Un proiect editorial marca Rentrop&Straton Informatii Specializate de top


Articole despre Codul Fiscal
Cheltuieli Deductibile Limitat: Reguli Fiscale Esentiale pentru FirmeCash Flow: metoda directa vs metoda indirectaRedevente: Tipuri, Impozit si Monografie Contabila​Decontul Precompletat RO e-TVA: Ce este, Obligatii [VIDEO][VIDEO] Codul UIT e-Transport: Conditii, Reglementari CheieImpozitul Suplimentar Pe Cifra De Afaceri ICAS in 2025 [Mod de Calcul]​[Mod de calcul] Impozitul minim pe cifra de afaceri in 2025Detinerea indirecta: clarificari pentru microintreprinderi [VIDEO]Ce Declaratii Depune O MicrointreprindereCalcul Rezultat Fiscal: Exemple Si Reglementari Cheie[Q&A] Impozit Pe Dobanda: Cat Este Si Cum Se PlatesteImpozitare Bonuri Cadou Acordate Salariatilor: Reglementari Cheie si Intrebari FrecventeDubla Impunere sau Dubla Impozitare: Reglementari cheie si Studii de cazRentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!Esalonarea La Plata: Ce Inseamna, Legislatie, Studii De CazRefacturarea cheltuielilor: Reguli fiscale si contabile esentialeAccizele: ce sunt si cum se aplicaAutofactura: ce este, cand se foloseste, studii de caz utileCand se plateste impozitul pe venit in RomaniaCine NU plateste impozitul pe venit in Romania​Declaratia 406: Noile Obligatii SAF-T de la 1 ianuarie 2025Esalonare datorii ANAF: procedura, conditii de aplicare, [MODEL] cerereImpozitul Pe Castigurile La Loto: Ce Trebuie Sa StiiObligatii fiscale restante: ce trebuie sa stii daca ai datorii la ANAFRegistrul de Evidenta Fiscala - Model si ExplicatiiCe taxe plateste un pensionar angajat ​Factura Fara Semnatura Si Stampila: Ce Spune Legislatia?Emiterea Facturii Fiscale: Termene, Reguli si ExceptiiActive Circulante: Ce sunt, Clasificare, Studii de CazActive Imobilizate: Ce sunt, Clasificare, Studii de cazObligativitatea emiterii facturii fiscale: ce prevede Codul Fiscal[Model] Factura proforma si reglementari cheieCASS dividende 2025: baza de calcul, studii de cazFactura proforma: ce este, cand se foloseste, intrebari frecventeRezidenta fiscala in Romania: de ce ai nevoie de ea si cum o obtii?Certificatul de rezidenta fiscala in Romania: ce este si cum se obtine?Venituri asimilate salariilor: ce trebuie sa stie angajatorii si angajatiiVenituri din investitii in 2025: impozit, contributii sociale datorate si declaratii fiscaleProduse accizabile: cadrul legal, nivelul accizelor in 2025Facilitati fiscale in constructii in 2025: conditii de acordareImpozit nerezidenti: reglementari legislativeImpozit pensii 2025: cat este, cum se calculeaza si cine il plateste?Certificat de atestare fiscala: ce este, de ce ai nevoie de el si cum se obtineRedirectionare impozit pe profit: prevederi legale si mod de calculCum se calculeaza deducerea personala in 2025: conditii si exempleRedirectionare impozit pe venit 2025: cine, cat si cum se procedeazaInfiintare firma 2025: pasi si acte necesare, monografii contabileCatalogul Mijloacelor Fixe 2025: incadrare active, studii de cazImpozit pe cladiri persoane juridice 2025: mod de calcul, declarare, studii de cazCe taxe plateste o intreprindere individuala in 2025?Impozit pe chirie in 2025: mod de calcul, obligatii fiscale persoane fizice si juridiceAchizitii intracomunitare: regim fiscal, cod de TVA intracomunitar si declararea in e-Transport Radiere firma: procedura, acte necesare, obligatii legaleGhid e-Transport: cine declara, ce obligatii au utilizatorii si intrebari frecvente​E-Factura: Ghid cuprinzator privind utilizarea sistemului national de factura electronicaInactivitate fiscala: ce este, cand apare, consecinte si studii de cazTaxa pentru obtinerea autorizatiei de construire 2025: cat este, cand si unde se platesteTVA nedeductibil: ce inseamna, care este cadrul legal, studii de caz TVA deductibil: ce inseamna, in ce conditii se aplica, spete utileAmortizare accelerata: ce este, cand se foloseste si cum se calculeazaAmortizarea fiscala 2025: ce este, cum se aplica, intrebari frecventeImpozitarea salariului in 2025: ce contributii sociale obligatorii datoreziVenituri impozabile 2025: care sunt acestea, cat este cota de impozitare si studii de cazImpozitul pe dividende in 2025: cat este, cum se calculeaza si cine il platesteAjustare TVA: ce este, care este procedura si studii de cazNorma de venit 2025: ce PFA-uri se incadreaza si ce reguli de impozitare se aplicaExigibilitate TVA: ce inseamna, cum se stabileste, intrebari frecvente si studii de cazImpozitul pe venitul din transferul proprietatilor imobiliare: tot ce trebuie stii Plafon TVA: Ghid pentru firme platitoare de TVAImpozitarea tichetelor de masa 2025: cota de impozitare, model calcul salariuImpozitare jocuri de noroc: Ghid complet privind veniturile din pariuri sportive, loto si alte jocuriRecuperarea pierderii fiscale: cum functioneaza si cum se calculeaza, cu exemple practiceVenituri neimpozabile: prevederile Codului Fiscal, exempleCheltuieli de Protocol in Afaceri: Importanta, Reglementari si Practici EficienteObligativitate e-Factura: cine foloseste, cum se emite, intrebari si raspunsuriCotele de TVA in 2025: ce bunuri si servicii au cote reduseTaxarea inversa TVA: Ce Este, Cand Se Aplica, Studii De CazCheltuielile nedeductibile: ce sunt, regim fiscal, exempleDosarul fiscal: ce contine si cum obtii accesul la informatiile din dosarFactura fiscala: ce este, ce trebuie sa contina si model completat​Codul fiscal scutiri taxe si impozite locale: tot ce trebuie sa stiiCod de identificare fiscala: ce este CIF si de ce este necesarCertificat de inregistrare fiscala: ce este, cum il obtii si ce faci daca l-ai pierdutTVA la incasare: ce inseamna, conditii de eligibilitate, studii de cazVenituri din activitati independente: obligatii fiscale 2025 si studii de cazCheltuielile deductibile: reglementari fiscale si sfaturi de la specialisti Impozit la vanzarea imobilului: Ghid practic pentru decizii informateImpozit pe venit: TOT ce trebuie sa stiiImpozitul pe profit: mod de calcul, reglementari cheie si studii de caz Deducerea personala in 2025: tot ce trebuie sa stiiMicrointreprindere: Definitie, Conditii de Incadrare Si Calcul Impozit pe Venit

Codul Fiscal 2025 actualizat

(1) Contributia de asigurari sociale de sanatate se calculeaza de catre contribuabilii care realizeaza venituri din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b), altele decat cele prevazute la art. 68^1, prin aplicarea cotei de contributie prevazute la art. 156 asupra bazei anuale de calcul prevazute la art. 170 alin. (1).

(2) Persoanele fizice care realizeaza venituri din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b), altele decat cele prevazute la art. 68^1, stabilesc si declara contributia, depun declaratia prevazuta la art. 120 sau la art. 122, la termenele si in conditiile prevazute la titlul IV - Impozitul pe venit, pentru persoanele fizice care realizeaza venituri din activitati independente.

(3) Prin exceptie de la prevederile alin. (2), in situatia in care baza anuala de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate cumulata din una sau mai multe surse de venit din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b), corespunzatoare veniturilor nete anuale estimate/norma de venit, este egala cu cea corespunzatoare veniturilor nete anuale realizate/norma de venit si este cuprinsa intre nivelul de 6 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120 inclusiv, si cel mult nivelul de 60 de salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120, contribuabilii nu au obligatia depunerii declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice, prevazuta la art. 122.

(4) In cazul veniturilor realizate in baza contractelor de activitate sportiva, platitorii veniturilor prevazuti la art. 68^1 alin. (2) calculeaza si retin contributia de asigurari sociale de sanatate datorata de catre beneficiarul venitului, la momentul platii venitului, prin aplicarea cotei prevazute la art. 156 asupra bazei de calcul prevazute la art. 170 alin. (1). Platitorul de venit depune declaratia prevazuta la art. 147 alin. (1) si plateste contributia pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost retinuta.

(5) In situatia in care baza de calcul prevazuta la art. 170 alin. (1), cumulata din una sau mai multe surse de venit din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b), corespunzatoare veniturilor estimate/realizate sau pentru care s-a aplicat retinerea la sursa in cursul anului, dupa caz, este mai mica decat cea corespunzatoare unei baze de calcul egale cu nivelul de 6 salarii minime brute pe tara in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120, persoanele fizice datoreaza o diferenta de contributie de asigurari sociale de sanatate pana la nivelul celei corespunzatoare bazei de calcul egala cu 6 salarii minime brute pe tara in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120 si depun declaratia prevazuta la art. 122 pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a veniturilor.

(6) In situatia in care, in cursul anului de realizare a veniturilor, persoanele fizice obtin, din una sau mai multe surse de venit, venituri din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b), in vederea determinarii contributiei de asigurari sociale de sanatate de plata se ia in calcul contributia retinuta la sursa de catre platitorii de venituri prevazuti la art. 68^1 alin. (2).

(7) In situatia in care, in cursul anului de realizare a veniturilor, persoanele fizice realizeaza venituri din contracte de activitate sportiva de la mai multi platitori de venituri prevazuti la art. 68^1 alin. (2) si contributia de asigurari sociale de sanatate retinuta la sursa este mai mare decat cea corespunzatoare unei baze de calcul egale cu nivelul de 60 de salarii minime brute pe tara in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120, acestea au obligatia recalcularii contributiei de asigurari sociale de sanatate, prin depunerea declaratiei prevazute la art. 122 pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a veniturilor. Pentru diferenta de contributie de asigurari sociale de sanatate rezultata in plus, in urma recalcularii, persoana fizica are obligatia calcularii, declararii si platii impozitului pe venit.

(8) Diferenta de contributie de asigurari sociale de sanatate rezultata in plus, in urma recalcularii, stabilita conform alin. (7), diminuata cu impozitul pe venit, se compenseaza/restituie, dupa caz, potrivit prevederilor art. 167, respectiv art. 168 din Legea nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.

(9) Diferenta de contributie de asigurari sociale de sanatate prevazuta la alin. (5) nu se datoreaza in cazul in care, in anul fiscal precedent, persoana fizica a realizat venituri din:

a) salarii si asimilate salariilor la un nivel cel putin egal cu 6 salarii minime brute pe tara, in vigoare in perioada in care au fost realizate veniturile; sau
b) din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. c)-h), pentru care datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate la un nivel cel putin egal cu 6 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120.

(10) Prevederile alin. (9) se aplica si persoanelor fizice care in anul precedent s-au incadrat in categoriile de persoane exceptate de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate prevazute la art. 154 alin. (1) lit. a)-c) si e)-g).

(11) Platitorii de venituri prevazuti la art. 68^1 alin. (2) au obligatia de a elibera persoanelor fizice beneficiare de astfel de venituri un document cu privire la nivelul contributiei de asigurari sociale de sanatate retinute la sursa, pana in ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului curent, pentru anul precedent, in vederea stabilirii de catre acestia a diferentei de contributie de asigurari sociale de sanatate prevazuta la alin. (5) sau (7), dupa caz.

(12) Contributia de asigurari sociale de sanatate stabilita potrivit prevederilor alin. (1), (5) sau (7) se evidentiaza in Declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice.

(13) Declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice prevazuta la art. 122 si Declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice prevazuta la art. 120, in cazul persoanelor fizice care au realizat un venit net anual egal cu cel estimat, respectiv care determina venitul net anual pe baza normelor de venit prevazute la alin. (3), constituie titlu de creanta fiscala in sensul Legii nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.

(14) Termenul de plata a contributiei de asigurari sociale de sanatate este pana la data de 25 mai, inclusiv a anului urmator celui pentru care se datoreaza contributia.

(15) Persoanele fizice prevazute la art. 170 alin. (1) pot efectua plati reprezentand contributia de asigurari sociale de sanatate datorata, oricand pana la implinirea termenului de plata.

(16) Se pot acorda bonificatii de pana la 10% din contributia de asigurari sociale de sanatate. Nivelul bonificatiei, termenele de plata si conditiile de acordare se stabilesc prin legea anuala a bugetului de stat.
(17) Procedura de aplicare a prevederilor alin. (16) se stabileste prin ordin al ministrului finantelor care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

(la 01-01-2024 Articolul 174, Sectiunea a 6-a, Capitolul III, Titlul V a fost modificat de Punctul 29., Articolul III, Capitolul II din LEGEA nr. 296 din 26 octombrie 2023, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 977 din 27 octombrie 2023)
──────────
Conform alineatului (3) al art. VII din LEGEA nr. 296 din 26 octombrie 2023, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 977 din 27 octombrie 2023, prevederile pct. 29 ale art. III se aplica incepand cu veniturile aferente anului 2024.
──────────
Incepand cu data de 1 ianuarie 2025, potrivit pct. 23 al art. I coroborat cu alineatul (1) al art. II din ORDONANTA DE URGENTA nr. 128 din 7 noiembrie 2024, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1125 din 11 noiembrie 2024, articolul 174 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

Articolul 174
Stabilirea, declararea si plata contributiei de asigurari sociale de sanatate in cazul persoanelor care realizeaza venituri din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b)
(1) Contributia de asigurari sociale de sanatate se calculeaza de catre contribuabilii care in anul fiscal pentru care se depune declaratia prevazuta la art. 122 au realizat venituri din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b), altele decat cele prevazute la art. 68^1, prin aplicarea cotei de contributie prevazute la art. 156 asupra bazei anuale de calcul prevazute la art. 170 alin. (1).

(2) Persoanele fizice care au realizat venituri din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b), altele decat cele prevazute la art. 68^1, si au inregistrat pierdere fiscala sau un venit net anual egal cu zero nu datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate potrivit art. 170 alin. (1). Acestea pot opta pentru plata contributiei de asigurari sociale de sanatate potrivit art. 180 alin. (1).

(3) Persoanele fizice care realizeaza venituri din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b) stabilesc si declara contributia, depun Declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice la termenele si in conditiile prevazute la titlul IV - Impozitul pe venit, pentru persoanele fizice care realizeaza venituri din activitati independente.

(4) Prin exceptie de la prevederile alin. (3), persoanele fizice care in cursul anului fiscal obtin exclusiv venituri din activitati independente realizate in baza contractelor de activitate sportiva, pentru care platitorii de venituri au obligatia calcularii, retinerii, platii si declararii contributiei de asigurari sociale de sanatate in situatia in care baza anuala de calcul, din una sau mai multe surse de venit cumulate, este mai mica sau egala cu nivelul de 60 de salarii minime brute pe tara, nu au obligatia depunerii Declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice, prevazuta la art. 122, in vederea stabilirii contributiei de asigurari sociale de sanatate.

(5) In cazul veniturilor realizate in baza contractelor de activitate sportiva, platitorii veniturilor prevazuti la art. 68^1 alin. (2) calculeaza si retin contributia de asigurari sociale de sanatate datorata de catre beneficiarul venitului, la momentul platii venitului, prin aplicarea cotei prevazute la art. 156 asupra bazei de calcul egale cu venitul brut, care nu poate fi mai mare decat cea corespunzatoare unei baze anuale de calcul egale cu nivelul de 60 de salarii minime brute pe tara. Platitorul de venit depune declaratia prevazuta la art. 147 alin. (1) si plateste contributia pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost retinuta.

(6) In situatia in care baza de calcul prevazuta la art. 170 alin. (1), cumulata din una sau mai multe surse de venit din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b), corespunzatoare veniturilor realizate sau pentru care s-a aplicat retinerea la sursa in cursul anului, dupa caz, este mai mica decat cea corespunzatoare unei baze de calcul egale cu nivelul de 6 salarii minime brute pe tara, persoanele fizice datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate, respectiv o diferenta de contributie de asigurari sociale de sanatate, dupa caz, pana la nivelul celei corespunzatoare bazei de calcul egale cu 6 salarii minime brute pe tara si depun Declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice in termenul prevazut la art. 122 alin. (3).

(7) Diferenta de contributie de asigurari sociale de sanatate prevazuta la alin. (6) nu se datoreaza in cazul in care, in anul fiscal pentru care se depune declaratia prevazuta la art. 122, persoana fizica a realizat venituri:
a) din salarii si asimilate salariilor la un nivel cel putin egal cu 6 salarii minime brute pe tara; sau b) din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. c)-h), pentru care datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate la un nivel cel putin egal cu 6 salarii minime brute pe tara.

(8) Prevederile alin. (7) se aplica si persoanelor fizice care in anul precedent:
a) s-au incadrat in categoriile de persoane exceptate de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate prevazute la art. 154 alin. (1) lit. a)-c) si e)-g);
b) au optat pentru plata contributiei de asigurari sociale de sanatate potrivit art. 180 alin. (1).

(9) Persoanele fizice care au realizat venituri din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b) si care in cursul aceluiasi an fiscal au optat pentru plata contributiei de asigurari sociale de sanatate potrivit art. 180 alin. (1) depun Declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice in termenul prevazut la art. 122 alin. (3). In acest caz, contributia datorata potrivit art. 180 alin. (2) pentru anul in care au fost realizate veniturile este luata in calcul la stabilirea contributiei anuale calculate potrivit art. 170 alin. (1), astfel:

a) in cazul in care baza anuala de calcul prevazuta la art. 170 alin. (1) este mai mare decat nivelul a 6 salarii minime brute pe tara, datoreaza diferenta de contributie intre cea aferenta bazei anuale de calcul si cea prevazuta la art. 180 alin. (2);
b) in cazul in care baza anuala de calcul prevazuta la art. 170 alin. (1) este mai mica sau egala cu nivelul a 6 salarii minime brute pe tara, datoreaza contributia prevazuta la art. 180 alin. (2).

(10) In situatia in care, in cursul anului de realizare a veniturilor, persoanele fizice obtin, din una sau mai multe surse de venit, venituri din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b), in vederea determinarii contributiei de asigurari sociale de sanatate de plata se ia in calcul contributia retinuta la sursa de catre platitorii de venituri prevazuti la art. 68^1 alin. (2).

(11) In situatia in care, in cursul anului de realizare a veniturilor, persoanele fizice realizeaza venituri din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b) si contributia de asigurari sociale de sanatate retinuta la sursa, de catre platitorii de venituri prevazuti la art. 68^1 alin. (2), este mai mare decat cea corespunzatoare unei baze de calcul egale cu nivelul de 60 de salarii minime brute pe tara, acestea au obligatia recalcularii contributiei de asigurari sociale de sanatate, prin depunerea Declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice pana la termenul prevazut la art. 122 alin. (3). Pentru diferenta de contributie de asigurari sociale de sanatate rezultata in plus, in urma recalcularii, persoana fizica are obligatia calcularii, declararii si platii impozitului pe venit.

(12) Diferenta de contributie de asigurari sociale de sanatate rezultata in plus, in urma recalcularii stabilite conform dispozitiilor alin. (11), in cazul contribuabililor care realizeaza venituri din cele prevazute la art. 68^1, se compenseaza/se restituie, dupa caz, potrivit prevederilor art. 167, respectiv art. 168 din Legea nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.

(13) Platitorii de venituri prevazuti la art. 68^1 alin. (2) au obligatia de a elibera persoanelor fizice beneficiare de astfel de venituri, pana in ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului curent, pentru anul precedent, un document cu privire la nivelul contributiei de asigurari sociale de sanatate retinute la sursa, in vederea stabilirii de catre acestia a diferentei de contributie de asigurari sociale de sanatate, prevazuta la alin. (6) sau (11), dupa caz.

(14) Declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice, prevazuta la art. 122, constituie titlu de creanta fiscala in sensul Legii nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.

(15) Plata contributiei de asigurari sociale de sanatate datorate se efectueaza pana la termenul legal de depunere a declaratiei prevazut la art. 122 alin. (3).

(16) Persoanele fizice prevazute la art. 170 alin. (1) pot efectua plati reprezentand contributia de asigurari sociale de sanatate datorata, oricand pana la implinirea termenului de plata.

(17) Se pot acorda bonificatii de pana la 10% din contributia de asigurari sociale de sanatate. Nivelul bonificatiei, termenele de plata si conditiile de acordare se stabilesc prin legea anuala a bugetului de stat.

(18) Procedura de aplicare a prevederilor alin. (17) se stabileste prin ordin al ministrului finantelor emis in termen de 60 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a legii anuale a bugetului de stat prin care stabileste acordarea bonificatiilor.

CAP. III - Contribuţia de asigurări sociale de sănătate datorată Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate