Un proiect editorial marca Rentrop&Straton Informatii Specializate de top


Articole despre Codul Fiscal
Detinerea indirecta: clarificari pentru microintreprinderi [VIDEO]Ce Declaratii Depune O MicrointreprindereCalcul Rezultat Fiscal: Exemple Si Reglementari Cheie[Q&A] Impozit Pe Dobanda: Cat Este Si Cum Se PlatesteImpozitare Bonuri Cadou Acordate Salariatilor: Reglementari Cheie si Intrebari FrecventeDubla Impunere sau Dubla Impozitare: Reglementari cheie si Studii de cazRentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!Esalonarea La Plata: Ce Inseamna, Legislatie, Studii De CazRefacturarea cheltuielilor: Reguli fiscale si contabile esentialeAccizele: ce sunt si cum se aplicaAutofactura: ce este, cand se foloseste, studii de caz utileCand se plateste impozitul pe venit in RomaniaCine NU plateste impozitul pe venit in Romania​Declaratia 406: Noile Obligatii SAF-T de la 1 ianuarie 2025Esalonare datorii ANAF: procedura, conditii de aplicare, [MODEL] cerereImpozitul Pe Castigurile La Loto: Ce Trebuie Sa StiiObligatii fiscale restante: ce trebuie sa stii daca ai datorii la ANAFRegistrul de Evidenta Fiscala - Model si ExplicatiiCe taxe plateste un pensionar angajat ​Factura Fara Semnatura Si Stampila: Ce Spune Legislatia?Emiterea Facturii Fiscale: Termene, Reguli si ExceptiiActive Circulante: Ce sunt, Clasificare, Studii de CazActive Imobilizate: Ce sunt, Clasificare, Studii de cazObligativitatea emiterii facturii fiscale: ce prevede Codul Fiscal[Model] Factura proforma si reglementari cheieCASS dividende 2025: baza de calcul, studii de cazFactura proforma: ce este, cand se foloseste, intrebari frecventeRezidenta fiscala in Romania: de ce ai nevoie de ea si cum o obtii?Certificatul de rezidenta fiscala in Romania: ce este si cum se obtine?Venituri asimilate salariilor: ce trebuie sa stie angajatorii si angajatiiVenituri din investitii in 2025: impozit, contributii sociale datorate si declaratii fiscaleProduse accizabile: cadrul legal, nivelul accizelor in 2025Facilitati fiscale in constructii in 2025: conditii de acordareImpozit nerezidenti: reglementari legislativeImpozit pensii 2025: cat este, cum se calculeaza si cine il plateste?Certificat de atestare fiscala: ce este, de ce ai nevoie de el si cum se obtineRedirectionare impozit pe profit: prevederi legale si mod de calculCum se calculeaza deducerea personala in 2025: conditii si exempleRedirectionare impozit pe venit 2025: cine, cat si cum se procedeazaInfiintare firma 2025: pasi si acte necesare, monografii contabileCatalogul Mijloacelor Fixe 2025: incadrare active, studii de cazImpozit pe cladiri persoane juridice 2025: mod de calcul, declarare, studii de cazCe taxe plateste o intreprindere individuala in 2025?Impozit pe chirie in 2025: mod de calcul, obligatii fiscale persoane fizice si juridiceAchizitii intracomunitare: regim fiscal, cod de TVA intracomunitar si declararea in e-Transport Radiere firma: procedura, acte necesare, obligatii legaleGhid e-Transport: cine declara, ce obligatii au utilizatorii si intrebari frecvente​E-Factura: Ghid cuprinzator privind utilizarea sistemului national de factura electronicaInactivitate fiscala: ce este, cand apare, consecinte si studii de cazTaxa pentru obtinerea autorizatiei de construire 2025: cat este, cand si unde se platesteTVA nedeductibil: ce inseamna, care este cadrul legal, studii de caz TVA deductibil: ce inseamna, in ce conditii se aplica, spete utileAmortizare accelerata: ce este, cand se foloseste si cum se calculeazaAmortizarea fiscala 2025: ce este, cum se aplica, intrebari frecventeImpozitarea salariului in 2025: ce contributii sociale obligatorii datoreziVenituri impozabile 2025: care sunt acestea, cat este cota de impozitare si studii de cazImpozitul pe dividende in 2025: cat este, cum se calculeaza si cine il platesteAjustare TVA: ce este, care este procedura si studii de cazNorma de venit 2025: ce PFA-uri se incadreaza si ce reguli de impozitare se aplicaExigibilitate TVA: ce inseamna, cum se stabileste, intrebari frecvente si studii de cazImpozitul pe venitul din transferul proprietatilor imobiliare: tot ce trebuie stii Plafon TVA: Ghid pentru firme platitoare de TVAImpozitarea tichetelor de masa 2025: cota de impozitare, model calcul salariuImpozitare jocuri de noroc: Ghid complet privind veniturile din pariuri sportive, loto si alte jocuriRecuperarea pierderii fiscale: cum functioneaza si cum se calculeaza, cu exemple practiceVenituri neimpozabile: prevederile Codului Fiscal, exempleCheltuieli de protocol in afaceri: importanta, reglementari si practici eficienteObligativitate e-Factura: cine foloseste, cum se emite, intrebari si raspunsuriCotele de TVA in 2025: ce bunuri si servicii au cote reduseTaxarea inversa TVA: ce este, cand se aplica, studii de cazCheltuielile nedeductibile: ce sunt, regim fiscal, exempleDosarul fiscal: ce contine si cum obtii accesul la informatiile din dosarFactura fiscala: ce este, ce trebuie sa contina si model completat​Codul fiscal scutiri taxe si impozite locale: tot ce trebuie sa stiiCod de identificare fiscala: ce este CIF si de ce este necesarCertificat de inregistrare fiscala: ce este, cum il obtii si ce faci daca l-ai pierdutTVA la incasare: ce inseamna, conditii de eligibilitate, studii de cazVenituri din activitati independente: obligatii fiscale 2025 si studii de cazCheltuielile deductibile: reglementari fiscale si sfaturi de la specialisti Impozit la vanzarea imobilului: Ghid practic pentru decizii informateImpozit pe venit: tot ce trebuie sa stiiImpozitul pe profit: mod de calcul, reglementari cheie si studii de caz Deducerea personala in 2025: tot ce trebuie sa stiiMicrointreprindere: Definitie, Conditii de Incadrare Si Calcul Impozit pe Venit

Codul Fiscal 2025 actualizat

(1) Persoana impozabila care are sediul activitatii economice in Romania si realizeaza sau intentioneaza sa realizeze o activitate economica ce implica operatiuni taxabile, scutite de taxa pe valoarea adaugata cu drept de deducere si/sau operatiuni rezultate din activitati economice pentru care locul livrarii/prestarii se considera ca fiind in strainatate, daca taxa ar fi deductibila, in cazul in care aceste operatiuni ar fi fost realizate in Romania conform art. 297 alin. (4) lit. b) si d), trebuie sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA la organul fiscal competent, dupa cum urmeaza:

a) inainte de realizarea unor astfel de operatiuni, in urmatoarele cazuri:
1. daca declara ca urmeaza sa realizeze o cifra de afaceri care atinge sau depaseste plafonul de scutire prevazut la art. 310 alin. (1), cu privire la regimul special de scutire pentru intreprinderile mici;
2. daca declara ca urmeaza sa realizeze o cifra de afaceri inferioara plafonului de scutire prevazut la art. 310 alin. (1), dar opteaza pentru aplicarea regimului normal de taxa.

b) daca in cursul unui an calendaristic atinge sau depaseste plafonul de scutire prevazut la art. 310 alin. (1), in termen de 10 zile de la sfarsitul lunii in care a atins sau a depasit acest plafon;

c) daca cifra de afaceri realizata in cursul unui an calendaristic este inferioara plafonului de scutire prevazut la art. 310 alin. (1), dar opteaza pentru aplicarea regimului normal de taxa;

d) daca efectueaza operatiuni scutite de taxa si opteaza pentru taxarea acestora, conform art. 292 alin. (3).

(2) Persoana impozabila care are sediul activitatii economice in afara Romaniei, dar este stabilita in Romania printr-un sediu fix, conform art. 266 alin. (2) lit. b), este obligata sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA in Romania, astfel:

a) inaintea primirii serviciilor, in situatia in care urmeaza sa primeasca pentru sediul fix din Romania servicii pentru care este obligata la plata taxei in Romania conform art. 307 alin. (2), daca serviciile sunt prestate de o persoana impozabila care este stabilita in sensul art. 266 alin. (2) in alt stat membru;
b) inainte de prestarea serviciilor, in situatia in care urmeaza sa presteze serviciile prevazute la art. 278 alin. (2) de la sediul fix din Romania pentru un beneficiar persoana impozabila stabilita in sensul art. 266 alin. (2) in alt stat membru care are obligatia de a plati TVA in alt stat membru, conform echivalentului din legislatia statului membru respectiv al art. 307 alin. (2);
c) inainte de realizarea unor activitati economice de la respectivul sediu fix in conditiile stabilite la art. 266 alin. (2) lit. b) si c) care implica:
1. livrari de bunuri taxabile si/sau scutite cu drept de deducere, inclusiv livrari intracomunitare scutite de TVA conform art. 294 alin. (2);
2. prestari de servicii taxabile si/sau scutite de taxa pe valoarea adaugata cu drept de deducere, altele decat cele prevazute la lit. a) si b);
3. operatiuni scutite de taxa si opteaza pentru taxarea acestora, conform art. 292 alin. (3);
4. achizitii intracomunitare de bunuri taxabile.

(2^1) Persoana impozabila care are sediul activitatii economice in afara Romaniei, dar care este stabilita in Romania printr-un sediu fix, conform art. 266 alin. (2) lit. b), care nu este inregistrata si nici nu are obligatia sa se inregistreze in scopuri de TVA conform prevederilor alin.
(2), trebuie sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA daca opteaza pentru aplicarea regimului special prevazut la art. 315.
(la 03-09-2021 Articolul 316 din Capitolul XIII , Titlul VII a fost completat de Punctul 51, Articolul I din ORDONANTA nr. 8 din 30 august 2021, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 832 din 31 august 2021)

(3) Prevederile alin. (1) nu sunt aplicabile persoanei tratate ca persoana impozabila numai pentru ca efectueaza ocazional livrari intracomunitare de mijloace de transport noi.

(4) O persoana impozabila care nu este stabilita in Romania conform art. 266 alin. (2) si nici inregistrata in scopuri de TVA in Romania conform prezentului articol va solicita inregistrarea in scopuri de TVA la organele fiscale competente pentru operatiuni realizate pe teritoriul Romaniei care dau drept de deducere a taxei, altele decat serviciile de transport si serviciile auxiliare acestora, scutite in temeiul art. 294 alin. (1) lit. c)-n), art. 295 alin. (1) lit. c) si art. 296, inainte de efectuarea respectivelor operatiuni, cu exceptia situatiilor in care persoana obligata la plata taxei este beneficiarul, conform art. 307 alin. (2)-(6). Persoana impozabila care nu este stabilita in Romania conform art. 266 alin. (2) si nici inregistrata in scopuri de TVA in Romania conform prezentului articol poate solicita inregistrarea in scopuri de TVA daca efectueaza in Romania oricare dintre urmatoarele operatiuni:
a) importuri de bunuri;
b) operatiuni prevazute la art. 292 alin. (2) lit. e), daca opteaza pentru taxarea acestora, conform art. 292 alin. (3);
c) operatiuni prevazute la art. 292 alin. (2) lit. f), daca acestea sunt taxabile prin efectul legii sau prin optiune, conform art. 292 alin. (3).

(5) Prin exceptie de la prevederile alin. (4), pentru serviciile prestate catre persoane neimpozabile din Romania si/sau vanzarile de bunuri la distanta efectuate catre beneficiari din Romania, nu se inregistreaza in Romania persoanele care s-au inregistrat intr-un alt stat membru pentru aplicarea unuia dintre regimurile speciale prevazute la art. 314, 315 si 315^2.

(la 01-07-2021 Alineatul (5) din Articolul 316 , Capitolul XIII , Titlul VII a fost modificat de Punctul 19, Articolul I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 59 din 24 iunie 2021, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 630 din 28 iunie 2021)

(6) Va solicita inregistrarea in scopuri de TVA conform acestui articol, inainte de realizarea operatiunilor, persoana impozabila nestabilita in Romania si neinregistrata in scopuri de TVA in Romania, care intentioneaza:
a) sa efectueze o achizitie intracomunitara de bunuri pentru care este obligata la plata taxei conform art. 308; sau
b) sa efectueze o livrare intracomunitara de bunuri scutita de taxa.
c) sa efectueze vanzari intracomunitare de bunuri la distanta conform art. 266 alin. (1) pct. 35, care au locul de incepere a expedierii sau transportului bunurilor in Romania si pentru care opteaza sa utilizeze regimul special prevazut la art. 315.

(la 01-07-2021 Alineatul (6) din Articolul 316 , Capitolul XIII , Titlul VII a fost completat de Punctul 20, Articolul I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 59 din 24 iunie 2021, publicata in
MONITORUL OFICIAL nr. 630 din 28 iunie 2021)

(6^1) Abrogat.
(la 08-03-2024 Alineatul (6^1) , Articolul 316 , Capitolul XIII , Titlul VII a fost abrogat de Punctul 5. , Articolul I din LEGEA nr. 33 din 4 martie 2024, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 179 din 5 martie 2024)

(6^2) Abrogat.
(la 08-03-2024 Alineatul (6^2) , Articolul 316 , Capitolul XIII , Titlul VII a fost abrogat de Punctul 5. , Articolul I din LEGEA nr. 33 din 4 martie 2024, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 179 din 5 martie 2024)

(7) Persoana impozabila stabilita in Uniunea Europeana, dar nu in Romania, care are obligatia sa se inregistreze in scopuri de TVA in Romania, poate, in conditiile stabilite prin normele metodologice, sa isi indeplineasca aceasta obligatie prin desemnarea unui reprezentant fiscal. Persoana impozabila nestabilita in Uniunea Europeana care are obligatia sa se inregistreze in scopuri de TVA in Romania este obligata, in conditiile stabilite prin normele metodologice, sa se inregistreze prin desemnarea unui reprezentant fiscal.

(8) Organele fiscale competente vor inregistra in scopuri de TVA, conform prezentului articol, toate persoanele care, in conformitate cu prevederile prezentului titlu, sunt obligate sa solicite inregistrarea, conform alin. (1), (2), (4) si (6).

(la 01-10-2017 Alineatul (8) din Articolul 316 , Capitolul XIII , Titlul VII a fost modificat de Punctul 15, Articolul I din LEGEA nr. 177 din 18 iulie 2017, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 584 din 21 iulie 2017)

(9) Dupa inregistrarea in scopuri de TVA in baza prevederilor alin. (1), persoanele impozabile, societati cu sediul activitatii economice in Romania, infiintate in baza Legii societatilor nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, fac obiectul unei analize de risc efectuate de organul fiscal central potrivit prevederilor alin. (11) lit. h) si prevederilor art. 7 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.

(la 14-05-2020 Alineatul (9) din Articolul 316 , Capitolul XIII , Titlul VII a fost modificat de Punctul 10, Articolul I, Capitolul I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 69 din 14 mai 2020, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 393 din 14 mai 2020)

(10) In cazul in care o persoana este obligata sa se inregistreze in scopuri de TVA, in conformitate cu prevederile alin. (1) lit. b), alin. (2), (4) sau (6), si nu solicita inregistrarea, organele fiscale competente vor inregistra persoana respectiva din oficiu.

(11) Organele fiscale competente anuleaza inregistrarea unei persoane in scopuri de TVA, conform prezentului articol:
a) daca este declarata inactiva conform prevederilor Codului de procedura fiscala, de la data declararii ca inactiva;
b) Abrogata.

(la 01-01-2017 Litera b) din Alineatul (11) , Articolul 316 , Capitolul XIII , Titlul VII a fost abrogata de Punctul 32, Articolul I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 84 din 16 noiembrie 2016, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 977 din 06 decembrie 2016)

c) daca asociatii/administratorii persoanei impozabile sau persoana impozabila insasi au inscrise in cazierul fiscal infractiuni si/sau faptele prevazute la art. 4 alin. (4) lit. a) din Ordonanta Guvernului nr. 39/2015 privind cazierul fiscal, de la data comunicarii deciziei de anulare de catre organele fiscale competente. Prin exceptie, in cazul societatilor reglementate de Legea nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, se dispune anularea inregistrarii persoanei in scopuri de TVA daca:
1. administratorii si/sau persoana impozabila insasi, in cazul societatilor pe actiuni sau in comandita pe actiuni, au inscrise in cazierul fiscal infractiuni si/sau faptele prevazute la art. 4 alin. (4) lit. a) din Ordonanta Guvernului nr. 39/2015;
2. asociatii majoritari sau, dupa caz, asociatul unic si/sau administratorii si/sau persoana impozabila insasi, in cazul altor societati decat cele mentionate la pct. 1, au inscrise in cazierul fiscal infractiuni si/sau faptele prevazute la art. 4 alin. (4) lit. a) din Ordonanta Guvernului nr. 39/2015;

d) daca nu a depus niciun decont de taxa prevazut la art. 323 pentru 6 luni consecutive, in cazul persoanei care are perioada fiscala luna calendaristica, si pentru doua trimestre calendaristice consecutive, in cazul persoanei impozabile care are perioada fiscala trimestrul calendaristic, dar nu este in situatia prevazuta la lit. a) ori b), din prima zi a lunii urmatoare celei in care a intervenit termenul de depunere al celui de-al saselea decont de taxa in prima situatie si, respectiv, din prima zi a lunii urmatoare celei in care a intervenit termenul de depunere al celui de-al doilea decont de taxa in a doua situatie;

e) daca in deconturile de taxa depuse pentru 6 luni consecutive, in cazul persoanei impozabile care are perioada fiscala luna calendaristica, si pentru doua trimestre calendaristice consecutive, in cazul persoanei impozabile care are perioada fiscala trimestrul calendaristic, nu au fost evidentiate achizitii de bunuri/servicii si nici livrari de bunuri/prestari de servicii realizate in cursul acestor perioade de raportare, organele fiscale competente anuleaza inregistrarea in scopuri de TVA din prima zi a lunii urmatoare celei in care a intervenit termenul de depunere al celui de-al saselea decont de taxa in prima situatie si, respectiv, din prima zi a lunii urmatoare celei in care a intervenit termenul de depunere al celui de-al doilea decont de taxa in a doua situatie;

f) daca, potrivit prevederilor prezentului titlu, persoana impozabila nu era obligata si nici nu avea dreptul sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA conform prezentului articol;

g) in situatia persoanelor impozabile care solicita scoaterea din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA in vederea aplicarii regimului special de scutire prevazut la art. 310 sau a regimului special pentru agricultori prevazut la art. 315^1;

(la 01-01-2017 Litera g) din Alineatul (11) , Articolul 316 , Capitolul XIII , Titlul VII a fost modificata de Punctul 33, Articolul I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 84 din 16 noiembrie 2016, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 977 din 06 decembrie 2016)

h) daca persoana impozabila, societate cu sediul activitatii economice in Romania, infiintata in baza Legii nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, supusa inmatricularii la registrul comertului, prezinta risc fiscal ridicat. Prin normele metodologice se stabilesc criteriile pentru evaluarea riscului fiscal.

(la 11-10-2019 Litera h) din Alineatul (11) , Articolul 316 , Capitolul XIII , Titlul VII a fost modificata de Punctul 4, ARTICOLUL UNIC din LEGEA nr. 172 din 7 octombrie 2019, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 815 din 08 octombrie 2019)

(12) Procedura de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA este stabilita prin normele procedurale in vigoare. Dupa anularea inregistrarii in scopuri de TVA conform alin. (11) lit. a)-e) si h), organele fiscale inregistreaza persoanele impozabile la solicitarea acestora, astfel:

(la 01-10-2017 Partea introductiva a alineatului (12) din Articolul 316 , Capitolul XIII , Titlul VII a fost modificata de Punctul 15, Articolul I din LEGEA nr. 177 din 18 iulie 2017, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 584 din 21 iulie 2017)
a) in situatia prevazuta la alin. (11) lit. a), daca inceteaza situatia care a condus la anulare, de la data comunicarii deciziei de inregistrare in scopuri de TVA;

(la 01-01-2017 Litera a) din Alineatul (12) , Articolul 316 , Capitolul XIII , Titlul VII a fost modificata de Punctul 34, Articolul I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 84 din 16 noiembrie 2016, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 977 din 06 decembrie 2016)

b) in situatia prevazuta la alin. (11) lit. c), daca inceteaza situatia care a condus la anulare, de la data comunicarii deciziei de inregistrare in scopuri de TVA. In cazul societatilor reglementate de Legea nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, ai caror asociati din cauza carora s-a dispus anularea inregistrarii in scopuri de TVA nu sunt majoritari la momentul solicitarii reinregistrarii, persoana impozabila poate solicita reinregistrarea chiar daca nu a incetat situatia care a condus la anularea inregistrarii conform alin. (11) lit. c);

c) in situatia prevazuta la alin. (11) lit. d), de la data comunicarii deciziei de inregistrare in scopuri de TVA, pe baza urmatoarelor informatii/documente furnizate de persoana impozabila:
1. prezentarea deconturilor de taxa nedepuse la termen;
2. prezentarea unei cereri motivate din care sa rezulte ca se angajeaza sa depuna la termenele prevazute de lege deconturile de taxa;

d) in situatia prevazuta la alin. (11) lit. e), pe baza unei declaratii pe propria raspundere din care sa rezulte ca va desfasura activitati economice. Data inregistrarii in scopuri de TVA a persoanei impozabile este data comunicarii deciziei de inregistrare in scopuri de TVA;

e) in situatia prevazuta la alin. (11) lit. h), daca inceteaza situatia care a condus la anulare, respectiv societatea nu mai prezinta risc fiscal ridicat, conform criteriilor stabilite la alin. (11) lit. h), de la data comunicarii deciziei de inregistrare in scopuri de TVA.

(la 01-10-2017 Litera e) din Alineatul (12) , Articolul 316 , Capitolul XIII , Titlul VII a fost modificata de Punctul 15, Articolul I din LEGEA nr. 177 din 18 iulie 2017, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 584 din 21 iulie 2017)

(13) Persoanele impozabile aflate in situatiile prevazute la alin. (11) au obligatia sa depuna ultimul decont de taxa prevazut la art. 323, indiferent de perioada fiscala aplicata conform art. 322, pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care a fost comunicata decizia de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA.

(14) Persoanele impozabile aflate in situatiile prevazute la alin. (12) nu pot aplica prevederile referitoare la plafonul de scutire pentru mici intreprinderi prevazut la art. 310 pana la data inregistrarii in scopuri de TVA, fiind obligate sa aplice prevederile art. 11 alin. (6) si (8).

(15) A.N.A.F. organizeaza Registrul persoanelor impozabile inregistrate in scopuri de TVA conform art. 316 si Registrul persoanelor impozabile a caror inregistrare in scopuri de TVA conform art. 316 a fost anulata. Registrele sunt publice si se afiseaza pe site-ul A.N.A.F. Inscrierea in Registrul persoanelor impozabile a caror inregistrare in scopuri de TVA conform art. 316 a fost anulata se face de catre organul fiscal competent, dupa comunicarea deciziei de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA, in termen de cel mult 3 zile de la data comunicarii. Data anularii inregistrarii in scopuri de TVA inscrisa in decizie este data prevazuta la alin. (11). Anularea inregistrarii in scopuri de TVA produce la furnizor/prestator efectele prevazute la art. 11 alin. (6) si (8) de la data prevazuta la alin. (11) si in cazul beneficiarului produce efectele prevazute la art. 11 alin. (7) si (9) din ziua urmatoare datei operarii anularii inregistrarii in Registrul persoanelor impozabile a caror inregistrare in scopuri de TVA conform art. 316 a fost anulata.

(16) Cand se constata ca persoana impozabila a fost inregistrata in scopuri de TVA conform prezentului articol de organele fiscale, ca urmare a unei erori, aceasta inregistrare se anuleaza din oficiu sau la cererea persoanei impozabile de organele fiscale competente, incepand cu data inscrisa in decizia de indreptare a erorii. Pe perioada cuprinsa intre data inregistrarii si data anularii inregistrarii in scopuri de TVA:

a) persoana impozabila care a fost inregistrata eronat in scopuri de TVA actioneaza in calitate de persoana inregistrata in scopuri de TVA, cu exceptia situatiei in care inregistrarea eronata a fost generata de organul fiscal, caz in care persoana impozabila poate aplica regimul special de scutire pentru intreprinderile mici prevazut la art. 310;
b) dreptul de deducere a TVA aferente achizitiilor efectuate de beneficiari de la persoanele impozabile respective se exercita in limitele si in conditiile prevazute la art. 297-301.

(17) Cand se constata ca persoanei impozabile i-a fost anulat din oficiu de organele fiscale codul de inregistrare in scopuri de TVA conform prezentului articol, ca urmare a unei erori, aceasta va fi inregistrata, din oficiu sau la cererea persoanei impozabile, de organele fiscale competente. Pe perioada cuprinsa intre data anularii si data inregistrarii in scopuri de TVA persoana respectiva isi pastreaza calitatea de persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA, mentinandu-se data inregistrarii in scopuri de TVA anterioara. Dreptul de deducere a TVA aferente achizitiilor efectuate pe aceeasi perioada de beneficiari de la persoanele impozabile respective se exercita in limitele si in conditiile prevazute la art. 297-301, considerandu-se ca achizitiile au fost efectuate de la o persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA conform prezentului articol.

(18) Persoana inregistrata conform prezentului articol va anunta in scris organele fiscale competente cu privire la modificarile informatiilor declarate in cererea de inregistrare sau furnizate prin alta metoda organului fiscal competent, in legatura cu inregistrarea sa, sau care apar in certificatul de inregistrare in termen de 15 zile de la producerea oricaruia dintre aceste evenimente.

(19) Abrogat.
(la 24-07-2017 Alineatul (19) din Articolul 316 , Capitolul XIII , Titlul VII a fost abrogat de Punctul 39, Punctul 15, Articolul I din LEGEA nr. 177 din 18 iulie 2017, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 584 din 21 iulie 2017)

(20) In cazul incetarii desfasurarii de operatiuni care dau drept de deducere a taxei sau in cazul incetarii activitatii sale economice, orice persoana inregistrata conform prezentului articol va anunta in scris organele fiscale competente in termen de 15 zile de la producerea oricaruia dintre aceste evenimente in scopul scoaterii din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA. Prin norme procedurale se stabilesc data de la care are loc scoaterea din evidenta si procedura aplicabila.
──────────
Conform art. II din HOTARAREA nr. 340 din 30 aprilie 2020, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 364 din 6 mai 2020, cererile de inregistrare in scopuri de TVA potrivit art. 316 alin. (1) lit. a) si c) si alin. (12) lit. e) din Codul fiscal, depuse si nesolutionate pana la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari, se solutioneaza conform legislatiei in vigoare la data depunerii acestora.
──────────
──────────
*) Nota:
Reproducem mai jos prevederile art. V din ORDONANTA DE URGENTA nr. 84 din 16 noiembrie 2016, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 977 din 6 decembrie 2016:
Articolul V
Persoanele impozabile care sunt inregistrate in scopuri de TVA conform art. 316 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, la data intrarii in vigoare a prevederilor art. I pct. 31 si care indeplinesc conditiile pentru aplicarea regimului special pentru agricultori, pot solicita scoaterea din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA in vederea aplicarii regimului special pentru agricultori. Solicitarea se poate depune la organele fiscale competente intre data de 1 si 10 a fiecarei luni urmatoare perioadei fiscale aplicate de persoana impozabila, in conformitate cu prevederile art. 322 din Legea nr. 227/2015. Anularea va fi valabila de la data comunicarii deciziei privind anularea inregistrarii in scopuri de TVA. Organele fiscale competente au obligatia de a solutiona solicitarile de scoatere a persoanelor impozabile din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA cel tarziu pana la finele lunii in care a fost depusa solicitarea si de a inscrie agricultorul in Registrul agricultorilor care aplica regimul special. Pana la comunicarea deciziei de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA, persoanei impozabile ii revin toate drepturile si obligatiile persoanelor inregistrate in scopuri de TVA conform art. 316 din Legea nr. 227/2015. Persoana impozabila care a solicitat scoaterea din evidenta are obligatia sa depuna ultimul decont de taxa prevazut la art. 323 din Legea nr. 227/2015, indiferent de perioada fiscala aplicata conform art. 322 din Legea nr. 227/2015, pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care a fost comunicata decizia de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA. In ultimul decont de taxa depus, persoanele impozabile au obligatia sa evidentieze valoarea rezultata ca urmare a efectuarii tuturor ajustarilor de taxa, conform titlului VII "Taxa pe valoarea adaugata" din Legea nr. 227/2015, persoana impozabila care aplica regimul special pentru agricultori neavand drept de deducere pentru bunurile/serviciile alocate activitatilor supuse acestui regim.
──────────
──────────
*) Nota:
Art. II din LEGEA nr. 72 din 22 martie 2018, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 706 din 31 august 2017, prevede:
„Articolul II

(1) In anul 2018 sunt aplicabile urmatoarele reguli referitoare la regimul special de scutire pentru intreprinderile mici prevazut la art. 310 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare:
a) persoanele impozabile infiintate anterior anului 2018 au obligatia solicitarii inregistrarii in scopuri de TVA conform art. 316 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, daca depasesc plafonul de 220.000 lei in perioada cuprinsa intre 1 ianuarie 2018 si data de 1 a lunii urmatoare celei in care intra in vigoare prezenta lege, denumita in continuare perioada de referinta. n cazul in care nu au depasit acest plafon in perioada de referinta, persoanele impozabile trebuie sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA conform art. 316 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, daca depasesc plafonul de 300.000 lei pana la data de 31 decembrie 2018. La determinarea plafonului de 300.000 lei se ia in calcul si cifra de afaceri realizata in perioada de referinta;
b) persoanele impozabile infiintate in perioada de referinta au obligatia solicitarii inregistrarii in scopuri de TVA conform art. 316 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, daca depasesc in perioada respectiva plafonul de 220.000 lei. In cazul in care nu au depasit acest plafon in perioada de referinta, persoanele impozabile trebuie sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA conform art. 316 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, daca depasesc plafonul de 300.000 lei pana la data de 31 decembrie 2018;
c) persoanele impozabile infiintate incepand cu data de 1 a lunii urmatoare intrarii in vigoare a prezentei legi au obligatia solicitarii inregistrarii in scopuri de TVA conform art. 316 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, daca depasesc plafonul de 300.000 lei, de la infiintare pana la 31 decembrie 2018;
d) prin exceptie de la prevederile lit. a) si b), persoanele impozabile pentru care obligatia solicitarii inregistrarii in scopuri de TVA conform art. 310 alin. (6) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, ar interveni incepand cu data de 1 a lunii urmatoare intrarii in vigoare a prezentei legi nu trebuie sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA decat in situatia in care depasesc plafonul de 300.000 lei pana la data de 31 decembrie 2018;
e) persoanele impozabile care s-au inregistrat in scopuri de TVA in perioada de referinta, ca urmare a depasirii plafonului de scutire, pot solicita incepand cu data de 1 a lunii urmatoare celei in care intra in vigoare prezenta lege scoaterea din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA conform art. 316 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, in vederea aplicarii regimului special de scutire, cu conditia ca la data solicitarii sa nu fi depasit plafonul de 300.000 lei;
f) persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA anterior anului 2018 pot solicita scoaterea din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA conform art. 316 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, dupa data de 1 a lunii urmatoare celei in care intra in vigoare prezenta lege, inclusiv, daca nu au depasit plafonul de scutire de 220.000 lei din anul precedent, respectiv anul 2017, si daca pana la data solicitarii scoaterii din evidenta nu au depasit plafonul de 300.000 lei.

(2) In situatiile prevazute la alin. (1) lit. e) si f) solicitarea de scoatere din evidenta persoanelor impozabile inregistrate in scopuri de TVA se poate depune la organele fiscale competente intre data de 1 si 10 a fiecarei luni urmatoare perioadei fiscale aplicate de persoana impozabila in conformitate cu prevederile art. 322 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare. Anularea va fi valabila de la data comunicarii deciziei privind anularea inregistrarii in scopuri de TVA. Organele fiscale competente au obligatia de a solutiona solicitarile de scoatere a persoanelor impozabile din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA, cel tarziu pana la finele lunii in care a fost depusa solicitarea. Pana la comunicarea deciziei de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA, persoanei impozabile ii revin toate drepturile si obligatiile persoanelor inregistrate in scopuri de TVA conform art. 316 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare. Persoana impozabila care a solicitat scoaterea din evidenta are obligatia sa depuna ultimul decont de taxa prevazut la art. 323 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, indiferent de perioada fiscala aplicata conform art. 322 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care a fost comunicata decizia de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA. In ultimul decont de taxa depus, persoanele impozabile au obligatia sa evidentieze valoarea rezultata ca urmare a efectuarii tuturor ajustarilor de taxa, conform titlului VII din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare”.

CAP. XIII - Obligaţii (art. 316 - art. 329)