Un proiect editorial marca Rentrop&Straton Informatii Specializate de top


Articole despre Codul Fiscal
9 Categorii De Venituri Salariale Neimpozabile si Tratamentul Lor Fiscal​Rentrop & Straton a implinit 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite a implinit 30 de ani!Suprataxarea Contractelor Part-Time: Conditii Si ExceptiiAvantaje In Natura Pentru Salariati: Ce Trebuie Sa Stie Angajatorii​Impozitarea Veniturilor Din Dobanzi Conform Codului Fiscal Ce Inseamna Audit Intern Si Cand Este Obligatoriu?​[Q&A] Contractul De Mandat: Explicatiile Specialistilor Privind Tratamentul Fiscal Diurna externa 2025: cat este pe zi, in ce conditii se acorda si cum se calculeaza diurna neimpozabilaCesiune parti sociale: Model Contract, Obligatii fiscale si Tratament Contabil TVA Locuinte 2025: Cota Aplicabila, Intrebari Frecvente Si Studii De Caz​Profitul reinvestit: reglementari fiscale, tratament contabil si studii de cazCum se face corect creditarea unei societati – reguli fiscale si contabile [Q&A] Suspendare activitate firma: Raspunsuri [DE LA EXPERTI] la cele mai frecvente intrebariTaxe Contract De Munca cu 2, 4 sau 6 ore: Mod De Calcul Contributii, Aspecte Legale Formularul F7000 ANAF - Model si instructiuni de completare (Ordin 1996-2023)Formularul F3000 ANAF - Model si instructiuni de completare (Ordin nr. 1711-2022)TVA Prestari Servicii Intracomunitare: Obligatii Fiscale Si Reglementari Legislative Cod de TVA anulat: implicatii fiscale si contabile​Modificarea cotei de TVA: Ce Se Intampla Cu Contractele Semnate Anterior Datei De 1 august?Lista Bunurilor Cu Risc Fiscal Ridicat, Obligatii e-Transport, Intrebari FrecventeSalariul Minim European: Cat Este si Unde Se Situeaza RomaniaRegistru de Casa: Cine Este Obligat Sa-l CompletezeRegistru Unic de Control: Ce Este, Cum Il Obtii Si Ce Risti Daca Nu-l AiTaxa de Mediu: Cat Este, Mod Declarare Si Plata ​Dobanda remuneratorie si penalizatoare: Ce inseamna, Cum se calculeazaDeclaratia 700: Obligativitate, Termen de Depunere, CompletareImpozitul Pe Constructii Speciale: Cine Plateste, Cat Si Pana Cand​Factura de Avans: Cand Se Emite, Cota TVA Aplicabila Si Monografie Contabila​Cumul Pensie Cu Salariu: Obligatiile fiscale Ale Pensionarului SalariatDeclaratia 100: Obligatii, Termen De DepunereLista conventiilor de evitarea dublei impuneri incheiate de Romania cu alte state ​Impozitul Pe Dividendele Nerezidentilor: Reglementari CheieDeclaratie Beneficiar Real: Obligatii, Termen Depunere, Intrebari FrecventeDeclaratie Unica Rectificativa In 2025: Cand, Cum Si De Cate Ori Poate Fi Corectata D212Depunerea Declaratiei Unice: Principalele Modificari Incepand Cu 2025Control ANAF: Ce Verifica Inspectorii Fiscali Si Greseli De EvitatRepartizarea Dividendelor Din Anii Precedenti – Ce Trebuie Sa StiiCodul TVA Intracomunitar: Obtinere, Declaratii Fiscale Obligatorii Si Studii De Caz UtileCheltuieli Deductibile Limitat: Reguli Fiscale Esentiale pentru FirmeCash Flow: metoda directa vs metoda indirectaRedevente: Tipuri, Impozit si Monografie Contabila​Decontul Precompletat RO e-TVA: Ce este, Obligatii [VIDEO][VIDEO] Codul UIT e-Transport: Conditii, Reglementari CheieImpozitul Suplimentar Pe Cifra De Afaceri ICAS in 2025 [Mod de Calcul]​[Mod de calcul] Impozitul minim pe cifra de afaceri in 2025Detinerea indirecta: clarificari pentru microintreprinderi [VIDEO]Ce Declaratii Depune O MicrointreprindereCalcul Rezultat Fiscal: Exemple Si Reglementari Cheie[Q&A] Impozit Pe Dobanda: Cat Este Si Cum Se PlatesteImpozitare Bonuri Cadou Acordate Salariatilor: Reglementari Cheie si Intrebari FrecventeDubla Impunere: Reglementari cheie pentru evitarea dublei impozitariRentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!Esalonarea La Plata: Ce Inseamna, Legislatie, Studii De CazRefacturarea cheltuielilor: Reguli fiscale si contabile esentialeAccizele: ce sunt si cum se aplicaAutofactura: ce este, cand se foloseste, studii de caz utileCand se plateste impozitul pe venit in RomaniaCine NU plateste impozitul pe venit in Romania​Declaratia 406: Noile Obligatii SAF-T de la 1 ianuarie 2025Esalonare datorii ANAF: procedura, conditii de aplicare, [MODEL] cerereImpozitul Pe Castigurile La Loto: Ce Trebuie Sa StiiObligatii fiscale restante: ce trebuie sa stii daca ai datorii la ANAFRegistrul de Evidenta Fiscala - Model si ExplicatiiCe taxe plateste un pensionar angajat ​Factura Fara Semnatura Si Stampila: Ce Spune Legislatia?Emiterea Facturii Fiscale: Termene, Reguli si ExceptiiActive Circulante: Ce sunt, Clasificare, Studii de CazActive Imobilizate: Ce sunt, Clasificare, Studii de cazObligativitatea emiterii facturii fiscale: ce prevede Codul Fiscal[Model] Factura proforma si reglementari cheieCASS dividende 2025: baza de calcul, studii de cazFactura proforma: ce este, cand se foloseste, intrebari frecventeRezidenta Fiscala In Romania Si Strainatate: Ce Presupune Si Cum O ObtiiCertificatul de rezidenta fiscala in Romania: ce este si cum se obtine?Venituri asimilate salariilor: ce trebuie sa stie angajatorii si angajatiiVenituri din investitii in 2025: impozit, contributii sociale datorate si declaratii fiscaleProduse accizabile: cadrul legal, nivelul accizelor in 2025Facilitati fiscale in constructii in 2025: conditii de acordareImpozit Pe Veniturile Nerezidentilor: Reglementari LegislativeImpozit pensii 2025: cat este, cum se calculeaza si cine il plateste?Certificat de atestare fiscala: ce este, de ce ai nevoie de el si cum se obtineRedirectionare impozit pe profit: prevederi legale si mod de calculCum se calculeaza deducerea personala in 2025: conditii si exempleRedirectionare impozit pe venit 2025: cine, cat si cum se procedeazaInfiintare firma 2025: pasi si acte necesare, monografii contabileCatalogul Mijloacelor Fixe 2025: incadrare active, studii de cazImpozit pe cladiri persoane juridice 2025: mod de calcul, declarare, studii de cazCe taxe plateste o intreprindere individuala in 2025?Impozitare chirii 2025: impozit pe venit, CASS si obligatii ANAFAchizitii intracomunitare: regim fiscal, cod de TVA intracomunitar si declararea in e-Transport Radiere firma: procedura, acte necesare, obligatii legaleGhid e-Transport: cine declara, ce obligatii au utilizatorii si intrebari frecvente​E-Factura: Ghid cuprinzator privind utilizarea sistemului national de factura electronicaInactivitate fiscala: ce este, cand apare, consecinte si studii de cazTaxa pentru obtinerea autorizatiei de construire 2025: cat este, cand si unde se platesteTVA nedeductibil: ce inseamna, care este cadrul legal, studii de caz TVA deductibil: ce inseamna, in ce conditii se aplica, spete utileAmortizare accelerata: ce este, cand se foloseste si cum se calculeazaAmortizarea fiscala 2025: ce este, cum se aplica, intrebari frecventeImpozitarea salariului in 2025: ce contributii sociale obligatorii datoreziVenituri impozabile 2025: care sunt acestea, cat este cota de impozitare si studii de cazImpozitul pe dividende in 2025: cat este, cum se calculeaza si cine il platesteAjustare TVA: ce este, care este procedura si studii de cazNorma de venit 2025: ce PFA-uri se incadreaza si ce reguli de impozitare se aplicaExigibilitate TVA: ce inseamna, cum se stabileste, intrebari frecvente si studii de cazImpozitul pe venitul din transferul proprietatilor imobiliare: tot ce trebuie stii Plafon TVA: Ghid pentru firme platitoare de TVAImpozitarea tichetelor de masa 2025: cota de impozitare, model calcul salariuImpozitare jocuri de noroc: Ghid complet privind veniturile din pariuri sportive, loto si alte jocuriRecuperarea pierderii fiscale: cum functioneaza si cum se calculeaza, cu exemple practiceVenituri neimpozabile: prevederile Codului Fiscal, exempleCheltuieli de Protocol in Afaceri: Importanta, Reglementari si Practici EficienteObligativitate e-Factura: cine foloseste, cum se emite, intrebari si raspunsuriCotele de TVA in 2025: ce bunuri si servicii au cote reduseTaxarea inversa TVA: Ce Este, Cand Se Aplica, Studii De CazCheltuielile nedeductibile: ce sunt, regim fiscal, exempleDosarul fiscal: ce contine si cum obtii accesul la informatiile din dosarFactura fiscala: ce este, ce trebuie sa contina si model completat​Codul fiscal scutiri taxe si impozite locale: tot ce trebuie sa stiiCod de identificare fiscala: ce este CIF si de ce este necesarCertificat de inregistrare fiscala: ce este, cum il obtii si ce faci daca l-ai pierdutTVA la incasare: ce inseamna, conditii de eligibilitate, studii de cazVenituri din activitati independente: obligatii fiscale 2025 si studii de cazCheltuielile Deductibile: Reglementari Fiscale Si Sfaturi De La Specialisti Impozit la vanzarea imobilului: Ghid practic pentru decizii informateImpozit pe venit: TOT ce trebuie sa stiiImpozitul pe profit: mod de calcul, reglementari cheie si studii de caz Deducerea personala in 2025: tot ce trebuie sa stiiMicrointreprindere: Definitie, Conditii de Incadrare Si Calcul Impozit pe Venit

Codul Fiscal 2025 actualizat

(1) Contributia de asigurari sociale de sanatate se calculeaza de catre contribuabilii prevazuti la art. 170 alin. (2) prin aplicarea cotei de contributie prevazute la art. 156 asupra bazei anuale de calcul mentionate la art. 170 alin. (5).

(2) Platitorii veniturilor din drepturi de proprietate intelectuala, din arenda sau din asocieri cu persoane juridice stabilesc contributia de asigurari sociale de sanatate datorata de catre beneficiarul venitului, prin aplicarea cotei prevazute la art. 156 asupra bazei de calcul mentionate la art. 170 alin. (5).

(3) Persoanele fizice care realizeaza venituri din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. c)-h), cu exceptia celor pentru care platitorii de venituri prevazuti la alin. (2) stabilesc si declara contributia, depun declaratia prevazuta la art. 120 pana la data de 25 mai inclusiv a anului pentru care se datoreaza contributia.

(4) Persoanele fizice care realizeaza venituri din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. c)-h), cu exceptia celor pentru care platitorii de venituri prevazuti la alin. (2) stabilesc si declara contributia, depun declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice, prevazuta la art. 122, pana la termenul de 25 mai inclusiv al anului urmator celui pentru care se stabileste contributia datorata, daca realizeaza venituri peste plafoanele prevazute la art. 170 alin. (3), dupa caz.

(5) Prin exceptie de la prevederile alin. (4), in situatia in care venitul realizat se incadreaza in acelasi plafon cu venitul estimat, contribuabilii nu au obligatia depunerii declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice, prevazuta la art. 122, in vederea stabilirii contributiei de asigurari sociale de sanatate.

(6) Pentru persoanele fizice care realizeaza venituri din drepturi de proprietate intelectuala, din arenda, din asocieri cu persoane juridice contribuabili potrivit titlurilor II sau III, pentru care contributia de asigurari sociale de sanatate se retine la sursa, obtinute de la un singur platitor de venit, iar nivelul net estimat al acestor venituri, pentru anul curent, este cel putin egal cu 6 salarii minime brute pe tara in vigoare in anul pentru care se datoreaza contributia, platitorul de venit are obligatia sa calculeze la o baza de calcul stabilita potrivit art. 170 alin. (5), sa retina si sa plateasca contributia de asigurari sociale de sanatate, precum si sa depuna declaratia prevazuta la art. 147 alin. (1). Declaratia se depune pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei pentru care se platesc veniturile. In contractul incheiat intre parti se desemneaza platitorul de venit in vederea calcularii, retinerii si platii contributiei prin retinere la sursa, in anul in curs. Nivelul contributiei calculate si retinute la fiecare plata de catre platitorul de venit este cel stabilit de parti, pana la concurenta contributiei anuale datorate. Platitorii de venituri din drepturi de proprietate intelectuala care au obligatia calcularii, retinerii, platii si declararii contributiei de asigurari sociale de sanatate sunt cei prevazuti la art. 72 alin. (2).

(7) In situatia in care veniturile prevazute la alin. (6) sunt realizate din mai multe surse si/sau categorii de venituri, iar veniturile nete estimate a se realiza de la cel putin un platitor de venit sunt egale sau mai mari decat nivelul a 6 salarii minime brute pe tara in vigoare in anul pentru care se datoreaza contributia, contribuabilul desemneaza, prin contractul incheiat intre parti, platitorul de venit de la care venitul realizat este cel putin egal cu 6 salarii minime brute pe tara si care are obligatia sa calculeze la o baza de calcul stabilita potrivit art. 170 alin. (5), sa retina, sa plateasca si sa declare contributia pentru anul in curs. Platitorul de venit desemnat depune declaratia prevazuta la art. 147 alin. (1) pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei pentru care se platesc veniturile. Nivelul contributiei calculate si retinute la fiecare plata de catre platitorul de venit este cel stabilit de parti, pana la concurenta contributiei datorate.

(8) Contribuabilii care realizeaza venituri din drepturi de proprietate intelectuala, din arenda, din asocieri cu persoane juridice contribuabili potrivit titlului II sau III, pentru care s-au aplicat prevederile alin. (7), contributia retinuta de catre platitorul de venit fiind aferenta unei baze de calcul mai mici decat nivelul a 12 sau 24 de salarii minime brute pe tara, iar nivelul venitului net cumulat realizat este cel putin egal cu 12 sau 24 de salarii minime brute pe tara, au obligatia depunerii declaratiei prevazute la alin. (4), in vederea stabilirii contributiei de asigurari sociale de sanatate aferente unei baze de calcul egale cu nivelul a 12 sau 24 de salarii minime brute pe tara in vigoare in anul pentru care se datoreaza contributia. In acest caz, contributia retinuta de catre platitorul de venit este luata in calcul la stabilirea contributiei de asigurari sociale de sanatate datorate de catre respectivii contribuabili.

(9) In situatia prevazuta la alin. (8), platitorii de venituri elibereaza la solicitarea contribuabililor care au obligatia depunerii Declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice, prevazuta la art. 122, o informare cu privire la nivelul contributiei de asigurari sociale de sanatate retinute la sursa.

(10) Prevederile alin. (6) si (7) nu se aplica in cazul in care nivelul venitului net din drepturi de proprietate intelectuala, al venitului net din arenda sau al venitului net din asocieri cu persoane juridice contribuabili potrivit titlului II sau III, pentru care impozitul se retine la sursa, estimat a se realiza pe fiecare sursa si/sau categorie de venit, este sub nivelul a 6 salarii minime brute pe tara in vigoare in anul pentru care se datoreaza contributia, dar nivelul venitului cumulat este cel putin egal cu 6 salarii minime brute pe tara. In aceasta situatie, contribuabilul are obligatia depunerii declaratiei prevazute la alin. (3) la termenele si in conditiile stabilite.

(11) Prin exceptie de la prevederile alin. (6), in cazul persoanelor fizice care realizeaza de la mai multi platitori venituri din drepturi de proprietate intelectuala, din arenda, din asocieri cu persoane juridice, contribuabili potrivit titlului II sau III, sub nivelul a 6 salarii minime brute pe tara in vigoare in anul pentru care se datoreaza contributia, dar cumulate aceste venituri se situeaza peste nivelul a 6 salarii minime brute pe tara, si au depus la organul fiscal Declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice, iar in cursul anului incheie cu un platitor de venit un contract a carui valoare este peste plafonul de 6 salarii minime brute pe tara, nu se aplica retinerea la sursa a contributiei. In aceasta situatie se aplica sistemul de impozitare prin autoimpunere, iar stabilirea contributiei se face prin Declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice.

(12) Persoanele fizice prevazute la alin. (6) si (7) nu depun declaratia prevazuta la art. 120.

(13) Persoanele fizice prevazute la alin. (6) si (7), pentru care platitorii de venit au obligatia calcularii, retinerii, platii si declararii contributiei de asigurari sociale de sanatate, care realizeaza si alte venituri de natura celor prevazute la art. 155 alin. (1) lit. c)-h), pentru aceste venituri nu depun declaratia prevazuta la alin. (3) si nici declaratia prevazuta la art. 122 in vederea stabilirii contributiei de asigurari sociale de sanatate.

(14) Persoanele fizice care incep in cursul anului fiscal sa realizeze venituri, din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. c)-h), iar venitul net anual cumulat din una sau mai multe surse si/sau categorii de venituri, cu exceptia veniturilor din drepturi de proprietate intelectuala, din arenda sau din asocieri cu persoane juridice, contribuabili potrivit prevederilor titlului II sau III, pentru care impozitul se retine la sursa, estimat a se realiza pentru anul curent, este cel putin egal cu nivelul a 6 salarii minime brute pe tara, sunt obligate sa depuna declaratia prevazuta la alin. (3) in termen de 30 de zile de la data producerii evenimentului. Salariul minim brut pe tara garantat in plata este cel in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120.

(15) Prin exceptie de la prevederile alin. (14), persoanele fizice prevazute la art. 180 alin. (1) lit. b) sau c), care au optat pentru plata contributiei de asigurari sociale de sanatate si incep in cursul anului fiscal sa realizeze venituri din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. c)-h), depun Declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice, prevazuta la art. 122, daca veniturile realizate sunt cel putin egale cu nivelul a 6 salarii minime brute pe tara. In acest caz, contributia datorata potrivit art. 180 alin. (3) pentru anul in care au fost realizate veniturile este luata in calcul la stabilirea contributiei anuale calculate potrivit alin. (1).

(16) Contribuabilii prevazuti la art. 170 alin. (2), care incep sa realizeze venituri in luna decembrie, depun Declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a venitului.

(17) Persoanele fizice al caror venit estimat se modifica in cursul anului in care se realizeaza veniturile si nu se mai incadreaza in plafonul prevazut la art. 170 alin. (3) isi pot modifica contributia datorata prin rectificarea venitului estimat, prin depunerea declaratiei prevazute la alin. (3), oricand pana la implinirea termenului legal de depunere a Declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice, prevazuta la art. 122.

(18) In situatia in care persoanele fizice au estimat pentru anul curent un venit net anual cumulat din una sau mai multe surse si/sau categorii de venituri mai mic decat nivelul a 6 salarii minime brute pe tara, iar venitul net anual cumulat realizat este cel putin egal cu nivelul a 6 salarii minime pe tara, in vigoare in anul pentru care se datoreaza contributia, acestea datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate la o baza de calcul stabilita potrivit art. 170 alin. (5) si au obligatia depunerii declaratiei prevazute la art. 122 pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a veniturilor, in vederea definitivarii contributiei de asigurari sociale de sanatate.

(19) In cazul in care persoanele fizice aflate in situatia prevazuta la art. 170 alin. (2) realizeaza un venit net anual cumulat sub nivelul a 6 salarii minime brute pe tara, acestea datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate la o baza de calcul egala cu 6 salarii minime brute pe tara si depun declaratia prevazuta la art. 122 pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a veniturilor, in vederea definitivarii contributiei de asigurari sociale de sanatate, in cazul in care in anul de realizare a veniturilor:

a) nu au obtinut venituri din salarii si asimilate salariilor pentru care datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate la un nivel cel putin egal cu 6 salarii minime brute pe tara in vigoare in perioada in care au fost realizate veniturile;
b) nu s-au incadrat in categoriile de persoane exceptate de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate prevazute la art. 154 alin. (1);
c) nu au obtinut venituri din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b) pentru care datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate la un nivel cel putin egal cu 6 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120.

(la 01-01-2024 Alineatul (19), Articolul 174^1, Sectiunea a 6-a, Capitolul III, Titlul V a fost modificat de Punctul 7., Articolul LXVIII, Capitolul II din ORDONANTA DE URGENTA nr. 115 din 14 decembrie 2023, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1139 din 15 decembrie 2023)

(20) Prevederile alin. (19) se aplica si in cazul in care persoanele fizice aflate in situatia prevazuta la art. 170 alin. (2) au estimat venituri cumulate cel putin egale cu 6 salarii minime brute pe tara, iar pana la termenul prevazut pentru depunerea declaratiei de la art. 122 au procedat la corectarea declaratiei initiale prin depunerea unei declaratii rectificative, ca urmare a realizarii de venituri sub plafon.
(21) Prevederile art. 174 alin. (12)-(17) se aplica in mod corespunzator.

(la 01-01-2024 Sectiunea a 6-a, Capitolul III, Titlul V a fost completata de Punctul 30., Articolul III, Capitolul II din LEGEA nr. 296 din 26 octombrie 2023, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 977 din 27 octombrie 2023)
──────────
Conform alineatului (3) al art. VII din LEGEA nr. 296 din 26 octombrie 2023, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 977 din 27 octombrie 2023, prevederile pct. 30 ale art. III se aplica incepand cu veniturile aferente anului 2024.
──────────
──────────
Incepand cu data de 1 ianuarie 2025, potrivit pct. 24 al art. I coroborat cu alineatul (1) al art. II din ORDONANTA DE URGENTA nr. 128 din 7 noiembrie 2024, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1125 din 11 noiembrie 2024, articolul 174^1 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Articolul 174^1
Stabilirea, declararea si plata contributiei de asigurari sociale de sanatate in cazul persoanelor care realizeaza venituri din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. c)-h)

(1) Contributia de asigurari sociale de sanatate se calculeaza de catre contribuabilii prevazuti la art. 170 alin. (2) prin aplicarea cotei de contributie prevazute la art. 156 asupra bazei anuale de calcul mentionate la art. 170 alin. (3).

(2) Persoanele fizice care realizeaza venituri din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. c)-h) stabilesc si declara contributia, depun Declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice, pana la termenul prevazut la art. 122 alin. (3), daca realizeaza venituri peste plafonul prevazut la art. 170 alin. (4), dupa caz.

(3) Prin exceptie de la prevederile alin. (2), pentru persoanele fizice care realizeaza venituri din drepturi de proprietate intelectuala, din arenda, din asocieri cu persoane juridice contribuabili potrivit titlurilor II sau III, pentru care contributia de asigurari sociale de sanatate se retine la sursa, obtinute de la un singur platitor de venit, iar nivelul net estimat al acestor venituri, pentru anul curent, este cel putin egal cu 6 salarii minime brute pe tara, platitorul de venit are obligatia sa calculeze contributia de asigurari sociale de sanatate prin aplicarea cotei de contributie prevazute la art. 156 asupra bazei de calcul stabilite la art. 170 alin. (3), sa retina si sa o plateasca. In contractul incheiat intre parti se precizeaza obligatia platitorului de venit de a calcula, retine si plati contributia prin retinere la sursa, in anul in curs. Nivelul contributiei calculate si retinute la fiecare plata de catre platitorul de venit este cel stabilit de parti, pana la concurenta contributiei anuale datorate. Platitorii de venituri din drepturi de proprietate intelectuala care au obligatia calcularii, retinerii, platii si declararii contributiei de asigurari sociale de sanatate sunt cei prevazuti la art. 72 alin. (2).

(4) In cazul persoanelor fizice care realizeaza venituri din cele prevazute la alin. (3) din mai multe surse si/sau categorii de venituri, iar veniturile nete estimate a se realiza de la cel putin un platitor de venit sunt egale sau mai mari decat nivelul a 6 salarii minime brute pe tara, contribuabilul desemneaza, prin contractul incheiat intre parti, platitorul de venit de la care venitul realizat este cel putin egal cu 6 salarii minime brute pe tara si care are obligatia sa calculeze contributia de asigurari sociale de sanatate prin aplicarea cotei de contributii prevazute la art. 156 asupra bazei de calcul stabilite la art. 170 alin. (3), sa retina si sa plateasca contributia pentru anul in curs. Nivelul contributiei calculate si retinute la fiecare plata de catre platitorul de venit este cel stabilit de parti, pana la concurenta contributiei datorate.

(5) Platitorii veniturilor din drepturi de proprietate intelectuala, din arenda sau din asocieri cu persoane juridice, care potrivit alin. (3) sau (4) au obligatia calcularii, retinerii, platii si declararii contributiei de asigurari sociale de sanatate, depun declaratia prevazuta la art. 147 alin. (1) pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care aceasta a fost retinuta. Plata contributiei de asigurari sociale de sanatate se efectueaza in cadrul aceluiasi termen.

(6) Contribuabilii care realizeaza venituri din drepturi de proprietate intelectuala, din arenda, din asocieri cu persoane juridice contribuabili potrivit titlului II sau III, pentru care s-au aplicat prevederile alin. (4), contributia retinuta de catre platitorul de venit fiind aferenta unei baze de calcul mai mici decat nivelul a 12 sau 24 de salarii minime brute pe tara, iar nivelul venitului net cumulat realizat este cel putin egal cu 12 sau 24 de salarii minime brute pe tara, au obligatia depunerii Declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice, pana la termenul prevazut la art. 122 alin. (3), in vederea stabilirii contributiei de asigurari sociale de sanatate aferente unei baze de calcul egale cu nivelul a 12 sau 24 de salarii minime brute pe tara in vigoare in anul pentru care se datoreaza contributia. In acest caz, contributia retinuta de catre platitorul de venit este luata in calcul la stabilirea contributiei de asigurari sociale de sanatate datorate de catre respectivii contribuabili.

(7) Platitorii de venituri prevazuti la alin. (3) si (4) elibereaza, la solicitarea contribuabililor care au obligatia depunerii Declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice, un document cu privire la nivelul contributiei de asigurari sociale de sanatate retinute la sursa. Documentul eliberat contribuabilului, la solicitarea acestuia, nu reprezinta un formular tipizat.

(8) Prevederile alin. (3) si (4) nu se aplica in cazul in care nivelul venitului net din drepturi de proprietate intelectuala, al venitului net din arenda sau al venitului net din asocieri cu persoane juridice contribuabili potrivit titlului II sau III, pentru care impozitul se retine la sursa, estimat a se realiza pe fiecare sursa si/sau categorie de venit, este sub nivelul a 6 salarii minime brute pe tara, dar nivelul cumulat al acestor venituri este cel putin egal cu 6 salarii minime brute pe tara. In aceasta situatie, contribuabilul are obligatia depunerii Declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice la termenul si in conditiile stabilite la art. 122.

(9) In vederea stabilirii contributiei de asigurari sociale de sanatate, persoanele fizice prevazute la alin. (3) si (4), pentru care platitorii de venit au obligatia calcularii, retinerii, platii si declararii contributiei de asigurari sociale de sanatate, care realizeaza si alte venituri de natura celor prevazute la art. 155 alin. (1) lit. c)-h), au obligatia depunerii Declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice, pana la termenul legal de depunere prevazut la art. 122 alin. (3), cu exceptia situatiei in care veniturile realizate se incadreaza in plafonul pentru care platitorii de venituri au retinut la sursa contributia de asigurari sociale de sanatate, iar nivelul contributiei de asigurari sociale de sanatate datorate pentru veniturile obtinute in anul de realizare a veniturilor este egal cu nivelul contributiei de asigurari sociale de sanatate retinute in cursul anului fiscal de catre platitorii de venituri.

(10) In situatia in care persoanele fizice prevazute la art. 180 alin. (1) au optat pentru plata contributiei de asigurari sociale de sanatate si incep, in cursul aceluiasi an fiscal in care au exercitat optiunea, sa realizeze venituri din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. c)-h), depun Declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice, in termenul prevazut la art. 122 alin. (3), daca veniturile realizate sunt cel putin egale cu nivelul a 6 salarii minime brute pe tara. In acest caz, contributia datorata potrivit art. 180 alin. (2) pentru anul in care au fost realizate veniturile este luata in calcul la stabilirea contributiei anuale calculate potrivit alin. (1), cu exceptia situatiei in care aceasta este luata in calcul potrivit prevederilor art. 174 alin. (9).

(11) In vederea stabilirii contributiei de asigurari sociale de sanatate in situatia prevazuta la alin. (10) se procedeaza astfel:

a) in cazul in care baza anuala de calcul este cea prevazuta la art. 170 alin. (3) lit. b) sau c), se datoreaza diferenta de contributie intre cea aferenta bazei anuale de calcul si cea prevazuta la art. 180 alin. (2);
b) in cazul in care baza anuala de calcul este cea prevazuta la art. 170 alin. (3) lit. a), se datoreaza contributia prevazuta la art. 180 alin. (2).

(12) Prevederile art. 174 alin. (14)-(18) se aplica in mod corespunzator.

CAP. III - Contribuţia de asigurări sociale de sănătate datorată Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate