherii sau controlului au obligatia de a pune la dispozitia reprezentantilor imputerniciti sau desemnati ai Oficiului si/sau ai Camerei datele, informatiile si documentele solicitate de catre acestia pentru realizarea atributiilor specifice. In exercitarea atributiilor de supraveghere si control, reprezentantii imputerniciti ai Oficiului si/sau ai Camerei pot retine copii ale documentelor verificate.
(7) Consultantii fiscali si societatile de consultanta fiscala au obligatia de a duce la indeplinire masurile dispuse de Oficiu si/sau de Camera Consultantilor Fiscali in termenul indicat, conform actului de control sau altor documente emise in acest sens.
(8) In conformitate cu prevederile art. 26 alin. (7), Camera, organism de autoreglementare care are competente de reglementare a activitatii membrilor sai, coopereaza cu autoritatile competente dintr-un alt stat membru, in vederea asigurarii supravegherii eficiente a indeplinirii cerintelor Legii nr. 129/2019. Camera Consultantilor Fiscali coopereaza cu autoritatile competente dintr-un alt stat membru pe teritoriul caruia entitatea cu sediul social in Romania realizeaza activitati economice, in vederea asigurarii supravegherii eficiente a indeplinirii cerintelor impuse prin acte normative care transpun Directiva (UE) 2015/849, cu modificarile si completarile ulterioare. Cooperarea poate cuprinde furnizarea de informatii din activitatea de supraveghere si, dupa caz, inspectii comune.
(9) Actiunile consultantilor fiscali si/sau ale societatilor de consultanta fiscala care, in conformitate cu prevederile statutare, incearca sa descurajeze un client sa desfasoare activitati ilicite nu se considera o incalcare a interdictiei de a nu transmite, in afara conditiilor prevazute de lege, informatiile detinute in legatura cu spalarea banilor si finantarea terorismului.
(10) La solicitarea Oficiului, in conformitate cu prevederile art. 44 alin. (2) si (3) din Legea nr. 129/2019, Camera Consultantilor Fiscali poate aplica sanctiuni complementare potrivit competentelor sale si/sau masuri de remediere in cazurile in care constata ca entitatile reglementate sau membrii structurii de conducere ori persoanele desemnate sau alte persoane fizice ce au calitatea de angajat cu atributii in prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului nu respecta prevederile Legii nr. 129/2019.

Art. 23. — Camera Consultantilor Fiscali notifica Oficiul cu privire la: a) faptele identificate in cadrul exercitarii atributiilor de autorizare, supraveghere, control si monitorizare a entitatilor reglementate care ar putea avea legatura cu spalarea banilor si finantarea terorismului; b) alte incalcari ale prevederilor Legii nr. 129/2019 constatate la nivelul entitatilor reglementate; c) masurile dispuse in urma exercitarii atributiilor de supraveghere si control.

CAPITOLUL IV Dispozitii tranzitorii

Art. 24. — (1) Societatile de consultanta fiscala care la data intrarii in vigoare a prezentelor norme sunt inregistrate in Registrul consultantilor fiscali si al societatilor de consultanta fiscala au obligatia de notificare a Camerei, in termen de 60 de zile, cu privire la persoana desemnata cu responsabilitati in aplicarea Legii nr. 129/2019, astfel cum este prevazut la art. 7 alin. (7).
(2) Prezentele norme se completeaza de drept cu toate celelalte prevederi legale incidente.

Redactia Noul Cod Fiscal
Redactia Noul cod fiscal este alcatuita dintr-o echipa de specialisti cu o vasta experienta in domeniul relatiilor de munca.