Impozitarea pe salarii si contributiile sociale sunt aspecte cruciale ale sistemului fiscal si al securitatii sociale din Romania. Acestea sunt aplicate pentru a asigura finantarea diverselor servicii publice si pentru a sprijini sistemul de securitate sociala. In acest articol vom discuta despre conceptele de baza ale impozitarii pe salarii si ale contributiilor sociale, cum si cat este impozitul pe salarii, care sunt si cum se stabilesc contributiile sociale obligatorii.
Impozitarea pe salarii 2025: cum se calculeaza impozitul datorat?
Impozitarea pe salarii se refera la taxa aplicata asupra veniturilor realizate de catre angajati din munca. Modul de stabilire si calcul al impozitului pe veniturile din salarii este reglementat in Codul Fiscal.
Obligatia de plata a impozitului de salarii este specificata in art 78 din Codul Fiscal:”
Beneficiarii de venituri din salarii si asimilate salariilor datoreaza un impozit lunar, final, care se calculeaza si se
retine la sursa de catre platitorii de venituri, cu exceptia persoanelor fizice care realizeaza in Romania venituri din salarii si asimilate salariilor ca urmare a contractelor de munca incheiate cu
angajatori care nu sunt rezidenti fiscali romani”. Impozitul lunar se determina astfel:
1.
La locul unde se afla functia de baza, prin aplicarea
cotei de 10% asupra bazei de calcul determinata ca diferenta intre venitul net din salarii si urmatoarele:
- deducerea personala acordata pentru luna respectiva;
- cotizatia sindicala platita in luna respectiva;
- contributiile la fondurile de pensii facultative si cele la scheme de pensii facultative, suportate de angajati, in limita a 400 euro/an (echivalent in lei);
- primele de asigurare voluntara de sanatate, precum si serviciile medicale furnizate sub forma de abonament, suportate de angajati,in limita a 400 euro/ an (echivalenbt in lei)
- contravaloarea abonamentelor sportive in vederea practicarii sportului si educatiei fizice cu scop de intretinere, profilactic sau terapeutic, suportate de angajati, in limita echivalentului in lei a 100 euro anual.
2.
Pentru veniturile obtinute in celelalte cazuri, prin aplicarea
cotei de 10% asupra bazei de calcul determinate ca diferenta intre venitul brut si contributiile sociale obligatorii aferente unei
luni, datorate potrivit legii in Romania sau in conformitate cu instrumentele juridice internationale la care Romania este parte, precum si, dupa caz, a contributiei individuale la bugetul de stat datorate potrivit legii, pe fiecare loc de realizare a acestora.
IMPORTANT DE STIUT! Incepand cu data de 1 ianuarie 2025, in cazul salariatilor cu CIM cu norma intreaga, la locul unde se afla functia de baza, nu se datoreaza impozit pe venit si nu se cuprinde in baza lunara de calcul al contributiilor sociale obligatorii suma de 300 lei/luna, reprezentand venituri din salarii si asimilate salariilor, daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
- nivelul salariului de baza brut lunar stabilit potrivit contractului individual de munca, fara a include sporuri si alte adaosuri, este egal cu nivelul salariului minim brut pe tara garantat in plata stabilit prin hotarare a Guvernului, in vigoare in luna careia ii sunt aferente veniturile;
- venitul brut realizat din salarii si asimilate salariilor, , fara a include contravaloarea tichetelor de masa, respectiv indemnizatia de hrana, dupa caz, acordate potrivit legii, in baza aceluiasi contract individual de munca, pentru aceeasi luna, nu depaseste nivelul de 4.300 lei inclusiv
Aceasta prevedere se aplica veniturilor aferente lunilor ianuarie - decembrie 2025 inclusiv!
Cat este salariul minim brut pe economie in 2025?
Salariul minim pe economie, incepand cu 1 ianuarie 2025, s-a majorat de la 3.700 la 4.050 de lei brut.
De asemenea, tot incepand cu data de 1 ianuarie 2025:
- pentru sectorul constructii - salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata se stabileste in bani, fara a include indemnizatiile, sporurile si alte adaosuri, la suma de 4.582 lei lunar, pentru un program normal de lucru in medie de 165,334 ore pe luna, reprezentand in medie 27,714 lei/ora.
- pentru sectorul agricol si industria alimentara, salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata va fi de 4.050 lei lunar, fara a include indemnizatiile, sporurile si alte adaosuri, pentru un program normal de lucru in medie de 165,334 ore pe luna, reprezentand in medie 24,496 lei/ora.
Nerespectarea prevederilor privind salariul minim in constructii si agricultura/industria alimentara, de catre societati constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 3.000 lei la 5.000 lei pentru fiecare persoana pentru care s-a constatat nerespectarea acestor dispozitii legale, fara a depasi valoarea cumulata de 200.000 lei si atrage anularea acordarii facilitatilor fiscale.
Care sunt contributiile sociale obligatorii platite din salariu?
Contributiile sociale reprezinta fondurile platite de angajatori si angajati pentru a finanta diverse programe de securitate sociala, cum ar fi asigurarile sociale, pensiile, asigurarile de sanatate sau somajul. Aceste contributii sunt obligatorii si sunt calculate in procente din salariul brut al angajatului.
Contributiile sociale obligatorii sunt:
- CAS (contributia de asigurari sociale) – aceasta este contributia la sistemul public de pensii si este obligatorie atat pentru veniturile din salarii realizate in Romania, cat si din afara Romaniei.
- CASS (contributia de asigurari sociale de sanatate) - obligatorie atat pentru veniturile din salarii realizate in Romania, cat si din afara Romaniei.
Cat este CAS in 2025?
Conform
art. 138 din Codul Fiscal, cotele de contributii de asigurari sociale in 2025 sunt urmatoarele:
- 25% datorata de catre persoanele fizice care au calitatea de angajati sau pentru care exista obligatia platii contributiei de asigurari sociale, potrivit prezentei legi;
- 4% datorata in cazul conditiilor deosebite de munca, astfel cum sunt prevazute in Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificarile si completarile ulterioare, de catre persoanele fizice si juridice care au calitatea de angajatori sau sunt asimilate acestora;
- 8% datorata in cazul conditiilor speciale de munca, astfel cum sunt prevazute in Legea nr. 263/2010, de catre persoanele fizice si juridice care au calitatea de angajatori sau sunt asimilate acestora.
CAS pentru angajatii din IT, constructii, industria alimentara si agricultura
Incepand cu 01 ianuarie 2025, prin OUG 156/2024 au fost eliminate facilitatile fiscale pentru angajatii din sectoarele IT, constructii, industria alimentara si agricultura. Astfel, acestia vor plati impozit pe venit si CAS, indiferent de nivelul venitului brut lunar. Pana acum, salariatii din aceste domenii erau scutiti de aceste obligatii fiscale pentru veniturile brute lunare de pana la 10.000 lei inclusiv.
Cat este CASS in 2025?
Conform art. 156 din Codul Fiscal, cota de contributie de asigurari sociale de sanatate (CASS) in 2025 este de 10% si se datoreaza de catre persoanele fizice care au calitatea de angajati sau pentru care exista obligatia platii contributiei de asigurari sociale de sanatate.
Studii de caz impozitare pe salarii si contributii sociale
Iata cateva spete utile privind impozitarea pe salarii si contributiile sociale obligatorii.
Membrii CA nerezidenti. Contributii sociale
Intrebare: Pentru anul 2024 s-a stabilit plata unei indemnizatii pentru membrii CA, persoane fizice nerezidente.
Ce contributii trebuie retinute si cum trebuie declarate?
SOLUTIE FISCAL – CONTABILA aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de 03 Ian 2025 In primul rand, trebuie stabilit in ce stat se datoreaza contributiile sociale.
In situatia in care membrii CA sunt cetateni ai unui stat membru UE ori ai Confederatiei Elvetiene sunt aplicabile dispozitiile Regulamentului nr. 883/2004 privind coordonarea sistemelor de securitate sociala (Text cu relevanta pentru SEE si pentru Elvetia).
Conform art. 11 alin. (3) lit. a) din acest Regulament, sub rezerva articolelor 12-16: (a) persoana care desfasoara o activitate salariata sau independenta intr-un stat membru se supune legislatiei din statul membru respectiv.
Astfel, Regulamentul stabileste regula potrivit careia contributiile sociale se datoreaza in statul in care persoana care desfasoara o activitate salariata presteaza activitate din prima zi de activitate.
De la aceasta regula sunt reglementate doua exceptii: detasarea transnationala si pluriactivitatea. Aceste exceptii se stabilesc pe baza de document portabil A1.
Asadar, daca membrii CA sunt cetateni UE in primul rand trebuie verificat daca prezinta document portabil A1.
Daca prezinta document portabil A1 contributiile sociale se platesc in statul mentionat in documentul portabil A1 de societatea din Romania conform legislatiei statului respectiv.
Spre exemplu, membrii CA sunt cetateni italieni si prezinta document portabil A1 in care este mentonata Italia ca fiind statul a carei legislatie de securitate sociala se aplica. In acest caz, societatea din Romania se inregistreaza in Italia si plateste contributiile sociale conform legislatiei din Italia.
Daca membrii CA nu prezinta document portabil A1 contributiile sociale se datoreaza in statul pe teritoriul caruia acestia presteaza activitate in calitate de membrii CA, in speta Romania.
Asadar, daca activitatea este prestata pe teritoriul Romaniai si membrii CA nu au document portabil A1, societatea din Romania retine toate contributiile sociale aferente veniturilor asimilate salariilor ( CAS si CASS) si le declara in declaratia 112.
Totodata, remuneratiile membrilor CA se cuprind in baza de calcul al contributiei asiguratorie de munca.
In situatia in care membrii CA nu sunt cetateni UE, trebuie vazut statul ai caror cetateni sunt acestia pentru a verifica daca Romania a incheiat acord/conventie in domeniul securitatii sociale cu statul respectiv.
2025. Scutire de impozit pe venit. Salariat incadrat in grad de handicap accentuat
Intrebare: Salariatii care sunt angajati cu contract de munca si sunt persoane cu handicap grad accentuat pana la 31.12.2024 erau scutiti de impozitul pe salarii.
Incepand din 01.01.2025 mai sunt scutiti sau intra si ei pe aceeasi ordonanta cu IT-istii, care nu mai beneficiaza de aceasta scutire la impozitul pe salarii?
SOLUTIE FISCAL – CONTABILA aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de 14 Ian 2025 Scutirea de impozit pe venit a salariatilor incadrati in grad de handicap accentuat se aplica si incepand cu 01.01.2025 conform art. 60 art. 1 lit. b) din Codul fiscal:
„Sunt scutiti de la plata impozitului pe venit urmatorii contribuabili:
1. persoanele fizice cu handicap grav sau accentuat, pentru veniturile realizate din:
b) salarii si asimilate salariilor, prevazute la art. 76 alin. (1) - (3);”
Pct. 1 al art. 60 din Codul fiscal a ramas in vigoare, Ordonanta 156/2024 „Ordonanta trenulet” a abrogat incepand cu 01.01.2025 numai punctele 2, 5 si 7 ale art. 60 (vedeti Art. LXIV , pct. 7 , Art. LXV. — (1) ) ,adica s-au eliminat scutirile la plata impozitului pe venit al salariatilor care desfasoara activitati de creare a programelor pe calculator, precum si a celor din domeniile constructii si agricultura .
Potrivit Normelor metodologice emise in aplicarea art. 60 din Codul fiscal, Pct. (1) Titlul IV - Impozitul pe venit, scutirea de impozit pe venit se acorda in baza documentelor care atesta incadrarea in grad de handicap, prezentate in original de catre salariati angajatorului:
„In intelesul art. 60 pct. 1 din Codul fiscal, scutirea de la plata impozitului pe venit se aplica pentru veniturile realizate incepand cu data incadrarii contribuabilului in gradul de handicap grav sau accentuat, conform documentelor justificative.
Pentru a beneficia de prevederile art. 60 pct. 1 lit. a) - c) din Codul fiscal, in cazul veniturilor pentru care angajatorul/platitorul de venituri are obligatia retinerii la sursa a impozitului pe venit, contribuabilii au obligatia de a depune la angajatorul/platitorul de venituri documentele care atesta incadrarea in gradul de handicap grav sau accentuat.
Documentele vor fi prezentate in original si in copie, angajatorul/platitorul de venituri pastrand copia dupa ce verifica conformitatea cu originalul. (...) .”
Impozitare salarii si contributii sociale pentru salariat detasat
INTREBARE: O societatea din Romania presteaza servicii pe teritoriul Belgiei, cu salariatii proprii. Salariatii detasati in Belgia, nu detin A1. Cum se fac retinerile pe stat in acest caz, cum se completeaza d112, avand in vedere ca angajatorul plateste contributiile in Belgia? Salariatii beneficiaza de salariu si indemnizatie de detasare neimpozabila in limita a 3 salarii brute dar nu mai mult de 87.5 euro/ zi.
SOLUTIE FISCAL – CONTABILA aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de 10 Iun 2024 Contributiile sociale si impozitul pe venit au reglementari distincte.
Din punct de vedere al contributiilor sociale, intrucat Belgia este stat membru UE, in relatia cu acest stat sunt aplicabile dispozitiile Regulamentului nr. 883/2004 privind coordonarea sistemelor de securitate sociala (Text cu relevanta pentru SEE si pentru Elvetia).
Conform art.11 alin. (3) lit. a) din acest Regulament, sub rezerva articolelor 12-16:
(a) persoana care desfasoara o activitate salariata sau independenta intr-un stat membru se supune legislatiei din statul membru respectiv.
Astfel, Regulamentul stabileste regula potrivit careia contributiile sociale se datoreaza in statul in care salariatul presteaza activitate.
De la aceasta regula sunt reglementate doua exceptii: detasarea transnationala si pluriactivitatea. Aceste exceptii se stabilesc pe baza de document portabil A1 si in perioada mentionata in acest document (aceasta perioada nu poate fi mai mare de 24 de luni), contributiile sociale se platesc in Romania. Astfel daca nu se obtine documentul portabil A1, contributiile sociale se datoreaza in Belgia in baza art. 11 alin. (3) lit. a) mai sus citat.
Modalitatea de calcul, modalitatea de declarare precum si orice alta conditie referitoare la contributiile sociale sunt reglementate de legislatia din Belgia.
Conform art. 16 din Conventia incheiata intre Guvernul Romaniei si Guvernul Regatului Belgiei pentru evitarea dublei impuneri si prevenirea evaziunii fiscale cu privire la impozitele pe venit si pe capital:
ARTICOLUL 16
Profesii dependente
1. Sub rezerva dispozitiilor art. 17, 19, 20 si 21, salariile si alte remuneratii similare, pe care un rezident al unui stat contractant le primeste pentru o activitate salariata, nu sunt impozabile decat in acest stat, cu conditia ca activitatea sa sa nu fie exercitata in celalalt stat contractant. Daca activitatea este exercitata in celalalt stat contractant, remuneratiile primite cu acest titlu sunt impozabile in acest celalalt stat contractant.
2. Independent de dispozitiile paragrafului 1, remuneratiile pe care un rezident al unui stat contractant le primeste pentru o activitate salariata exercitata in celalalt stat contractant nu sunt impozabile decat in primul stat contractant, daca:
a) beneficiarul ramane in celalalt stat contractant o perioada sau perioade care nu depasesc in total 183 de zile in cursul oricarei perioade de 12 luni;
b) remuneratiile sunt platite de catre o persoana sau in numele unei persoane care angajeaza si care nu este rezident al celuilalt stat; si
c) sarcina remuneratiilor nu este suportata de catre un sediu permanent sau o baza fixa pe care cel care angajeaza le are in celalalt stat.
Daca salariatii raman mai putin de 183 de zile in Belgia, impozitul pe venit se datoreaza in Romania. Angajatorul roman va calcula impozitul pe venit si il va declara in formularul 112 – Salariat detasat fara document portabil A1 daca nu a obtinut documentul portabil A1.
Trebuie sa se cunoasca de la inceput durata sederii salariatilor intr-un an fiscal in Belgia pentru a cunoaste in ce stat se plateste impozitul pe venit.
Daca apreciaza ca salariatii stau mai mult de 183 de zile si revin in tara mai repede, impozitul pe venit va trebui platit in Romania din prima zi de activitate in Belgia. In acest caz, salariatii vor solicita restituirea impozitului pe venit platit in Belgia.
Daca apreciaza ca salariatii stau mai putin de 183 de zile si revin in tara mai tarziu, impozitul pe venit va trebui platit in Belgia din prima zi de detasare in Belgia. In acest caz, salariatii vor solicita restituirea impozitului pe venit platit in Romania si sa-l plateasca in Belgia.
Citeste si:
Impozitarea tichetelor de masa: cota de impozitare, model calcul salariu