Un proiect editorial marca Rentrop&Straton Informatii Specializate de top


Articole despre Codul Fiscal
Detinerea indirecta: clarificari pentru microintreprinderi [VIDEO]Ce Declaratii Depune O MicrointreprindereCalcul Rezultat Fiscal: Exemple Si Reglementari Cheie[Q&A] Impozit Pe Dobanda: Cat Este Si Cum Se PlatesteImpozitare Bonuri Cadou Acordate Salariatilor: Reglementari Cheie si Intrebari FrecventeDubla Impunere sau Dubla Impozitare: Reglementari cheie si Studii de cazRentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!Esalonarea La Plata: Ce Inseamna, Legislatie, Studii De CazRefacturarea cheltuielilor: Reguli fiscale si contabile esentialeAccizele: ce sunt si cum se aplicaAutofactura: ce este, cand se foloseste, studii de caz utileCand se plateste impozitul pe venit in RomaniaCine NU plateste impozitul pe venit in Romania​Declaratia 406: Noile Obligatii SAF-T de la 1 ianuarie 2025Esalonare datorii ANAF: procedura, conditii de aplicare, [MODEL] cerereImpozitul Pe Castigurile La Loto: Ce Trebuie Sa StiiObligatii fiscale restante: ce trebuie sa stii daca ai datorii la ANAFRegistrul de Evidenta Fiscala - Model si ExplicatiiCe taxe plateste un pensionar angajat ​Factura Fara Semnatura Si Stampila: Ce Spune Legislatia?Emiterea Facturii Fiscale: Termene, Reguli si ExceptiiActive Circulante: Ce sunt, Clasificare, Studii de CazActive Imobilizate: Ce sunt, Clasificare, Studii de cazObligativitatea emiterii facturii fiscale: ce prevede Codul Fiscal[Model] Factura proforma si reglementari cheieCASS dividende 2025: baza de calcul, studii de cazFactura proforma: ce este, cand se foloseste, intrebari frecventeRezidenta fiscala in Romania: de ce ai nevoie de ea si cum o obtii?Certificatul de rezidenta fiscala in Romania: ce este si cum se obtine?Venituri asimilate salariilor: ce trebuie sa stie angajatorii si angajatiiVenituri din investitii in 2025: impozit, contributii sociale datorate si declaratii fiscaleProduse accizabile: cadrul legal, nivelul accizelor in 2025Facilitati fiscale in constructii in 2025: conditii de acordareImpozit nerezidenti: reglementari legislativeImpozit pensii 2025: cat este, cum se calculeaza si cine il plateste?Certificat de atestare fiscala: ce este, de ce ai nevoie de el si cum se obtineRedirectionare impozit pe profit: prevederi legale si mod de calculCum se calculeaza deducerea personala in 2025: conditii si exempleRedirectionare impozit pe venit 2025: cine, cat si cum se procedeazaInfiintare firma 2025: pasi si acte necesare, monografii contabileCatalogul Mijloacelor Fixe 2025: incadrare active, studii de cazImpozit pe cladiri persoane juridice 2025: mod de calcul, declarare, studii de cazCe taxe plateste o intreprindere individuala in 2025?Impozit pe chirie in 2025: mod de calcul, obligatii fiscale persoane fizice si juridiceAchizitii intracomunitare: regim fiscal, cod de TVA intracomunitar si declararea in e-Transport Radiere firma: procedura, acte necesare, obligatii legaleGhid e-Transport: cine declara, ce obligatii au utilizatorii si intrebari frecvente​E-Factura: Ghid cuprinzator privind utilizarea sistemului national de factura electronicaInactivitate fiscala: ce este, cand apare, consecinte si studii de cazTaxa pentru obtinerea autorizatiei de construire 2025: cat este, cand si unde se platesteTVA nedeductibil: ce inseamna, care este cadrul legal, studii de caz TVA deductibil: ce inseamna, in ce conditii se aplica, spete utileAmortizare accelerata: ce este, cand se foloseste si cum se calculeazaAmortizarea fiscala 2025: ce este, cum se aplica, intrebari frecventeImpozitarea salariului in 2025: ce contributii sociale obligatorii datoreziVenituri impozabile 2025: care sunt acestea, cat este cota de impozitare si studii de cazImpozitul pe dividende in 2025: cat este, cum se calculeaza si cine il platesteAjustare TVA: ce este, care este procedura si studii de cazNorma de venit 2025: ce PFA-uri se incadreaza si ce reguli de impozitare se aplicaExigibilitate TVA: ce inseamna, cum se stabileste, intrebari frecvente si studii de cazImpozitul pe venitul din transferul proprietatilor imobiliare: tot ce trebuie stii Plafon TVA: Ghid pentru firme platitoare de TVAImpozitarea tichetelor de masa 2025: cota de impozitare, model calcul salariuImpozitare jocuri de noroc: Ghid complet privind veniturile din pariuri sportive, loto si alte jocuriRecuperarea pierderii fiscale: cum functioneaza si cum se calculeaza, cu exemple practiceVenituri neimpozabile: prevederile Codului Fiscal, exempleCheltuieli de protocol in afaceri: importanta, reglementari si practici eficienteObligativitate e-Factura: cine foloseste, cum se emite, intrebari si raspunsuriCotele de TVA in 2025: ce bunuri si servicii au cote reduseTaxarea inversa TVA: ce este, cand se aplica, studii de cazCheltuielile nedeductibile: ce sunt, regim fiscal, exempleDosarul fiscal: ce contine si cum obtii accesul la informatiile din dosarFactura fiscala: ce este, ce trebuie sa contina si model completat​Codul fiscal scutiri taxe si impozite locale: tot ce trebuie sa stiiCod de identificare fiscala: ce este CIF si de ce este necesarCertificat de inregistrare fiscala: ce este, cum il obtii si ce faci daca l-ai pierdutTVA la incasare: ce inseamna, conditii de eligibilitate, studii de cazVenituri din activitati independente: obligatii fiscale 2025 si studii de cazCheltuielile deductibile: reglementari fiscale si sfaturi de la specialisti Impozit la vanzarea imobilului: Ghid practic pentru decizii informateImpozit pe venit: tot ce trebuie sa stiiImpozitul pe profit: mod de calcul, reglementari cheie si studii de caz Deducerea personala in 2025: tot ce trebuie sa stiiMicrointreprindere: Definitie, Conditii de Incadrare Si Calcul Impozit pe Venit

Codul Fiscal 2025 actualizat

(1) Prin exceptie de la art. 18^1, persoanele juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale, stabilite prin ordin al ministrului finantelor, altii decat cei prevazuti la art. 15, care inregistreaza in anul precedent o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro, datoreaza suplimentar impozitului pe profit un impozit specific pe cifra de afaceri calculat potrivit alin. (2). Cursul de schimb pentru determinarea echivalentului in euro a cifrei de afaceri este cel valabil la inchiderea exercitiului financiar in care s-au inregistrat veniturile. In sensul prezentului alineat, cifra de afaceri a anului precedent reprezinta diferenta dintre veniturile totale (VT) si veniturile care se scad din veniturile totale (Vs), astfel cum sunt definite la alin. (2).

(2) Impozitul specific pe cifra de afaceri prevazut la alin. (1) se determina astfel:

ICAS = 0,5% x (VT – V_s – I – A), unde indicatorii au urmatoarea semnificatie:

ICAS - impozit specific pe cifra de afaceri, determinat cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul;

VT - venituri totale, determinate cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul, dupa caz;

V_s - venituri care se scad din veniturile totale, determinate cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul, dupa caz, reprezentand:

(i) veniturile neimpozabile prevazute la art. 23 si 24;
(ii) veniturile aferente costurilor stocurilor de produse;
(iii) veniturile aferente costurilor serviciilor in curs de executie;
(iv) veniturile din productia de imobilizari corporale si necorporale;

(la 01-01-2024 Litera (iv), Alineatul (2), Articolul 18^3, Capitolul I, Titlul II a fost modificata de Punctul 4., Articolul LXVIII, Capitolul II din ORDONANTA DE URGENTA nr. 115 din 14 decembrie 2023, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1139 din 15 decembrie 2023)

(v) veniturile din subventii;
(vi) veniturile realizate din despagubiri, de la societatile de asigurare/reasigurare, pentru pagubele produse bunurilor de natura stocurilor sau a activelor corporale proprii;
(vii) veniturile reprezentand accizele care au fost reflectate concomitent in conturile de cheltuieli;

I - valoarea imobilizarilor in curs de executie ocazionate de achizitia/productia de active, inregistrate in evidenta contabila incepand cu data de 1 ianuarie 2024, respectiv incepand cu prima zi a anului fiscal modificat care incepe in anul 2024;

A - amortizarea contabila la nivelul costului istoric aferenta activelor achizitionate/produse incepand cu data de 1 ianuarie 2024/prima zi a anului fiscal modificat care incepe in anul 2024. Nu se cuprinde in acest indicator amortizarea contabila a activelor incluse in valoarea indicatorului I.

(3) Impozitul specific pe cifra de afaceri se calculeaza, se declara si se plateste trimestrial, astfel:
a) pentru trimestrele I-III, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare trimestrului pentru care se efectueaza plata;
b) pentru trimestrul IV, pana la data depunerii declaratiei anuale privind impozitul pe profit.

(4) Pentru determinarea rezultatului fiscal, impozitul specific pe cifra de afaceri reprezinta cheltuiala nedeductibila.

(5) Impozitul specific pe cifra de afaceri se calculeaza cumulat de la inceputul anului fiscal. Impozitul specific pe cifra de afaceri datorat trimestrial se determina ca diferenta intre impozitul specific pe cifra de afaceri calculat cumulat de la inceputul anului fiscal si impozitul specific pe cifra de afaceri datorat pentru perioada anterioara celei de calcul.

(6) In cazul grupului fiscal, prevederile alin. (1)-(5) se aplica in mod corespunzator de catre membri, in functie de situatia individuala.
(7) Modelul si continutul declaratiei impozitului specific pe cifra de afaceri se stabilesc prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.

(8) Impozitul specific pe cifra de afaceri reprezinta venit la bugetul de stat si se administreaza de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala, potrivit Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.

(9) Activele luate in calcul, pentru determinarea indicatorilor I si A, prevazuti la alin. (2), sunt cele stabilite prin ordin al ministrului finantelor, iar selectia categoriilor de active eligibile se realizeaza pe baza unor criterii legate de natura activitatii desfasurate.

(10) In cazul contribuabililor care desfasoara activitati in sectoarele prevazute la alin. (1) si activitati de distributie/ furnizare/transport de energie electrica si gaze naturale si care sunt reglementati/licentiati de Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei, pentru determinarea impozitului specific, nu cuprind, in cadrul indicatorilor VT, V_s, I si A din formula de calcul al impozitului specific prevazuta la alin. (2), elementele aferente activitatilor de distributie/furnizare/ transport de energie electrica si gaze naturale.

(11) Contribuabilii reglementati/licentiati de Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei care, in anul precedent, au obtinut venituri din activitati de distributie/furnizare/transport de energie electrica si gaze naturale in proportie de peste 95% din veniturile totale din care se scad veniturile cuprinse in indicatorul Vs prevazute la alin. (2) lit. (i)-(vii), nu intra sub incidenta prezentului articol.

(la 29-03-2024 Alineatul (11) , Articolul 18^3 , Capitolul I , Titlul II a fost modificat de Punctul 2. , Articolul XXV din ORDONANTA DE URGENTA nr. 31 din 28 martie 2024, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 274 din 29 martie 2024)
──────────
Potrivit alin. (2) al art. XXVI din ORDONANTA DE URGENTA nr. 31 din 28 martie 2024, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 274 din 29 martie 2024, prevederile art. XXV pct. 1 si 2 se aplica incepand cu anul fiscal 2024/anul fiscal modificat care incepe in anul 2024.
──────────
(12) Prevederile prezentului articol se aplica pentru perioada 1 ianuarie 2024-31 decembrie 2025, iar pentru contribuabilii care intra sub incidenta prevederilor art. 16 alin. (5) se aplica pentru perioada cuprinsa intre anul fiscal modificat care incepe in anul 2024 si anul fiscal modificat care se incheie in anul 2026.

(13) Incepand cu 1 ianuarie 2026/anul fiscal modificat care incepe in anul 2026, contribuabilii prevazuti la alin. (1) aplica prevederile art. 18^1.

(14) Contribuabilii care scad valoarea imobilizarilor in curs de executie/activelor potrivit indicatorilor I si A din cadrul alin. (2) au obligatia de a pastra in patrimoniu activele respective cel putin o perioada egala cu jumatate din durata de utilizare economica, stabilita potrivit reglementarilor contabile aplicabile, dar nu mai mult de 5 ani. In cazul nerespectarii acestei conditii, pentru sumele respective se recalculeaza impozitul suplimentar si se percep creante fiscale accesorii potrivit Codului de procedura fiscala, din trimestrul scaderii acestora, potrivit alin. (2). In acest caz, contribuabilul are obligatia depunerii declaratiei fiscale rectificative, dupa caz. Nu intra sub incidenta acestor prevederi activele care se inscriu in oricare dintre urmatoarele situatii:
a) sunt transferate in cadrul operatiunilor de reorganizare, efectuate potrivit legii;
b) sunt instrainate in procedura de lichidare/faliment, potrivit legii;
c) sunt distruse, pierdute, furate sau defecte si inlocuite, in conditiile in care aceste situatii sunt demonstrate sau confirmate in mod corespunzator de contribuabil. In cazul activelor furate, contribuabilul demonstreaza furtul pe baza actelor doveditoare emise de organele judiciare;
d) sunt scoase din patrimoniu ca urmare a indeplinirii unor obligatii prevazute de lege.

(la 01-01-2024 Articolul 18^3, Capitolul I, Titlul II a fost completat de Punctul 5., Articolul LXVIII, Capitolul II din ORDONANTA DE URGENTA nr. 115 din 14 decembrie 2023, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1139 din 15 decembrie 2023)

(la 01-01-2024 Capitolul I, Titlul II a fost completat de Punctul 2., Articolul III, Capitolul II din LEGEA nr. 296 din 26 octombrie 2023, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 977 din 27 octombrie 2023)
──────────
Incepand cu data de 01-01-2025, potrivit punctului 3 al articolului I coroborat cu prevederile articolului II din LEGEA nr. 290 din 20 noiembrie 2024, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1163 din 21 noiembrie 2024, articolul 18^3 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 688 din 10 septembrie 2015, cu modificarile si completarile ulterioare se abroga.
──────────
──────────
Potrivit alineatului (2) al articolului IV din LEGEA nr. 296 din 26 octombrie 2023, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 977 din 27 octombrie 2023, ordinele ministrului finantelor si ordinele presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, prevazute la art. III pct. 2, se emit in termen de 60 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
──────────

CAP. I - Dispoziţii generale (art. 13 - art. 18)