Un proiect editorial marca Rentrop&Straton Informatii Specializate de top


Articole despre Codul Fiscal
9 Categorii De Venituri Salariale Neimpozabile si Tratamentul Lor Fiscal​Rentrop & Straton a implinit 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite a implinit 30 de ani!Suprataxarea Contractelor Part-Time: Conditii Si ExceptiiAvantaje In Natura Pentru Salariati: Ce Trebuie Sa Stie Angajatorii​Impozitarea Veniturilor Din Dobanzi Conform Codului Fiscal Ce Inseamna Audit Intern Si Cand Este Obligatoriu?​[Q&A] Contractul De Mandat: Explicatiile Specialistilor Privind Tratamentul Fiscal Diurna externa 2025: cat este pe zi, in ce conditii se acorda si cum se calculeaza diurna neimpozabilaCesiune parti sociale: Model Contract, Obligatii fiscale si Tratament Contabil TVA Locuinte 2025: Cota Aplicabila, Intrebari Frecvente Si Studii De Caz​Profitul reinvestit: reglementari fiscale, tratament contabil si studii de cazCum se face corect creditarea unei societati – reguli fiscale si contabile [Q&A] Suspendare activitate firma: Raspunsuri [DE LA EXPERTI] la cele mai frecvente intrebariTaxe Contract De Munca cu 2, 4 sau 6 ore: Mod De Calcul Contributii, Aspecte Legale Formularul F7000 ANAF - Model si instructiuni de completare (Ordin 1996-2023)Formularul F3000 ANAF - Model si instructiuni de completare (Ordin nr. 1711-2022)TVA Prestari Servicii Intracomunitare: Obligatii Fiscale Si Reglementari Legislative Cod de TVA anulat: implicatii fiscale si contabile​Modificarea cotei de TVA: Ce Se Intampla Cu Contractele Semnate Anterior Datei De 1 august?Lista Bunurilor Cu Risc Fiscal Ridicat, Obligatii e-Transport, Intrebari FrecventeSalariul Minim European: Cat Este si Unde Se Situeaza RomaniaRegistru de Casa: Cine Este Obligat Sa-l CompletezeRegistru Unic de Control: Ce Este, Cum Il Obtii Si Ce Risti Daca Nu-l AiTaxa de Mediu: Cat Este, Mod Declarare Si Plata ​Dobanda remuneratorie si penalizatoare: Ce inseamna, Cum se calculeazaDeclaratia 700: Obligativitate, Termen de Depunere, CompletareImpozitul Pe Constructii Speciale: Cine Plateste, Cat Si Pana Cand​Factura de Avans: Cand Se Emite, Cota TVA Aplicabila Si Monografie Contabila​Cumul Pensie Cu Salariu: Obligatiile fiscale Ale Pensionarului SalariatDeclaratia 100: Obligatii, Termen De DepunereLista conventiilor de evitarea dublei impuneri incheiate de Romania cu alte state ​Impozitul Pe Dividendele Nerezidentilor: Reglementari CheieDeclaratie Beneficiar Real: Obligatii, Termen Depunere, Intrebari FrecventeDeclaratie Unica Rectificativa In 2025: Cand, Cum Si De Cate Ori Poate Fi Corectata D212Depunerea Declaratiei Unice: Principalele Modificari Incepand Cu 2025Control ANAF: Ce Verifica Inspectorii Fiscali Si Greseli De EvitatRepartizarea Dividendelor Din Anii Precedenti – Ce Trebuie Sa StiiCodul TVA intracomunitar: ce este, cand ai nevoie si exemple practiceCheltuieli Deductibile Limitat: Reguli Fiscale Esentiale pentru FirmeCash Flow: metoda directa vs metoda indirectaRedevente: Tipuri, Impozit si Monografie Contabila​Decontul Precompletat RO e-TVA: Ce este, Obligatii [VIDEO][VIDEO] Codul UIT e-Transport: Conditii, Reglementari CheieImpozitul Suplimentar Pe Cifra De Afaceri ICAS in 2025 [Mod de Calcul]​[Mod de calcul] Impozitul minim pe cifra de afaceri in 2025Detinerea indirecta: clarificari pentru microintreprinderi [VIDEO]Ce Declaratii Depune O MicrointreprindereCalcul Rezultat Fiscal: Exemple Si Reglementari Cheie[Q&A] Impozit Pe Dobanda: Cat Este Si Cum Se PlatesteImpozitare Bonuri Cadou Acordate Salariatilor: Reglementari Cheie si Intrebari FrecventeDubla Impunere: Reglementari cheie pentru evitarea dublei impozitariRentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!Esalonarea La Plata: Ce Inseamna, Legislatie, Studii De CazRefacturarea cheltuielilor: Reguli fiscale si contabile esentialeAccizele: ce sunt si cum se aplicaAutofactura: ce este, cand se foloseste, studii de caz utileCand se plateste impozitul pe venit in RomaniaCine NU plateste impozitul pe venit in Romania​Declaratia 406: Noile Obligatii SAF-T de la 1 ianuarie 2025Esalonare datorii ANAF: procedura, conditii de aplicare, [MODEL] cerereImpozitul Pe Castigurile La Loto: Ce Trebuie Sa StiiObligatii fiscale restante: ce trebuie sa stii daca ai datorii la ANAFRegistrul de Evidenta Fiscala - Model si ExplicatiiCe taxe plateste un pensionar angajat ​Factura Fara Semnatura Si Stampila: Ce Spune Legislatia?Emiterea Facturii Fiscale: Termene, Reguli si ExceptiiActive Circulante: Ce sunt, Clasificare, Studii de CazActive Imobilizate: Ce sunt, Clasificare, Studii de cazObligativitatea emiterii facturii fiscale: ce prevede Codul Fiscal[Model] Factura proforma si reglementari cheieCASS dividende 2025: baza de calcul, studii de cazFactura proforma: ce este, cand se foloseste, intrebari frecventeRezidenta Fiscala In Romania Si Strainatate: Ce Presupune Si Cum O ObtiiCertificatul de rezidenta fiscala in Romania: ce este si cum se obtine?Venituri asimilate salariilor: ce trebuie sa stie angajatorii si angajatiiVenituri din investitii in 2025: impozit, contributii sociale datorate si declaratii fiscaleProduse accizabile: cadrul legal, nivelul accizelor in 2025Facilitati fiscale in constructii in 2025: conditii de acordareImpozit Pe Veniturile Nerezidentilor: Reglementari LegislativeImpozit pensii 2025: cat este, cum se calculeaza si cine il plateste?Certificat de atestare fiscala: ce este, de ce ai nevoie de el si cum se obtineRedirectionare impozit pe profit: prevederi legale si mod de calculCum se calculeaza deducerea personala in 2025: conditii si exempleRedirectionare impozit pe venit 2025: cine, cat si cum se procedeazaInfiintare firma 2025: pasi si acte necesare, monografii contabileCatalogul Mijloacelor Fixe 2025: incadrare active, studii de cazImpozit pe cladiri persoane juridice 2025: mod de calcul, declarare, studii de cazCe taxe plateste o intreprindere individuala in 2025?Impozitare chirii 2025: impozit pe venit, CASS si obligatii ANAFAchizitii intracomunitare: regim fiscal, cod de TVA intracomunitar si declararea in e-Transport Radiere firma: procedura, acte necesare, obligatii legaleGhid e-Transport: cine declara, ce obligatii au utilizatorii si intrebari frecvente​E-Factura: Ghid cuprinzator privind utilizarea sistemului national de factura electronicaInactivitate fiscala: ce este, cand apare, consecinte si studii de cazTaxa pentru obtinerea autorizatiei de construire 2025: cat este, cand si unde se platesteTVA nedeductibil: ce inseamna, care este cadrul legal, studii de caz TVA deductibil: ce inseamna, in ce conditii se aplica, spete utileAmortizare accelerata: ce este, cand se foloseste si cum se calculeazaAmortizarea fiscala 2025: ce este, cum se aplica, intrebari frecventeImpozitarea salariului in 2025: ce contributii sociale obligatorii datoreziVenituri impozabile 2025: care sunt acestea, cat este cota de impozitare si studii de cazImpozitul pe dividende in 2025: cat este, cum se calculeaza si cine il platesteAjustare TVA: ce este, care este procedura si studii de cazNorma de venit 2025: ce PFA-uri se incadreaza si ce reguli de impozitare se aplicaExigibilitate TVA: ce inseamna, cum se stabileste, intrebari frecvente si studii de cazImpozitul pe venitul din transferul proprietatilor imobiliare: tot ce trebuie stii Plafon TVA: Ghid pentru firme platitoare de TVAImpozitarea tichetelor de masa 2025: cota de impozitare, model calcul salariuImpozitare jocuri de noroc: Ghid complet privind veniturile din pariuri sportive, loto si alte jocuriRecuperarea pierderii fiscale: cum functioneaza si cum se calculeaza, cu exemple practiceVenituri neimpozabile: prevederile Codului Fiscal, exempleCheltuieli de Protocol in Afaceri: Importanta, Reglementari si Practici EficienteObligativitate e-Factura: cine foloseste, cum se emite, intrebari si raspunsuriCotele de TVA in 2025: ce bunuri si servicii au cote reduseTaxarea inversa TVA: Ce Este, Cand Se Aplica, Studii De CazCheltuielile nedeductibile: ce sunt, regim fiscal, exempleDosarul fiscal: ce contine si cum obtii accesul la informatiile din dosarFactura fiscala: ce este, ce trebuie sa contina si model completat​Codul fiscal scutiri taxe si impozite locale: tot ce trebuie sa stiiCod de identificare fiscala: ce este CIF si de ce este necesarCertificat de inregistrare fiscala: ce este, cum il obtii si ce faci daca l-ai pierdutTVA la incasare: ce inseamna, conditii de eligibilitate, studii de cazVenituri din activitati independente: obligatii fiscale 2025 si studii de cazCheltuielile Deductibile: Reglementari Fiscale Si Sfaturi De La Specialisti Impozit la vanzarea imobilului: Ghid practic pentru decizii informateImpozit pe venit: TOT ce trebuie sa stiiImpozitul pe profit: mod de calcul, reglementari cheie si studii de caz Deducerea personala in 2025: tot ce trebuie sa stiiMicrointreprindere: Definitie, Conditii de Incadrare Si Calcul Impozit pe Venit

Publicat pe: 13 iunie 2024

Norma de venit 2025: ce PFA-uri se incadreaza si ce reguli de impozitare se aplica


NoulCodFiscal.ro

Impozitarea pe baza normei de venit este un sistem simplificat de calcul al impozitului pe venit. Acest sistem ofera avantaje semnificative pentru anumite tipuri de activitati si poate reprezenta o optiune atractiva pentru PFA-urile care indeplinesc anumite criterii. In acest articol, vom explora ce este norma de venit, care PFA-uri se pot incadra in acest sistem si ce reguli de impozitare se aplica in 2025!

PFA norma de venit vs PFA in sistem real

In Romania, exista doua modalitati de impozitare a PFA-urilor, si anume: pe baza normei de venit sau in sistem real. Principala diferenta dintre cele doua consta in modul in care taxele si impozitele sunt calculate in raport cu veniturile anuale.

Ce este impozitarea in sistem real?

Impozitarea in sistem real se refera la determinarea impozitului datorat pe baza veniturilor si cheltuielilor efectiv realizate si inregistrate de contribuabil in cursul unei perioade fiscale. In acest sistem, veniturile impozabile sunt calculate prin deducerea cheltuielilor aferente obtinerii acestor venituri, conform reglementarilor fiscale in vigoare. Acest tip de impozitare se aplica, de obicei, persoanelor fizice autorizate (PFA), intreprinderilor individuale (II), familiale (IF) si altor categorii de profesii liberale, care tin contabilitatea in partida simpla sau dubla, dupa caz. 

Ce inseamna norma de venit?

Pentru anumite clase de activitati prevazute in Clasificarea Activitatilor din Economia Nationala (CAEN), titularul unui PFA/II/IF poate opta pentru un sistem forfetar de impozitare, numit norma de venit. ”Norma” este ceea ce estimeaza statul ca va fi venitul NET (venituri minus cheltuieli deductibile/partial deductibile), fara a interesa nivelul real al veniturilor.

Mai exact, daca pentru o anumita activitate prevazuta la norme de venituri statul prevede o norma de, sa spunem, 40.000 lei venit net, iar PFA/II/IF-ul incaseaza pe an 60.000 de lei, impozitul se calculeaza la 40.000 lei, nu la 60.000 de lei.

Faptul ca se impoziteaza la norma de venit si nu la nivelul real al veniturilor implica si simplificarea evidentei contabile a PFA-ului deoarece contribuabilii nu trebuie sa tina evidenta cheltuielilor, ci doar a  veniturilor realizate. Aceasta abordare simplificata usureaza gestionarea documentelor financiare si reduce efortul administrativ al contribuabilului.

Cum se stabilesc activitatile cu norma de venit?

NU toate PFA-urile se incadreaza la norma de venit. Ministerul Finantelor Publice elaboreaza anual nomenclatorul activitatilor pentru care venitul net se poate determina pe baza normelor de venit. Nomenclatorul se aproba prin ordin al ministrului finantelor publice, in conformitate cu activitatile din Clasificarea activitatilor din economia nationala - CAEN, aprobata prin ordin al presedintelui Institutului National de Statistica.

Mai departe, Directiile generale regionale ale finantelor publice, respectiv a municipiului Bucuresti au urmatoarele obligatii:
 
  • stabilirea nivelului normelor de venit;
  • publicarea acestora, anual, in cursul trimestrului IV al anului anterior celui in care urmeaza a se aplica, precum si a coeficientilor de corectie stabiliti prin consultarea consiliilor judetene/Consiliului General al Municipiului Bucuresti, dupa caz.
Coeficientii de corectie sunt stabiliti in functie de anumite criterii precum:
 
  • vadul comercial si clientela;
  • varsta contribuabililor;
  • timpul afectat desfasurarii activitatii;
  • starea de handicap sau de invaliditate a contribuabilului;
  • activitatea se desfasoara intr-un spatiu proprietate a contribuabilului sau inchiriat;
  • realizarea de lucrari, prestarea de servicii si obtinerea de produse cu material propriu sau al clientului;
  • folosirea de masini, dispozitive si scule, actionate manual sau de forta motrice;
  • caracterul sezonier al unor activitati; 
  • durata concediului legal de odihna;
  • desfasurarea activitatii cu salariati; 
  • contributia fiecarui asociat in cazul activitatii desfasurate in cadrul unei asocieri;
  • informatiile cuprinse in declaratia informativa depusa in scop de TVA potrivit prevederilor din Codul fiscal;
  • alte criterii specifice.

Care sunt activitatile independente care se incadreaza la norma de venit in 2025? 

Nomenclatorul cu activitatile si normele de venit valabile la nivel national in 2025 se publica pe site-ul ANAF.

ATENTIE!
Normele de venit sunt diferite in functie de judet.

Norma de venit pe 2025 pe Bucuresti poate fi consultata AICI>>

Norma de venit pe 2025 pe judetul Ilfov poate fi consultata AICI>>

 
Taxare 2025. Noutatile Codului fiscal - o lucrare exceptionala ce cuprinde cele mai importante modificari fiscal-contabile care afecteaza activitatea in 2025!

Stabilirea venitului net anual pe baza normelor de venit

Norma de venit pentru fiecare activitate desfasurata de contribuabil nu poate fi mai mica decat salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, in vigoare la momentul stabilirii
acesteia, inmultit cu 12.

In cazul in care un contribuabil desfasoara o activitate independenta, care genereaza venituri ca PFA/II/IF, pe perioade mai mici decat anul calendaristic, norma de venit aferenta acelei activitati se corecteaza astfel incat sa reflecte perioada de an calendaristic in care a fost desfasurata activitatea respectiva.

Daca un contribuabil desfasoara doua sau mai multe activitati care genereaza venituri comerciale, venitul net din aceste activitati se stabileste prin insumarea nivelului normelor de venit corespunzatoare fiecarei activitati.

In cazul in care un contribuabil desfasoara o activitate care se impoziteaza pe baza normelor de venit si o alta activitate independenta, venitul net anual se determina pe baza contabilitatii in partida simpla.

Contribuabilii care desfasoara activitati pentru care venitul net se determina pe baza de norme de venit au obligatia sa completeze numai partea din Registrul fiscal referitoare la incasari, potrivit reglementarilor contabile elaborate in acest scop.

Trecerea de la norma de venit la impozitare in sistem real

Pe langa conditia incadrarii in lista activitatilor prevazute de Ministerul Finantelor Publice, PFA-urile cu norma de venit nu pot avea un venit mai mare de 25.000 Euro. Daca se depaseste aceasta suma, PF-ul va trece la impozitare in sistem real.

Potrivit art. 69 din Codul Fiscal, contribuabilii pentru care venitul net se determina pe baza  de norme de venit si care in anul fiscal anterior au inregistrat un venit brut anual mai mare decat echivalentul in lei al sumei de 25.000 Euro, incepand cu anul fiscal anul fiscal urmator, au obligatia determinarii venitului net anual in sistem real. 

Aceasta categorie de contribuabili are obligatia sa completeze corespunzator si sa depuna declaratia privind venitul estimat/norma de venit pana la data de 31 ianuarie inclusiv. Cursul de schimb valutar utilizat pentru determinarea echivalentului in lei al sumei de 25.000 euro este cursul de schimb mediu anual comunicat de Banca Nationala a Romaniei, la sfarsitul anului fiscal.

DE STIUT!
PFA-urile care depasesc venitul de 300.000 de lei trebuie sa se inregistreze ca platitor de TVA!

Intrebari frecvente privind PFA-urile cu norma de venit in 2025

Va prezentam in continuare rapsunsuri la doua dintre cele mai des intalnite intrebari cu privire la norma de venit.

Este obligatoriu sa optezi pentru norma de venit daca ai activitatile din Nomenclator?

Nu, nu este obligatoriu. Conform art. 69^1 din Codul Fiscal, contribuabilii care obtin venituri din activitati independente, impusi pe baza de norme de venit, au dreptul sa opteze pentru determinarea venitului net in sistem real. Totusi, daca PFA-ul estimeaza ca activitatea sa ii va aduce un venit net (”profit”) mai mare decat norma, atunci este avantajos sa opteze pentru norma de venit.

Optiunea de a determina venitul net in sistem real, pe baza datelor din contabilitate este obligatorie pentru contribuabil pe o perioada de 2 ani fiscali consecutivi si se considera reinnoita pentru o noua perioada daca contribuabilul nu solicita revenirea la sistemul anterior, prin completarea corespunzatoare a declaratiei privind venitul estimat/norma de venit si depunerea formularului la organul fiscal competent pana la data de 31 ianuarie inclusiv a anului urmator expirarii perioadei de 2 ani.

Care sunt regulile de impozitare pentru PFA-urile cu norma de venit in 2025?

Obligatiile fiscale pentru PFA/II/IF-urile impuse pe baza de norma de venit in 2025 sunt urmatoarele:
 
  • Impozitul pe venit = 10 % din norma de venit
  • Contributia la sanatate = 10% din norma de venit (chiar daca PFA-ul are venituri mai mari decat norma)
  • Contributia la pensii = in functie de norma de venit; 25% calculata plafonat la 12, respectiv 24 de salarii minime.
Conform art.148 din Codul Fiscal, baza de calcul al contributiei de asigurari sociale datorate de persoanele fizice care realizeaza venituri din activitati independente o reprezinta venitul ales de contribuabil, care nu poate fi mai mic decat:
 
  • nivelul de 12 salarii minime brute pe tara, in cazul veniturilor realizate cuprinse intre 12 salarii minime brute pe tara inclusiv si 24 de salarii minime brute pe tara;
  • nivelul de 24 de salarii minime brute pe tara, in cazul veniturilor realizate cel putin egale cu 24 de salarii minime brute pe tara;
Cu alte cuvinte:
 
  • Daca veniturile nete anuale se incadreaza sub 12 salarii -  nu se datoreaza CAS 25%
  • Daca veniturile nete anuale sunt intre 12 si 24 salarii -  se datoreaza CAS 25% aplicat la plafonul de 12 salarii minime
  • Daca veniturile nete anuale sunt peste 24 de salarii -  se datoreaza CAS 25% aplicat la plafonul de 24 de salarii minime. 

Studiu de caz - Exemplu de calcul pentru impozit si contributii la PFA la norma de venit

Va prezentam mai jos o speta utila cu un exemplu de calcul impozit la norma de venit pentru a intelege mai bine cum functioneaza acest sistem.  

PFA. Impozit la norma de venit. CAS si CASS

INTREBARE:

La norma de venit anexata se precizeaza la pagina 11, punctul 46 (fotografiere, fotocopiere si fotoceramica), faptul ca norma de venit pentru aceasta activitate este de 46.000 lei, iar la pagina 23 se mentioneaza:

NOTA

2. Conform prevederilor de la alin. (3) al art. 69 din Legea nr.227/2005, privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, norma de venit pentru fiecare activitate independenta nu poate fi mai mica decat salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, in vigoare la momentul stabilirii acesteia, inmultit cu 12.

Avand in vedere aspectele de mai sus, va rog sa-mi comunicati daca valoarea normei de venit pentru calculul taxelor (impozit, CASS, CAS) va fi 46000 lei sau de 12 * 4050 = 48600 lei conform art .69 alin 3 din Codul Fiscal?

Va rog sa-mi comunicati ce taxe datoreaza o persoana care nu este pensionar si nici salariat pentru activitatea fotografiere, fotocopiere si fotoceramica pentru care s-a stabilit norma de venit de 46.000 lei?

SOLUTIE FISCAL – CONTABILA aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de 09 Nov 2024

Potrivit art. 69 alin. (1), (2) si (3) din Legea nr. 227/2015
privind Codul fiscal:

(1) In cazul contribuabililor care realizeaza venituri din activitati independente, altele decat venituri din profesii liberale definite la art. 67, venitul net anual se determina pe baza normelor de venit de la locul desfasurarii activitatii. (...)

(2) Ministerul Finantelor Publice elaboreaza nomenclatorul activitatilor pentru care venitul net se poate determina pe baza normelor anuale de venit, care se aproba prin ordin al ministrului finantelor publice, in conformitate cu activitatile din Clasificarea activitatilor din economia nationala - CAEN, aprobata prin ordin al presedintelui Institutului National de Statistica. Directiile generale regionale ale finantelor publice, respectiv a municipiului Bucuresti au urmatoarele obligatii:

a) stabilirea nivelului normelor de venit;

b) publicarea acestora, anual, in cursul trimestrului IV al anului anterior celui in care urmeaza a se aplica, precum si a coeficientilor de corectie stabiliti prin consultarea consiliilor judetene/Consiliului General al Municipiului Bucuresti, dupa caz.

(3) Norma de venit pentru fiecare activitate desfasurata de contribuabil nu poate fi mai mica decat salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, in vigoare la momentul stabilirii acesteia, inmultit cu 12. Prevederile prezentului alineat se aplica si in cazul in care activitatea se desfasoara in cadrul unei asocieri fara personalitate juridica, norma de venit fiind stabilita pentru fiecare membru asociat.

Mecanismul stabilirii normelor de venit este urmatorul:
- norma de venit nu poate fi mai mica decat 12 salarii minime brute.
- normele se publica in trimestrul 4 al anului anterior celui pt care se aplica, in speta 2024 pentru anul 2025.

Asadar, norma de venit pentru anul 2025 se raporteaza la salariul minim brut de 3.700 lei din trimestrul 4 al anul 2024, atunci cand au fost stabilite normele de venit.

In cazul prezentat, norma de venit pentru fotografiere, fotocopiere si fotoceramica pentru judetul Prahova in anul 2025, in suma de 46.000 lei este peste plafonul de 44.400 lei (3.700 lei x 12) astfel ca este indeplinita conditia privind valoarea normei de venit care nu poate fi mai mica decat salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, in vigoare la momentul stabilirii acesteia, inmultit cu 12.

Valoarea impozitului de plata aferent anului 2025 se obtine prin aplicarea procentului de impozit in cota de 10% la valoarea normei de venit, respectiv la 46.000 lei, rezultand un impozit de plata in suma de 4.600 lei (46.000 lei x 10%).

Pentru a stabili valoarea contributiilor (CAS si CASS) datorate PFA la norma de venit, in anul 2025, se analizeaza pragurile in functie de salariul minim pe economie aferent anului 2025, respectiv in functie de 4.050 lei.

Referitor la CAS, intrucat norma de venit in suma de 46.000 lei este inferioara plafonului de 12 salarii minime in suma de 48.600 lei (4.050 lei x 12), nu se datoreaza CAS in anul 2025, potrivit art. art. 148 alin. (4) din Legea nr. 227/2015
 privind Codul fiscal
, care are urmatoarele prevederi:
(4) Baza anuala de calcul al contributiei de asigurari sociale, in cazul persoanelor care realizeaza veniturile prevazute la art. 137 alin. (1) lit. b) si b1), o reprezinta venitul ales de contribuabil, care nu poate fi mai mic decat:
a) nivelul de 12 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120, in cazul veniturilor realizate cuprinse intre 12 salarii minime brute pe tara inclusiv si 24 de salarii minime brute pe tara;
b) nivelul de 24 de salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120, in cazul veniturilor realizate cel putin egale cu 24 de salarii minime brute pe tara.

Referitor la CASS, potrivit art. 174 alin. (1) din Legea nr. 227/2015
 privind Codul fiscal
,
Contributia de asigurari sociale de sanatate se calculeaza de catre contribuabilii care realizeaza venituri din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b), altele decat cele prevazute la art. 68 1, prin aplicarea cotei de contributie prevazute la art. 156 asupra bazei anuale de calcul prevazute la art. 170 alin. (1).

La art. 155 alin. (1) lit. b) sunt mentionate veniturile din activitati independente, definite conform art. 67.

La art. 156 sunt urmataorele prevederi: Cota de contributie de asigurari sociale de sanatate este de 10% si se datoreaza de catre persoanele fizice care au calitatea de angajati sau pentru care exista obligatia platii contributiei de asigurari sociale de sanatate, potrivit prezentei legi.

La art. 170 alin. (1) sunt urmatoarele prevederi: Persoanele fizice care realizeaza veniturile prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b), din una sau mai multe surse, datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate, la o baza anuala de calcul egala cu venitul net anual realizat/brut sau norma anuala de venit, respectiv norma anuala de venit ajustata, dupa caz, stabilite potrivit art. 68, 681 si 69, dupa caz, care nu poate fi mai mare decat cea corespunzatoare unei baze anuale de calcul egala cu nivelul de 60 de salarii minime brute pe tara in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120. La determinarea bazei anuale de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate nu se iau in considerare pierderile fiscale anuale prevazute la art. 118.

Asadar, contributia de asigurari sociale de sanatate (CASS) se calculeaza prin aplicarea cotei de contributie de 10% asupra bazei anuale de calcul, adica asupra normei de venit, care nu poate fi mai mica decat plafonul de 6 salarii minime si nici mai mare decat plafonul de 60 de salarii minime pe economie.

In cazul prezentat CASS datorata pentru anul 2025 este in suma de 4.600 lei (46.000 lei x 10%).

Prin urmare, in cazul prezentat, pentru anul 2025 se datoreaza impozit pe venit in suma de 4.600 lei si CASS in suma de 4.600 lei.
 
Raluca Margean
Cu o experienta de peste un deceniu in domeniul financiar-bancar si o pasiune egala pentru comunicare dovedita prin zece ani de copywriting specializat, Raluca transforma complexitatea legislatiei fiscale in informatii clare si accesibile pentru cititorii noulcodfiscal.ro. Scopul sau este de a prezenta cele mai recente modificari legislative intr-o forma pe intelesul tuturor, de a oferi detalii esentiale si solutii practice cu privire la obligatiile fiscale, optimizarea impozitelor si conformitatea TVA pentru a aduce un plus de valoare antreprenorilor si contribuabililor.